Bukefalos 28 år!

Köpare av sadel i Holland

A

Andante

Jag har en sadel på annons och en kille från Holland har hört av sej och vill köpa vår sadel. Jag har meddelat att jag vill ha pengarna innan sadlarna skickas. Enligt honom så har han en man i Sverige som är skyldig honom pengar och denna man ska göra en wire transfer och då behöver han mitt namn och adress samt telefonnummer för att kunna ringa mej. Helt plötsligt blir jag ju lite nervös för tänk om det är något skumt med det hela.

Diskussionen har kommit så långt att han ville köpa båda våra Wintec sadlar(tror att han säljer vidare i Holland, Wintec är kanske dyrare där) Anledningen till att jag känner obehag är att jag sagt 800euro för dem båda och nu går han med på att betala 800 euro/styck! Tror han har missuppfattat mej.
Normalt hade man ju aldrig betalt ca 7000 sek för en Wintec 500 cair dressyr, eller hur?
Har någon annan råkat ut för detta?

Vet någon vad wire transfer är?
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Finns flera trådar om den mannen o liknande . Är inte seriös .Sälj inte om du nu mot förmodan inte får pengarna innan. Han vill betala med check via någon annan på ett större belopp än det du begär sen ska du betala mellanskilnnaden till honom . Det är bara det att ingen täckning finns på checken. Stor varning utfärdad .
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Det är lurt.
Många har råkat illa ut med liknande historier.
Du kommer antagligen att bli blåst så det visslar om det.

Säg NEJ och ha inte mer med honom att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpare av sadel i Holland

Tack för ditt svar! Jag har inte sett dessa trådar innan men jag kommer att backa omgående. Känns skönt att jag inte lämnat ut några uppgifter om mej, inte ens efternamn.
Fick själv obehagskänslan och den ska man ju lite på:)
Tack igen.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Du kommer att bli lurad! Det är nu så klassiskt med den här sorten av lurendrejeri.
Missuppfattar priset eller för över ett större belopp från ett stulet konto. Du ska sedan betala tillbaka pengar till denne fifflare. Ja, då har då denne fått pengar av dej.

Sverker har tagit upp detta på Plus. Har även sett andra trådar här i ämnet.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

jag har oxå fått ett mail från en i holland som vill köpa min sadel men jag säljer inte till honom... det känns lurt.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Varning Varning Andante!!!!!

Klassiskt lurendrejarknep....

Skicka du typen ett mail och berätta att du vet att han försöker luras samt att du har skickat in en anmälan till holländska polisen! :)

Så kanske typen får svettas litet!

Jag har bekanta nere i holland som har häst och hästprylar har ungefärligt samma pris där som här.

Dessutom det kostar typ 2000:- att flyga tor köpenhamn-amsterdam så om personen i fråga är seriös så är det ganska billigt för denna person att komma och hämta sadlarna personligen (och betala kontant!).

De som försöker luras så här är samma typ av människor som håller på med de sk nigeriabreven. Det skrämmande är att nuförtiden så verkar dom blivit mer desperata och försöker även lura till sig småsummor. Har själv blivit kontaktad av en sån här lurendrejare när det gällde en ponny till salu för bara 12000:-.

/KT
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Man kan faktiskt flyga för 800kr med. Stockholm- Amsterdam.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Jo men det är ju inte särskilt intressant....:angel: för bedragare åker säkert i buisness-class!

/KT
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Jag fick me ett mail från honnom i går! Så här skrev han till mig:
"greetings,
My Name is van Richard,i am from holland ,i saw
your ad on the net concerning the saddle you have for sale.
I assume them to be in a favourably good conditons because that is the
type of saddles i would love to buy,
I would like to purchase a 2 Globus Clic saddle if you have for sale
or any other saddle if you have for sale..
please email me so that i can know your position and
standing in this offer.
Thank you and have a nice day.
Thanks
van Richard"

Hoppas verkligen att ingen går på detta! :mad:
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

...och jag också.
Fast då annonserade jag ut en kallblodstravare för 15000. Hoppas att ingen går på bluffarna.:mad:
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Hoppiz skrev:
Jag fick me ett mail från honnom i går! Så här skrev han till mig:
"greetings,
My Name is van Richard,i am from holland ,i saw
your ad on the net concerning the saddle you have for sale.
I assume them to be in a favourably good conditons because that is the
type of saddles i would love to buy,
I would like to purchase a 2 Globus Clic saddle if you have for sale
or any other saddle if you have for sale..
please email me so that i can know your position and
standing in this offer.
Thank you and have a nice day.
Thanks
van Richard"

Hoppas verkligen att ingen går på detta! :mad:

Det var exakt detta han skrev till oss med och vi gick väl på det delvis och svarade honom men efter hans andra svar så kändes något maggropen och då frågade jag här och bromsade. Han kunde inte förstå varför jag backade för han stod ju för alla dom jobbiga bitarna och en kompis till honom skulle hämta en häst åt hans fru som gåva så då kunde han ta sadlarna samtidigt. Jag har sagt nej tack och därefter inte svarat på hans mail.

Tack alla som har svarat för trots allt så gjorde detta att jag tackade nej direkt så jag inte hann hamna i något obehagligare, man vet ju aldrig vad sånt folk kan ta sej till.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

En nyfiken fråga bara:
Jag har läst massor av trådar ang honom och skulle bara vilja veta, ni som fått svar från honom, vart har ni satt ut annonserna? Tycker bara det här att han alltid svarar på engelska, så måste han ju förstå svenska i alla fall om han läser svenska annonser.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Lånar knapp

Och nere i Holland sitter det en stackars människa som inte för sitt liv kan förstå varför han ska behöva rida barbacka år efter år. Han svarar på alla annonser han läser, men han får aldrig köpa någon sadel. ;) :rofl:



*skoja bara*
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

knyttet skrev:
...och jag också.
Fast då annonserade jag ut en kallblodstravare för 15000. Hoppas att ingen går på bluffarna.:mad:

haha jag oxå...fast jag annonserade ut en Breyer häst...som han trodde var en riktig häst :confused: Dottern och frun skulle ha den som skogsmulle typ :rofl:

Svarade aldrig på det mejlet öh...var ju så dumt så det liknade ingenting :angel:
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Andante skrev:
Han kunde inte förstå varför jag backade för han stod ju för alla dom jobbiga bitarna och en kompis till honom skulle hämta en häst åt hans fru som gåva så då kunde han ta sadlarna samtidigt.
.


undra om det kan ha varit min Breyer häst :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Jag fick hans "standardmail" om Globussadlarna här ovan. Och då hade jag annonserat här och på hästnet.
 
Sv: Köpare av sadel i Holland

Han lär inte ha blivit så glad över mailet jag sände tillbaka...Mohahaha...Jag länkade till trådarna om honom här ...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 058
Ekonomi & Juridik Sålde en sadel för drygt 2 veckor sedan. En sadel i princip nyskick, riden i kanske ett 20-tal gånger. Bilder skickades ur alla vinklar...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 385
Senast: Sockerbit
·
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 505
Senast: Zata
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 875
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp