Bukefalos 28 år!

Köpt häst - hur ror man allt i land?

+1

KL
Jag har haft min häst i över två år, står inte som ägare i passet men har ju köpekontrakt som bevisar att hästen är min.
Är inte direkt sugen på att skicka iväg passet till polen och vara utan pass, det kan ju ta tid!
Jag menar, vad kan ens hända om man inte står som ägare i passet? Jag tävlar ju inte eller så, men det har inte varit några problem vid veterinärbesök och liknande.
Det känns som det kan underlätta om allt redan finns i passet, ska ta å kolla upp detta, då jag är nyfiken. :)
 
Det känns som det kan underlätta om allt redan finns i passet, ska ta å kolla upp detta, då jag är nyfiken. :)

Jag har ett wielskopolski och ett polsk EU-pass. Min häst har sitt pass utfärdat från förbundet för wielkopolski:

http://pzhk.pl/

Man kan välja engelsk text om man inte kan polska ;)

Jag har varit i mailkontakt med förbundet för att få reda på lite om min häst föräldrar och syskon. Jag har INTE registrerat något ägarbyte i det polska förbundet. Det är inget tvång.

Däremot har jag reggat hästen i ASVH - läs mer här om hur man tilläggsregistrerar

http://www.asvh.se/registrering/hastpass/import

Jag fick skicka in mitt polska pass till ASVH (rekommenderad post) där har jag fått en stämpel för tilläggsregistreringen och svenskt reg-nr. ASVH har också skrivit in mig som ägare. Fick skicka med kvitto som bevis på att jag äger hästen.

Anledningen till att jag reggat hästen i ASVH är att jag är ville kunna regga ev föl i ASVH - och min häst har godkänd stam för "gröna papper". I år har hon nedkommit med en fölis e. Dalwhinnie :)

Men ska man inte delta i några årgångstävlingar eller avla SWB behöver man inte göra några tilläggsregistreringar.

Hur du än gör så har du ditt polska pass och det viktigaste är att det följer hästen. Vem som äger hästen avgörs med kvittot.

/Lizzie
 
Jag har ett wielskopolski och ett polsk EU-pass. Min häst har sitt pass utfärdat från förbundet för wielkopolski:

http://pzhk.pl/

Man kan välja engelsk text om man inte kan polska ;)

Jag har varit i mailkontakt med förbundet för att få reda på lite om min häst föräldrar och syskon. Jag har INTE registrerat något ägarbyte i det polska förbundet. Det är inget tvång.

Däremot har jag reggat hästen i ASVH - läs mer här om hur man tilläggsregistrerar

http://www.asvh.se/registrering/hastpass/import

Jag fick skicka in mitt polska pass till ASVH (rekommenderad post) där har jag fått en stämpel för tilläggsregistreringen och svenskt reg-nr. ASVH har också skrivit in mig som ägare. Fick skicka med kvitto som bevis på att jag äger hästen.

Anledningen till att jag reggat hästen i ASVH är att jag är ville kunna regga ev föl i ASVH - och min häst har godkänd stam för "gröna papper". I år har hon nedkommit med en fölis e. Dalwhinnie :)

Men ska man inte delta i några årgångstävlingar eller avla SWB behöver man inte göra några tilläggsregistreringar.

Hur du än gör så har du ditt polska pass och det viktigaste är att det följer hästen. Vem som äger hästen avgörs med kvittot.

/Lizzie
Det där lät ju smidigare att skicka till ASVH än till polen. Känns skönt att få lite mer kött på benen i form av vetskap i alla fall. :)
 
Däremot har jag reggat hästen i ASVH - läs mer här om hur man tilläggsregistrerar

http://www.asvh.se/registrering/hastpass/import

Jag fick skicka in mitt polska pass till ASVH (rekommenderad post) där har jag fått en stämpel för tilläggsregistreringen och svenskt reg-nr. ASVH har också skrivit in mig som ägare. Fick skicka med kvitto som bevis på att jag äger hästen.

Anledningen till att jag reggat hästen i ASVH är att jag är ville kunna regga ev föl i ASVH - och min häst har godkänd stam för "gröna papper". I år har hon nedkommit med en fölis e. Dalwhinnie :)

Men ska man inte delta i några årgångstävlingar eller avla SWB behöver man inte göra några tilläggsregistreringar.
/Lizzie

Kikade lite på den länken ovan, men blir lite förvirrad. Ska man ta ut en ID-kontrollant först då eller kan man se i passet om det redan är ID-checkat?
 
Kikade lite på den länken ovan, men blir lite förvirrad. Ska man ta ut en ID-kontrollant först då eller kan man se i passet om det redan är ID-checkat?

Du måste ta ut en ID-kontrollant som kollar att det är rätt häst du vill tilläggsregistrera.

OM en ID-koll är gjord så ska det finnas en signatur i passet.

/Lizzie
 
Nu blir jag lite nyfiken. här i finland skickas (mej veterligen) alltid passet till hippos, i passet registreras ägarbytet. står inte ägarens namn i passet där?
 
Vart i passet ska i så fall den signaturen stå?

På den sidan som du har signalementet. "Opis slowny" är överskriften på polska. Description ofthe mrketings/Signalemen descritif" står det på engelska.

I mitt pass har veterinären stämplat med namnstämpel, satt sin signatur och klistrat in chipremsan på denna sidan inkl datum för id-kollen.
/Lizzie
 
Nu blir jag lite nyfiken. här i finland skickas (mej veterligen) alltid passet till hippos, i passet registreras ägarbytet. står inte ägarens namn i passet där?

Brukar stå uppfödare och ägaren som var när passet utärdades. Inte i alla pass dock.
Men som sagt så spelar det ingen som helst roll vad som står eftersom det är kvitto och ej pass som gäller.

Vissa rasföreningar har ä'garbevis man kan fylla i och skicka in men ibland har de kommit bort och det gör inget.

Jag har haft flera olika raser och pass från olika länder och aldrig har någon brytt sig om vad som står i passet.
 
Jag håller med @Bison . Pass i sig, även om det skiljer sig mellan olika rasföreningar osv, så gäller samma sak oavsett pass i sverige: Passet är inte ett ägarbevis öht. Det är en ID handling på hästen, inte ngt ägarbevis öht på ngt sätt. Det har det aldrig varit, och är fortfarande inte 2014. Ser inte heller att det lär vara det inom närmsta framtid.... ;)

Registrera ny ägare gör man till rasföreningen i sig, då dokumenteras och registreras ny ägare, men det är inte kopplat till hästens pass ö.h.t utan det brukar vara kvitto och köpekontrakt, och sen en kopia på hästpasset, för att identifiera just själva hästen om ngt, som gäller. Ägarbyte registeras inte i passet i sig, det vet jag ingen rasförening som pysslar med, om jag har fel får ngn rätta mig ;)
 
På den sidan som du har signalementet. "Opis slowny" är överskriften på polska. Description ofthe mrketings/Signalemen descritif" står det på engelska.

I mitt pass har veterinären stämplat med namnstämpel, satt sin signatur och klistrat in chipremsan på denna sidan inkl datum för id-kollen.
/Lizzie
Chipremsa? Jag vet att när de veterinärbesiktade henne så hitta veterinären inget chip men det passet var så bra ifyltt att det gick att se att det var den hästen, som passet sa. Kan det vara något problem att hon inte har något chip?
 
Chipremsa? Jag vet att när de veterinärbesiktade henne så hitta veterinären inget chip men det passet var så bra ifyltt att det gick att se att det var den hästen, som passet sa. Kan det vara något problem att hon inte har något chip?


Att jag har chipremsa i mitt pass är för att jag valde att chipmärka hästen i samband med ID-kontroll för tilläggsregistrering. Inget man måste göra.

Jag skulle få en ponny chipmärkt vid ID-kontroll vid ett veterinärbesök, så jag tyckte det var lika bra att chipmärka min stora häst i samma veva.

Men som sagt. Du är absolut inte tvungen att tilläggsregistrera din wielkopolski. Passet är endast en ID-handling för hästen.

/Lizzie
 
Att jag har chipremsa i mitt pass är för att jag valde att chipmärka hästen i samband med ID-kontroll för tilläggsregistrering. Inget man måste göra.

Jag skulle få en ponny chipmärkt vid ID-kontroll vid ett veterinärbesök, så jag tyckte det var lika bra att chipmärka min stora häst i samma veva.

Men som sagt. Du är absolut inte tvungen att tilläggsregistrera din wielkopolski. Passet är endast en ID-handling för hästen.

/Lizzie
Oh, så man kan chipmärka i efterhand också? Det visste jag faktiskt inte, det kostar extra då förstås, hur mycket rör det sig om, tusenlappar?
Jag tänker mest underlätta för mig själv i framtiden, då jag tänkt ta ett föl på henne längre fram. :)
 
Oh, så man kan chipmärka i efterhand också? Det visste jag faktiskt inte, det kostar extra då förstås, hur mycket rör det sig om, tusenlappar?
Jag tänker mest underlätta för mig själv i framtiden, då jag tänkt ta ett föl på henne längre fram. :)

Du behöver inte chipmärka för att ta föl. Jag chipmärkte mitt sto för 8 år sedan och jag betalade då cirka 1000 kr fr två hästar. Vad jag kunde se på ASVH's hemsida så är det inget krav att chipmärke för att få tilläggsregga. Vill du att fölet ska få "gröna papper" är det dock viktigt att kolla att stoet har godkänd stam för det. Jag skickade in kopia på stamtavlan i passet och fick besked om att stammen var godkänd för "gröna papper".

Enklast är att kolla med kontoret för ASVH vad du behöver göra.

/Lizzie
 
Du behöver inte chipmärka för att ta föl. Jag chipmärkte mitt sto för 8 år sedan och jag betalade då cirka 1000 kr fr två hästar. Vad jag kunde se på ASVH's hemsida så är det inget krav att chipmärke för att få tilläggsregga. Vill du att fölet ska få "gröna papper" är det dock viktigt att kolla att stoet har godkänd stam för det. Jag skickade in kopia på stamtavlan i passet och fick besked om att stammen var godkänd för "gröna papper".

Enklast är att kolla med kontoret för ASVH vad du behöver göra.

/Lizzie
Vädigt tacksam för svar, detta ska jag göra, misstänker att det inte är något jag behöver ha direkt bråttom med, men det är ändå bra att ha lite kunskap i baktanken. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 420
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 626
Senast: Korven
·
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp