Bukefalos 28 år!

Köpa triangelmärkt häst pris?

Status
Stängd för vidare inlägg.

jackietiff

Trådstartare
Hejsan! Jag har en pris fråga angående köp av en triangelmärkt häst..

Han har varit triangelmärkt i ca 10 år och är idag helt ren och fungerar till precis det jag vill - sköna uteritter :)

Men jag undrar vad man ska betala för en triangelmärkt häst? Vad anses rimligt?


Han är idag 17 år :D
 
Med tanke på ålder, kön och skick 5000 kr kanske 10000, inte mycket iaf. Han är gammal, triangelmärkt och går inte att avla på.
 
Hejsan! Jag har en pris fråga angående köp av en triangelmärkt häst..

Han har varit triangelmärkt i ca 10 år och är idag helt ren och fungerar till precis det jag vill - sköna uteritter :)

Men jag undrar vad man ska betala för en triangelmärkt häst? Vad anses rimligt?


Han är idag 17 år :D

Jag äger en häst som är i princip samma situation som den du är på väg att köpa. Men jag har den utlånad som foderhäst och skulle inte ta något betalt för hästen om fodervärden vill "köpa" den. Skulle det vara något så är det i så fall den summa hästen är livförsäkrad för. Är den t-märkt har ju ägaren fått ut ersättning så det kan inte finnas så mycket kvar där att hämta, dessutom sjunker ju det ganska snabbt i den åldern. Har den ingen försäkring så, i princip ingenting.
 
Slaktpriset, vad det nu kan vara. Beror ju på hästens vikt. Vad är det för sorts häst?
Slaktpriset, vad det nu kan vara. Beror ju på hästens vikt. Vad är det för sorts häst?

Han är en 146 och normal stor i size..

Vet inte vad slaktpriset ligger på per kg idag, men jag fick knappt 1300 kr för min häst som gick till slakt 2011. Hästen var ett normalt halvblod på 165 cm i mkh. Om jag hade en triangelmärkt häst som i det här fallet, och kände att jag behövde/ville sälja så skulle en symbolisk summa till rätt person kännas rätt (vad/vem nu rätt person är).
 
Vet inte vad slaktpriset ligger på per kg idag, men jag fick knappt 1300 kr för min häst som gick till slakt 2011. Hästen var ett normalt halvblod på 165 cm i mkh. Om jag hade en triangelmärkt häst som i det här fallet, och kände att jag behövde/ville sälja så skulle en symbolisk summa till rätt person kännas rätt (vad/vem nu rätt person är).

ja, ungefär så. Anledningen till att jag inte säljer/ger bort hästen är att om fodervärden (som tar mycket väl hand om hästen) inte kan/vill ha den kvar så är det jag som ska bestämma vad som ska hända med den.
 
Hejsan! Jag har en pris fråga angående köp av en triangelmärkt häst..

Han har varit triangelmärkt i ca 10 år och är idag helt ren och fungerar till precis det jag vill - sköna uteritter :)

Men jag undrar vad man ska betala för en triangelmärkt häst? Vad anses rimligt?


Han är idag 17 år :D
I en nålad tråd överst på sidan finns detta
Frågor som rör prissättning av specifika hästar bör undvikas här, då det är omöjligt att avgöra värde på en häst som man inte ser framför sig.
Jämför med likvärdiga hästar som är utannonserade, för att få ett hum om vad som är ett rimligt pris.

Det går däremot bra att diskutera vad som påverkar priser och liknande...

Tack! /Moderatorn
De gäller även denna tråd, som nu låses för fler kommentarer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 293
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp