Köpt ny kattmat...

Mynta2

Trådstartare
...men ingen av mina katter vill äta det, inte ens hunden (kastade lite till henne) :(

Köpte Purina Pro Plane Aftercare. Är det kasst foder eller är mina katter kräsna (även hunden) ? Förklarade verkligen mina katters behov inne på affären, innekatter, kastrerade, en har problem med kristaller, ska lukta mycket fisk (det gillar dom) mm mm mm.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

Purina är absolut inget dåligt foder , men det faller väl inte dina katter på läppen helt enkelt .
Gå tillbaka med kvittot och säg att du vill utnyttja smakgarantin , och testa ett annat märke .
Aftercare ,el sterilised och dyl.foder är visserligen till för kastrater det är rätt och rikigt men det är relativt nykast. djur som avses ,det är något som ofta missuppfattas.

De allra flesta foder inom zoofacksegmentet är riktigt bra när det gäller att förebygga uppkomsten av kristaller iom det höga köttinnehållet. Det märke som ligger högst är väl eukanuba vill jag minnas.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

Purina är absolut inget dåligt foder , men det faller väl inte dina katter på läppen helt enkelt .
Gå tillbaka med kvittot och säg att du vill utnyttja smakgarantin , och testa ett annat märke .
Aftercare ,el sterilised och dyl.foder är visserligen till för kastrater det är rätt och rikigt men det är relativt nykast. djur som avses ,det är något som ofta missuppfattas.

De allra flesta foder inom zoofacksegmentet är riktigt bra när det gäller att förebygga uppkomsten av kristaller iom det höga köttinnehållet. Det märke som ligger högst är väl eukanuba vill jag minnas.

Mitt fetade: Det stämmer tyvärr inte, då de flesta foder i zoofackhandeln även de innehåller alldeles för lite kött. Men eukanuba är ett av de få som jag själv anser ha acceptabelt innehåll.

Purina Pro Plan aftercare ser ut som riktigt skit tyvärr:

Lax (20%), majsglutenmjöl, ris (14%), torkat fjäderfäprotein, majs, torkat tonfiskmjöl (4%), hydrolysat, havrefiber (3,5%), cellulosa (3,5%), ärtprotein koncentrat, veteglutenmjöl, hela torkade ägg, jäst, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), kaliumklorid, kalciumkarbonat, mineraler, kolinklorid, L-arginin, L-lysin, natriumklorid, DL-metonin.


eller:

Kalkon (20 %), majsglutenmjöl, ris (14 %), torkat fjäderfäprotein (4 % kyckling), majs, ärtprotein koncentrat, hydrolysat, veteglutenmjöl, havre fibrer (3,5 %), cellulosa (3,5 %), hela torkade ägg, fiskolja, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), jäst, kaliumklorid, kalciumkarbonat, mineraler, kolinklorid, L-arginin, L-lysin, natruimklorid, DL-metionin.

Det är ju knappt något animaliskt alls i det här, och så skryter de om högt proteininnehåll men så kommer proteinet från majsgluten=värdelöst.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

Håller med dig faktiskt ,
Allt beror iofs på vad man jämför med jag var nog lite otydlig ,vad jag menade var att de allra flesta fodren är bättre i zoofack än i dagligvaruhandeln.

Sen håller jag med om att ovan innehållsförteckning inte är något att hurra över.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

:(

Jaha se där. Typiskt. Smakgarantin visste jag om, men det är sååå meckligt att ta sig till affären utan bil, men jag får väl göra en ansträgning. Vad less jag blir, ändå gick jag ju runt med en av personalen en låång stund och filosoferade olika kattmatsmärken innan det blev just denna.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

Jag ger Orijen samt lidls blötmat Opticat i portionspåsar-det och icas portionspåsar är det enda som faller damen i smaken vad gäller blötmat.
 
Sv: Köpt ny kattmat...

Vad less jag blir, ändå gick jag ju runt med en av personalen en låång stund och filosoferade olika kattmatsmärken innan det blev just denna.

Personalen vill ju sälja, och de har (tyvärr) inte alltid jättekoll på vad som kännetecknar ett bra foder.

Jag har dålig kunskap om kristaller, så jag känner att jag inte riktigt kan råda om torrfoder. Däremot är det viktigt att katten får i sig mycket vatten, extra viktigt när katten haft problem med urinvägarna. Så jag rekommenderar blötmat. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Castellini
·
Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 494
Senast: Pudlan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 861
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 956
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp