Köpa sadel till barock

M

montgomery

Om jag nu ska köpa ny sadel, har en hoppsadel och tycker inte de e så bra :o) Är det då lämpligast att köpa en vanlig engelsk dressyrsadel eller e de ett alternativ att köpa en bomfri? Om jag skulle rida i en bomfri är det då något speciellt man ska tänka på?? Måste jag byta sadel lika ofta(eftersom han musklar på sig) om jag har en bomfri eller passar den antagligen bättre under en längre tid?
 
vet inte om din tråd hör hemma her då det frågas om utrustning.
 
En bomfri sadel är menad att anpassa sig till hästen, alltså bör du inte behöva byta sadel på grund av ändrad ryggform. Man kan även ha samma sadel till många olika hästar. Som jag har förstått det är det en fråga om ryttaren passar i sadeln.
Sedan kan man ju alltid diskutera tryckfördelning...
Vissa anser att den är bra, andra förkastar den helt. Men jag tror på bomlöst!
 
Hjälper den en att hitta den lodräta sitsen eller sätter den en på baken. Hur e de med westernsadlar och barockridning? E de ett bra alternativ?
 
När du ska köpa en sadel till Akademisk/barock ridning så ska du titta på var stigläderspännena sitter (alltså spännena på sadeln där du sätter stiglädrerna), för att göra det lättare för dig att sitta i en lodrät sits så ska dessa spännen vara plaserade rakt under den djupaste delen på sadeln, alltså där du sitter. På de flesta sadlar av engelsk typ så är det inte så, där sitter de framför. En westernsadel kan vara för stor och klumpig för den akademiska ridningen, den kan hämma hästens rörelser. En westernsadel är gjord för att sitta på hästar som rör sig i en lång/låg form. Jag ska själv köpa mig en bomlös sadel till mig och min häst som precis har halkat in på den akademiska ridkonsten. :D På dessa sadlar (Torsion och Fitform/Barefoot) så sitter stigläderspännena i linje med din sits. De passar också de flesta hästar och du behöver inte byta sadel när din häst musklar sig, den ger också en mycket bra rörelsefrihet för hästen. Men kom ihåg att dessa sadlar inte är kompletta utan en speciell pad som även säljs av återförsäljarna för sadeln! Denna pad gör så att hästens ryggrad alltid går fri från tryck. Så har du inte råd att köpa en "riktig" Barocksadel (typ Branderup-sadel) så tycker jag nog att en bomlös sadel kan vara ett mycket bra alternativ! De bomlösa sadlarna kan man få hem på prov om man är osäker! Då får man testa på hästen och även rida i sadeln, vissa tycker att den är för bred att sitta i men det verkar vara en vanesak. De är ungefär som en westernsadel att sitta i fast mjukare! Lycka till!
 
Vad *mer* än stigläderfästena tycker ni behövs för en bra "barocksadel"? Det finns ju engelska sadlar med stiglädren längre bak, Wintec Isabell t ex - vad tycker ni att en barocksadel ska ha som denna inte har? (Är det den "raka sittytan" som fungerar bättre, t ex?)
 
Jag tror inte att det är något mer som spelar någon större roll. Jag är som sagt nybörjare på det här med akademisk ridning. Bara sadeln sitter bra på hästen så att den inte hindras från att böja sig ordentligt i hela kroppen och höja ryggen så kan man nog använda vilken sadel man vill! Sen om man kommer upp till "skolorna ovan mark" så kan nog en "riktig" barocksadel vara bra så att man inte trillar av! ;) Det finns inga regler om utrustning i Akademisk ridning eftersom man inte kan tävla i det så det är fritt att använda det man trivs bäst med!
 
Jag tycker också att det spelar stor roll att de engelska sadlarna sätter en på rumpan medans "skolsadlarna" låter en sitta på innanlåreni en mer "ståendesits". Detta gör att man kan röra bäckenet friare och jag tycker också att det ger hästen mer frihet att röra på ryggen eftersom man sitter på ett helt annat sätt.

Svar till trådskaparen.

Om du ska satsa helhjärtat på barocken så föreslår jag att du köper just en skolsadel. T.ex finns det: Poruguesan, Monturas Lucas - Portuguesa modellen och så Bent sadel. Sedan finns det ju ännu fler än det också. Sök på dessa namn så borde du hitta en hel del om det inne på bukefalos.

Ett tips är att du försöker ta reda på någon som har en sådan sadel du är intresserad av och ser till att få lånat den en eller två gånger för att provrida i den,

Det brukar inte vara svårt att sälja någon av de tre nämnda sadlarna sen när man måste köpa en med en bredare bom.
 
Men att man ofta blir sittande på rumpan i en engelsk sadel beror just på läget för stigläderspännena. Hittar man en där spännena är i linje med den djupaste delen av sitsen så ser jag inget hinder till att använda en sån sadel om man vill det. :)
 
Vad ligger de här sadlarna i för prisklass då? Vill ju självklart ha en bentsadel :love: men det finns liksom inte pengar till det! :cry: Så då tänkte jag att jag skulle hitta ett billigare alternativ då mamma satt gränsen vid 10000. Så den bomlösa sadlen sätter en inte "stående" då??
 
Det enda är att du i de flesta engelska sadlarna bara kan sitta i belastningssits. Du kan inte avlasta (eller ens sitta i neutral sits tom) för då får du underlivet sönderslaget....
 
Bent sadlarna ligge väl på ca 21000kr nya tror jag.

Portuguesan ligger på dessa priser om amn beställer den direkt från Portugal:
Sadel 625euro
Stigläder 30euro
Stigbyglar30euro
Frakt 60euro
Om han inte ändrat priserna vill säga. Det är dyrare att beställa från inköparen i Sverige.
Och när du beställer från han i Portugal vet du att du får en riktigt bra sadel. Det finns ju en hel del olika som gör dem så man får hålla koll på det annars om man köper dem i Sverige. Det ska man också komma ihåg när man köper begagnad.

Monturas Lucas sadlarna ligger från 9500-10900kr (ca) + 500kr frakt och då ingår stigläder och stigbyglar.

Har själv mailat han i Portugal och väntar på svar. Han special designat min sadel lite så jag väntar på att se att han godkänner det.

Den bomlösa funkar precis som en engelsk sadel. Förutom då t.ex. Bents Epona sadel, som ju inte "helt" är bomlös men lutar åt det hållet. Men kruxet med den sadeln är att man måste ha en riktigt stark häst för att den ska orka använda ryggen. Vet att KatrinW har en Epona och bara en av hennes hästar orkar att jobba med den.

Harmonia
Precis som psychogirrl säger så brukar man få underlivet krossat om man försöker sitta på innanlåren i en lodrätt sits, för att inte tala om avlastningsitsen, i en engelsk sadel tyvärr...
 
Hur e dessa sadlarna långa eller korta?? Jag behöver en kort bred till min pålle!! Eftersom denna har bom så borde man ju behöva byta denna precis som en vanlig, eller?
 
Jag rider inte i engelska sadlar så jag kan inte riktigt uttala mig om "kross-skadorna" som man tydligen får... :) Finns däremot många "barock ryttare" som rider i bomlösa sadlar (typ Torsion/fitform)så jag tvivlar på att dom skulle vara så illa... Och hur skulle de bomlösa fungera precis som de engelska sadlarna när de inte alls är uppbyggda på samma sätt?? :confused: :confused:
 
Priset på en portuguesa beror ju på vilket märke man köper. Zaldi, Ludomar, Marjoman etc. Jag har haft en portuguesa från Ludomar och tyckte den var väldigt skön. Har inte suttit i nån av de andra, men har hört många säga att Zaldis är sämst!? Marjomansadlarna är billigast om man handlar ifrån Spanien, det går att hitta runt 500 euro.

Vill man inte köpa i Sverige så finns det ju en mängd firmor utomlands att handla ifrån, inte bara ifrån Portugal/Spanien. Man kan få riktigt bra priser ifrån firmor i Tyskland och Holland, frakt är inte särskilt dyrt.
 
Ska inte ha kvar min gamla sadel. Men ute kan jag ju rida barbacka om det är bättre. Det viktigaste med sadlen är att den funkar i "dressyren". :)
 
Vet att Katrin har en kort och bred som jag tror är från han i Portugal, men det blir på bekostnad av sätets storlek. Jag kan inte sitta i henne sadel utan måste ha 40cm säte - hon har 36cm!!
Man kan ju alltid maila och fråga honom hur långa sadlarna är. Jag har liksom aldrig haft ett sådant problem med min häst så jag har inte tagit reda på det. Jag kan pm:a över mail adressen om du vill.

knyttet
Jo självklart finns det flera olika och det var det jag menade med att man ska passa sig lite. Man ska inte tro att en portuguesa är en portuguesa bara för att modellen är sådan.
Det jag menade var att från han i Portugal kan du få tag på en sadel med hög kvalitet, som du kan special beställa, och till bra pris. De portuguesor som ligger under 5000kr har hag en känsla av att man ska akta sig för, men å andra sidan kan det säkert finnas guldkorn också.
 
En liten fråga: jag är inte så insatt i skillnaderna mellan spanska och portugisiska sadlar, men jag undrar varför alla vill ha portugisiska? Är det så stor skillnad på dom? Mer än att de portugisiska verkar ha högre fram och bakvalv? Finns det någon som kan säga för och nackdelar mellan de olika.

Vad gäller engelska sadlar så finns det ju många olika modeller där också. Alla krossar inte underlivet, de lite äldre modellerna är flatare och tillåter en mera rörlig sits. De moderna skålformade är hemska, det håller jag med om.
 
Det viktigaste när man pratar om sadlar är ju ändå hur den ser ut inuti (ja, hur den placerar dig och så är ju också viktigt, men vad hjälper det om sadeln trycker eller inte kan hjälpa till att fördela ditt tryck?).
Hur inverkar den engelska bommen med sina ortspetsar på hästen? Bladsadlarnas bom? Flexibla bommar, läderbommar eller bomlösa? Under förutsättning att sadeln är korrekt utpassad, hur inverkar de olika typerna av sadlar på hästen? Tryck och tryckfördelning är en rätt så viktig fråga! Ryggen är ju det först tar stryk i många fall, det är ju ändå dirket på ryggen du placerar ganska många x antal kilo.
Bent- sadeln har ju till exempel liknande uppbyggnad som den engelska bommen, med ortspetsar och så. Ni som använder Bent-sadeln, vad är det som skiljer den sadeln från en "vanlig" som också har engelsk bom? Stigbygelupphängningen är mer rak, men det finns ju (tydligen) på vanliga engelska sadlar också? Hur fungerar det med ortspetsarnas negativa tryck som man ofta pratar om när man pratar om varför man inte ska använda en engelsk sadel inom "barock"?
Den nya med läderbom, är det någon som har någon erfarenhet/ funderingar kring hur den fungerar och påverkar hästen?
Ni som rider med bomlösa, varför fäster ni inte helt enkelt stigbyglar i en tjock vojlock fästad med gjord? Hur fungerar era sadlar med fördelning av punkttrycket som kommer av man sitter på en rätt liten yta på hästen? Avlastning av ryggraden?
Skolsadlar, varför använder ni dom? Vad är det som är så bra för hästen med dom?

Har själv en skolsadel, en Portugesa, men har rätt mycket funderingar kring sadeldjungeln!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 171
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 310
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp