Bukefalos 28 år!

Köpt häst - hur ror man allt i land?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag är inte helt hundra på om den här tråden hör hemma här, ber om ursäkt om den hamna fel.

För att göra en lång historia kort så har jag äntligen köpt en egen häst. Allt är nästan klart, det är bara försäkring och ägarbytet kvar.

Försäkringen skulle jag få överta hästens befintliga och om jag förstod det rätt så skulle jag ringa och kolla med försäkringsbolaget så de vet vad som händer om den gamla ägaren inte redan ringt förstås. Tror ändå den biten kommer bli smidig då det är svenskt.

Det svåra är passet och ägarbytet. Hästen är wielpolska och har ett polskt pass. Är det någon som vet om det finns någon svensk motsvarighet här i Sverige som har hand om den rasen eller om man måste skicka passet till Polen?

Tack på förhand.
 
Varför måste du skicka passet? Räcker det inte med att registrera ägarbytet via mejl, blanketter eller liknande?

Jag har ju SWB och det är supersmidigt, bara att skicka in ägarbytet som är en blankett båda parter skriver på vid försäljning, betala några hundralappar och sen får du hem en etikett du fäster i passet. Jag vet inte om jag skulle våga skicka iväg passet, då hade jag hellre struntat i att registrera ägarbytet :o
 
Försäkringen skulle jag få överta hästens befintliga och om jag förstod det rätt så skulle jag ringa och kolla med försäkringsbolaget så de vet vad som händer om den gamla ägaren inte redan ringt förstås. Tror ändå den biten kommer bli smidig då det är svenskt.

Kul att det blev av. :)

Se till att fixa försäkringen så fort du bara kan. Be ägaren om försäkringsnumret och ring sedan själv till försäkringsbolaget så hjälper dom dig. Du kan inte ta över den gamla ägarens försäkring utan måste teckna en ny men villkoren i den gamla försäkringen kan du få med dig. Sen kan du själv välja om du vill ändra på något.

Jag ändrade t ex på livförsäkringen när jag köpte min häst nu i veckan. Förra ägaren hade högre försäkrat eftersom hon hade köpt hästen för en mycket högre summa än vad jag gav nu.
 
Jag fick faktiskt skicka iväg passet när jag gjorde ägarbyte förra året förvisso inte en import utan en svenskfödd häst så det är nog olika hos rasföreningarna. Detta var en shettis o ja det kändes läskigt att skicka iväg passet . Det kunde ha kommit bort på vägen när de skickade tillbaka passet så fick man hämta ute det på posten men jag tror inte att det var för att det inte skulle komma bort utan att man betalade avgiften för ägarbyte när man hämtade ut passet. Lät ju mkt bättre att få en klisterlapp o sätta i passet.
 
Varför måste du skicka passet? Räcker det inte med att registrera ägarbytet via mejl, blanketter eller liknande?

Jag har ju SWB och det är supersmidigt, bara att skicka in ägarbytet som är en blankett båda parter skriver på vid försäljning, betala några hundralappar och sen får du hem en etikett du fäster i passet. Jag vet inte om jag skulle våga skicka iväg passet, då hade jag hellre struntat i att registrera ägarbytet :o

Det som jag hittade i passet var nämligen:

"When a change of ownership occurs the previous and new owner are obligied to notify the issuing authority within 7 days. The previous owner is obligied to give the passport to the new owner when handing over the horse. In order to give details of the new owner passport must be sent to the issuing authority."
 
Kul att det blev av. :)

Se till att fixa försäkringen så fort du bara kan. Be ägaren om försäkringsnumret och ring sedan själv till försäkringsbolaget så hjälper dom dig. Du kan inte ta över den gamla ägarens försäkring utan måste teckna en ny men villkoren i den gamla försäkringen kan du få med dig. Sen kan du själv välja om du vill ändra på något.

Jag ändrade t ex på livförsäkringen när jag köpte min häst nu i veckan. Förra ägaren hade högre försäkrat eftersom hon hade köpt hästen för en mycket högre summa än vad jag gav nu.
Det sista du nämner är samma för mig, hästen är försäkrad i en summa men jag köpte den för halva priset typ. Ska kolla upp försäkringsnumret.
 
Du ska verkligen inte göra en nyförsäkring! Det innebär ju att du kan stå där med reservationer och skit, man ska ta över säljarens försäkring rakt av. Det gjorde jag och det var inga problem. Vad är det för bolag?

Fattar inte att rasföreningar ska krångla med passen, där är då iaf ASVH föredömliga. Måste vara mkt smidigare för dem också att slippa hanteringen av pass, rekommenderade brev osv.
 
Du ska verkligen inte göra en nyförsäkring! Det innebär ju att du kan stå där med reservationer och skit, man ska ta över säljarens försäkring rakt av. Det gjorde jag och det var inga problem. Vad är det för bolag?

Fattar inte att rasföreningar ska krångla med passen, där är då iaf ASVH föredömliga. Måste vara mkt smidigare för dem också att slippa hanteringen av pass, rekommenderade brev osv.

När jag köote häst hade hon försäkring i Ag**a, och vi fick göra som speedway . Har jag uppfattat det rätt så kallar man det att man "tar över" föredetta ägarens försäkring", men att man egentlogen tecknar en ny i sitt eget namn och med samma häst. Men om då hästen redan varit försäkrad hos bolaget så kan de bara "kopiera" all information till din nya försäkring, de vet med sig då vad hästen varit med om som angår en försäkring.
 
Du ska verkligen inte göra en nyförsäkring! Det innebär ju att du kan stå där med reservationer och skit, man ska ta över säljarens försäkring rakt av. Det gjorde jag och det var inga problem. Vad är det för bolag?

Fattar inte att rasföreningar ska krångla med passen, där är då iaf ASVH föredömliga. Måste vara mkt smidigare för dem också att slippa hanteringen av pass, rekommenderade brev osv.
Dina försäkringar är hon försäkrad i, tydligen en "dyr" försäkring enligt förra ägararna.

Precis, och det här passet är inte så smidigt, för hela passet står även på engelska men just blanketten man fyller i för ägarbyte är endast på polska. Tur jag hade en kompis som kunde hjälpa mig. :P
 
Jag har Dina försäkringar till nya hästen och den är billigare per månad än vad jag hade i Folksam till förra hästen.
Förra hästen hade jag försäkrad i 30 000 liv (A1) och 100 000 veterinärvård. Det var en 14-årig valack, SWB. Kostade 780kr/mån.
Nya hästen har jag försäkrad i 40 000 liv (A1) och 15 000 liv (A2) + 120 000 veterinärvård. Hästen är ett 13-årigt sto, SWB. Kostnad nu är 670kr/mån.
 
Jag är inte helt hundra på om den här tråden hör hemma här, ber om ursäkt om den hamna fel.

För att göra en lång historia kort så har jag äntligen köpt en egen häst. Allt är nästan klart, det är bara försäkring och ägarbytet kvar.

Försäkringen skulle jag få överta hästens befintliga och om jag förstod det rätt så skulle jag ringa och kolla med försäkringsbolaget så de vet vad som händer om den gamla ägaren inte redan ringt förstås. Tror ändå den biten kommer bli smidig då det är svenskt.

Det svåra är passet och ägarbytet. Hästen är wielpolska och har ett polskt pass. Är det någon som vet om det finns någon svensk motsvarighet här i Sverige som har hand om den rasen eller om man måste skicka passet till Polen?

Tack på förhand.

Jag har också en wielkopolska, hela passet är på polska (men det står också på engelska lite mindre under). Jag har inte skickat in något för ägarbyte då jag inte har fattat vart man ska skicka det. I bakre delen på min är det dock ifyllt av den gamla polska ägaren (där står allt på polska utan översättning), och lappen går att riva ur, det är perforerat och finns två likadana sidor efter varann.
Köpte min direkt av en här i sverige som hade importerat för att sälja, så den personen skrev sig aldrig som ägare i passet heller.
 
Jag har också Dina försäkringar. Jag fyllde i blanketten "Ansökan och ändring hästförsäkring" där jag skrev i alla uppgifter om hästen, nuvarande ägare och omfattning. Sedan skrev jag min önskade ändring av omfattningen, eftersom jag skulle höja. Samma blankett har jag fyllt i varje gång jag ändrat omfattningen i min försäkring under min ägo.

Jag tog över säljarens försäkring, men fick en löjlig reservation på höjningen jag ville ha. Som jag dock besiktigade bort efter 6 mån och nu har jag inga reservationer sedan dess. Dina är tydligen petiga med reservationer har jag hört av folk, speciellt vid nyförsäkringar och där ska man vara noga att man kollar upp att hästen går igenom besiktningen helt fri.

Förra ägaren bytte från If till Dina 6 mån innan jag köpte min häst, eftersom If höjde premierna i takt med hästens ålder. Dina var då tydligen ett billigt bolag enligt säljaren, men det verkar dom ha frångått rätt ordentligt. Jag hade Hel liv 70.000 kr och Hel veterinärvård 120.000 kr förra året och jag betalade 920 kr/mån har jag för mig. Nu har jag sänkt till Hel liv 35.0000, Begränsad liv 35.000 och har Hel veterinärvård 120.000. Jag betalar nånstans runt 540 kr/mån.
Dessutom står jag inför att köpa en till häst, den är sedan tidigare oförsäkrad så jag kommer välja fritt vilket bolag jag vill ha. Jag frågade Dina och de skulle ha 675 kr/mån för att försäkra den. Hutlöst. Det är en ridponny född 2010, Hel liv 35.000 kr samt Hel veterinärvård 120.000 kr. Av alla bolag jag begärt offert från så är Dina i särklass dyrast, inget rabatt heller för att jag har min andra häst där.

@Speedway Märkligt hur det kan vara billigare att försäkra halvblod än ponnyer. Jag har alltid trott att halvblod tillhör den dyraste riskgruppen, men tydligen inte hos Dina.
 
@stjarnfrugt

Det lät dyrt att försäkra ponnyn där. Testa Sveland istället?
Min har liknande försäkring som ridponnyn, och jag betalar 330 kr i månaden. Fast det skiljer väl på raserna med och min är welsh.
 
Märkligt hur det kan vara billigare att försäkra halvblod än ponnyer. Jag har alltid trott att halvblod tillhör den dyraste riskgruppen, men tydligen inte hos Dina.

Ja, det är märkligt för det har jag också alltid trott. Vet faktiskt inte vad det beror på men jag är naturligtvis glad för att jag fick en billigare premie. ;)
 
Jag kommer att välja Sveland eller Folksam. Tycker de verkar ha bäst villkor och rimligast kostnad. dessutom har jag andra försäkringar hos Folksam och Trygg-Hansa (samarbete med Sveland) så jag kan nog få någon krona i rabatt där.
 
Jag har också en wielkopolska, hela passet är på polska (men det står också på engelska lite mindre under). Jag har inte skickat in något för ägarbyte då jag inte har fattat vart man ska skicka det. I bakre delen på min är det dock ifyllt av den gamla polska ägaren (där står allt på polska utan översättning), och lappen går att riva ur, det är perforerat och finns två likadana sidor efter varann.
Köpte min direkt av en här i sverige som hade importerat för att sälja, så den personen skrev sig aldrig som ägare i passet heller.
I mitt pass finns en stämpel med adress och så till institutet. Det är gjort ett ägarbyte när hon skickades från polen till den ägaren jag köpte henne av.

Dom perforerade pappren du nämner har jag fått hjälp med att översätta, men det står inget på mina. Enligt instituet så ska våda säga till att ett ägarbyte har skett inom 7 dagar. Vad kan hända om man inte registerar ett ägarbyte så?
 
Händer inte ett smack

+1

KL
Jag har haft min häst i över två år, står inte som ägare i passet men har ju köpekontrakt som bevisar att hästen är min.
Är inte direkt sugen på att skicka iväg passet till polen och vara utan pass, det kan ju ta tid!
Jag menar, vad kan ens hända om man inte står som ägare i passet? Jag tävlar ju inte eller så, men det har inte varit några problem vid veterinärbesök och liknande.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 406
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 603
Senast: Korven
·
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 628
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp