Köpt vara men inte fått kvitto

Anna_

Trådstartare
Jag köpte en vara i våras till mitt företag, av en annan företagare. Jag betalade angivet pris inklusive moms och varan levererades. Men jag fick inget kvitto, det hade "glömts" då varan levererades och säljaren lovade att posta det.

Trots flera påminnelser har jag ännu inte fått något kvitto! Det rör sig om en ganska stor summa, så bara momsen är värd mycket för mig. Men utan kvitto kan jag ju inte bokföra köpet! Det är dessutom krångligt eftersom varan räknas som inventarie, både till värdet men även pga varans art. En inventarie som kommer generera både utgifter och inkomster framöver. Även om jag accepterar att jag pga att jag var klantig får betala den med privata pengar så känns det konstigt om varan bara "dyker upp" i företaget utan att inköpet bokförts alls.

Hur bör jag göra, förutom att fortsätta tjata på säljaren? Det enda jag har är kontoutdrag från när jag förde över pengarna...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Kolla med skattemyndigheten. Kanske har säljaren varit lurig innan. När du kollat med dem, så ring eller skriv igen och påminn. Referera då till att du kontaktat skattemyndigheten i ärendet, och att de kräver att du kan visa upp kvittot. Att det ej räcker med överföringskvittot.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

jo, det kan kanske vara en väg... Men det känns lite drastiskt att "anmäla" säljaren till skatteverket :(
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Men varför skulle du anmäla? Det är väl smidigast att bara påtala att kvittot måste fram (det går faktiskt utmärkt att maila), samtal med SKV har gett samma information.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag har ju påtalat för säljaren flera gånger att jag behöver kvittot, både via telefon och mail, men jag får ändå inget...

Om jag inte får tag i nåt kvitto, kan jag på nåt sätt "sälja varan från mig själv till företaget"? "Egen insättning"? ...? Att jag förlorar pengar kan jag kanske leva med, men på nåt sätt vill jag ju bokföra att varan finns.

Om jag inte får tag i nåt kvitto - vilka alternativ har jag för att det ändå ska bli ok i min bokföring? :confused:
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag tycker du ska höra med din revisor, men skriv först ett skarpt hållet mail eller brev till din leverantör där du påtalar bristen och att du - om du inte får kvittot senast 2009-11-30, kommer att anmäla hanteringen till SKV. Det brukar hjälpa.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Har du inte fått faktura heller?

På fakturan ska momsen stå + att de har f-skattebevis.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag har tyvärr ingen revisor att diskutera med (liten enskild firma)

Men jag får väl tjata vidare med lite skarpare formuleringar och hoppas att det hjälper...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Är säljare och ekonomiansvarig samma person- annars tycker jag du ska vända dig till ekonomiavdelningen och be om nämna kvitto / faktura. De brukar vara måna om att allt ska stämma annarss stämmer ju inte deras lager heller....
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Nej, ingen faktura heller... jag betalade ändå det vi kommit överens om :o

Säljaren har också enskild firma - finns alltså ingen ekonomiavdelning...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Nej, jag har inte kollat upp företaget alls... Hur gör jag det och vad får jag ut av det?
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Om du bara har enskild firma (dvs ingen revisionsplikt) så skulle jag om jag var du, bokföra inköpet och moms utifrån kontoutdraget, precis som du skulle bokfört det om du faktiskt hade kvittot. Kan du bilägga någon form av beställningsmail är det bra, samt de mail du skrivit och begärt kvitto, ju mer dokumentation desto bättre.

Ingen kommer ändå kolla på din bokföring.

/Filippa, bolagsekonom
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Ok, kan man göra så alltså? Att "ingen" kommer kolla i den är väl inte så säkert, skatteverket får ju för sig att göra kontroller ibland och då vill jag ju att det ska vara godkänt...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Nej, "ingen" är ju en sanning med modifikation, visst finns risken för stickprovkontroll, men den är försvinnande liten. Då beror det dessutom på vem som granskar.

Vill du vara 100% säker struntar du i att bokföra momsen, men gör i övrigt som jag skrev. Då är det helt ok.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

SKV berättar om det finns momsregistrering och f-skattsedel (går också via www.allabolag.se, men med viss eftersläpning), KFM berättar om de har några noteringar.

Personnr underlättar otroligt.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Bor du långt ifrån säljaren?
annars kan man helt enkelt åka förbi med ett kvittoblock och skriver kvittot på plats och specar momsen då så klart....

Du har ju betalat in varan så du kan ju använda inbetalningen som kvitto och bokföra enligt det. Då drar du inte momsen men bokar varan som du skulle ha gjort annars, köpt från en privat person utan rätt att dra av ingående moms.( När du säljer varan sedan ska du inte heller bokföra utgående moms.)

Annars är ju andra rådet du fått chansa...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Ja det är ganska långt att åka...

Så om jag bokför köpet till det pris jag betalade (priset inkl eller exkl moms?) men jag redovisar ingen moms. Och så använder jag kontoutdraget som verifikat. Blir det korrekt då menar ni?

Just den här varan ska inte säljas vidare, den ska användas till att tillverka nya varor som ska säljas. De nytillverkade varorna säljer jag väl som vanligt med moms även om "tillverkningsmaskinen" bokförs som köpt utan moms?
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Bor du långt ifrån säljaren?
annars kan man helt enkelt åka förbi med ett kvittoblock och skriver kvittot på plats och specar momsen då så klart....

Du har ju betalat in varan så du kan ju använda inbetalningen som kvitto och bokföra enligt det. Då drar du inte momsen men bokar varan som du skulle ha gjort annars, köpt från en privat person utan rätt att dra av ingående moms.( När du säljer varan sedan ska du inte heller bokföra utgående moms.)Annars är ju andra rådet du fått chansa...


Enligt min revisor ska det bokföras moms när du säljer vara oavsett om du inte drog av moms vid inköpet ?
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Du får bokföra hela beloppet då det är det du har betalat. Spar allt du har angående köpet om det är en inventarie som du ska skriva av under x år...
 

Liknande trådar

Trav Håller ej själv på med trav men har ett kallblod som är reggad i STC. Köpte henne Januari -98,var endast 11 år och min första...
2
Svar
35
· Visningar
2 854
Senast: Zandrah
·
S
Hästmänniskan Jag letade hästtransport till min nya häst runt dec.månad. Hittade ett släp jag ville ha som va helt i nyskick. Jag stressade inte...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp