Köpt mig ett fullblod, frågor..........

moon

Trådstartare
Har köpt mig ett fullblod på 5 år som gått på banan i 2½ år. Han är fransysk & utåt tåad fram. Tagits ur tävling för att han haft besvär med v.knä, sprutad flera gånger. Den informationen jag fått är att han har pålagringar på knät, men inte tillräckligt mkt. för att operera, eller så gör det ingen nytta. Men op. avråddes.Även dåligt skonig som gjort det värre, men han bör hålla för hobby ridning. Han blev stel efter löpen & behövde för lång vila för att återhämta sig, så han var väl inte lönsam längre.
Men till min fråga. Han går väldigt högt med bakbenen, är detta typiskt för galopphästar som bara har lårmuskler, & inget fram ? Antar det själv, men samtidigt så vill jag försäkra mig om att så är fallet, så man inte missar något som är galet ? Överlag har jag svårt att vänja mig vid hans rörelse schema mot halvbloden jag har erfarenhet av :o
Efter en vecka så fick han en behandling av min fysioterapet , enl. henne så var han allmänt stressad i musklerna, orolig i magen (får nu loppfrön). Han ser mindre spänd ut efter behandlingen, fick liksom en annan hållning i kroppen. Nu har jag haft honom i 3 veckor, men stör mig på bakbenen, ska det verkligen vara så ???
Kommer hans benställning fram bli bättre då han breddar sin bog av dressyr ridning ? Nu menar jag inte att det försvinner. Till dom som ev. opponerar sig mot paddock ridning, så kan jag informera om att jag markarbetar mkt. & rider hästarna skonsamt med mycket uppmjukning i skritt, innan ens trav är att tänka på. Är själv sjukling, så jag forcerar långsamt i all min ridning :) Har rehabliterat hästar förut,så viss erfarenhet har jag. Sedan har jag en eminent tränare som utbildar mina hästar, mellan mina "sjukgymnastpass"´
Så fackfolk tas in vid behov.
Detta fullblod är mkt. lugn & stabil i huvudet, & intelligent. Vilket var det jag föll för. Men min tränare har ingen erfarenhet av galoophästar, så hon kunde inte hjälpa mig i denna frågeställningen. På Bukafalos finns ju många fullblods ägare:love: så jag hoppas på goda råd från Er
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag hade inte skrivit i forumet om veterinären tittat på honom, så jag förstår inte varför du frågar:confused: Är det ingen som har fullblod som vill svara på detta ?

Om det inte är naturligt för galoppörer så är det ju en anledning att ta ut veterinären, men det är lite svårt om ingen svarar på det. Utan snabbt ifrågasätter enl inlägget ovan.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

tror inte att det är någon som förstår vad du menar. ta en bild så vi får se.....
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Han går väldigt högt med bakbenen, är detta typiskt för galopphästar som bara har lårmuskler, & inget fram ? Antar det själv, men samtidigt så vill jag försäkra mig om att så är fallet, så man inte missar något som är galet ? Överlag har jag svårt att vänja mig vid hans rörelse schema mot halvbloden jag har erfarenhet av



Nej jag förstår inte heller hur du menar att hästen gör:confused:
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Om det inte är naturligt för galoppörer så är det ju en anledning att ta ut veterinären, men det är lite svårt om ingen svarar på det. Utan snabbt ifrågasätter enl inlägget ovan.

Då kan jag svara, det är inte naturligt för galoppfullblod. När de har "stela limpor" i baken så är det snarare tvärt om, dom får mer markbunden gång eftersom de är hårda muskler som tar lång tid att värma.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Detta fullblod är mkt. lugn & stabil i huvudet, & intelligent. Vilket var det jag föll för.

Detta är varför man faller för fullblod, dom är underbara! SÄRSKILT de som gått på banan brukar ha alla fötterna på jorden :love:
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Ska ladda upp en film på YouTube, så jag återkommer så snart det är uppladdat. Har lite långsam anslutning.........................
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Nej, ett fullblod i löpkondis lyfter inte sina bakben konstigt. Fullblod (i löpkondis eller inte) ska röra sig precis som vanliga hästar men de kan vara ngt stela och lite "stumma" i sina rörelser eftersom de ofta är korta i vissa muskelgrupper. Lite som en bodybuilder, den ger sig inte ut på balettgolvet bara sådär...

Låter tyvärr som att du köpt dig rejält med bekymmer. :(
Har du pratat med veterinären som gett utlåtandet om pålagringarna? Låter konstigt att ens ta upp operation som ett alternativ, mig veterligen opereras aldrig pålagringar i knän på häst. Har du sett röntgenplåtarna så att du har koll på hur omfattande pålagringarna är?
Har du gjort en veterinärbesiktning vid köp? Då borde ju den veterinären kunna svara på om rörelsen i bakbenen är onormal eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Här kommer filmerna på ett ridpass då min tränare kände lite lätt på honom efter 1 vecka hos oss.Han har BoT paddar & Vulcan ländtäcke, just för att han är så stel. Han har aldrig haft skydd tidigare därför går han stelt dom första varven med bakskydden i videon del 1.
Bakskydden är oxå för att ge bättre värme genomströmning, & stöd. Han behöver inte skydd för att han slår sig, utan i detta fall för att öka blodgenomströmningen.Hade bara 2 BoT paddar då, men nu har jag köpt 2 BoT lindor med.
Men det är nog som Simpan nämner att han är kort i sina rörelser & stel för att han gått på banan..........som en bodybuilder, är en målande beskrivning.
Tack för det, nu kan jag se det ur ett annat perspektiv.
Han gick ett löp 3 veckor innan jag köpte honom, så något allvarligt kan det inte vara med honom. Både min tränare & fysioterapet tror han kan bli en fin ridhäst, när han skolats om & fått musklerna på dom rätta ställena. Har rehabliterat mitt sto som var mer levande död, då jag tog min an henne. Hon är 5 år senare som vilket halvblod som helst.

Del 1
Del 2
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Ser ut som att han tar lite kortare steg med ena bakbenet. Är ingen expert på det här men jag hade kollat upp hästen för att vara på den säkra sidan. Lycka till. :) Fin häst i alla fall.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag har ridit mycket fullblod men aldrig sett ett fullblod gå sådär. Antingen har han ont, eller så har ni lindat för hårt. Han tar ju inte ut stegen överhuvudtaget.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Det var visserligen säkert 16 år sedan jag red ut på galopphästar då och då. Jag har aldrig sett någon gå sådär, inte heller när jag tittat på löp. Borde du inte i alla fall ta av skydden bara för att se om det är ovanan vid dem som gör det? Det ser faktiskt nästan ut så.

Tycker också han går ojämt med bakbenen, lyfter det ena lite högre. Kolla om det är skydden.

Om ni inte leder ned honom och inte har skydd på honom utan bara travar och skrittar och testar hur han föredrar att gå. Testar var han har sitt huvud o man inte micklar med det. Hur går han då?

(Jessica Jahiel har på sin sida ngra tips om vad man kan tänka på med galoppör till ridhäst iofs för amerikanska förhållanden.)
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Jag tycker inte den är anmärkningsvärt annorlunda på det sättet, hästen startade i juli senast och är nog en typ med mycket påskjut och svårare att bära skulle jag tro. Den trampar mycket luft med bakbenen som vinklas men inte för att bära utan skjuta iväg framåt. Jag har erfarenhet av det, svårt,tycker jag personligen. Svårare att få i bärighet, svårare med balans (tycker jag alltså men det kan bero på mina egna brister)

Om den är oren eller inte är omöjligt att säga mot den bakgrunden, den är inte ens van att arbeta på en volt, gissar jag, den är känslig och har korta snabba bakdelsmuskler som behöver stretchas ut men det tar tid.

Fullblod är olika i typen, precis som alla andra hästar.

Det som skulle oroa mej mest med denna är dom där pålagringarna och vad det är och medför.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Emellanåt när du travar på volten tycker jag det ser ut som om han "tappar bakdelen" och faller ut mot staketet, speciellt i vänster varv, då tar han inte heller för sig lika mycket med bakbenen, framförallt yttre.

Rörelsemönstert är annorlunda på bakbenen, vänster drar han upp mycket mer, och höger sätter han ner tidigare.
Det ser nästan ut som om han går och kniper lite med rumpan emellanåt.

Men sen skulle jag också vilja se en bodybuilder genomföra ett yogapass på ett smidigt sätt ...

Måste berömma hur fint temperament han verkar ha om han bara ett par veckor innan det där gått löp!

Kolla igenom hela kroppen på honom ordentligt på klinik så att du med gott samvete kan jobba honom.

När jag haft hästar som varit felmusklade för mitt ändamål, så har jag gett dem vila från ridning, så de har fått tappa muskler, och sen börjat om från början med att bygga upp dem igen.

Lycka till!
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Faktiskt sett det där rörelsemönstret på bakbenen hos vissa travare. Bland de som blivit ridhästar, har jag sett några exemplar som travat sådär. Kanske de skulle springa annorlunda i snabb fart?

Hästen var fin:) Men jag tycker det lät oroväckande med dessa pålagringar samt om den hade haft flertalet ledinflammationer? Och hästen är bara ung än så länge... Att den gick löp för 3 veckor sedan är absolut ingen garanti för att det skulle vara fräsch. Tvärtom. Kolla upp hästen ordentligt innan du går vidare i träningen. Känslan om man skulle rida på en häst som har ont eller att man hinner förstöra den eller förvärra skada tar riktigt hårt på samvetet.
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Här kommer filmerna på ett ridpass då min tränare kände lite lätt på honom efter 1 vecka hos oss.Han har BoT paddar & Vulcan ländtäcke, just för att han är så stel. Han har aldrig haft skydd tidigare därför går han stelt dom första varven med bakskydden i videon del 1.
Bakskydden är oxå för att ge bättre värme genomströmning, & stöd. Han behöver inte skydd för att han slår sig, utan i detta fall för att öka blodgenomströmningen.Hade bara 2 BoT paddar då, men nu har jag köpt 2 BoT lindor med.
Men det är nog som Simpan nämner att han är kort i sina rörelser & stel för att han gått på banan..........som en bodybuilder, är en målande beskrivning.
Tack för det, nu kan jag se det ur ett annat perspektiv.
Han gick ett löp 3 veckor innan jag köpte honom, så något allvarligt kan det inte vara med honom. Både min tränare & fysioterapet tror han kan bli en fin ridhäst, när han skolats om & fått musklerna på dom rätta ställena. Har rehabliterat mitt sto som var mer levande död, då jag tog min an henne. Hon är 5 år senare som vilket halvblod som helst.

Del 1
Del 2


Jo det kan vara allvarligt ändå i o f s. Den startade hela förra hösten i Norge sen uppehåll till maj (tror jag det var) kan ha berott på skada, det vet man inte. (Du kan ev prata med tränaren som hade hästen)

Om den håller kan den säkert bli en fin ridhäst!

Den informationen jag fått är att han har pålagringar på knät, men inte tillräckligt mkt. för att operera, eller så gör det ingen nytta. Men op. avråddes.Även dåligt skonig som gjort det värre, men han bör hålla för hobby ridning. Han blev stel efter löpen & behövde för lång vila för att återhämta sig, så han var väl inte lönsam längre.

Var blev han stel? I knäet? Kroppen? Vad berodde det på? Det är det där som låter mest oroande, och lite luddigt hur allvarligt det är. Har du besiktigat hästen?
 
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

Under de åren jag jobbade i galoppstall hade vi en häst med ungefär samma rörelsemönster. Den hade problem med framknän, rygg och nacke. Hade det varit min hade jag gått igenom den noggrant på klinik.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt mig ett fullblod, frågor..........

KL

I varje fall inte något som går att bedöma på bukeforum, Moon! Ta det med en veterinär och kolla ordentligt om du inte redan gjort en rejäl besiktning vid köp? Svårt att se på filmen om den är ojämn eller om det beror på att hon rider den på en för små volter så att den inte vet hur den ska göra, eller om den kompenserar för framknäet eller bara är allmänt styv i kroppen och behöver behandlingar pga det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp