Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

mly

Trådstartare
Hej! :)
Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida islandshäst! Halvblods hästen jag red var vi tvunga att ta bort. Så började rida islanadshäst och nu är jag helt fast! :love:

Nu har jag en 9 årig vallack som är lånad. Har lektioner för en duktig islandshäst tränare en gång i veckan. hästen jag rider nu är en så kallad "växlare" När jag började rida honom växla han mellan alla 5 gångarter hela tiden. Vågade inte riktigt ta i och bli lång. Grisepasse mkt och kunde inte gå ifrån en äldre islandshäst som han gått med hela livet. Han är inte töltsatt.

Nu går d går d lika bra med som utan sälskap. i skog eller på banan inga problem alls! Med hjälp av min tränare har vi börjat sära på gångarterna. Nu växlar han knappt alls. Kan trava och galoppera långa streckor utan problem. Tölten kmr så smått, men är fortfarande passtaktig, Men d går åt rätt håll!

Nu är d iaf dax att köpa egen häst! Har inte jätte mkt pengar, men skulle kunna lägga runt 50 000kr Jag är 1.68 och väger ca 60 kg. jag skulle vilja ha en häst där jag har möjlighet att vara med på iaf en lättare tävling.

Skulle vara tacksam för lite hjälp! t.ex Storlek? ålder? vad ska jag tänka på och vad ska jag kolla på? Glad för alla tips och hjälp jag kan få!! :bow:
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Eftersom du inte är så stor behöver inte hästen heller vara det. En häst som är 130-135 cm är troligen billigare än en som är 10 cm högre, om de är likvärdiga i övrigt.
Hästen bör vara regelbundet riden i minst ett par år tycker jag. En äldre häst kan vara ett bra köp om den är frisk.
Och så tycker jag den ska vara född utanför Island och eksemfri.
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Eftersom du inte är så stor behöver inte hästen heller vara det. En häst som är 130-135 cm är troligen billigare än en som är 10 cm högre, om de är likvärdiga i övrigt.
Hästen bör vara regelbundet riden i minst ett par år tycker jag. En äldre häst kan vara ett bra köp om den är frisk.
Och så tycker jag den ska vara född utanför Island och eksemfri.

Okej tack!

Behöver all hjälp jag kan få! d är en hel jungel att leta häst bland annonser på internet!!! Sen är d fösta hästen jag köper, vill inte göra något förhastat så jag står med en häst som jag inte klarar av eller som inte passar mej alls..
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Kanske skulle du kunna be din tränare hjälpa dig i jakten på häst? Hon borde ju veta ungefär vad som skulle passa dig.
Sen rekomenderar jag som som alltid till folk som skall köpa sin första häst: köp en okomplicerad och frisk häst, inte alltför ung heller (sen behöver det ju inte alls vara en 25-åring men ingen unghäst). Att ha egen häst är fantastiskt roligt och givande, men slitsamt och jobbigt i perioder. En okomplicerad häst blir sällan tråkig eftersom man då kan fokusera på att verkligen jobba med ridningen och inte en massa problem, problem uppstår liksom ändå på vägen...
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Hej mly :)
Mitt tips är att du finner en häst 6-7 år eller äldre som har varit tränad under ett par år. Du skall göra upp med dig själv om du vill ha en valack eller ett sto som kan brunsta då och då. Tänk igenom om du vill ha en fem eller fyr-gångare och om du vill tävla är ett bra tips att hästen redan har startats så du kan se hur den har presterat. Om hästen skall vara född i sverige eller på island har jag inga kommentarer om, men om du finner en häst så skall du ju först få se den under ryttare för att sedan prova den själv. Om det fungerar skall du prova hästen ett par gånger till utan att den blivit uppvärmd så du får in den riktiga känslan för hästen.
Lycka till
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Hästen jag köpte hade jag känt och ridit i 4 år, så jag har inte så mycket tips rent köpsmässigt.
Det enda jag kan tipsa om, om du kollar på lite äldre hästar, över 15 år så kolla upp hur det är med försäkring. Det är lite olika bland olika försäkringsbolag, en del får man inte försäkra hästar som är över 15, en del har 17 år, och en del har "veteran" försäkring som man kan teckna upp till 21.

Om hästen har passerat 15 eller 17 så kan man inte teckna ny försäkring, och då får man ta den försäkring som finns, om det ens finns någon. Om man inte tecknar veteranförsäkring förstås.

Man vet ju aldrig när olyckan är framme och det kan bli dyrt, så kolla upp redan innan köp vad hästen har för försäkring och vad du har möjlighet att teckna för försäkring. Det kan verkligen löna sig en dag, speciellt om man inte har så jättestor buffert (vilket jag för övrigt anser är ett måste för alla hästägare).


Annars tycker jag det lät bra att be din tränare om hjälp!

Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Små saker som kan vara värda att titta på.

Är hästen överbyggd? En häst byggd i nedförsbacke kommer att ha svårare att samla sig och svårare för tölt, generellt.

Längden på ryggen? En häst som är mycket längre än vad den är hög får samma problem som ovan, svårt för bakdelen att hänga med.

Halsen, en lågt ansatt hals underlättar inte heller en bra form i tölt.

Om hästen är korrekt byggd så har man vunnit halva loppet, även om den inte är fulltränad eller i kondition så är det oändligt mycket lättare att komma framåt i träningen om hästen inte samtidigt kämpar i motvind med olika exteriöra nackdelar. Även om det självklart finns hästar som är hur knepigt byggda som helst och går alldeles utmärkt;)

Om du tittar på relativt klara hästar så testa att de klarar olika tempon tölt, dubbelkolla att de kan ta BÅDA galopperna! Trav och tölt i form förutsätter jag att en relativt klar häst klarar av (om den inte är alldeles nyinriden)

I ålder skulle jag säga en häst som är äldre än 8 år, de flesta som inte är proffsridna har fallit på plats då.

Lycka till!
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Eftersom du inte är så stor behöver inte hästen heller vara det. En häst som är 130-135 cm är troligen billigare än en som är 10 cm högre, om de är likvärdiga i övrigt. .

Är större islänningar dyrare än mindre? Har jag aldrig sett..?
Kan tillägga att min egen är en stor herre på ca 1,49 men vad jag vet var han inte dyrare bara för att han var stor iaf.
Inget illa menat eller så, vart bara nyfiken då jag aldrig hört talas om att storleken skulle spela roll prismässigt.
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Jag har hört/sett det argumentet några gånger t ex "liten häst - litet pris". Många vill ha en häst som är över 140, särskilt ryttare som tidigare haft halvblod.
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Jag har hört/sett det argumentet några gånger t ex "liten häst - litet pris". Många vill ha en häst som är över 140, särskilt ryttare som tidigare haft halvblod.

Har också noterat det, och många annonser framhåller att hästen är sto alternativt indikerar att priset är lågt pga att hästen är liten. Jag tror framförallt det gäller riktigt små hästar. Jag hade inte köpt en ovanligt stor, inbillar mig att de har sämre hållbarhet om de är uppemot storhästformat och däröver.
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Saker jag skulle kolla på om jag skulle köpa.

Annonsbilder på hästar som töltar på korta tyglar med underhals och en illa ridande ryttare sorteras bort.
Fjantiga texter som visar på säljarens okunskap ryker ochså.

Hur hästen är riden viktigare än hur länge.
Alltså en seriös säljare gärna uppfödaren eller kunnig säljare.
Går den att fånga i hagen.
Kan den tölta, vill själv inte sitta och traggla med tölten ett par år, det har jag gjort på pållen jag har idag.
Rida ut själv funkar det.
Ingen spökhäst som är rädd för det mesta.
Ordentlig vetrinärbesikting.
Är den islands född så måste den varit i sverige ett par år, 4-5 minst utan symtom.
Hästar som är symtomfria med täcke låter skumt, då är det ju täcke och intag på natten som gäller.
Storlek jag skulle inte välja en för liten häst, över 138 cm.
Är den bra byggd och har trevligt temperament.
Kolla upp mamman om det går, temperament och gångarter.
Skulle jag köpa en brunsvart så skall den uppfylla alla kriterier med råge, det är en färg som jag tycker är den minst attraktiva.
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Tack för tipsen!

Jag ska absolut kolla försäkring!

Julle (min tränare) kommer finnas med och stötta mej i letandet och han har börjat kolla runt åt mej. kmr inte köpa häst innan Julle kollat på den och sakt vad han tkr osv... Han har ju lärt känna mej, och vet hur jag rider och vet vad man ska kolla på. Men i sista ändan e d jag som måste trivas med hästen´och d e jag ska måste bestämma.:crazy:

Unghäst är inget jag tänkt mej.

Har innan tänkt att d ska vara från privat person, men va finns det för, för och nackdelar med privat person/verksamhet??

Jag har ju en femgångare nu, lite osäker på om d e en häst som e riden kmt pass!? D e ju krävamde och kan stressa dom?

Finns d någon som kanske kan hjälpa mer reda ut lite om för och nack delar med 5gångare, 4gångare och sen 5gångare som är ridna som 4 gångare??

Rider en 5gångare nu.

Åter igen, Tack för alla svar och tips!! :bow:
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Uj! Det är svårt att råda någon, särskilt som jag själv köpte ett sto som var nervös, spänd och inte alls att lita på. Jag som skulle ha en familjejhäst kom hem med en förklädd arab (nerverna utanpå), men ack så kär jag blev i hästen:-)
Jag upplever det i alla fall som att 4-gångare är lättare för de som inte är vana vid islandshäst tidigare pga av att man har i alla fall en gångart mindre att hålla reda på och 5-gångare utvecklar gärna sin grisepass om man inte är kunnig. Själv föredrar jag privatsäljare pga att priset är lägre. Däremot måste man ju provrida och vara säkrare på sin sak, men det är inget som garanterar att de som säljer hästar på större gårdar är ärligare:-(

Lycka till med letandet efter DIN perfekta islandshäst. Kom ihåg att DU är den enda som kan avgöra om köpet blir perfekt eller inte. Själv anser jag att jag har världens bästa häst trots att hon är spänd och inte att lita på - men vet man om det så är problemen inte lika stora. Mitt sto är världens roligaste att rida:-)
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

mitt bästa råd till någon som inte har jättemycket erfarenhet av gångartsridning är att köpa en häst som HAR separerade gångarter och framförallt lätt för ren tölt. Jag köpte en femgångare som första häst och red runt i grisepass i flera år trots en massa kurser. Det var inte förrän jag började rida fyrgångare med stark tölt som jag lärde mig vad ren takt var. Däremot hade min första häst en bra trav och det lärde mig rida trav bra! Så jag tror att om man vill lära sig rida gångartshästar snabbt så ska man ha en bra häst - därefter kan man börja rida hästar med större taktproblem för då vet man vad man ska träna mot! Lycka till!
 
Sv: Köpa islandshäst, Vad ska jag titta på?

Mitt absolut bästa råd till dig är att leta på så många hästar så möjligt och sen åka och provrida! Provrid så många du bara kan och hinner!

Det du ska leta efter i annonser är kanske en häst runt 10-15år, med serparerade gångarter och lätt för tölt , gärna fyrgångare. En häst du kan utvecklas på och tillsammans med.
Vill du komma ut och tävla lite så köp en häst som är snäll att transportera och som är lugn på nya platser och inte blir nervös trotts att ryttaren är det.
Jag själv har både tävlat super coola hästar medett stort lugn, och även super nervösa hästar,och jag kan säga att det är värt att köpa en häst som är lugn på tävlingsplatsen!
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: Boj
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 550
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 193
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp