Bukefalos 28 år!

Köpa retriver för jakt, råd!

Kikat på breton likväl som på vorsteh, jaktspringer och labbe. Backar lite på labbe med tanke på rasbundna sjukdomar och en del är väl veka och har brister i arbetslust. Söker en hund med outsinlig arbetslust och intensiv i arbete.

Har jaktlabbar brister i arbetslust generellt? Vad jag hört så kallas dom apportörernas BC och det finns det väl en anledning till :angel::p
 
Kikat på breton likväl som på vorsteh, jaktspringer och labbe. Backar lite på labbe med tanke på rasbundna sjukdomar och en del är väl veka och har brister i arbetslust. Söker en hund med outsinlig arbetslust och intensiv i arbete.
Arbetslusten är väldigt hög på vår labbe i alla fall, vår gamle va också outtröttligt. Men visst, det går inte att jämföra med en av fågelhundsraserna.
Vorstehn är nog mer allround än bretonen om man ser vad folk har dem till. Många har dem ju till drag, fågel, vildsvin mm. En vän till mej föder upp och dom används till allt från räddningshundar till vildsvinsjakt.

Att säga att en ras är vek är ett lite snett uttryck, signalkänslig/förig tycker är bättre ord. För ofta är det föraren som brötar på för hårt och hundarna går upp i stress eller blir rädda. Skulle vi vråla på Miksi (bretonen) så lägger hon sej platt på rygg. Labben viskar vi i princip till. Ju mindre signaler dom är vana vid desto trevligare hund har du i hemmet och på jakt.
 
Kikat på breton likväl som på vorsteh, jaktspringer och labbe. Backar lite på labbe med tanke på rasbundna sjukdomar och en del är väl veka och har brister i arbetslust. Söker en hund med outsinlig arbetslust och intensiv i arbete.

Men vad vill du gå för typ av jaktprov? :p
Det är ju rätt stor skillnad på de stående fågelhundarnas prov, spaniels prov och labradorernas prov.... De kräver ju olika tillgång på marker också.

Alla de hundtyperna är ju intensiva i sitt arbete, men på olika sätt. Du har ju en enorm skillnad på will to please hos vorsteh jämfört med labbe och spaniel.
 
På mitt jobb har vi en rad olika hundläger varje år. Bla så har vi ett gäng med fågelapportörer som kommer varje år för träningsläger. Ca 50 hundar. Av dessa är 2/3 labbar. Resten är spridda på spaniels och tollare. Såg ett par flattar och en goldens sist. Labbarna var urhärliga att se i arbete. Jag föll hårt för en gul rackare från Holland, vilken kanonkula :love:
 
Men vad vill du gå för typ av jaktprov? :p
Det är ju rätt stor skillnad på de stående fågelhundarnas prov, spaniels prov och labradorernas prov.... De kräver ju olika tillgång på marker också.

Alla de hundtyperna är ju intensiva i sitt arbete, men på olika sätt. Du har ju en enorm skillnad på will to please hos vorsteh jämfört med labbe och spaniel.
JAg är medveten om att det är olika prov. I detta fall har jag inga preferenser mer än att hunden ska fungera både på jaktprov och till bruks/lydnad.
Jag vill vidga vyerna gällande hundträning och ha en hund där jag kan göra både ock...
Gillar jaktspringer pga deras höga intensitetsnivå och aldrig sinande arbetslust. Cocker är storleksmässigt för liten.
Aningen oroad också vad gäller labbe pga rasrelaterade sjukdomar bortsett från eventuella brister mentalt.
 
JAg är medveten om att det är olika prov. I detta fall har jag inga preferenser mer än att hunden ska fungera både på jaktprov och till bruks/lydnad.
Jag vill vidga vyerna gällande hundträning och ha en hund där jag kan göra både ock...
Gillar jaktspringer pga deras höga intensitetsnivå och aldrig sinande arbetslust. Cocker är storleksmässigt för liten.
Aningen oroad också vad gäller labbe pga rasrelaterade sjukdomar bortsett från eventuella brister mentalt.

Jaktspringern har ju sina allergier, men verkar annars vara en rätt hälsosam hund. Outtröttlig men följsam hund. Min kompis har en ung hane, riktigt härlig mentalitet och energi så det räcker och blir över. Han har dock en tydlig av och på-knapp och är aldrig stressig utan slappnar av lätt även i nya miljöer.
Kan absolut tänka mig att han skulle passa till bruks och jakt. Hon själv tränar tävlingslydnad och jakt.
 
I exteriöravel, visst. Jag förväntar mig att slippa detta hos arbetsavlade djur. Så verkar inte vara fallet.
I all avel, även i arbetande avel så finns det uppfödare som prioriterar vissa saker före andra och kompromissar.
Hade det varit så enkelt som att det räckte att köpa från "arbetande linjer" hade man ju kunnat köpa från vilken kennel som helst. Så är sällan fallet om man har krav på kvalité.
 
JAg är medveten om att det är olika prov. I detta fall har jag inga preferenser mer än att hunden ska fungera både på jaktprov och till bruks/lydnad.
Jag vill vidga vyerna gällande hundträning och ha en hund där jag kan göra både ock...
Gillar jaktspringer pga deras höga intensitetsnivå och aldrig sinande arbetslust. Cocker är storleksmässigt för liten.
Aningen oroad också vad gäller labbe pga rasrelaterade sjukdomar bortsett från eventuella brister mentalt.

Men några preferenser måste du ju ha? Det är ju så stor skillnad! Som att säga att man vill ha en jakthund, men det spelar ingen roll om det är en jämte eller en drever. Momenten är ju helt olika, det enda gemensamma är ju att hunden ska hitta vilt i skogen :p

Vad har du tillgång till för typ av mark?

Labbe är ju det enklaste att träna rent markmässigt, eftersom du kommer långt på en åker och lite storskog. Det är ju rent krasst jaktträning, vilket innebär att du behöver markägarens tillstånd. Det brukar dock sällan vara problem.

Bra spanielmarker (med vilt) är ju svårare att hitta, likaså marker för de ställande fågelhundarna. Bor man i Skåne underlättar det ju, eller fjällen då om man tänker sig ripa och dyl.
Hojtar på @lady_vip som har bra koll på de stående fågelhundarna.

Personligen hade jag inte velat ha en jaktspringer, tycker att väldigt många ligger högt i stress med den klassiska "springer-spinnen" på ständig repeat..
 
I all avel, även i arbetande avel så finns det uppfödare som prioriterar vissa saker före andra och kompromissar.
Hade det varit så enkelt som att det räckte att köpa från "arbetande linjer" hade man ju kunnat köpa från vilken kennel som helst. Så är sällan fallet om man har krav på kvalité.
Visst är det så. Faktum kvarstår att exteriöravel inte gynnar egenskaper som arbetande hundar behöver.
Sen har olika uppfödare olika tankar med vad de vill ha fram för egenskaper och avlar därefter. Och ytterligare en del avlar så man undrar hur de tänkt (eller om de tänkt).
Alla varianter finns med det gemensamma att uppfödarna vill få fram funktionella, arbetande hundar.
 
JAg är medveten om att det är olika prov. I detta fall har jag inga preferenser mer än att hunden ska fungera både på jaktprov och till bruks/lydnad.
Jag vill vidga vyerna gällande hundträning och ha en hund där jag kan göra både ock...
Gillar jaktspringer pga deras höga intensitetsnivå och aldrig sinande arbetslust. Cocker är storleksmässigt för liten.
Aningen oroad också vad gäller labbe pga rasrelaterade sjukdomar bortsett från eventuella brister mentalt.
Åk och titta på prov för de olika hundtyperna. Då får du en uppfattning om hur de olika raserna arbetar och vad som krävs av dej som förare. Det är väldigt olika sätt att träna och jaga mellan de olika raserna du nämt. Det är väldigt olika hundtyper överlag.
 
Men några preferenser måste du ju ha? Det är ju så stor skillnad! Som att säga att man vill ha en jakthund, men det spelar ingen roll om det är en jämte eller en drever. Momenten är ju helt olika, det enda gemensamma är ju att hunden ska hitta vilt i skogen :p

Vad har du tillgång till för typ av mark?

Labbe är ju det enklaste att träna rent markmässigt, eftersom du kommer långt på en åker och lite storskog. Det är ju rent krasst jaktträning, vilket innebär att du behöver markägarens tillstånd. Det brukar dock sällan vara problem.

Bra spanielmarker (med vilt) är ju svårare att hitta, likaså marker för de ställande fågelhundarna. Bor man i Skåne underlättar det ju, eller fjällen då om man tänker sig ripa och dyl.
Hojtar på @lady_vip som har bra koll på de stående fågelhundarna.

Personligen hade jag inte velat ha en jaktspringer, tycker att väldigt många ligger högt i stress med den klassiska "springer-spinnen" på ständig repeat..
@Christensen1 Har du inga fågelmarker själv är det lätt att bli fattig om du tänker gå prov med stående, en normal träningsdag kostar typ 1000 pix. Bor du fjällnära är det väl lite lättare. Under säsong kan du gå prov nästan varje helg, det anordnas en hel del.

För mig är det väldigt stor skillnad på breton och vorsteh, dessutom stor skillnad inom vorstehhårlagen. Snabbare hundar än breton hittar du knappt. Stor skillnad i de olika linjerna också, en breton som inte är lyhörd är inte kul, för du hinner aldrig nånsin i fatt dem... de går säkert att träna inom bruks etc, men jag vet ingen som har breton som kör andra grenar. Överlag tycker jag de är mer setterlika. Vorsteh, iaf kh och sh, är ju mer beprövad allroundhund.
 
@Christensen1 Har du inga fågelmarker själv är det lätt att bli fattig om du tänker gå prov med stående, en normal träningsdag kostar typ 1000 pix. Bor du fjällnära är det väl lite lättare. Under säsong kan du gå prov nästan varje helg, det anordnas en hel del.

För mig är det väldigt stor skillnad på breton och vorsteh, dessutom stor skillnad inom vorstehhårlagen. Snabbare hundar än breton hittar du knappt. Stor skillnad i de olika linjerna också, en breton som inte är lyhörd är inte kul, för du hinner aldrig nånsin i fatt dem... de går säkert att träna inom bruks etc, men jag vet ingen som har breton som kör andra grenar. Överlag tycker jag de är mer setterlika. Vorsteh, iaf kh och sh, är ju mer beprövad allroundhund.
Håller med om bretonbeskrivningen, shit i helvete rent ut sagt vad snabba dom är! Vår är som en oljad iller där gasen hängt sej fullständigt:rofl: Tack och lov är hon väldigt lyhörd och gillar att vara till lags. Snurrar nästan av sej rumpan av glädje när man tränar och ger beröm (Svanslös) Tvärnit på stannakommando även om det skuttar upp hare eller rådjur framför nosen.

Jag vet bara 1 som använder Breton till annat samtidigt som prov/jakt, den går agility. Det föds så jäkla få (113st 2016) och kölistan är lång.. Uppfödarna säljer nog helst till nån som har ambition att jaga och gå prov.
 
Senast ändrad:
Visst är det så. Faktum kvarstår att exteriöravel inte gynnar egenskaper som arbetande hundar behöver.
Sen har olika uppfödare olika tankar med vad de vill ha fram för egenskaper och avlar därefter. Och ytterligare en del avlar så man undrar hur de tänkt (eller om de tänkt).
Alla varianter finns med det gemensamma att uppfödarna vill få fram funktionella, arbetande hundar.

Exteriöravel har jag inte pratat om alls. Bara arbetande avel eftersom det var det du tog upp. Men vad som duger som "arbete" har folk olika åsikter om. Kraven är olika höga. Därför är också utbudet varierande.
 
Ska men ha hunden till någon form av jakt väljer man förstås ras efter det, men när det gäller att kombinera bruks/lydnad med jaktprov (och working test) tycker jag det är fel att räkna bort golden. Ett av problemen när det gäller att hitta bra "jakt-jaktgolden" är att många av de som kallas jaktgolden snarare är "sportavlade" så de meriter som finns är i bruks, lydnad och/eller rallylydnad. (Och så finns det förstås de som avlar på en typ eller tom färg utan några meriter alls och kallar det jaktgolden, men dessa är ju lätt att kolla upp och välja bort) Jag kan inte påminna mej några labbar i lydnadslandslaget, däremot golden och tollare.

Finns det något liknande retriever-WT för stående fågelhundar? Det ger ju den tävlingsintresserade möjlighet till väldigt mycket mera starter och dessutom under en längre säsong än att bara starta på jaktprov.
 
Finns det något liknande retriever-WT för stående fågelhundar? Det ger ju den tävlingsintresserade möjlighet till väldigt mycket mera starter och dessutom under en längre säsong än att bara starta på jaktprov.

Nja, vi har ju bara motsvarande A-prov, dvs med riktigt vilt där fåglar (oftast) skjuts.
Sen kan man ju åka ut i Europa och starta, det ser lite annorlunda ut, men det finns inga dummie-prov som hos retriverna.
Vissa av raserna (tex vorsteh och min ras) har eftersöksgrenar innan man får starta på jaktprov, det är ett apporteringstest med vilt även det.

Så nej, det finns inte några B-prov med attrapper.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 756
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp