Köpare vill inte ha halt häst

Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Så trött man blir....

Om hästen blir halt efter ett par månader och gått igenom vet bes ua innan köp, så fattar jag inte att man har mage att påstå att säljaren skall ta tillbaka hästen.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Det beror väl på situationen. Visst finns det fall där säljaren vet att hästen inte håller för fullt arbete, men går igenom ua efter vila.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Finns det förändringar på strålbenet borde det väl räknas som ett dolt fel även om man önskar att köparen röntgat hästen.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

De behöver inte ha rtgförändringar på strålbenen för att ha strålbenshälta! Min hade avancerad sådan och var ua på rtg. Det är en klinisk diagnos och otroligt lätt att dölja för en köpare om man är på det viset.:angel: Ofta är hästen bra efter en tids vila dessutom, för att sedan återfå symtomen igen när den arbetas kontinuerligt.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

kl*
Men vad säger att säljaren visste om felet? Dem kanske inte märkt av någon hält.

Börjar hästen dessutom halta månader efter och gick igen ua på besiktningen vid köp kan väl inte köparen komma med något nu.

Surt för henne, så är dem i häst världen ibland.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Har den förändringar så är det högst troligt att säljarna märkt av det redan tidigare. Har den inte förändringar så blir det antagligen vittnesuppgifter och äldre vetrinärprotokoll man får stödja sig på.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Har den förändringar så är det högst troligt att säljarna märkt av det redan tidigare.
Varför det? Beror väl alldels på vad man krävt av hästen tidigare.
Sen -vad är några månader senare....två månader 3,4,5?
Jag vet inte hur strålbenshälta uppkommer, men skulle tro att eftersatt hovvård, dålig hovslagare eller dålig ridning på dåligt underlag kan vara bidragande orsak.
Alla pratar hela tiden om oseriösa säljare -jag tror att andelen oseriösa köpare är BRA mycket större.
Jag hoppas köparen åker dit och får betala hela rättegångskostnaden.
gulan
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Reklamation!
Om du har reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.
Under de första sex månaderna efter köpet är det SÄLJARENS sak att bevisa att felet INTE fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som KÖPARE som måste kunna bevisa ATT felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut TRE ÅR efter det att du har tagit emot varan.
Detta var ett citat ur Konsumentverkets regler för reklamation!
Och den kommer man inte ifrån, hur man vrider och vränger på det.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Står det verkligen någonstanns att det är Kkl som gäller och inte KL? Jag ser nämligen inget som tyder på att säljaren är näringsidkare.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

HAHA där får man för att man inte skriver in i kvittot "i befintligt skick".
Hoppas köparen får tillbaka pengarna men inget skadestånd.
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Det beror väl på situationen. Visst finns det fall där säljaren vet att hästen inte håller för fullt arbete, men går igenom ua efter vila.

Varför man skriver på kvitto.
Hästen XXXXXXXX säljes i befintligt skick och kan ej reklameras.
Tipps till alla som skall sälja häst!:cool:
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Har INGET med att göra om det står att man har sålt hästen i BEFINTLIGT SKICK. Det hjälper ingenting! Står själv mitt uppe i en tvist själv nämligen, därför VET jag. Väntar på rättegångsdatum IGEN!
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Varför man skriver på kvitto.
Hästen XXXXXXXX säljes i befintligt skick och kan ej reklameras.
Tipps till alla som skall sälja häst!:cool:


Att man ska klara sig bara för att man skriver "i befintligt skick" är helt fel.
Finns inget i köplagen som heter så.
Då är det bättre skriver typ att "köparen har undersökt varan innan köp och godtagit skicket på varan"
 
Sv: Köpare vill inte ha halt häst

Har INGET med att göra om det står att man har sålt hästen i BEFINTLIGT SKICK. Det hjälper ingenting! Står själv mitt uppe i en tvist själv nämligen, därför VET jag. Väntar på rättegångsdatum IGEN!

Beror på om man säljer hästen privat eller genom firma. Jag fick ett elakt brev där köparen sa att det var fel på hästen och ville lämna tillbaka. Jag hänvisade till kvittot där det stod att varan säljes i det skick den var vid på lastning och kan ej återlämnas. Då köparen har skrivit under att h*n godkänt varan. Men h*n MÅSTE skriva på annars får h*n inte lasta på hästen för mig.
Man kan vara ännu jefligare och skriva att Jag köpare XXXXXXX godtager hästen skick vid betalning och kan ej lämna tillbaka hästen, eller liknande.

Man måste idag skydda sig som säljare på alla lagliga sätt mot allt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 024
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästköp ibland reklameras är ingen nyhet. Men vad händer när hästen som köptes några månader tidigare lämnas tillbaka i bedrövligt...
Svar
4
· Visningar
1 553
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 503
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp