Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

orkade inte... det är i alla fall mina tips ta av de stora bakskydden och rid han framåt om han fortfarande rör sig konstigt ta honom till veterinären.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Lite uppdatering om min kille. Då han haft svår mugg/rasp med lymfangit som följd så har han inte kunnats rida. För en vecka sedan var veterinären ute för årlig vaccinering/tandkoll & besiktning av benen, då han har reservation för det som fd. gallopör. Böjprov & longering gjordes, & till min förvåning gick han igenom utan anmärkning :) Vänster bakben som jag tagit upp här visade sig ha en mild form av tuppspatt, en sk. mild rörelsestörning,som han inte ska få besvär av vid vanlig ridning.
Så nu kan han sättas igång försiktigt, jippi.................:)

Här är en bild på honom samma dag han kom till oss i augusti 2011

valpen22aug2011_11.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Oj, han ser verkligen ut att ha ont i hela kroppen på den bilden, speciellt när man ser hur han går på filmerna med. Jätte spänd i hela bakdelen och tunn över ryggen...
En tanke är bara att problemen med framknäna kan komma från att han är jättespänd i resten av kroppen och går och "hänger" framåt på knäna?

Vissa galopptränare är väldigt duktiga på att hålla hästarna lösgjorda och mjuka i musklerna med hjälp av ridningen och massör etc. Vissa är det inte...
Jag köpte en galoppör som var i full träning och hon var också väldigt spänd i musklerna i hela kroppen, inte alls som din men efter att ha fått massage några gånger var det en helt annan häst. Dessutom enligt massören, som även jobbar mycket med travhästar i träning, hade hon eventuellt kunnat göra ännu bättre resultat på banan om hon hade fått samma behandling då.
Nu vet jag inte alls vad de har och inte har gjort med honom när han var i träning, men många inser inte hur viktigt det är att hålla hästen mjuk i musklerna när den ska prestera på topp. Kan den inte ta upp stötarna som blir av hög fart/höga hopp i mjuka elastiska muskler blir det lederna som tar stryk istället.

Fullblod har ofta mkt påskjut bak i trav, men så som din går är inte riktigt normalt. Men kanske det är skydden med. B o T skydd på din häst vet jag iof inte om jag skulle tycka var nödvändigt, han har ju inget problem med senor/kotor? Det är heller inget jag skulle ha vid ridning, det ser bara klumpigt ut, du rider ju hästen varm. Jag hade lagt pengarna på en ordentligt vet. koll på klinik hos någon som kan hela hästen (bra att han var ohalt nu iaf ju :) ), träningar och regelbundna behandlingar av en duktig massör/kiropraktor som samarbetar med din vet istället.

Lycka till! Fullblod är något extra och bli det bra har du en jätte fin häst :laugh:
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Har du pratat med veterinären som gett utlåtandet om pålagringarna? Låter konstigt att ens ta upp operation som ett alternativ, mig veterligen opereras aldrig pålagringar i knän på häst.

Om det opereras i framknä kan jag inte svara på, men vet att det görs på bakknä med pålagringar i alla fall.

/Camilla
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Fast det beror väl ändå på var det sitter, hur mkt det är och varför man tror det uppkommit?
Alla pålagringar går inte att operera bak heller. Jag skulle tro att de flesta inte gör det. Jag kan ha fel. Men så ofta opereras ju faktiskt inte sånt.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Oj, han ser verkligen ut att ha ont i hela kroppen på den bilden, speciellt när man ser hur han går på filmerna med. Jätte spänd i hela bakdelen och tunn över ryggen...
En tanke är bara att problemen med framknäna kan komma från att han är jättespänd i resten av kroppen och går och "hänger" framåt på knäna?

Vissa galopptränare är väldigt duktiga på att hålla hästarna lösgjorda och mjuka i musklerna med hjälp av ridningen och massör etc. Vissa är det inte...
Jag köpte en galoppör som var i full träning och hon var också väldigt spänd i musklerna i hela kroppen, inte alls som din men efter att ha fått massage några gånger var det en helt annan häst. Dessutom enligt massören, som även jobbar mycket med travhästar i träning, hade hon eventuellt kunnat göra ännu bättre resultat på banan om hon hade fått samma behandling då.
Nu vet jag inte alls vad de har och inte har gjort med honom när han var i träning, men många inser inte hur viktigt det är att hålla hästen mjuk i musklerna när den ska prestera på topp. Kan den inte ta upp stötarna som blir av hög fart/höga hopp i mjuka elastiska muskler blir det lederna som tar stryk istället.

Fullblod har ofta mkt påskjut bak i trav, men så som din går är inte riktigt normalt. Men kanske det är skydden med. B o T skydd på din häst vet jag iof inte om jag skulle tycka var nödvändigt, han har ju inget problem med senor/kotor? Det är heller inget jag skulle ha vid ridning, det ser bara klumpigt ut, du rider ju hästen varm. Jag hade lagt pengarna på en ordentligt vet. koll på klinik hos någon som kan hela hästen (bra att han var ohalt nu iaf ju :) ), träningar och regelbundna behandlingar av en duktig massör/kiropraktor som samarbetar med din vet istället.

Lycka till! Fullblod är något extra och bli det bra har du en jätte fin häst :laugh:

Ja han var stel som en "gammal" gubbe när han kom till oss, trotts sin unga ålder. Men han har fått behandlingar av min fysio, & ridits/longerats några gånger mkt. varsamt. Sedan fick han muggen som gjorde att allt stannade av. Så han är mjukare i musklerna idag, behöver dock öka mer i vikt. Men det får gå långsammare.........
Skydden var bara för att ge värme åt hans stela kropp. På videon så är det ett " känna på" pass på 15 min, så han dog inte..........Han behöver deffinitivt inga skydd, får idag en egen gjord blandning på glukosamin/hyaluron/Ostron skal/Chondroitin. Så nu ser han fin ut.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Vissa galopptränare är väldigt duktiga på att hålla hästarna lösgjorda och mjuka i musklerna med hjälp av ridningen och massör etc. Vissa är det inte...
Jag köpte en galoppör som var i full träning och hon var också väldigt spänd i musklerna i hela kroppen, inte alls som din men efter att ha fått massage några gånger var det en helt annan häst. Dessutom enligt massören, som även jobbar mycket med travhästar i träning, hade hon eventuellt kunnat göra ännu bättre resultat på banan om hon hade fått samma behandling då.
Nu vet jag inte alls vad de har och inte har gjort med honom när han var i träning, men många inser inte hur viktigt det är att hålla hästen mjuk i musklerna när den ska prestera på topp. Kan den inte ta upp stötarna som blir av hög fart/höga hopp i mjuka elastiska muskler blir det lederna som tar stryk istället.

Fullblod har ofta mkt påskjut bak i trav, men så som din går är inte riktigt normalt. Men kanske det är skydden med. B o T skydd på din häst vet jag iof inte om jag skulle tycka var nödvändigt, han har ju inget problem med senor/kotor? Det är heller inget jag skulle ha vid ridning, det ser bara klumpigt ut, du rider ju hästen varm. Jag hade lagt pengarna på en ordentligt vet. koll på klinik hos någon som kan hela hästen (bra att han var ohalt nu iaf ju :) ), träningar och regelbundna behandlingar av en duktig massör/kiropraktor som samarbetar med din vet istället.

Lycka till! Fullblod är något extra och bli det bra har du en jätte fin häst :laugh:

Hej!

Vilken massör anlitade du? När jag var och red och jobbade lite hos Yvonne Durant på täby efter förra julen så hade hon en häst som heter Always De Man. Hästen var jättestel och vågade knappt sätta den ena hoven efter den andra. Yvonne anlitade en tjej som gav hästen både massage och akupunktur. Hon höll också på med travhästar normalt och hon visade vilka punkter man skulle fortsätta massera på. Gissa om Always gillade det! Efter hennes behandling så var hästen som en helt annan häst att rida. Han var helt avslappnad och man kunde få honom att gå hur fint som helst på banan. Trodde knappt det var sant att det var samma häst man red...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp