Bukefalos 28 år!

Köpa platt skärm

Maran

Trådstartare
Vad ska man tänka på? (Jag har sökt, men hittade ingen gammal tråd.) Jag tänker mig en 22"-skärm till stationär dator. Då verkar det bli widescreen vare sig man vill eller inte. Vill gärna ha inbyggda högtalare så jag kan plocka bort de lösa jag har på skrivbordet. Om jag vill få bättre ljud från datorn kan jag koppla den till stereon. Jag surfar, använder Office och spelar WoW.

Jag har surfat runt lite och hittade några enstaka med rimligt pris (max 4000 kr) där man även kunde få TV-tuner, HD och en massa annat lullull som jag inte förstår vad det är. Är det värt att lägga till drygt en tusenlapp för lullullet? Tänker på t ex denna jämfört med t ex den här? Självklart kommer jag att kika runt hos andra butiker på nätet och IRL också, men det finns så rackarns mycket att välja mellan.
 
Sv: Köpa platt skärm

Nja, inte för tillfället, men min TV är över 15 år gammal. Det är väl bara en tidsfråga innan den haverar. Därför tänkte jag att det kanske kan vara smart att ta en skärm med TV i. Å andra sidan blir det en del pyssel först om jag vill sitta i soffan och se på dataskärms-TVn. Alltså kanske det är ganska onödigt. Jag förvirrad? Inte då...
 
Sv: Köpa platt skärm

då jag själv är i färd med att förhoppningsvis ersätta min snart haverereade crt skärm skall jag komma med några egna råd och upptäkter.

1. Titta på skärmarna live, man blir inte klog på allt som står om dem, två skärmar kan ha samma prestanda men helt olika resultat när du ser dem på riktigt. Be att få testa dem med en dator i taget och inte som de ofta gör, visar samma bild på 16 skärmar, för 'fördelningsdosan' ger störningar på skärmarna.
2. tänke på att du kan behöva nytt grafikkort om du t.ex. väljer en 22" widescreen skärm, gamla kort kan inte ge rätt upplösning.

nu skulle du ha högtalare, något jag kan bortse från, men jag har dels kikat på en philips, en macskärm (love) och en samsung gamingskärm, de var alla grymt trevliga och riktigt skarpa i bilden.

jag skall främst ha min till fotoredigering och att sitta och skriva och göra dakument på burken, just spel hinner jag sällan med, dock ser jag en hel del film på burken.
 
Sv: Köpa platt skärm

tunder kan du skaffa via usb senare pu verkligen vill ha det.
det blir ju bara fria kanalerna i alla fall.

och du....jag vill ha många usb portar i skärmen så jag slipper krypa under bordet så fort man skall koppla in ett usb minne eller liknande
 
Sv: Köpa platt skärm

Tack för tipsen! Det där med grafikkortet har jag funderat lite över, men inte tillräckligt tror jag. Hur kollar jag om grafikkortet räcker till? Vore snopet att upptäcka det när skärmen är inkopplad.
 
Sv: Köpa platt skärm

kolla vad du har för kort, gå sedan in på tillverkarens hemsida och se på databladet för kortet.
 
Sv: Köpa platt skärm

Nu har jag kollat vad jag har för kort. Det är ett från Intel. Har surfat till deras hemsida, gått in på Support & Downloads (lät vettigt?), sökt på mitt kort, men begriper inte hur jag får fram vilka skärmar det klarar. Jag hittar bara en massa annan info. Som du antagligen förstår är jag totalt lost när det gäller sådant här. Något tips på hur jag kommer vidare?
 
Sv: Köpa platt skärm

det brukar finnas en tabell för upplösningen.
tala om vad du har för kort kan vi kolla.
 
Sv: Köpa platt skärm

Jag hittade ingen tabell, men läste vidare både på Intels sida och rotade runt i datorn. Om jag förstår rätt så är högsta upplösningen för kortet 1280x1024. Då verkar det som att alla skärmar större än 19", alla widescreen och även vissa av 19"-arna går bort. Synd, men det blir billigare då om inte annat. Att byta grafikkort är överkurs för mig och jag är inte så sugen på att betala för ett nytt sådant också.

Om du har tid och lust att dubbelkolla åt mig vore det jättesnällt. Kortet heter Intel 82865G Graphics Controller. Jag har inte hittat vilket chipset det är.
 
Sv: Köpa platt skärm

I ditt fall är det nog inte så mycket att "byta" grafikkort som att stoppa in ett kort bara, Intel-grafikkort är sådana som är integrerade i moderkortet... Fast om jag läste rätt, så hade den stöd upp till 2048x1536...
 
Sv: Köpa platt skärm

Aha. Att byta moderkort har jag definitivt inte tänkt.

Var hittade du att kortet stödjer upp till 2048x1536? Om det stämmer så får jag plötsligt mycket större valmöjligheter.
 
Sv: Köpa platt skärm

Nänä, men man kan ha mer än ett grafikkort i datorn, om det finns plats för det. ;)

Laddade hem någon pdf-fil från Intels hemsida. Var lite jobbigt att hitta... :p
 
Sv: Köpa platt skärm

Om det får plats mer än ett grafikkort har jag ingen aning om, men tack för tipset.

Du minns inte händelsevis sådär på ett ungefär var på Intels sida du hittade pdf-en? Jag tyckte jag surfade runt rätt friskt utan att hitta mera uppgifter än "basic static display modes" som gick upp till 1600x1200. Men det kanske var fel begrepp? Under bildskärmsinställningar i min burk hittade jag som sagt 1280x1024 som max, men det kanske anges så beroende på skärmen jag har idag?

Som ni märker har jag noll koll på hårdvara o dyl. Däremot är jag ganska duktig på Office.;)
 
Sv: Köpa platt skärm

Tusen tack för länken! Det dokumentet hade jag inte hittat. Uppgiften om 2048x1536 var inte lätt att hitta heller för mig som inte är van att läsa sådant. Nu får jag fler skärmar att välja mellan. Inte blev det lättare nu.;)
 
Sv: Köpa platt skärm

Om det får plats mer än ett grafikkort har jag ingen aning om, men tack för tipset.

Du minns inte händelsevis sådär på ett ungefär var på Intels sida du hittade pdf-en? Jag tyckte jag surfade runt rätt friskt utan att hitta mera uppgifter än "basic static display modes" som gick upp till 1600x1200. Men det kanske var fel begrepp? Under bildskärmsinställningar i min burk hittade jag som sagt 1280x1024 som max, men det kanske anges så beroende på skärmen jag har idag?

Som ni märker har jag noll koll på hårdvara o dyl. Däremot är jag ganska duktig på Office.;)

att du fick upp den inställningen är för att datorn inte föreslår en upplösning som din skärm inte klarar av.

men de lär behöva byta kort ändå, då widescreens vil ha ett annat förhållande i bilden.
1650x1080 t.ex.
 
Sv: Köpa platt skärm

Ok. Jag kanske gör det enkelt (och billigare) för mig och köper en 19" skärm utan widescreen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i...
Svar
14
· Visningar
11 343
Senast: sussisus
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Sitter här med ombyggnadsplaner till min bokhylla och inser att jag nog skulle vilja ha en platt skärm till datorn istället för åbäket...
Svar
10
· Visningar
856
Senast: sussisus
·
G
IT & mobiler Tänkte byta ut min gamla hårddisk men vet inte vad jag ska köpa istället gällande minnen och annat med konstiga namn :smirk: Jag...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Renkött
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp