Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Cheval

Trådstartare
Ja, hur skulle ni göra om ni skulle sälja en häst och köparen säger att denne inte kan ta hästen förrän denne sålt sin nuvarande häst?
Givetvis får man ju skriva ett kontrakt och ta handpenning men om man tänker lite längre. Man kan ju inte behålla hästen hur länge som helst. Vem bör betala hästens kostnader under tiden? Man bör väl veterinärbesiktiga hästen direkt men vad händer om hästen blir skadad innan de tar hem den? Någon som kan ge kloka råd?
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Det beror ju på hur mycket man tror att den nya köparen är helt rätt.

Min magkänsla säger direkt att om det börjar med strul kommer det att fortsätta med strul. Köparen hade alltså gått bort ganska omedelbart. Sedan kan det förstås vara en annan situation om man till exempel känner köparen sedan tidigare, eller inte har ett dugg bråttom att bli av med hästen man ska sälja.

Jag hade inte väntat på köparen. Det kan ta evigheter för dem att bli av med sin häst. Då finns det nog bättre köpare i folk som redan har bestämt sig för att verkligen genomföra en affär.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Köpet får i mina ögon göras upp direkt. Handpenning, veterinärbesiktning och slutbetalning.

Om köparen vill och säljaren kan får hästen stå kvar hos säljaren mot uppstallningskostnad.

Något annat hade det inte varit tal om för mig.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Antingen köper intressenten hästen. Har h*n inte plats för hästen hemma kan hästen stå uppstallad hos säljaren, mot kostnad förstås.

Annars får intressenten vänta tills egna hästen är såld, utan garantier att hästen finns kvar till salu när h*n är redo att köpa.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Till alla:
Ska jag vara ärlig så är det helt rätt som ni säger och så jag egentligen känner.
Vi har dock haft denna häst till salu en längre tid och har inga andra intressenter och ska vi få det får vi sätta in en ny annons eftersom denna är över två månader gammal.
De får inte plats med hästen utan att först sälja den gamla och de verkar inte ha pengarna innan dess heller. Jag vet inte hur jag ska göra men det är klart att det bästa hade ju varit om man fått betalt och gjort upp att de betalar för hästens kostnader till de tar hem den.
Vi har själva överbeläggning så detta är ju inte vad vi vill egentligen.
Jag tänkte först att vi skulle ta en handpenning och bestämma att om de inte hämtat samt betalat hästen inom tex fyra veckor är handpenningen förverkad. Jag tänkte också att de skulle betala skoning men detta kanske är för snällt?
Risken finns ju att vi står där med hästen kvar och några tusenlappar hit eller dit i sammanhanget är ju egenligen inte värt besväret.

Man kanske skulle skriva ett kontrakt som förbinder köparen att betala och hämta hästen inom en viss tid?
Det är svårt, jag vet inte hur jag ska göra:confused:
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Tänk dig in i följande scenario. Köparen hittar efter två månader spekulant på sin häst. Vid besiktning hittar de ett problem som måste åtgärdas, hästen blir inte såld. DIN köpare står då med sin häst kvar, hästen går inte att sälja p g a besiktningsanmärkningen.

Som jag ser det är det då stor risk att du får problem med DIN försäljning p g a denna förutsättning som du själv inte kan påverka.

Nej, äpplen och päron för sig.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Låt de sälja sin häst först.

Är din häst kvar så är den.

Har du sålt den så har du.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Precis min åsikt, risken är att när de är klara med försäljningen finns inte den önskade ersättningshästen kvar på marknaden...
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Det är helt rätt som ni säger och det är ju så att de som krånglar från början blir det oftast mer krångel med sedan.
Nu är det så här att de inte varit och provridit hästen än men har fått mycket film, info mm och denna häst är ytterst speciell men de har haft ett par sådana hästar tidigare och vet precis hur man hanterar dem. De är mycket intresserade och är nästan säkra på att de kommer att köpa hästen men vill inte ta risken att den passar dem som handen i handsken och att den senare är såld.
Mitt problem är ju att jag inte har några andra intressenter och att jag blir av med en köpare som förmodligen köpt hästen men som inte kommer att provrida om jag säger att jag inte går med på att vänta.
Jag vet hur dumt allt detta låter och jag hade säkert också tyckt det om någon annan hade skrivit.
Jag borde sätta ut en ny annons och strunta i om de uteblir.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Ja, hur skulle ni göra om ni skulle sälja en häst och köparen säger att denne inte kan ta hästen förrän denne sålt sin nuvarande häst?
Givetvis får man ju skriva ett kontrakt och ta handpenning men om man tänker lite längre. Man kan ju inte behålla hästen hur länge som helst. Vem bör betala hästens kostnader under tiden? Man bör väl veterinärbesiktiga hästen direkt men vad händer om hästen blir skadad innan de tar hem den? Någon som kan ge kloka råd?

Kan bara ta mitt exempel. hade en häst ute på annons. Tre intressenter, en som undrade vad känslig betyder, en som ville pruta på telefon utan att sett hästen förutom på bilden till annonsen.
Nummer tre = en tjej från Skåne som ville köpa henne osedd, men inte kunde ta henne förrän månadskifte januari-februari. Med blixtens hastighet sätter hon in 10% handpenning. Början februari ringer jag o undrar hur det blir. Hon ska höra av sig. Tvä veckor går så ringer hon och undrar om hon kan prova hästen hos sig i Skåne, vi bor 70 mil från henne, typ på foder. Jag talar om för henne att detta ej går för sig, då jag aldrig lämnar ifrån mig en häst som är till salu på foder eller prov. Man får gärna prova så mycket man orkar hemme hos mig. Nu har det nästan gått tre månader och jag måste väl sätta ut en ny annons på henne, dock sms:ar denna människa att hon nu ska höra av sig igen i mitten på denna vecka.....

Så jag skulle säga till dig att du vill ha halva hästen betald, och får dom inte sin häst såld så tar du 20% av det som är till salu priset.

Tyvärr finns det en oändlig massa människor i detta land som vill få hästar för en spottstyver, frågan är bara om dom har råd att ge den mat...
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Ja man undrar ju det när det inte gäller så dyra hästar. Hade det handlat om 100.000 eller däröver kan jag ha en viss förståelse för om man behöver få in pengarna för den nuvarnde hästen men i detta fallet rör det sig om mindre än hälften av det. Ditt föslag om att ta hälften och behålla 20% om affären inte blir av inom en utsatt tid låter rimligt tycker jag. Då har man ju en bra hållhake och det är ändå inte så mycket pengar utan att de borde kunna skaka fram dem.
Frågan är vad man gör om hästen skulle bli skadad under denna tid?
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Ja, hur skulle ni göra om ni skulle sälja en häst och köparen säger att denne inte kan ta hästen förrän denne sålt sin nuvarande häst?
Givetvis får man ju skriva ett kontrakt och ta handpenning men om man tänker lite längre. Man kan ju inte behålla hästen hur länge som helst. Vem bör betala hästens kostnader under tiden? Man bör väl veterinärbesiktiga hästen direkt men vad händer om hästen blir skadad innan de tar hem den? Någon som kan ge kloka råd?

Om det är någon du vill vänta på så gör det. Skriv dock inga kontrakt och lova inget. Att krångla till det med kontrakt och löften är att måla in sig i ett hörn. Det kan ju ta hur lång tid för dem som helst att sälja. Vill de verkligen ha din häst och du lovar att hålla en ett kort tag, så lär det lägga på ett kol att sälja eller ev. ta ett banklån för att kunna äga båda hästarna samtidigt.

Hälsning Maja
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Ja, hur skulle ni göra om ni skulle sälja en häst och köparen säger att denne inte kan ta hästen förrän denne sålt sin nuvarande häst?
Givetvis får man ju skriva ett kontrakt och ta handpenning men om man tänker lite längre. Man kan ju inte behålla hästen hur länge som helst. Vem bör betala hästens kostnader under tiden? Man bör väl veterinärbesiktiga hästen direkt men vad händer om hästen blir skadad innan de tar hem den? Någon som kan ge kloka råd?

Om köparen är seriös så är inte det ekonomiska ett problem. De kan exempelvis vända sig till banken och ta ett blancolån (lån utan säkerhet) för att köpa hästen. När de sedan sålt sin egen häst så kan de använda dessa pengar för att betala av hela eller delar av lånet. Du som säljare ska inte ta någon risk!

Att avtal att köparen står för alla kostnader (foder, försäkring, skor, veterinärvård mm) när den står uppstallad hos dig kan fungera men personligen är jag tveksam. Juridiskt är det kanske vanskligt eftersom inte köpet fullföljts (hästen står ju kvar hos dig). Det bästa är om köparen stallar in den i sin egen närhet.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Nej nej nej, vänta inte in några köpare, sälj hästen om du hittar en bra köpare helt enkelt.
Men gå inte med på avbetalningar eller att binda dig att vänta på köparen för då lär du få problem.
Köpare som inte har pengar borde inte heller åka omkring & vara sk spekulanter, väldigt irriterande med folk som tar upp säljarnas tid för att sedan meddela att de vill pruta, ha avbetalning eller inväntar pengar:devil:
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

jag har köpt häst så flera ggr.
och säljarna har alltid väntat.
Jag har betalt handpenning.

MEN då har jag dock klinikbesiktat den häst jag ska sälja innan så jag vet att den kan säljas relativt fort. plus gjort färdiga presentationsidor med filmer/bilder för en bra presentation som lockar seriösa köpare.

det har gått smidigt o bra.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

Är det en okomplicerad häst till rätt pris så ska det ju inte behöva ta så lång tid och det tror jag i och för sig deras är men det kan ju dyka upp oförutsedda problem på vägen.
 
Sv: Köpare som vill få tid att sälja nuvarande häst

ja det kan det göra!

det beror på hur du känner.
har du en bra köpare som kan köpa hästen fortare så kan du ju välja den istället.

Har hästen i nuläget svagt intresse från spekulanter och det inte direkt står många i kö på den så att säga, så kan man lika gärna vända ut första köparen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 474
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 533
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 332
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp