Köpa ny dator!

M

moonlightgarden

Skulle behöva lite hjälp. Detr är som så att jag tydligen måste köpa ny dator iochmed att det är något fel påmin som ingen vet vad det är eller hur man fixar till. Den är desutom 7 år gammal så den är inte värd att lämna in heller. Billigare att köpa en ny bätre och fungerande dator icohmed att den endå mest troligast inte håller särskilt länge till.

Så jag skulle behöva lite hjälp med internettadresser på vart man kan köpa dator och ska jag köpa ett datorpaket eller försöka plocka ihop en själv? Kan absolut noll om datorer så om jag skulle försöka plocka ihop lösa delar själv skulle kunna bli något svårt. Och just nu så har folk antingen inte tid att hjälpa mig eller visa tydligen ingen lust alls. Och den håller nog inte särskilt länge till iochmed att det blir svårare och svårare att få den att starta upp. Kommer oftast till att jag måste starta om den 6 ggr redan nu bara för att få igång den.
 
Sv: Köpa ny dator!

Alla stora kedjor har ju hemsidor du kan kolla och köpa datorer ifrån. T.ex elgiganten, onoff osv.

www.komplett.se har jag köpt hårdvara ifrån och är väldigt nöjd med service och leverans!

Frågan är ju hur kraftfull dator du behöver, på de flesta sajter kan du läsa dig till vad de bästa användingsområdet för just den datorn är, väldigt behjälpligt om man själv inte kan så mycket! :)

Ska du satsa på laptop eller stationär dator? Med en stationär har man ju fördelen att det är otroligt mycket lättare att uppdatera och byta ut hårdvara.
 
Sv: Köpa ny dator!

Dell.se funkar rätt bra, det finns en del baspaket i alla prisklasser och så kan man lägga till sånt man tycker är viktigt att få bättre.

Perfekt för en som inte vill sitta och mecka med innandömet utan som hellre betalar nån tusenlapp extra.


Andra tips är elgiganten.se, onoff.se, siba.se, webbhallen.se, dustin.se.

Och läs och jämför mycket innan du slår till. Ring gärna nån datorkunnig vän som har koll på vad just du behöver din dator till och ställ korkade frågor eller be om hjälp.
 
Sv: Köpa ny dator!

Tackar,
Stationär speldator. Behöver något med mycket utrymme, schyst ramminne, koppla in i datorn, dvd brännare å så vidare. + att jag spelar å då känns det bättre med ett mer ordentligt tangentbort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa ny dator!

Tack,

klart det är bäst att kunna fråga. Men våra scheman passar inte riktigt ihop iochmed att den vardagskvällarna jag inte gör något på så är dom ute på studenpupen och på helgerna är dom ute på resor eller festar och liknande. Och killarna på skolan som är duktiga verkar inte vilja hjälpa till. har redan frågat dom vid flera tillfällen. Så det ser trångt ut med hjälp där :(
 
Sv: Köpa ny dator!

Ungefär hur många/få tusenlappar kan du kasta in i en ny burk? (Lättare att kasta upp förslag om man vet det.)
 
Sv: Köpa ny dator!

Tackar,
Stationär speldator. Behöver något med mycket utrymme, schyst ramminne, koppla in i datorn, dvd brännare å så vidare. + att jag spelar å då känns det bättre med ett mer ordentligt tangentbort.

På komplett har de en hel avdelning med datorer som vänder sig just till Gamers. :) Jag har som sagt köpt lösdelar från dem innan och är väldigt nöjd, en kompis köpte en komplett dator därifrån och är också nöjd.

Vill man spara några tusenlappar kan man välja en dator att bygga själva, men det finns även färdigmonterade datorer.

Hårddiskar kan man alltid köpa till om den modellen på dator man valt har för lite utrymme, tar mindre än två minuter att sätta in och har du kompisar som är duktiga så borde ju inte den biten bli något problem. :)
 
Sv: Köpa ny dator!

Runt 10 000 kr. men sedan så måste man ha skärm å sådant där oxå. Å det e synd, för när jag kollade på svart plattskärm som ej var widescreen förut så hamnade jag på 2 000 kr för en skärm fast det var ju ett halvår sedan..

Tänkte köpa en ny musmatta tillochmed en som är till för gamers å kostar en del :angel:
 
Sv: Köpa ny dator!

Hehe såg det. Men den jag ville ha hade windows Vista å jag vet inte om jag vill ha det. har hört att det ska vara många puggar i den fortfarande + att mitt ex var en av dom som provkörde vista å den datorn fungerade inte bra :angel:

Skulle helst bygga själv faktiskt men förstår mig inte på ett enda ord av vad det står å vad som är bra så det kan bli lite svårt. Måste försöka beställa saker så fort som möjligt iochmed att jag just nu får starta om datorn 6 ggr innan jag får igång den i ett fungerande skick där den inte hängt sig någonstans på vägen och den kan hänga sig vart som helst fram tills dess att windows är helt uppstartat och igång. Kan tänka mig att det bara blir värre och värre. Och just nu passar inte mitt schema ihop med dom som kan datorer.

Ska jag beställa grejer själv för att bygga ihop när det kommer hit så blir desutom säkert något glömt på vägen :angel:
 
Sv: Köpa ny dator!

Komplett.se, Siba.se, elgiganten.se verkar bara ha Vista i sina gamers-varianter i rätt prisklass.

Dell.se har en med XP (XPS 210) för 10 475:-. Skärm ingår, men ingen spel-musmatta... :D
http://www1.euro.dell.com/content/p..._dt_cat3?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&redirect=1


Jag har iofs en bärbar Dell med Vista på och jag har hittills klarat att spela Sims2 och SimCity4, men de måste förstås köras som administrator samt i XP-kompatibelt läge. Har inte installerat Civ och WoW ännu men gissar att samma gäller för dem.
 
Sv: Köpa ny dator!

Ante mig att jag skulle få köpa den vid sidan av :devil:

XP-kopitabelt läge, kan man behöva få hjälp med isåfall. Så duktig är jag :angel:

Hur tycker du vista fungerar i övrigt?

Spanar in datorn från dell nu :)
 
Sv: Köpa ny dator!

Vista fungerar förvånansvärt bra faktiskt, hade väntat mig en hel del problem men det enda jag märker av är att program har dött ett par gånger (utöver dödsfallen över kompatibiliteten förstås). T ex så dog SimCity en gång när jag spelat i över två timmar utan att spara (vilket kanske inte var så konstigt när man tänkte efter, skiten hade nog ätit upp allt minne :D) IE har kajkat ur nån gång också. Åh andra sidan så dog program bra mycket oftare än så här på min gamla trötta XP...

XP-kompatibelt läge är inget problem att hitta. Man installerar allt som vanligt, men man väljer att inte starta spelet när installationen är avklarad. Istället så letar man reda på ikonen på skrivbordet, högerklickar på den och väljer Egenskaper. Under fliken Kompatibilitet så klickar man högst upp i att man vill köra i XP-läge, och längst ner klickar man i att man vill köra programmet som en administratör. (Man kan ju förstås testa att köra programmet först också och se om det hänger datorn eller inte, innan man ger upp och flaggar i xp- och admin-grejerna.)


Du kan gärna googla efter hur vista fungerar med dina favoritspel innan du köper, jag gjorde just det och hittade det här med administrator och kompatibilitet då.

Exempel: running wow on vista
 
Sv: Köpa ny dator!

I see, får göra det. Spelar inte wow själv utan lineage 2. Brorsan e fast i wow det får räcka med en i varje familj :D

Så får vi se om jag får starta en ny tråd när jag har en ny dator för att få mina spel att komma igång :D
 
Sv: Köpa ny dator!

tack så mycket :bow:

Har hittat en lite väll dyr kanske som jag vill ha fast i ett paket. Men då är jag så smart så jag ska utgå ifrån den och plocka ihop sakerna själv på olika sajter å se vad det blir där å kanske ändra till lite mindre krav å inte ta det riktigt så högt på vissa grejer :)
 
Sv: Köpa ny dator!

Så nu har jag ändrat allting som det stog att man skulle ändra för att få lineage 2 att fungera. så nu ska jag köra uppdateringarna och se om det funkar sen.

Typ ikväll *hoppas hoppas*
 
Sv: Köpa ny dator!

Jag oxå, hller fortfarande på meduppdateringarna. varje gång jag åker iväg så blir conection to the updatde serer has ben determinatet. Så det är fortfarande en bit kvar.

Tror du man törs installera tangentbord och mus med dom vanliga skivorna? Provade med skrivaren och det fungerade nte så jag måste försöka hitta drivrutiner till den nu...
 
Sv: Köpa ny dator!

Jo det är det det gör, därför jag undrar om jag kan använda dom iochmed att dom är för xp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 034
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
287
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 868
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp