Anna_
Trådstartare
Jag köpte en vara i våras till mitt företag, av en annan företagare. Jag betalade angivet pris inklusive moms och varan levererades. Men jag fick inget kvitto, det hade "glömts" då varan levererades och säljaren lovade att posta det.
Trots flera påminnelser har jag ännu inte fått något kvitto! Det rör sig om en ganska stor summa, så bara momsen är värd mycket för mig. Men utan kvitto kan jag ju inte bokföra köpet! Det är dessutom krångligt eftersom varan räknas som inventarie, både till värdet men även pga varans art. En inventarie som kommer generera både utgifter och inkomster framöver. Även om jag accepterar att jag pga att jag var klantig får betala den med privata pengar så känns det konstigt om varan bara "dyker upp" i företaget utan att inköpet bokförts alls.
Hur bör jag göra, förutom att fortsätta tjata på säljaren? Det enda jag har är kontoutdrag från när jag förde över pengarna...
Trots flera påminnelser har jag ännu inte fått något kvitto! Det rör sig om en ganska stor summa, så bara momsen är värd mycket för mig. Men utan kvitto kan jag ju inte bokföra köpet! Det är dessutom krångligt eftersom varan räknas som inventarie, både till värdet men även pga varans art. En inventarie som kommer generera både utgifter och inkomster framöver. Även om jag accepterar att jag pga att jag var klantig får betala den med privata pengar så känns det konstigt om varan bara "dyker upp" i företaget utan att inköpet bokförts alls.
Hur bör jag göra, förutom att fortsätta tjata på säljaren? Det enda jag har är kontoutdrag från när jag förde över pengarna...