Köpa shettisar till gården?

Trollfia

Trådstartare
Jag och min man är sugna på att köpa två shettisar att ha hemma på gården. Vi har skogsmark och vanlig "gräshage" på sammanlagt ca 1,5 hektar och kan med största sannolikhet arrendera mer mark av någon granne om det skulle behövas (många ängar i närheten som bara står och växer igen).
Tanken att ha dem skulle vara mycket för sällskap att få pyssla med dem, ta med dem på promenader och köra på de härliga skogsvägarna vi har i närheten. Emellanåt få ridas lite lätt av mina syskonbarn (alltså typ ponnyridning, "åka på häst" då barnen är så länge är små, men har börjat på ridskola och senare kommer rida mer på riktigt.) då de är på besök.
Anledningen till att vi vill ha små hästar är för att vi båda tycker väldigt mycket om hästar och allt som hör dit, och tycker det verkar väldigt mysigt att lära oss köra med hästarna och ridning är vi inte lika intresserade av i nuläget. Stora hästar kräver ju också mer plats och är dyrare i drift, därför får det vänta.

Vad tror ni, skulle det passa oss med två shettisar? Jag har mycket erfarenhet av hästar, har hållt på hela livet men inte haft nån egen, "bara" varit medryttare.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Låter helt ok. Det svåraste med småhästar är att hålla dom i lagom hull. Stora gräshagar blir för mycket mat med risk för sjukdomar.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Det finns andra trevliga småraser också, exmooreponny, russ för att nämna några.

Shettisar kan vara trevliga små krabater, men som tidigare skrivits är det svårt med hullet. De får gärna foderrelaterade sjukdomar om de blir för feta, och bete kan vara svårt om det är lättfödda individer. Vår var inte vansinnigt lättfödd, men vi kunde aldrig ha honom på bete mer än någon timme om dagen för att han skulle hålla ett normalhull.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Jag skulle aldrig avråda någon från att skaffa världens bästa hästras, men vill ändå poängtera att allt blir absolut inte lättare bara för att det är shettisar. Snarare tvärtom. Vill man ej göra så mycket med hästarna så kan man ta en hästras som är mer normalfödd. Shettisar kräver mycket planering och tid, om man ska hålla dem i gott hull. Sommartid får jag flytta staket varje dag tex för att de inte ska få för mycket gräs. Vintertid får de inte gå på gräs pga hög fångrisk.
Till detta mäste hösilaget vara bra för shettisar, ej högt i energi. Sedan får man motionera dem 3-5 dagar i veckan. Att låta barn åka häst och promenera förbränner ingen energi, de måste ha tuffare motion. Så varför inte skaffa en lättare ras? :)
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Tack för alla era svar!
Jag kanske var lite otydlig, jag menar inte att hästarnas enda motion skulle vara lugna promenader och lite ponnyridning light, utan vi skulle ha dem att köra med, hjälpa till i skogsarbete med att dra mindre stockar, samt följa med på långa promenader/vandringar i skog och mark (visserligen blir det väl mest i skritt då men vi går på kuperad terräng och kan vara ute runt 2 timmar i skogen på helgerna så det handlar inte om korta promenader på asfalt direkt). Vill även hålla på lite med longering och kanske löshoppning.

Men jag förstår vad ni menar med att de är extremt lättfödda och har lätt att gå upp i vikt. Innebär det att vanligt gräsbete inte fungerar alls för shettisar? Hur gör ni då på sommaren, går de i hage med mager mark och äter hö eller låter ni dem beta korta stunder? Vi har skogsmark utan bete där de skulle kunna gå mesta tiden. Att en häst är lättfödd är väl inte bara nackdelar, jag menar det blir ju billigare med fodret, eller?

När det gäller andra lite större raser som russ, welsh, exmoor som inte är lika lättfödda, går de att använda till körning, drag av stockar m.m.? Tanken med shettisar är ju också att de är så starka, har man en liten ponny som inte orkar lika mycket försvinner ju lite av tanken med det hela.

Men gärna mer funderingar och tips tack! :-)
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Men SÅÅÅ svårt är det inte att ha shettisar! Man ska inte överdriva i onödan!
Jag har ett helt gäng och har haft ännu fler. Merparten av dem kan gå på vanligt bete på åkermark, om de motioneras lite också. Ja, de blir tjocka av betet men inte överdrivet.
Det jag tycker är viktigt med shettisar är att man kommer ihåg att de är hästar och inte några söta prydnader eller leksaksponnyer. De kräver samma individuella hantering, tillsyn, omvårdnad och motion som större hästar. Shettisen är väldigt mycket häst i en behändig förpackning. Intelligenta och oerhört lättlärda - vilket gör att de lär sig även "mindre bra saker" lika lätt som det man vill att de ska lära sig. Vissa tycker det är okej att bara gå i hagen medan andra kräver mental stimulans för att inte börja hitta på hyss, såsom att rymma eller nåt...

tillägger - var inte så säker på att de andra ponnyraser du nämner är mindre lättfödda...
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Fördelen med en lite större ponny är faktiskt att det är lättare att hitta bra "arbetsselar" om de ska jobba lite och andra redskap, samt att de är lite starkare :) och jag kan hålla med föregående att de flesta ponnyraser är lättföda, skogshagar kan vara en fördel!
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Ett problem kan vara att vissa shettisar är rymningsbenägna (egen erfarenhet!!) och svåra att stängsla in, samt lite för lättfödda. Skulle jag skaffa en ny liten barnponny/körponny nu skulle jag ta ett russ eller liknande. Även fast vår shettis är världsbäst.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Inte så säker på att ponnyn är starkare bara för att den är större.
Det finns numera bra selar även till shetland.

Jag brukar dra stock från skogen med mina shettisar, går alldeles utmärkt. Fast det brukar räcka med 2 rundor, sen får jag byta ponny. Men det beror mer på att de är otränade (händer bara nån gång om året) än att de inte orkar.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Sommartid så har jag två alternativ. Antingen rasthage som är som en öken med hösilage eller en rasthage med lite gräs där man får flytta staketet en bit varje dag. Mina shettisar blir inte feta sommartid. Det är absolut inte nyttigt för en ponny att bli fet, tycker inte att du ska lyssna på dem som avfärdar övervikt.

Russ och welsh kan också dra hem ved, det är absolut inga problem. Även de är lättfödda, men det är skillnad på en lättfödd shettis på 95 cm och ett lättfött russ på 130.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Lägger tillatt skogsmark utan bete är det ultimata för shettisar. Dock kan jag garantera att de kommer käka på träden ;)
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Alltså, inga hästar mår bra av att vara smällfeta. MEN hästar är ändå skapta för att lägga på sig hull på somrarna för att ha något att leva på när det är knapert på vinterhalvåret. De far inte illa av att lägga på sig lite beteshull, men man måste givetvis hålla koll på dem.

Jag kan väl säga att de av mina hästar som lagt på sig mest sommarhull i år är mitt fullblod och min welshponny.
Man ska inte generalisera för hårt, det GÅR att hålla shettisar på annat sätt än i ökenhagar.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Men SÅÅÅ svårt är det inte att ha shettisar! Man ska inte överdriva i onödan!
Jag har ett helt gäng och har haft ännu fler. Merparten av dem kan gå på vanligt bete på åkermark, om de motioneras lite också. Ja, de blir tjocka av betet men inte överdrivet.
Det jag tycker är viktigt med shettisar är att man kommer ihåg att de är hästar och inte några söta prydnader eller leksaksponnyer. De kräver samma individuella hantering, tillsyn, omvårdnad och motion som större hästar. Shettisen är väldigt mycket häst i en behändig förpackning. Intelligenta och oerhört lättlärda - vilket gör att de lär sig även "mindre bra saker" lika lätt som det man vill att de ska lära sig. Vissa tycker det är okej att bara gå i hagen medan andra kräver mental stimulans för att inte börja hitta på hyss, såsom att rymma eller nåt...

tillägger - var inte så säker på att de andra ponnyraser du nämner är mindre lättfödda...


Mycket bra skrivit. +På den.
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Tack för alla era svar!
. Att en häst är lättfödd är väl inte bara nackdelar, jag menar det blir ju billigare med fodret,

Jag har två lättfödda i stallet just nu. De ger en hel del bekymmer rörande foder. De drar betydligt mindre i Mj än de andra. Att hitta balans mellan Mj protein mineraler etc är ett projekt i sig. Att få till ätmängd i förhållande till Mj pott och grovfodermängd är inte alltid det blir så billigt om man måste ge tillskottsfoder för att få balans i foderstaten. Det är inte bara att åka och köpa mer passande grovfoder heller om det inte finns att köpa i närheten. Ju mer lättfödd du har ju viktigare är foderstat och motion. Så vad är fördelarna med lättfödd då jo de äter för det mesta allt du ger dem lämnar sällan foder. :)

Shettisar är säkert trevliga som det beskrivits i annat inlägg de är hästar i miniformat och alla är olika. Finns lättfödingar där också. Ser man bara till magomfång på häst/ponny så skaffa hingst de brukar vara rätt slimmade he he ;) (men glöm inte motion och uppfostran)
 
Sv: Köpa shettisar till gården?

Ett problem kan vara att vissa shettisar är rymningsbenägna (egen erfarenhet!!) och svåra att stängsla in, samt lite för lättfödda. Skulle jag skaffa en ny liten barnponny/körponny nu skulle jag ta ett russ eller liknande. Även fast vår shettis är världsbäst.

+1 på den :D

Jag gillar shettisar, men hade nog personligen gått upp ett litet snäpp i storlek och satsat på ett par russ istället. Ungarna växer inte lika fort ur dem och de är skitroliga att köra! Shettisar är också kul att köra och hålla på med men... ja... inte riktigt lika spännande :D på gott och ont.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 848
Senast: Snowball
·
Ridning En nyfiken fråga om någon vet, hästar på 4H-gårdar eller på parklekar som främst används till ponnyridning för barn eller olika ridlekis...
Svar
16
· Visningar
1 540
Senast: susanne
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 382
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp