Bukefalos 28 år!

Köpa klösträd

fia0

Trådstartare
Dags för nytt klösträd. Har försökt göra mycket research men kan inte bestämma mig. Det står mellan att köpa ett takhögt kattens no 1 eller ett från kattlycka. Någon med erfarenhet?
 
Jag har ingen erfarenhet av just dom du skrev men till min misse har jag ett takhögt som han verkar älska mest av allt :love:
 
Dags för nytt klösträd. Har försökt göra mycket research men kan inte bestämma mig. Det står mellan att köpa ett takhögt kattens no 1 eller ett från kattlycka. Någon med erfarenhet?
Har ett från kattlycka, ganska trist kvalitet, stolpar som välter till slut. Rekommenderar de med så breda stolpar som möjligt, då håller det oftast bäst. Själv ska vi köpa ett som man fäster på väggen, sök på DOLOMIT
 
Jag har ett Rundetårn från Kattens no 1 och det är kanonkvalitet på det, stadigt och hållbart och mycket populärt hos katterna. De använder det både till att vila på hyllorna och rejsa uppför stolpen. När jag blir icke-student och får lite mer pengar att röra mig med ska jag investera i något av deras större träd också.
 
Jag har Rundetorn från Kattens No1 och det är helt outstanding när det gäller kvalitet, stabilitet och hållbarhet. Att det dessutom går att köpa enstaka stolpar och liggdelar när något blir utnött gör att det även blir ekonomiskt i längden.

Har man storväxta katter finns det modeller med extra stora hyllplan. Rundetorn har normalstora och är i minsta laget för de av mina katter som väger runt 6 kg.
 
Dags för nytt klösträd. Har försökt göra mycket research men kan inte bestämma mig. Det står mellan att köpa ett takhögt kattens no 1 eller ett från kattlycka. Någon med erfarenhet?

Kattens no 1 är överlägset i kvalitet enligt min mening. Men smakar det så kostar det. Jag valde billigare träd sist jag köpte nya och de (och repen) har hållit skapligt i alla fall, trots ihärdigt klösande och klättrande från inte-helt-lättviktare-katter ;)
Vilken sort (högt eller inte) beror förstås på katten, en av mina fullkomligt älskar att sova högst upp under taket. De höga träden har också gjort att de är mer fysiskt aktiva och klättrar omkring bland hyllorna.
 
Jag lånar tråden lite med en fråga. Mina kissar anser jag är rätt medel i storlek men har efter vägning hos veterinär insett att de är rätt stora (honor på strax under 6 kg och de är inte överviktiga). Jag letar efter en möbel med storlek för dem.

Min budget är extremt begränsad, över 600kr går bort (delvis för att mina damer är väldigt kinkiga så det är inte säkert att de kommer att använda den). Jag vill inte ha något golv till tak utan nöjer mig med en lägre möbel eftersom jag förmodligen kommer att ha den där det är snedtak så höjden blir max 110cm.

Tips någon?
 

Zooplus har en avdelning för stora katter, men en snabb titt säger mig att de skurit ner rejält på sortimentet. Kattens no 1 är stadiga, men relativt dyra så det blir svårt att få till kombinationen du vill ha med pris och höjd. Annars är det viktigaste att möbeln är stadig, med en stor platta i botten och går att fästa ordentligt i väggen så att den inte blir svajig att hoppa på och klättra i.
 
Zooplus har en avdelning för stora katter, men en snabb titt säger mig att de skurit ner rejält på sortimentet. Kattens no 1 är stadiga, men relativt dyra så det blir svårt att få till kombinationen du vill ha med pris och höjd. Annars är det viktigaste att möbeln är stadig, med en stor platta i botten och går att fästa ordentligt i väggen så att den inte blir svajig att hoppa på och klättra i.

Instämmer, stadigheten är det viktigaste. Jag kan väl stretcha lite på priset bara jag vet att det tål större kissar. Jag inbillar mig att med en lägre höjd och rejäl bottenplatta borde det fungera.
 
@athena_arabians Hittade en nu som heter Björnhålan (eh? :p ), på Zooplus till ett bra pris. Den kanske kan vara något, särskilt om du även sätter fast den i väggen. Ser ut som att den skulle gå att möblera om lite också, jag hade t ex tagit bort plattan som ser ut som en tass för att få lite extra klös/klättermöjlighet.
 
@athena_arabians Hittade en nu som heter Björnhålan (eh? :p ), på Zooplus till ett bra pris. Den kanske kan vara något, särskilt om du även sätter fast den i väggen. Ser ut som att den skulle gå att möblera om lite också, jag hade t ex tagit bort plattan som ser ut som en tass för att få lite extra klös/klättermöjlighet.

Tack för tipset, det där såg ju riktigt stadigt ut och priset kan jag leva med :) Jag håller på att renovera/möblera om här hemma så jag vet inte var jag ska ställa kattmöbeln ännu men det skadar ju inte att planera.
 
Sen finns ju snäppet mindre som de ändå kan ha kul med:

5701698882217.jpg

5701698882842.jpg
(Kattens no 1, bilder från Petworld)
 
Nu har jag letat runt igen...

99_Barkshire_Clamber_and_Rest_Activity_Centre.jpg


Den här är för hög men jag tänkte om man låter bli att montera den översta plattformen kan det bli bra. Den är löjligt billig (halva priset och resonabel frakt, £45.98 totalt vilket blir ca 560kr). Bottenplattan är 40x60 cm och totala höjden om man monterar allt är 155cm så om jag inte monterar den översta borde det bli strax över metern. Jag funderar på att ställa den på en annan plats, då bli den inte för hög om den är över 110cm.

Jag gillar dessutom färgen :o
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
584
Senast: MJLee
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 633
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 886
Senast: cirkus
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 287
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp