Köpa rockard,vilken?

amkm

Trådstartare
Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur..
Frågan är vilken ska jag köpa?

Hästarna jag vill kunna använda den till är Tinker/IC strl. 145-160 cm i mkh. (Bredden på de varierar :o )

OM andan faller på och jag känner mig säkrare osv så kanske någon framtida tävling också,så helst en som på ett eller annat sätt skulle vara godkänd att tävla med.
Kommer inte köra i högre hastigheter än trav,sen går det nog för fört tycker jag..Än i allafall. Körning sker till 97% på grusvägar.

Vilken typ av hjul,vagn osv rekomenderar ni?

Prisklass upp till ca 15 000 kr men givetvis bättre om det är billigare.
Verkar vara svårt att hitta ngt på begagnatmarknaden?
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Mitt råd är att köpa en fyrhjulig vagn och inte en 2-hjulig. Det är mer lättdraget och bekvämare för både häst och kusk.

Olika fabrikat och märken på 2 hjulig kan jag inget alls om.
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Sett någon Jensavagn här som var fin. Så lågt sträcker sig min koll på vagnar ;)
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Jag har precis köpt en träningsrockard från Tidaholmsvagnar som jag är supernöjd med :bump:

Den har många fördelar.
Kan lätt anpassas till olika stora hästar.
Går att demontera och lätt ta med sig.
Man sitter bra och kommer lätt i och ur.

2003470820059748183S600x600Q85.jpg
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Tack..
Hur stor är din häst som är på bilden?
Ser du 'tillräckligt' över den?
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

ah.
Då är nog vagnen större än jag trodde. :o :laugh: för din häst ser inte så stor ut med vagnen på.
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Jag tycker mycket om min Tidaholm rockard 201. Reell byggt, och lätt att kommer in och ut. Här med en D-ponny men vi också har kört den med C-ponny och liten kallblod. Den kan man tyvärr inte plocka isär - men jag har en pick-up så det behövdes inte :grin:
annette2.jpg
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

alltså.. ehhnäe..egentligen inte..:o


Kan ngn förklara "flyttbar hjulaxel med vev" ,på en Tidaholmsrockard..
Vad ska det vara bra för? Alltså,vad kan 'jag göra' med den? Räknas tydligen som extra utrustning.. :o
 
Sv: Köpa rockard,vilken?

Det är för att du ska kunna ändra balanseringen i vagnen om du tex har olika hästar med olika mankhöjd.
 

Liknande trådar

Körning Lillan, min tinkerkorsningsponny på ca 135-140cm, har en rätt så oviss framtid. En muskelsjukdom gör att hon är beroende av dagsform...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 986
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp