Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Som flera säger så är det inte så att den har arbetats "kort" utan den har korta explosiva muskler som är gjorda för ett enormt påskjut framåt, vilket är vad man ville ha av den som galopphäst. Musklerna på den behöver nog både massage och stretch, särskilt bak och i bogarna. Som den är byggd nu så bäddar det för att gå på bogarna när man försöker rida den som ridhäst, den kan inte balansera upp sej, den fattar inte vad tränaren vill på filmen, den orkar inte och vet inte hur den ska använda kroppen annorlunda. Ut i skogen med er som flera sagt. För framknäet är det viktigt att du bygger upp den rätt nu. Tänk på att den har burit lätta ryttare (troligen) i galoppsadel som inte sitter tungt och som huvudsakligen ridit rakt fram. Tänk alltså börja om och försök inte träna på ridbanan som om det vore en 4-årig ridhäst med grundutbildning. Det är det inte.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag måste bara fråga för jag tycker det verkar osannolikt att jag fattat rätt. Hästen ska alltså ridas ett par veckor, trots att den är halt?
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag finner det intressant hur de flesta verkar anta hur galopphästar tränas, många missar uppenbarligen att flertalet tränare även har dressyr och hoppning på schemat^^.

Visserligen stämmer korta-explosiva muskler väl överens, men hästar hos tidigare tränare visar dessa korta steg oavsett om de är sprinters eller stayers och dessutom även halvbloden på gården. Halvbloden tränas definitivt inte för galopp eller för korta-explosiva muskler;). Vissa ridsätt är kända för att relativt snabbt ge negativa konsenkvenser, som felaktig muskulatur som kan ge både rygg och ledproblem och dessutom ömma muskler.

Dessutom brukar de flesta löphästar ta långa avslappnade steg såvida de inte är taggade inför löp. Även sprinters.

Angående "bära lätta ryttare", jockeys är lätta ja, men hästarna rids främst av träningsryttare och dessa väger som vilken annan ryttare som helst. Hans första tränare är själv inte direkt lätt, inte dennes täningsryttare heller. Sista tränaren har dock lätta ryttare.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft besvär med v.knä, sprutad flera gånger. Den informationen jag fått är att han har pålagringar på knät, men inte tillräckligt mkt. för att operera, eller så gör det ingen nytta. Men op. avråddes.Även dåligt skonig som gjort det värre, men han bör hålla för hobby ridning. Han blev stel efter löpen & behövde för lång vila för att återhämta sig, så han var väl inte lönsam längre.
Men till min fråga. Han går väldigt högt med bakbenen, är detta typiskt för galopphästar som bara har lårmuskler, & inget fram ? Antar det själv, men samtidigt så vill jag försäkra mig om att så är fallet, så man inte missar något som är galet ? Överlag har jag svårt att vänja mig vid hans rörelse schema mot halvbloden jag har erfarenhet av :o
Efter en vecka så fick han en behandling av min fysioterapet , enl. henne så var han allmänt stressad i musklerna, orolig i magen (får nu loppfrön). Han ser mindre spänd ut efter behandlingen, fick liksom en annan hållning i kroppen. Nu har jag haft honom i 3 veckor, men stör mig på bakbenen, ska det verkligen vara så ???
Kommer hans benställning fram bli bättre då han breddar sin bog av dressyr ridning ? Nu menar jag inte att det försvinner. Till dom som ev. opponerar sig mot paddock ridning, så kan jag informera om att jag markarbetar mkt. & rider hästarna skonsamt med mycket uppmjukning i skritt, innan ens trav är att tänka på. Är själv sjukling, så jag forcerar långsamt i all min ridning :) Har rehabliterat hästar förut,så viss erfarenhet har jag. Sedan har jag en eminent tränare som utbildar mina hästar, mellan mina "sjukgymnastpass"´
Så fackfolk tas in vid behov.
Detta fullblod är mkt. lugn & stabil i huvudet, & intelligent. Vilket var det jag föll för. Men min tränare har ingen erfarenhet av galoophästar, så hon kunde inte hjälpa mig i denna frågeställningen. På Bukafalos finns ju många fullblods ägare:love: så jag hoppas på goda råd från Er

Nu har jag inte följt alla anlägg här, men kanske kan jag ge lite allmänna tips till dig. Tycker din häst ser trevlig ut! (Dock ovan vid bakbensskydd kanske??)
Har själv skolat om en fullblodskille som jag köpt från banan, som 5 åring (han är idag 15). Även han har haft problem med bla ett knä (+ även kotor och div annat) det visade sig till slut att grundproblemet med knät satt i bogen. Detta fixade en duktig kiropraktor. Så du gör absolut rätt i att behandla honom kiropraktiskt (el. equiterapeut)
Ett annat tips är att inte stirra dig blind på rtg plåtarna, titta på hur hästen mår istället. Min ser förskräcklig ut på rtg, men har inte ont och fungerar riktigt bra ändå. En pålagring i sig gör inte ont (lite beroende på vart den sitter förståss) men ORSAKEN till att en pålagring uppkommer = nån form av inflammation = ont.

Kolla upp tänderna, lite beroende på vem som tränat hästen kan detta vara väldigt eftersatt. Många fullblod från banan har faktiskt magsår oxå, om han nu är konstig i magen.
Låt hästen såklart få mkt tid att ställa om och rid den som en grön unghäst, den kanske inte ens har gått i en riktig hage eller haft hästkompisar. Fodret är säkert oxå väldigt annorlunda (till det bättre). Många fullblod "släpper ner" sin mage när de tas ur träning och får äta mkt grovfoder.

Hovarna (eller rättare sagt hovslagarna) har varit ett mkt stort problem för min häst (som är rätt innåttåad). Så en BRA hovslagare, som tittar hur hästen sätter ner sina (krokiga?) ben i rörelse är viktigt. att den är krokig i benen är förståss en svaghet, men behöver inte bli ett problem om den skos bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

*Kl*

Jag tycker att hästen ser allmänt ofräsch och det är den väl också, enligt veterinärer. Vad gäller hans rörelsemönster i bakknäna så tror jag personligen inte att grundproblemet sitter i knäna utan i länden. Det är lite svårt att avgöra med ländtäcket på, men ländryggen ser väldigt statiskt ut. Den ser oelastisk ut och jag tror att anledningen att den rör sina bakknän så där är för att ryggen inte ger haserna utrymme att röra sig.
Mitt tips till dig är att prova akupunktur i ländryggen. Lycka till!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag tror de flesta vet att en del galopp tränare låter hästarna dressyr ridas/hoppas, men det kommer fortfarande aldrig upp på den nivån som det primära arbetet dvs löpträningen innebär, så hästens muskulatur och primära fysik är fortfarande primärt löp anpassade det kommer du aldrig ifrån på en aktiv löphäst.

KL
jag blir förvånad över alla kiropraktiska/alternativbehandlings förslag till höger och vänster i tråden. Är ni medvetna om att en ET aldrig får behandla en veterinärt bedömd skadad häst?
det finns ytterligare en anledning till att inte mixtra med ET parallellt på en ledinflammation som alla ET sammarbetande veterinärer kan berätta om. det är att vid en ledinflammation som är aktiv, är det viktigt att denna först får läka ut i fred utan att övrigt i hästens kropp möbleras runt, för eftersom hästen är ovan vid och det blir ett nytt rörelsemönster i samband med manipulation, så kan detta bli ett kors för mycket i ekvationen på ledinflammationen, och försvåra för denna att först läka ut. så regel nr ett är att aldrig hålla på och flytta runt/manipulera innan inflammationen hävts och börjat konstaterat ha läkts ut. SEN kan man behandla.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Lovisalenora: Han ska skrittas ut i skogen bara, för att hållas igång. Han har inte uppenbarligen ont, utan allmänt stel. Just nu är jag förkyld så jag har inte ridit ännu ,ändå. Så han kommer inte ridas sönder direkt innan veterinären kommer om en månad:)

Mocraban: Han har enligt uppgift ridits dressyr i paddock oxå. Därför trodde vi inte att det var för mkt. begärt det "lilla" som vi testade honom, vid ett enskilt tillfälle.
Fourlegs: Skönt att höra från andra som vågat sig på det nu jag gör & att det gått bra till slut.Han har fått loppfrön i 2 veckor nu, då fysiot. rekommenderade det, då hon kände att han var stressad i magen när hon behandlade honom.Rättare sagt man kände det i hans avföring som luktade skunk :o Tänderna ska kollas om en månad, då han ska ha sin vaccination. Han tuggar lite knepigt när han får godis ibland, så han har säkert någon tand som är lite vass. Han har tydligen skots dåligt tidigare hos förra tränaren. Den tränaren han stod hos nu var mkt. duktig enl. min hovslagare. Min hovslagare är duktig så han ska nog kunna underlätta för honom.
Arwyn: Jag har beställt en TNS/EMS apparat som bör vara ett bra alternativ till akupunktur. Har själv behandlats mkt. ned det, & det är kanon. Min fysiot. visar mig oxå mer specifikt var elektroderna ska sättas, så jag har henne hjälp/vägledning om jag skulle behöva.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag finner det intressant hur de flesta verkar anta hur galopphästar tränas, många missar uppenbarligen att flertalet tränare även har dressyr och hoppning på schemat^^.

Jag undrar om du tänker på hur dominerande galopparbetet blir där de ska prestera på max och dessa muskler kommer alltid att behöva finnas och de i sin tur motverkar på många sätt arbetet som ridhäst sen. Orkar inte dra allt med musklerna och jag är inte bra på vad dom heter, men galopphästar har muskler som t o m kan göra att de ser överbyggda ut trots att de sen inte är så fasligt överbyggda. Att rida lite dressyr mellan ändrar inte det alls. Jag har själv erfarit det i praktiken som dressyrtränat (och hopptränat)min hela tiden under galoppkarriären och trots det så kom de här problemen sucessivt, steget ändrades och allt måste nu jobbas tillbaka. Har fått det där förklarat bra men varken kan eller orkar dra det rätt i ett inlägg så jag avstår.

Visserligen stämmer korta-explosiva muskler väl överens, men hästar hos tidigare tränare visar dessa korta steg oavsett om de är sprinters eller stayers och dessutom även halvbloden på gården. Halvbloden tränas definitivt inte för galopp eller för korta-explosiva muskler;). Vissa ridsätt är kända för att relativt snabbt ge negativa konsenkvenser, som felaktig muskulatur som kan ge både rygg och ledproblem och dessutom ömma muskler.

Vet inte vad du pratar om för tränare men det är helt andra muskler som stärks på en galopphäst och går inte att jämföra med en dåligt riden halvblodshäst:confused:

Dessutom brukar de flesta löphästar ta långa avslappnade steg såvida de inte är taggade inför löp. Även sprinters.

Nja, nej det skulle jag inte påstå. Vissa ja, men de har fortfarande samma muskler som är kortade. Att ta ut steget är inte allt. Det är hur den rör sej.

Angående "bära lätta ryttare", jockeys är lätta ja, men hästarna rids främst av träningsryttare och dessa väger som vilken annan ryttare som helst. Hans första tränare är själv inte direkt lätt, inte dennes täningsryttare heller. Sista tränaren har dock lätta ryttare.

När man rider in dem så är det oftast de lätta små ryttarna och visst vissa arbetsryttare är större, men överlag är väl folket inom galoppen rätt små tycker jag, :p De sitter inte heller ner och jobbar, i alla fall inte de flesta.

Klart det finns variationer men en häst som tränas för att vinna i höga farter, där dominerar de musklerna, vilket påverkar hela hästens kropp. Det innebär behov av förändring när den ska bli ridhäst, att börja om. Jag trodde inte heller riktigt själv inenrst inne att det behövde vara så innan jag insåg det genom erfarenhet.:)

Men sen till slut är alla fullblod inte lika, det finns stora variationer mellan dem vad gäller kropp, gångarter osv, och vissa är mer ridhästmaterial från början och blir inte så bra galopphästar, andra kan vara bra både och, för att de har bra grundförutsättningar för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Självklart är musklerna annorlunda och "olika muskler" finns på olika hästar beroende på vad de tränas till och hur. Men hästen, i detta fallet, rör sig inte direkt typiskt för någon häst oavsett ras och träning. (kan lägga till att jag har sett honom förr och att jag inte skulle kunna påstå att han rörde sig på detta viset då, detta var inför, under och efter löp). Jag står med en fot i galoppen och en fot i ridsporten, vilket resulterat i ett stort antal omskolade fullblod samt träning åt båda håll samt korsat. Så jag är väl medveten om träningsupplägg och behov, lika medveten är jag om att träningsupplägg ibland varierar relativt mycket från tränare till tränare.

Denna tränaren har ett stort antal hästar av båda raserna och större procentsatsen går med lite väl korta steg. Av min erfarenhet så är det lite väl mycket "sammanträffanden" för att det inte ska finnas ett samband med ryttare och ridsätt^^.

Well, jag uppfattar få löphästar som korta och spända. Kortade muskler och så korta och spända steg är två skilda saker, skulle jag påstå. Långa avslappnade steg ter sig olika beroende på individ än mer beroende på ras och främst träning.

Även när det gäller ryttare så verkar vi stött på helt skilda världar, jag uppfattar de flesta arbetsryttare och folk inom galoppen som samma "modell" som de flesta. Få små, oftast jockeys eller f.d. jockeys.

Att "börja om" håller jag med om, just eftersom vissa muskler ska bort och andra ska komma till. Men man bör tänka på att inte ställa av och/eller bara rida lätt. En häst som stått i full tävlingskondition behöver arbetas och sakta trappas ned för att sedan försiktigt byggas upp mot en ny inriktning. Min erfarenhet säger att man försiktigt ställer om hästen. Tyvärr så är den vanligaste synen att galoppörer ställs av hux flux och sedan när hästen stått en eller ett par månader så kör folk igång träningen lite hur som helst.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Hinner bara svara kort men ditt sista stycke håller jag med om. Men kortade bulliga muskler ger inte en häst som är igenom i kroppen, alls.

Vet inte om denna tränare som du skriver om, men det kan säkert vara som du säger, att det har med träningen att göra.

Ang storleken på ryttarna så nja, man känner sej inte precis som normallängd på Täby om man är normallängd ute i andra sammanhang:rofl: Nej de flesta är rätt små, och de allra flesta rider inte alls på samma sätt som ridhästryttare även om en del säger att de har hästen "på tygeln" :o.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag kanske har missat något, men det är väl "bara" pålagringarna som hittats?
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag kanske har missat något, men det är väl "bara" pålagringarna som hittats?

Artros med pålagring i mellanleden, höger knä fram

Kan även tilläggas att 3 veckor med nypon/gurkmeja/BoT & 12 h/hagen/dag, så har han börjat bli lite mer rörlig, & mindre stel.Han tål inte mygg/knotten så bra, därför får han tas in tidigare.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag kanske har missat något, men det är väl "bara" pålagringarna som hittats?

enligt första inlägget har hästen haft problem med knät och sprutats flertalet ggr dvs den har haft en knäledsinflammation. När TS skrev tråden var hästen inte utredd hos henne så som jag läste det, med resultat att man då kan anta att om hästen är ofräsh har den ev. en ledinflammation som bör diagnosticeras och läkas ut innan man börjar mecka med annat. Oavsett detta så konstaterade TS att hästens rörelsemönster såg konstigt ut, då åker man till kliniken och får en diagnos innan man återigen, meckar med annat.

Artros och pålagringar är ju standard orsaken till varför ledinflammation uppkommer gång på gång och inte går att komma tillrätta med.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag köpte ett fullblod i april som oxå har dom höga benlyften ibak. Det är inte vanligt kanske att dom har det men det finns dom som har det.

Min är inte halt, stel ingenting. super fin att rida och hålla på med. Dock stressad som de flesta fullblod så han väver och det är hans stora last..

Men är du orolig för att din häst har ont eller dyl så skulle då jag ha kollat upp det på en riktig klinik. hellre kollar jag engång för mycke än för lite och de visar sig sen att det är försent!

Lycka till med din häst!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Dock stressad som de flesta fullblod

Va?´Vad menar du med det? :confused: Om din häst är stressad så är det nog inte för att den är fullblod utan andra skäl som du kanske ska försöka rätta till? Den är inte stressad pga sin ras:confused:
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Skulle vara intressant att se källa på att de flesta fullblod är stressade. Har mött en hel del fullblod och ingen av dem har visat tecken på att vara stressade utom en galopphäst som vävde i boxen, men som motvikt har jag även mött ett 4-årigt halvblod som började visa tendens att väva..
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag hade åkt till klinik med den där hästen. Jag tycker den ser lite tveksam ut och hade inte vågat låta det vara.

Ang bakbenen håller jag dels med andra som menar på att den mest är van att skovla på. Men jag har också stött på ett halvblod som rörde sig så. Den hade ryggproblem/nackproblem. Jag hade på stört velat kolla upp hästen ordentligt för att sen våga ta tag i utbildningen av den.

Sen skulle jag som ryttare vara extremt noga med hur jag håller handen på den där. Att, som ryttaren på filmen gör, röra handen 10 cm fram och tillbaks vid lättridning är inte hållbart. Spec inte på en högblodig och känslig häst.
Den verkar visserligen väldigt just. Men den kommer slappna av och komma ut mer i formen på rätt sätt om den får en stilla hand som inte rycker i bettet i varje steg.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Om du tar av de stora bakskydden rör han sig likadant då??? vad händer då du rider honom mer framåt? i din film går han på tomgång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp