Bukefalos 28 år!

köpa ny vagn , men vad?

T

Tequilasun

Letar ny vagn då vi ska byta ut våran kombivagn mot något smidigare.

sonen är nu 17 månader och väger ca 14 kilo så vill ha en vagn vi kan ha ett tag nu.

har en 3 hjulig "shoppingvagn" som jag tycker är väldigt smidig, men den är ingen vidare promenad vagn tyvär. går inte att ändra handtaget eller nå på den.

ha kollat lite på emmaljungas 3 hjuliga vagn cangaroo city, tycker den verkar smidig och bekväm. men har aldrig haft en emmaljunga så jag vet inte hur dom är?

har kollat lite på brios vagnar okcså, men dom hade inga 3 hjuliga vad jag såg.

finna det nå fler märken som har 3 hjuliga vagnar som är bra och bekvämma?

vi bor inne i stan så vi går mest på plan asfaltsväg, men det händer att vi är ute och går vid stallet på ojämnväg också.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Jag är kanonnöjd med min cangaroo. Den enda nackdelen är att chassit är långt. Den är över 1m ihopfälld och nu när jag har city korgen på för bebisen åker i den så känns de som jag går 1 km bakom henne!
Det långa chassit vägs upp av att den är lättkörd, punkteringsfri och bara väger 8 kg.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

ok, det gör inte mig så mycket. tror alla vagnar vi haft varit långa fast dom varit ihopvikta.

låter bra att den inte var så tung om man ska lyfta in den i bilen då å då.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Jag har kört den i snömodd å skit nu under vintern och det har gått bra. Den blir inte lika lättrullad med punkeringsfria däck som de luftdäck jag hade på min Brio. Tycker sitsen är riktigt rymlig också. Nu är ju Rasmus lite mindre än din son men han har fått plats med fårskinn, overall å duntäcke när han sovit midda ute i vagnen.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

ok, det låter ju lovande. Min son sover inte så mycket i vagn längre, är väl om vi är ute och går som han kan somna.

får åka till någon butik och kolla på den. har inte sett den i verkligheten än utan bara på bild på datorn.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Har du funderat över en fyrhjulig vagn med små svängbara hjul fram? :)
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

nej det har jag inte. men hur är dom att gå me på lite ojämt underlag och ev snömod?

tycker dom borde gå lite segt då om det är små hjul.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Min tvillingvagn med små rörliga framhjul var lättare att köra än cangaroon.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Varan vagn med sma svängbara hjul är jättejoobbig att köra när det inte är slätt och jämn mark. Men jag tycker den är värre än vad sambon tycker.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Ojämnt underlag tycker jag vår funkar bra på. Vi har en Stokke Xplory. Den går att fälla in bakhjulen på den (bild två) för att det ska vara smidig i trappor, detta går det att göra om du ska gå över extremt ojämnt underlag, och då dra den baklänges. Det har jag gjort när vi gick genom ett sandtag, funkade super, mycket lättare än att gå med Brio Combin som har fyra stora hjul.

Snömodd sisådär. Men kommer du att behöva ha den nästa vinter? Om han är 17 månader redan? Min son är 16 månader och jag är tveksam till hur mycket jag kommer att använda vagnen nästa vinter. Dock kanske det är annorlunda om du varje dag går tvåtimmarspromenader i rask takt. :)

Vi har inte använt Stokken i vinter, utan vår Brio Sitty. Svägerskan har hela vintern använt sin Bugaboo Cameleon utan några större problem, lite jobbigt ibland men överlag har det gått bra. Vi har haft snö som legat sedan i december (precis som i resten av landet :p).

xplory-olive.jpg

stroller.jpg
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

pk, va smidigt det såg ut när man kunde vika ihop den ¨så där med hjulen. :)

vet faktiskt inte, så långt hade jag inte tänkt. han har gått ett tag och kan nästan springa utan bekymmer nu så någon vagn kankse inte behövs då. det mest promenader på sommaren då det är vartm, får problem med lederna på vintern när det är kallt så det blir inte så mycket promenader då.
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Jag har inte heller funderat över hur vi ska göra nästa vinter förrän jag började fundera här i tråden.

Jag har använt den vagnen i somras/höstas och någon gång nu senaste veckan när det börjat töa. Den är inte så rolig att gå med när det är modd, men inte omöjlig. Jag har inte haft några problem på de vägar vi mest går, asfalt/belagd väg, grusväg, rätt jämn skogsväg. Är det kortare bitar med väldigt ojämn terräng har vi fällt in hjulen och dragit den baklänges. Men går du mycket i tex skog med små stigar och mycket rötter eller på andra platser med mycket ojämn terräng skulle jag nog ändå inte rekommendera den. Men då talar vi om mycket ojämn terräng, inte grusväg. :)

Jag verkligen älskar den vagnen. När vi är i stan känns det bra att ha honom så högt upp (med tanke på avgaser samt att det är smidigt att inte behöva böja sig långt ner för att komma åt honom), och den går ju att vända fram och bak så när vi ska äta ut går det att anpassa sitsen till höjden på bordet så det inte behövs någon barnstol. Supersmidig i trappor iom att man fäller in hjulen. Handtaget går att anpassa till den höjd som passar dig. De ligger på från 3-4 tusen upp till 6 tusen begagnade när jag kollat i somras/höstas. Dock är inte marknaden så stor så det kan säkert vara prutbart om du är lite ful. ;)

...Dock kanske jag ska tillägga att min man avskyr vagnen, så det är inte alla som håller med mig. :p
 
Sv: köpa ny vagn , men vad?

Vi har också en Bugaboo Cameleon. Nu i vinter har vi haft vinterhjul till den. Då byter man ut de små rörliga framhjulen mot större fasta hjul. Den är supersmidig och jag är väldigt nöjd, både med sommar- och vinterhjulen. Däremot är chassit långt när det är ihopfällt så den tar mycket plats i bakluckan på bilen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har idag en Emmaljunga, vi är nöjda med den förutom att den är enorm. Men dottern sover gott i den och den känns gedigen och rejäl...
2
Svar
22
· Visningar
2 066
Senast: ako
·
Småbarn Vår son är 2 år, och 91 cm lång och väger 14 kg, idag har vi en gammal Emmaljunga som används som dagisvagn/sovvagn hemma och sedan en...
2
Svar
22
· Visningar
8 378
Övr. Barn Vi väntar ju vår lilla tvåa här snart, och har kvar vår Brio Sing sedan L var liten. Dock var vi aldrig riktigt nöjda med den, tyckte...
Svar
19
· Visningar
3 613
Senast: ako
·
  • Låst
Småbarn Sonen är 1 ½ år och detta blir då den 4e vagnen åt honom. Nu har han en 3-hjulig från Nordic Barn. Den är totalt värdelös på alla sätt...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp