Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Hej

Tack för alla svar:) Detta är hans 1:a pass där min tränare bara känner på honom försiktigt, varken mer eller mindre. Inga lindor, utan BoTs färdiga paddar med kardborre & värmeskydd med memoryfoam bak som ska ge värme var tanken, just för att han var så stel. Idag har han en annan hållning i kroppen, men bakbenen har dom här korta stegen fortfarande, därav min frågeställning på forumet om det var karaktäristiskt på en fullblodsgaloppör el. inte.

På videon hade han bara varit här i en vecka, efter det har min fysioterapet behandlat honom, hon sa då att han var mkt. stel & allmänt stressad i sina muskler. Men kunde inte känna några fel i rygg el. någon annanstans, & hon är mkt. duktig & har ett välkänt rykte.
Hon rek. att han ska arbetas från marken lääääänge innan ridning påbörjas, lägga på sig lite hull & avmuskla sig lite så att säga. Han får även nypon idag. Han rids inte idag.......................

När jag provred honom var han mjuk då han hade gått ett pass på morgonen i tränings stallet, dock sa tränaren att han blev stel i hela kroppen efter löp & behövde 2 veckors återhämtning mellan löpen enl. behandlande veterinär, därför togs han ut från galopp banan.Då efter genomgång på klinik med röntgen. Så jag utgick ifrån att det var det som hittats & inget annat.

Jag har tagit över hans egna försäkring, & han har ej besiktas då jag köpte honom i detta skick fullt medveten. Han går inte igenom en besiktning idag med dom rörelsena, men han är försäkrad utan reservationer, & Agria la över honom på en A1 försäkring då han hade en mer omfattande försäkring än fullblodsgaloppörena brukar ha. Annars hade jag inte tagit risken.

Det är min risk att ta, fullt medveten om detta. Men jag vill ge honom tiden & chansen. Går jag på en nit så gör jag.
Han rör sig även så här i hagen, dock lyfter han dom inte riktigt lika högt då han besväras av skydden i videon. Men dom korta stegen finns där hela tiden.Även när han springer, vilket han sällan gör, bara om stoet jagar iväg honom från sin åring.

Eloise: Ja han kan inte gå på volt, utan vill gå rakt fram bara, därför tappar han bakdelen då han böjs lite. Idag har han en BoT luva då han arbetas i paddocken, vilket gjort att han tar böjningen något bättre, men jag har bara ridit honom 3 ggr á 10 min. Bara för att han ska minnas ridningen. Är ute i hagen 12 h/dag som jag hoppas på sikt ska få honom mer rörlig. Funderar på att ge honom Hyaluronsyra & se vad det gör. Blir han inte bättre efter några månader så får han tas till klinik naturligtvis.
Men jag ville med detta inlägg bara försäkra mig om att jag inte utsätter honom för onödigt lidande. För mig är detta rörelse schema hel tokigt, men kanske inte för andra. Därför är detta forumet så bra.
Jag är jätte tacksam för alla inlägg & ska ta till mig det som sägs. Tar ett tag att vänja om mig till ett fullblod, men roligt är det. Rider ju på stoet så jag har ingen brådska att han ska fungera i ridningnen, utan ser honom som ett långsiktigt projekt. Jag behövde ett sällskap till mitt sto som blir ensam om en vecka, då hennes föl åker. Ville inte lägga massa pengar på en ny häst då jag bara nöjes rider på hobby nivå.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Kan även nämna att fysioterapeten ej har sett honom i rörelse utan bara behandlat/gått igenom hela kroppen allmänt i box. Ska ta ut henne om en månad då ska hon få se hur han rör sig med. Tänkte inte på det då hon var ute första gången, då jag trodde det skulle lösa sig el. bli bättre efter behandlingen eftersom han var stel i hela kroppen. Jag tyckte det var naturligt att han skulle bli stel då han inte tränas på samma sätt längre, som galopp hästar gör i träningsstall, men inte så här mkt.
Jag hoppas & tror att tränaren var ärlig då jag köpte honom, då han hade hästar i sämre skick med senskador som han avrådde ifrån som var hans egna. Denna såldes via honom, men ingen han ägde. Vet att man inte kan lita på någon, men nu har jag honom & får göra det bästa för honom.
Har nu fått en plåt på knäet skickat till mig, så jag ska vidarebefodra det till min veterinär.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Om du prompt ska rida på honom tycker jag du ska låta ridbanan vara ett tag och rida ut i skog och mark. Han har troligtvis aldrig gått på böjt spår förut och att börja med det utan att han fått en chans att muskla om sig är att be om problem.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Om den gick löp så nyligen 3 veckor innan du köpte, och har problem med framknäna, hade jag tagit väldigt god tid på mig att bygga upp den på annat sätt innan jag satte mig och lade ner den och red på volt i "dressyr" arbete. Hästarna från banan har ett helt annat rörelsemönster då allt går ut på att skotta på i full fart, så att bygga om den till ridhäst är en lång process i sig, utan att den dessutom har problem med framknäna.Jag håller med Ettie ang. rörelsemönstret - den trampar luft då den inte förstår arbetet eller hur den ska förhålla sig och inte är van att jobba så alls, den är van att skotta på och när man då tar tillbaks den så trampar den luft bak utan att för den skull bära ett enda dugg.

ju längre ner du lägger hästen i fram, desto svårare har den att bära upp sig med bak. Jag hade startat omskolningen genom att rida hästen ute i skog och mark och låta den hitta en trevlig ungästform där den bär sig bättre jämnt genom kroppen, får med sig bakdelen och INTE hamnar på bogarna. Behandla den som en unghäst, dvs voltridning i massor i en paddock är inte utgångsläget, utan det handlar om att hitta självbärighet och balans i första hand. I det läget och med de knäna i bilden, är det bättre att rida hästen i en mer öppen form, än att lägga ner den så lågt som på filmen. Den har som sagt inte ett ridhäst rörelsemönster än, och behöver byggas upp, så jag hade som sagt skippat paddocken i detta läget och måste du rida där hade jag ridit fyrkantsspåret med snett igenom eller möjligen lite åttvolter, och bara sett till att den bär upp sig jämnt, inte hamnar på bogarna, och får trampa på. Hellre öppen i formen än så låg som du rider den på filmen. du har 2 aspekter i ekvationen dvs dels hur stor omställningen är till ridhäst från löphäst, och dels knäna dvs dubbel faktor i fråga om att inte överanstränga hästen och feljobba den om än i gott syfte.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Han har ridits 4 ggr på 1 månad till att börja med, inget dressyrarbete är påbörjat. Jag är försiktig av naturen:)
När jag har skrittat honom har jag bara skrittat runt på fyrkants spåret utan krav i 10-15 min, min tränare är den som sagt att jag ska böja honom innåt & i så låg form som möjligt. Vilket jag bara provade en enda gång, när han inte förstod så slutade jag. Han har aldrig ridits på liten volt, utan åttor el.en volt på halva ridbanan.
Jag ser ju inte själv hur han rör sig när jag rider honom.Men man vill ju känna på hästen man skaffat sig :)

Videon gjorde jag mer för att dokumentera hur han såg ut då han kom................. roligt att se tillbaka på om några år. Min tränare ville väl mer se hur mycket han kunde, utan krav på lösa tyglar.Det är inte jag som rider i videon.

citat från mig i ovanstående inlägg för Er som missade det: Han rör sig även så här i hagen, dock lyfter han dom inte riktigt lika högt då han besväras av skydden i videon. Men dom korta stegen finns där hela tiden.Även när han springer, vilket han sällan gör, bara om stoet jagar iväg honom från sin åring.

Men tack för tipset om skogsridning, ville lära känna honom lite innan jag gav mig ut i skog & mark. Vi har inte så mkt. ridvägar heller, så det blir mest att rida på grusvägar.Men tack mackan för dina matnyttiga råd, har inte tänkt på det alls hur låg form påverkar en galloppör om du inte påtalat det.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Grattis till hästen!

Mitt råd till dig är att ta pengarna du lägger på equitjosan, BoT och fodertillskott och göra en besiktning på hästen mha en erkänd hästveterinär. Då får du reda på ditt utgångsläge och kan handla därefter, kanske hyaluronsyran gör sig bättre i.a..
Jag har absolut inget emot något av det andra - som komplement eller behandling efter en diagnos.
För mig har din häst en klar rörelsestörning dvs. den är halt.

Ta inte för stor notis om ord som "pålagringar" (med det inte sagt att de ska ignoreras!), det finns garanterat massor av fungerande ridhästar med pålagringar och din har säkert mer än en..

Bara för att den behöver musklas om behöver ställas av och tappa befintlig muskelmassa förstod jag inte logiken i alls... Det kommer ju ta längst tid för de "oönskade" muskelgrupperna att förtvina, det skulle väl va synd att tappa andra på vägen? Så länge hästen är smärtfri och inte stel, ser jag inte problemet där. Va generös med täcken och rörelse med andra ord!

Boka vet, i längden kommer det bli billigast! Lycka till!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Ingen orsak :D I övrigt håller jag med Oktober, jag skulle göra en genomgång av hästen på klinik för att veta utgångsläget och ha säkrat statusen den har för dagen. Du kan omöjligt förlora på det.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Grattis till hästen!

Mitt råd till dig är att ta pengarna du lägger på equitjosan, BoT och fodertillskott och göra en besiktning på hästen mha en erkänd hästveterinär. Då får du reda på ditt utgångsläge och kan handla därefter, kanske hyaluronsyran gör sig bättre i.a..
Jag har absolut inget emot något av det andra - som komplement eller behandling efter en diagnos.
För mig har din häst en klar rörelsestörning dvs. den är halt.

Ta inte för stor notis om ord som "pålagringar" (med det inte sagt att de ska ignoreras!), det finns garanterat massor av fungerande ridhästar med pålagringar och din har säkert mer än en..

Bara för att den behöver musklas om behöver ställas av och tappa befintlig muskelmassa förstod jag inte logiken i alls... Det kommer ju ta längst tid för de "oönskade" muskelgrupperna att förtvina, det skulle väl va synd att tappa andra på vägen? Så länge hästen är smärtfri och inte stel, ser jag inte problemet där. Va generös med täcken och rörelse med andra ord!

Boka vet, i längden kommer det bli billigast! Lycka till!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Har idag efter Era inlägg skickat röntgenplåten (som jag fick idag av tidigare ägare) & filmerna (som jag gjort) till min ordinarie veterinär, som får råda vad som ska göras. Ta ut veterinär är rätt så onödigt, utan det är klinik som gäller isf.

Till oktober: Han skulle inte bara stå utan jobbas från marken, typ tömkörning, jobba för hand bredvid hästen, men mest gå mkt. & länge i hage för att röra på sig. Så hans muskler längas på sikt,så det var väl lite fel ordval av mig "avmusklas" .
Enl. tränaren så har han en diagnos, pålagringar i ena knäet. Varför ska jag ifrågasätta det om jag fått plåten som tagits ? Har svårt att tänka mig att han undanhåller något från klinikbesöket som redan är gjort, då hästen såldes för kund räkning ?
Att han är påverkad i bak vagen borde vara pg.av överansträngning från knäet alt. att han har ont i det.

Min frågeställning var varför han gick med så korta/höga steg med bakbenen & om det var normalt för en gallopphäst. Har fått jättebra svar som gör att jag förstår bättre hur det ligger till.
tusen tack allihopa................................
Alla svar har varit till nytta:)
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

självklart är det klinik veterinär som är aktuellt om du ska göra en grundlig utredning som faktiskt inte kostar grava pengar för en koll rakt av och konstaterande att hästen är endera a eller o.

att enbart gå på rapporten om knät blir ganska ofullständigt, oavsett, när du nu konstaterat och reagerat på rörelsemönstret som helhet. så att du fått utlåtande och plåtar ang. knät säger ju inget om hästens allmän tillstånd alls. Även om din veterinär läser av plåten säger det ju inget ö.h.t om hästens dagstillstånd.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Att pålagringar i ett framknä skulle vara orsaken till den "bakkärran" är mycket långsökt..
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Men tack för tipset om skogsridning, ville lära känna honom lite innan jag gav mig ut i skog & mark. Vi har inte så mkt. ridvägar heller, så det blir mest att rida på grusvägar.Men tack mackan för dina matnyttiga råd, har inte tänkt på det alls hur låg form påverkar en galloppör om du inte påtalat det.

Har du frågat tränaren hur han ridit ut honom? De galopphästar i träning som jag red ut på ibland gick kilometervis i trav på småvägar och grusvägar många dagar i veckan. De galopperade någon/ett par/några dagar i veckan beroende på. De var som iskalla filbunkar längs med vägarna. (De gick i öppen, trevlig form och hade mysig vägvinnande trav). Även när de stod på Täby galopp hade de en skogsslinga som de travade (då var de lite mer stissiga, å andra sidan ngt år yngre).

Och jag håller absolut med Mackan om formen och volterna, var bara för feg för att skriva det (eller snarare, hästsidan jag hänvisade till skriver om voltbiten).
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Lite uppdatering:
Har nu fått svar från utredande klinik att han har artros i höger (inte vänster som sas tidigare) knä & pålagringar i mellan leden i samma knä tror jag det stod, hittade inte mailet nu. Han ska rida i några veckor så får vi se om det blir bättre.

Har beställt en TNS/EMS , med massage funktion med, som är bra för artros & muskelvärk, har själv användning av den, & ja jag har erfarenhet av att använda denna typ av apparat då jag är sjukpensionär själv & lever med muskelsmärtor dagligen.Tror även stoet som har muskelspänningar kommer uppskatta den med.

Han står lindad med BoT på alla fyra, varannan dag bara fram.
BoT ryggtäcke & deras nya luva under några timmar (2-3h) då dom kommer in under kvällen, lindorna är på under natten varannan dag.Han älskar dessa behandlingar kan tilläggas :)....zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...................

Försvinner inte stelheten & orenheten vänster bak efter alla dessa åtgärder+ glukosamin.....................ja då åker vi naturligtvis in på klinik & utreder andra halvan av kroppen, den bakre :)
Veterinären ska komma ut om en månad för den årliga vaccineringen & tandkoll. Då kan hon se hur han utvecklats,få får hon avgöra hur vi går vidare............

Tack igen för alla råd
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Ajdå, det var ju inte så jättepositivt. Men jag tror din plan med massage mm är superbra för hans muskler hur som helst och säkert kan påverka stelheten och de korta musklerna.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag är lite i samma sits som du. Har en fd dressyr ponny på foder med pålagringar båda bak knän, ska oxå enl vet hålla för hobby ridning. Pga div anledningar har han inte ridits på 3 år så jag sätter igång långsamt, har nu skrittat 3-4 dar/vecka i 4 veckor. Jag behöver oxå mkt skogsträning och länga hans steg då han gärna kryper ihop i för mkt dressyr form, med för mkt undertramp som inte är bra för hans knän.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Grattis till hästen :)

En liten grej du och tränaren ska tänka på är att du har köpt dig en unghäst :p

Rättare sagt, ett fullblod från banan ska behandlas som en unghäst utbildningsmässigt, oavsett ålder.

Stel behöver inte nödvändigtvis betyda problem, utan du begär att han ska röra sig på ett annat sätt än han är van vid, att han ska använda en annan balans och andra muskelgrupper.

Jag säger som mackan: ut och mullerid, klafsa runt i skogen, klättra och bara ta det som det kommer. Strunta i ridbanan!
Att hästen tappar bakkärran på banan beror förmodligen på att han inte har den styrkan än. Det tar tid att bygga om galoppmuskler till ridhästmuskler. Stretching efter ridning/promenad kan hjälpa bakbenen, har du tittat på hur hans hemstringmuskler ser ut? Är de korta och kraftiga kan han inte kliva på utan då blir det symaskin av det hela.

Benställningen kan räta ut sig lite när (om) han breddar sig framtill, men den behöver inte heller innebära problem. Han har hållt (nästan) för att gå löp, vilket är den tuffaste belastningen en häst kan utsättas för och ger du det bara tid, tålamod och rätt träning kan du ha en häst som du kan ha glädje av i många år :)

Framför allt: ha inte för bråttom! :)
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Grattis till hästen :)

En liten grej du och tränaren ska tänka på är att du har köpt dig en unghäst :p > Ja det förstår jag, har inga krav på honom än så länge.

Rättare sagt, ett fullblod från banan ska behandlas som en unghäst utbildningsmässigt, oavsett ålder.

Stel behöver inte nödvändigtvis betyda problem, utan du begär att han ska röra sig på ett annat sätt än han är van vid, att han ska använda en annan balans och andra muskelgrupper. > Detta visste inte jag, men nu har ni på Buke informerat mig om detta, tack.Vill bara förtydiga att jag inte begär att han ska röra sig el. ha samma höga ridbarhet som mitt dressyrsto.Hade bara stort huvudbry över hans rörelsemönster:confused:

Jag säger som mackan: ut och mullerid, klafsa runt i skogen, klättra och bara ta det som det kommer. Strunta i ridbanan! > Min andra häst har fobi att rida ut,Men det är en annan historia............. så det är bara ovant att plötsligt börja mulle rida med en ny höst *ler*

Att hästen tappar bakkärran på banan beror förmodligen på att han inte har den styrkan än. Det tar tid att bygga om galoppmuskler till ridhästmuskler. Stretching efter ridning/promenad kan hjälpa bakbenen, har du tittat på hur hans hemstringmuskler ser ut? Är de korta och kraftiga kan han inte kliva på utan då blir det symaskin av det hela. > Det var den bästa beskrivningen hittills *ler* Tydligen så har han tränats kort, något jag fått reda på nu i samband med denna tråd. Vilket har gett mig förklaringen till hans annorlunda röreslemönster i min värld iaf.
Benställningen kan räta ut sig lite när (om) han breddar sig framtill, men den behöver inte heller innebära problem. Han har hållt (nästan) för att gå löp, vilket är den tuffaste belastningen en häst kan utsättas för och ger du det bara tid, tålamod och rätt träning kan du ha en häst som du kan ha glädje av i många år :) > Ja det var så jag tänkte när jag köpte honom. Man har ju aldrig några garantiér när man köper en häst, inte ens en som tycks hel när den införskaffas.
Framför allt: ha inte för bråttom! :)
> Nu känns det bra när jag vet vad jag har att jobba med, tack vara Er underbara Bukefalister :banana:
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

en liten inflik bara som kommentar till din slutsats:Nej din häst har inte tränats kort. den har andra muskler som inte är anpassade för paddock arbetet den nu ombedes göra. När den rids i paddocken i en ny form, med dessa muskler, blir den kort.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag har inte alls jättestor erfarenhet av varken fullblod eller liknande gång. Men de jag har erfarenhet av att ha gått sådär, har alla haft allvarliga fysiska problem. En mycket stum kropp där rörelserna inte fortplantar sig, orörlig rygg och för höga steg bak dvs. I alla fall har det varit spänningar i rygg och nacke, problem med bäcken och i något fall kotledsinflammation. Vad som är hönan och vad som är ägget vet jag inte, men det har iafll varit ett symptom eller orsak på ett problem någonstans!

Skulle definitivt lägga pengar på ett ordentligt klinikbesök och utredning!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Nej, han har inte tränats "kort", han har tränats för explosivitet och snabbhet ;)

En enkel jämförelse kan du göra om du tittar på friidrottare: en 100-meterslöpare har en helt annan kropp och tränade muskler än vad en långdistanslöpare har, även om bägge två tränar för att springa och är världsbäst i sin gren, så skulle ingen av dem ha en chans i den andres lopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp