Bukefalos 28 år!

Barnvagn till större barn

Vår_Vinter

Trådstartare
Vår son är 2 år, och 91 cm lång och väger 14 kg, idag har vi en gammal Emmaljunga som används som dagisvagn/sovvagn hemma och sedan en teutonia timmy.

Teutonia timmyn har ju en max gräns på 15 kg och jag har redan märkt hur sätet bångnar när han sitter i den. Sen upplever jag den som trång med åkpåse i. Det är även ett helvete att köra han i affärer eftersom han är så pass tung och det är jobbigt att parera mellan folk och hyllor.

Nu sitter vi och funderar på om det är värt att köpa en ny vagn? Vi vill ha en vagn som tar ganska liten plats i bilen.

Jag har kollat på Babyjogger City Elite och tycker den verkar perfekt när man läser om den. Dock blir den betydligt mycket bredare än vad timmyn blir ihopfälld, men ändå inte för bred. Det går ju i värsta fall att ta bort hjulen och då blir den inte så stor. När jag jämfört måtten så verkar den o timmyn (har jämför måtten på teutonia junior) egentligen vara nästan lika breda men City Elite längre i ryggen. City Elite verkar ju otroligt lätt att fälla ihop iaf.

Är det någon som har denna vagn? Är det värt att köpa en ny vagn (finns nästan inga beg. på bl**ket osv) till en 2 åring?

Något annat tips?
 
Sv: Barnvagn till större barn

Vi har en babyjogger city mini (4 hjul) till Milton som "bil-vagn" eftersom den tar så otroligt liten plats i bilen. Vi har nästan helt övergått till att använda denna vagn och vi är supernöjda :) Eliten har jag dock ingen erfarenhet om, men de har väl samma ihopfällningsgrej? Det är iaf hur smidigt som helst!

Jag rekommenderar iaf den vi har, den är toppen!
 
Sv: Barnvagn till större barn

Jag har kollat lite på den, den verkar oxå vara bra men känns mer som en stadsvagn. Vi bör så vi har terräng, grusvägär mm.

Sen när jag jämfört den mot timmyn så verkar den inte så mycket bredare eller längre än timmyn. Vill kunna använda en voksi påse i så han kan sova ute.

Jag vet dessutom inte om barnens*us eller ba**proffsen har den, vill ju gärna kolla på både elite o mini innan, har dock hittat elite för 2000 kr billigare än ord. på nätet...
 
Sv: Barnvagn till större barn

Har du övervägt att byta ut åkpåsen mot en modern sovsäck minsta modellen? Mitt barn har sovit ute hela vintern i haglöfs minsta sovsäck som ska funka ned till 0 grader. Fast gradantalet på en sovsäck anger något annat än om det att sova i säcken. Vissa dagar har det varit -10 grader till -15 grader, men med fleecetröja, normal klädsel, raggsockar, mössa och vantar + extra fleecefilt har ingen kroppsdel som har legat i säcken varit kall.

Min poäng är att en modern sovsäck är mycket tunnare men lika varm som många åkpåsar och då känns vagnen inte lika trång.
 
Sv: Barnvagn till större barn

Just i timmyn använder jag bara en vanlig ganska tunn åkpåse o ändå är de lite trångt . Jag har haft en sovsäck från haglöfs till sovvagnen men han blir kall. Han sover ute till max -28 om det inte stormar. O haglöfs sovsäck håller inte samma mått som voksi åkpåsen, där behöver jag inte klä på han något annat än innekläderna till -18 o över de har han bara en tunn ulloverall o raggsockar över innekläderna.

sen de sovsäckär jag kollat på anpassat för vagn är alldeles för kort för honom.. o vanliga för långa...
Så voksi påsen är oslagbar här uppe, anser jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagn till större barn

Vi har en Urban jungle också och den fungerar skitbra som terrängvagn, babyjoggern funkar också i lite terräng, men inte som uj'n, så jag är glad att vi har båda.
Angående plats i bj'n så är vår son 15 kg tung och 90 cm (?) lång, alltså ganska stor för att vara drygt 1,5 och jag upplever inte någon av vagnarna som direkt trånga, trots åkpåse och vinterjacka. Nu sover han sällan i vagn längre, men det händer och det har ändå fungerat ganska bra :)
 
Sv: Barnvagn till större barn

Jag har precis beställt hem en vagn från tyskland. påminner om bugaboo cameleon i designen. kan ge recension och bild på den när den dyker upp. har ju inga egna bilder att publicera. den tar i sittdelen 25kg. vet ej hur generös den är på för långa barn men ska testa med min 3åring sen:) måtten på den ihopfälld är 78*26cm och totalvikten är på 11,5kg. man kan vända sittdelen både mot och ifrån sig. skicka pm om du är intresserad så kan jag länka dig:)
 
Sv: Barnvagn till större barn

Här kommer ett antitips :)

Jag har en phil & ted till min tvååring i samma storlek.som din. Den är helt suverän att köra på plan mark med men är ganska trång i sitsen.. jag hade inte fått plats med en åkpåse i den.
 
Sv: Barnvagn till större barn

vindvissla: din tvååring måste vara stor då, jag har PT explorer till min 3åring med villervallas tjocka åkpåse och det är inte trångt. han ligger runt 13kg-14kg, 95-100cm lång.
 
Sv: Barnvagn till större barn

kl

Såhär ser vår vagn ut i alla fall, i bilen där den tar ingen plats =)

vagnen-ihopfalld_167945221.jpg


Och med ett styck barn i höstas, som inte är mycket tyngre nu och kanske 5 cm längre i dagsläget. Det ser kanske trångt ut, men det är det inte, inte nu med vinterkläder heller. Likaså reagerar jag inte på att han skulle vara lång, här ser det ut så men suffletten ligger vikt bak huvudet, kan man kanske säga? Jaja, en bild i alla fall ;)
2410-11-2_171965960.jpg
 
Sv: Barnvagn till större barn

Finns det inte kvar sådan där helt vanliga sittvagnar? Det är ju ett par år sedan mina barn var små :angel: men då köpte vi en emmaljunga kan det heta sulky? Det är ju inte helt liggläge men båda mina har sovit bra i dem och jag har haft plats för åkpåsen hela tiden även om vi på slutet, vintertid hade fårskinn i botten på vagnen och sedan filtar över om de har sovit. Men då har de haft vinteroverall och vinterskor på sig så det har inte behövts någon åkpåse.
Alltså en rätt stabil vagn men lätt och liten när man fäller ihop den. Våran är numera helt slutkörd men vi har inte varit så rädda om den utan vid behov stoppat ner båda barnen och kört på skogsvägar. :angel:
Spider är väl den modellen som jag tycker är närmast den vi hade... Fast den är lite mer "jobbad" ... ;) Och på Brio finns ju Sitty som jag vet kompisen hade och fungerade utmärkt! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagn till större barn

Samma storlek.som ts barn, som jag sa. Vi kanske har olika uppfattning om gott om plats, men i min bruk har han typ 10 cm till på bredden och mer på längden,också. Men barnet sover gott och jag skaffade denna vagnen för.att jag kan köra två barn i den och är väldigt nöjd.

IMAG0600-740450.jpg
 
Sv: Barnvagn till större barn

Hahaha autocorrect är så kul.

Själv skickade jag heja heja trosor när det skulle stå heja heja Theodor ( skidtävling ).
 
Sv: Barnvagn till större barn

Haha. :D


Jag hade ont i magen i flera dagar efter att jag läst damnyouautocorrect, har du kollat den sidan?
 
Sv: Barnvagn till större barn

Jag har tappat bort den länken du la ut, kan du inte göra det igen???


(sorry ts för ot)
 
Sv: Barnvagn till större barn

*kl*

Är fruktansvärt sugen på en city elite. Tanken är sen att den ska användas till ett syskon oxå.

Men min funderingar är; Jag har hittat ett företag som säljer city elite -09 för 3495 kr vilket är ett super pris då -11:orna kostar 4995 kr. De enda skillnaden jag fått fram är att de är lufthjul på -09:än men punkteringsfria på senare modell, samt att de är fotbroms på -09an men "handbroms" på senare o att förvaringsutrymmet under är lite annorlunda...


skulle ni hellre tjäna 1500 kr men få andra finesser eller ta den med mer finnessr? Ska man sälja vagnen så borde man ju köpa den senare, men tanken är att vagnen iaf kommer användas i 3-4 år av oss .
 
Sv: Barnvagn till större barn

Efter att ha googlat på de företaget som säljer vagnen för 3495 kr så vet jag inte om jag vågar/vill köpa den där ifrån.... De bemötande folk har fått från dom och problem när vagnet gått sönder gör att jag är ytterst tveksam till de :crazy:

Visst den är billig, men går något sönder så vill jag gärna ha garanti och inte behöva tjaffsa med företaget..
1500 kr är ju mycket pengar..

Suck!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 693
Småbarn Jag trodde nog jag skaffat min sista barnvagn då vårt sista barn är 1.5 år och vi haft grejor sedan innan. Nu verkar dock vår gamla...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: ako
·
Småbarn Min 6 månaders kille väger 12 kg, kanske växer han ikapp vikten eller så fortsätter han öka. Det vanligaste är att det avtar när de blir...
Svar
14
· Visningar
5 270
Senast: Ajda
·
L
Gravid - 1år Jag och sambon är ute i god tid (bf först i mitten av aug-10) och bara kikar runt lite allmänt på vad som finns i barnvagnsväg. Vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 124
Senast: Luden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp