Köpa släp

literealistisk

Trådstartare
Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert släp ni önskar vore annorlunda eller ska tänka på nästa gång ni köper? Och om man ska köpa släp, vad med släpet är viktigast att kolla på? Att väggarna är ordentliga, bromsar, el…?
 
Har ett Böckmann comfort. Det är ganska stadigt. Gillar att det går att öppna fönstren och att jag satt in kamera i släpet. Det är hyfsat rymligt för hästarna (men jag har inga bjässar). Det är bra med sadelskåp men det blir lite trångt i fram då det är inbyggt.

Hade innan ett äldre Kylinge och det funkade bra det med, men där saknade jag sadelskåp, går ju dock att köpa såna lösa.

Har kört en väns gamla Star trailer en hel del också, upplever att många hästar åker bra i det och det är trevligt att dra. Det dumma med den är att sadelskåpet öppnas inifrån transporten så kan vara bökigt att få i och ur grejer. De har både korta bommar och trekvartsbom till släpet, det är toppen om man ska köra bara en häst som gillar att bredda lite bak.
 
Jag har ett Ifor HB403 (enhästars). Uppskattar fronturlastningen, att det är bra ventilation och går stadigt. Hade gärna haft sadelkammare men prioriterar fronturlastning, har istället sadelskåp på skötardörren som iaf rymmer lite. Min häst gillar det också, hon åker bra och står avslappnat i det.
 
Jag har ett Cheval Liberté Gold 3.

Jag uppskattade priset (vilket gjorde att jag kunde välja till alla extrasaker). Jag uppskattar den stora sadelkammaren och den mjuka mellanväggen.

Den går stadigt efter bilen och hästarna verkar åka bra i den.

Nackdelen är att några detaljer kunde varit av bättre kvalité.

Kompisarna har ett Sirius som köptes för att det är extra rymligt innuti.

Fördel - det är stort! och har inbyggd sadelkammare. Nackdelar: det har åldrats väldigt fort och ventilationen är obefintlig.
 
Har haft star trailer safir och har nu forzab futuro.

Saker jag tycker är viktiga:
- Väggar och golv i aluminium
- Sadelkammare som inte tar plats från hästdelen (det blir trångt när man ska lasta och tränsa när sadelkammaren är "i" släpet). Sadelkammaren tycker jag ska kunna öppnas utifrån (inte som i min gamla star trailer). Älskar att ha två st sadelkammare som i mitt nuvarande släp, då kan man ha all utrustning i den stora och vattendunk, hinkar, mat, grep osv i den lilla.
- Vettig ventilation (takluckor och fönster som går att öppna)
- Smidigt att öppna/stänga bommar etc, inga jobbiga sprintar
- Ljust och inbjudande
- Säkerhetsbommar som är lätta att fälla utifrån
 
Tack för all svar! Har ni valt att köpa nytt eller begagnat? Hade ju varit väldigt trevligt att köpa nytt och göra alla tillval just jag vill ha, men plånboken skulle absolut föredra begagnat…
 
Vi hade flyt och hittade vårat forzab begagnat men bara ca 6 månader gammalt och väldigt sparsamt använt, dvs toppskick men billigare än nypris så det var ju ganska optimalt😅 Vi kom fram till att vi hellre ville köpa ett kvalitetssläp med något år på nacken än ett helt nytt budgetsläp iaf men det finns ju för och nackdelar med båda varianterna!
 
Jag har ett Fautras JSM enhästars. Uppskattar att det har step in istället för ramp och att det går att lasta ur via skötardörren fram. Jag har också aid-system så jag kan öppna och stänga bommen själv innifrån. Släpet går väldigt stadigt efter bilen. Positivt också med låg vikt (650 kg) och möjlighet att välja totalvikten ( jag valde 1300 kg så jag får dra det med B-kort med min bil). Det negativa är ju nypriset ( köpte dock mitt begagnat, men hade kunnat få ett nytt budgetsläp till samma pris). Sadelskåpet på dörren tar också mycket av utrymmet fram.
 
Jag köpte ett Forzab futuro -18 med sadelkammare.
Det jag gillar är att den är stor och rymlig. Relativt låg egenvikt eftersom jag behöver kunna köra 2 större d-ponnyer och begränsningen på 1900kg finns på bilen.
Sadelkammaren tar inte heller utrymme från hästarnas del och det finns möjlighet att ha med sig lite av diverse utrustning också.
Sen gillar jag att det är dörrar bakom hästarna. Har sett hästar som försökt krypa under bakbommen 🫣

Köper man ett äldre släp behöver man ha koll på besiktningshistorik (återkommande ej godkända besiktningar?) och skicket på transporten. Det kan behöva bytas både golv och väggar.
 
Vi köpte en begagnad böckman duo förra året. Den var nybesiktad vid köpet och nya vinterdäck ingick. Jag hade föredragit gummimatta som går att lyfta så man kan kolla golvet vid köp av begagnat men i detta fall var mattan limmad…

Skulle tipsa om att klämma lite extra i nederkanten av väggarna på både ut och insida för att upptäcka fuktskador. Särskilt kring hjulen upplever jag att väggarna kan kännas mjuka från utsidan. Man vill förstås att lampor fungerar, att kontakten inte glappar och att alla fästen är lätta att öppna och stänga. (Hyrde ett släp där vi blev tvungna att slå upp ett fäste med hammare för att få ut hästen, inte kul)

Gillar att vårt är ljust och luftigt med öppningsbara fönster! Kommer köpa en längre bakbom så pållen kan stå brett

Jag ringde även en firma som gör renoveringar av transporter och frågade vilka märken de rekommenderade utifrån kvalite samt möjlighet att laga och rusta upp det som behövs efterhand. Böckman var ett av flera märken de rekommenderade. Golvbyten mm var tydligen lättare och därmed billigare pga konstruktionen i de släpen. Märken de inte rekommenderade hade tex konstruktioner som gjorde det svårt att upptäcka fuktskador och konstruktioner där golvbyten blir problematiska då hela transporten måste plockas isär osv… Det kan också vara klokt att tänka på om man vill behålla transporten över tid och kunna byta delar som slits utan att bli ruinerad☺️
 
Kapar tråden lite om det är ok. Ni som testat både enhästars och vanligt tvåhästars, upplever ni skillnad i stabilitet på vägen? Ffa ni som kanske har lite större och tyngre hästar.
 
Kapar tråden lite om det är ok. Ni som testat både enhästars och vanligt tvåhästars, upplever ni skillnad i stabilitet på vägen? Ffa ni som kanske har lite större och tyngre hästar.
Jag har haft en Ifor enhästars och har nu en Mustang Camplet, märker ingen skillnad i stabilitet. Skulle inte sålt Iforn om det inte var så att väggarna började ruttna. Det tycker jag var riktigt dåligt då släpet inte var äldre än ca 7 år!!
Däremot märkte jag skillnad i bränsleförbrukning, Iforn drog mer att dra trots smal och liten än min nuvarande Mustang. Tror det beror på att utanpåliggande balkar ger mer vindfång, för det är enda som jag kan komma på som skulle kunna vara orsaken.
Iforn vägde 740 kg och Mustangen väger ca 900 kg..

För att återgå till tråden så är jag väldigt nöjd med min Mustang Camplet Allround. Finns dock tyvärr inte att köpa längre utan det finns en större variant som heter Elit istället. En vän har Elit och är nöjd med sin men för mig hade det varit onödigt då jag bara kör en häst. Har sadelkammare på utsidan och mindre klädkammare på insidan vilket är jätte smidigt då jag har träns och mindre saker i den så slipper gå ut för att hämta sådant. Är stort utrymme framför bommen så har hösegel där. Har på mitt rivit ut mellanväggen och satt in två långbommar istället. Väldigt smidigt att kunna sadla och göra iordning hästen i transporten istället för att stå ute vid tex dåligt väder. Väldigt bra ventilation i släpet med både taklucka (var tillval då) och öppningsbara fönster, väldigt ljust släp med stort fönster framtill och alla mina hästar har varit lättlastade i det.
Har haft mitt i 17 år och det dansar för det mesta igenom besiktningen. Har behövt byta bromsar en gång och servat den kanske 4 ggr på alla år. Iom glasfiber så har den blivit lite matt och ful i lacken men det stör mig inte faktiskt.
 
Jag har haft en Ifor enhästars och har nu en Mustang Camplet, märker ingen skillnad i stabilitet. Skulle inte sålt Iforn om det inte var så att väggarna började ruttna. Det tycker jag var riktigt dåligt då släpet inte var äldre än ca 7 år!!
Däremot märkte jag skillnad i bränsleförbrukning, Iforn drog mer att dra trots smal och liten än min nuvarande Mustang. Tror det beror på att utanpåliggande balkar ger mer vindfång, för det är enda som jag kan komma på som skulle kunna vara orsaken.
Iforn vägde 740 kg och Mustangen väger ca 900 kg..
Spännande, jag har ändå alltid inbillat mig att Ifor är riktigt bra släp, men det kanske främst handlar om själva ramen och metallkonstruktionen, inte trädetaljerna.
 
Spännande, jag har ändå alltid inbillat mig att Ifor är riktigt bra släp, men det kanske främst handlar om själva ramen och metallkonstruktionen, inte trädetaljerna.
Ifor har gjort om dom ganska mycket så det kanske inte är samma nu. Jag försökte reklamera men det bara skickades runt utan att få svar så då sålde jag istället. Mitt släp var årsmodell 99 så det här var ju 2006 som jag bråkade med dom. Kundservicen var faktiskt tyvärr obefintlig! Om man kikar på släp i den årsmodellen så ser man ganska många där väggarna är bytta..
 
Jag köpte ett Forzab futuro -18 med sadelkammare.
Det jag gillar är att den är stor och rymlig. Relativt låg egenvikt eftersom jag behöver kunna köra 2 större d-ponnyer och begränsningen på 1900kg finns på bilen.
Sadelkammaren tar inte heller utrymme från hästarnas del och det finns möjlighet att ha med sig lite av diverse utrustning också.
Sen gillar jag att det är dörrar bakom hästarna. Har sett hästar som försökt krypa under bakbommen 🫣

Köper man ett äldre släp behöver man ha koll på besiktningshistorik (återkommande ej godkända besiktningar?) och skicket på transporten. Det kan behöva bytas både golv och väggar.
Om du har dörrar bak bör du definitivt ha bom också, dörrar bågnar om hästen behöver lägga vikt på dem, bommen stabiliserar.
 
Jag har ett Böckmann Big Portax, den är fantastisk på alla sätt och vis men de har blivit megadyra, 120’ mer nu än jag köpte för. Enda nackdelen är att det är väldigt brett fram så det fångar mycket luft, och att det är TUNGT. Hade det funnits då hade jag köpt Portax LSR som är smalare fram men de kom ut ett par år senare.

Fördelar är mycket bra ventilation, super fjädring (samma som i en bil) så hästarna åker bra, jätterymligt både runt hästarna och i sadelkammaren, inget material som kan ruttna eller rosta, mitt släp är från 2015 och ser nytt ut. Bommar utan sprintar som bara är att haka av, lätt att lösa ut panikbommarna, mjuk mellanvägg och lätt att lyfta ur inredning. Inget som skramlar.
 
Om du har dörrar bak bör du definitivt ha bom också, dörrar bågnar om hästen behöver lägga vikt på dem, bommen stabiliserar.
Nej, jag anser inte att det behövs och det finns ingen plats för det. Dessutom är det inte mina hästar som försökt krypa under. Jag tycker däremot att det är skönt med dörrar bakom så den risken inte finns.
 
Nej, jag anser inte att det behövs och det finns ingen plats för det. Dessutom är det inte mina hästar som försökt krypa under. Jag tycker däremot att det är skönt med dörrar bakom så den risken inte finns.
Det är absolut trevligt om de inte kan krypa under, men som sagt, lägger en häst vikt på en sån dörr som sätts i släp så förman vara medveten om risken att dörren kan bågna under vikten, då släpper den vid låset och så har du hästen i knäet ändå. Har man häst som inte brukar trycka mot bommen/dörren när man öppnar kan det ju funka men jag hade aldrig vågat chansa.
 
Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert släp ni önskar vore annorlunda eller ska tänka på nästa gång ni köper? Och om man ska köpa släp, vad med släpet är viktigast att kolla på? Att väggarna är ordentliga, bromsar, el…?
Nu hade jag inte så stor budget, 30 tkr. Så för mig var det viktigaste att väggar och golv var i okej skick och att det i framtiden skulle vara hyfsat enkelt att byta väggar och golv själv. Så köpte ett star trailer.

Hade jag haft större budget hade jag kollar på enhästars.
 
Spännande, jag har ändå alltid inbillat mig att Ifor är riktigt bra släp, men det kanske främst handlar om själva ramen och metallkonstruktionen, inte trädetaljerna.
Jag känner flera som haft ifor i många år utan att få problem. Nu har de även modeller med aluväggar om man vill ha det😊
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: Buzzter
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 357
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
727
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp