Bukefalos 28 år!

Köpa växthus

Idas

Trådstartare
Jag och min mor är väldigt sugna på att skaffa ett växthus till landet. Vi vill inte ha ett stort utan har främst tänkt ha några tomat- och gurkplantor där.

Men hur går det till när man anlägger ett växthus? Vad ska man tänka på angående placeringen? Ska det vara så mycket sol som möjligt eller är det bra med några skuggtimmar också? Hur bereder man marken bäst där huset ska stå? Ska man ha plattor som underlag eller vad är smidigast?

Tusen frågor :D
 
Jag och min mor är väldigt sugna på att skaffa ett växthus till landet. Vi vill inte ha ett stort utan har främst tänkt ha några tomat- och gurkplantor där.

Men hur går det till när man anlägger ett växthus? Vad ska man tänka på angående placeringen? Ska det vara så mycket sol som möjligt eller är det bra med några skuggtimmar också? Hur bereder man marken bäst där huset ska stå? Ska man ha plattor som underlag eller vad är smidigast?

Tusen frågor :D
Jag har en relativt enkel konstruktion till mitt 10 kvm stora växthus. Vi grävde bort grässvålen och grundade med sand. Sen förankrade vi en ram av byggtimmer i marken med hjälp av pålar som vi slog ner ca 50 cm och fäste växthuset i den. Inuti växthuset gjorde jag en två plattor bred gång från kortsida till kortsida. Till vänster är det en hel växtbädd, till höger tre st avgränsade av plattor.
11392787_10206681615112657_6979821469163164221_n.jpg
 
Jag och min mor är väldigt sugna på att skaffa ett växthus till landet. Vi vill inte ha ett stort utan har främst tänkt ha några tomat- och gurkplantor där.

Men hur går det till när man anlägger ett växthus? Vad ska man tänka på angående placeringen? Ska det vara så mycket sol som möjligt eller är det bra med några skuggtimmar också? Hur bereder man marken bäst där huset ska stå? Ska man ha plattor som underlag eller vad är smidigast?

Tusen frågor :D
Mycket sol vill man ha på växthuset. Poängen med växthuset är att förlänga odlingssäsongen och att kunna reglera temperaturen så att plantorna växer optimalt. Så mycket sol är viktigt eftersom man vill ha värme i växthuset i maj till oktober. Jag skördade mina sista tomater i november i år!

Mitt i sommaren om det blir väldigt varmt öppnar man dörr och vädringsluckor i växthuset och eventuellt täcker vissa sidor med tyg. Du behöver ha luft som cirkulerar ändå, annars får du pistillröta på tomaterna.
 
Väcker upp en gammal tråd eftersom även jag funderar på växthus :)

Jag har inte möjlighet att ha ett fristående växthus då tomten tyvärr inte medger det. Så tittar på ett mindre som kan stå mot en vägg.

En del av de billiga varianterna har plast istället för glas, spelar det någon roll?
 
Väcker upp en gammal tråd eftersom även jag funderar på växthus :)

Jag har inte möjlighet att ha ett fristående växthus då tomten tyvärr inte medger det. Så tittar på ett mindre som kan stå mot en vägg.

En del av de billiga varianterna har plast istället för glas, spelar det någon roll?

Det finns ju olika kvalitéer på plasten så jag skulle säga att det beror helt på. Har ingen koll men titta runt och försöka hitta betyg och tester.
 
Då kan jag också passa på att uppdatera här :D Vi valde också att köpa ett mindre hus som ska stå mot väggen på trallen till att börja med. Kände att vi inte skulle hinna med markberedningen så det får vänta ett par år med ett "riktigt" växthus.
Vi valde i glas eftersom plasten vi sett på vissa hus har sett så billig och "smutsig" ut.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 174
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 735
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 876
Senast: Martenix
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 343
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp