Köpt vara men inte fått kvitto

Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag tänkte på att hon får behandla varan som vid vinstmariginalbeskattning. Tar för givet att hon inte kan sälja den för mer än hon köpt den då hon tänker använda den först....

Eftersom hon inte vet hur säljaren gör kan on ju inte dra av momsen om hon inte vet om säljaren betalar in momsen....Då det är en enskild firma bägge så skulle jag se det som om det var en privatperson som hon köpt varan av då hon inte fått ngt att åersonen är momspliktig eller ngt alls.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Det du säljer med hjälp av tillverkningsmaskinen måste du betala moms för och grejerna du köper in med faktura och f-skattebevis får du ju dra momsen för ...

Vad som slog mig är hur du kan göra med garantier om det är en så pass oseriös säljare...
Hör av dig till tillverkaren direkt, General importören eller dyligt. Det enklaste är ju om du får en faktura eller vettigt kvitto.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag tänkte på att hon får behandla varan som vid vinstmariginalbeskattning. Tar för givet att hon inte kan sälja den för mer än hon köpt den då hon tänker använda den först....

Eehh och hur kan hon använda vinstmarginalbeskattning om hon inte säljer sin maskin för mer än hon gav för den ?

Dessutom köpte hon en ny vara och inte en beg vara som krävs för att man ska kunna vinstmarginalbeskatta ?

Mia
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Varan är det inget fel på och den ska som sagt inte säljas vidare.

Det enda som bekymrar mig är hur jag på mest korrekt sätt ska bokföra själva inköpet om jag inte lyckas få fram nåt kvitto... Men det verkar ju i alla fall finnas ett sätt som gör att jag "bara" förlorar momsen.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Det kan ju vara bra att veta om personen som utger sig för att vara momsade i verkligheten blivit av med momssedeln, inte har f-skatt och har långa skulder hos KFM. En sådan person gör i alla fall inte jag affärer med.

Struntar man däremot i vilket och gärna sponsrar oseriös handel med bedragare så kan man spara telefonpengen.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jo det har du förstås rätt i. Men det borde jag ju kollat upp innan affären, nu har jag ju redan gjort misstaget att handla av denne.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Det är väl bättre att kolla upp i efterhand än att inte kolla alls? Är det t ex ett riktigt rötägg så kan de ju i värsta fall vara så att det inte är vederbörandes pryl, utan någon annan har äganderätt om den inte är betald för.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Kan vi bukefalister hjälpa dig få dte underskrivet då? Du skrev att det var för långt för dig men kanske det finns en bukefalist i närheten?

Nu har jag gissat mig till vad det är du köpt så jag hoppas verkligen att säljaren har rätt att sälja denna vara. :(

Men knske du vill skriva ut vart det var du köpte varan, så kan vi se om det finns en snäll bukefalist i närheten? Jag bor i Skövde, och ska snart till Luleå över en helg.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Det är inte en häst ;)

Och jag är inte ute efter att hänga ut säljaren eller skicka dit maffian... Så stora pengar är det inte att något sånt skulle kännas motiverat. Men tack för erbjudandet :)
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Hehe det lät precis som en häst. Vilken tur att jag gissade fel. :)
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Om du fortfarande inte får något kvitto men ändå vill bokföra inventarien så kan du skriva ett eget underlag (beskriva vad det är så gott det går, vem du har köpt det av, ev bifoga överföringskvitto från banken etc.) och bokföra hela summan som kostnad.

Dvs istället för 1000 kr i kostnad och 250 kr i moms så blir det 1 250 kr i avdragsgill kostnad.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Ja just det, det är ju vad andra också föreslagit och det låter väl rimligt.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag har ju påtalat för säljaren flera gånger att jag behöver kvittot, både via telefon och mail, men jag får ändå inget...

Om jag inte får tag i nåt kvitto, kan jag på nåt sätt "sälja varan från mig själv till företaget"? "Egen insättning"? ...? Att jag förlorar pengar kan jag kanske leva med, men på nåt sätt vill jag ju bokföra att varan finns.

Om jag inte får tag i nåt kvitto - vilka alternativ har jag för att det ändå ska bli ok i min bokföring? :confused:

Du kan ta upp inköpet som en regelrätt kostnad i företaget men du har inte rätt att få tillbaka moms på denna kostnad.
Om du köper en vara av en privatperson t.ex. så finns ju ingen moms och man får ju inget kvitto heller. Men du har fortfarande rätt att ta upp detta som en kostnad i bokföringen. SÅ som jag har fattat det, men kolla med SKV hur man ska göra...
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Om du bara har enskild firma (dvs ingen revisionsplikt) så skulle jag om jag var du, bokföra inköpet och moms utifrån kontoutdraget, precis som du skulle bokfört det om du faktiskt hade kvittot. Kan du bilägga någon form av beställningsmail är det bra, samt de mail du skrivit och begärt kvitto, ju mer dokumentation desto bättre.

Ingen kommer ändå kolla på din bokföring.

/Filippa, bolagsekonom

Detta var en vågad kommentar! :eek:
Mitt företag har blivit granskat och genomgått en fullständig revision. Det kan inte vara roligt om man inte har en prickfri bokföring att sitta där och försöka förklara sig med att "jag trodde inte att någon skulle kolla...".
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Jag instämmer fullt med dig, jag hade inte vågat fuska på det sättet. Dessutom hade vi fått backning direkt, av revisorn.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Nej, något som kan tolkas som fusk vill jag ju inte ge mig på. Det är därför jag försöker reda ut hur jag kan lösa det på bästa sätt.

Normalt får man väl ett kvitto även om man köper av privatperson (men då utan moms förstås) och då har man ju ändå ett verifikat som man kan bokföra.
 
Sv: Köpt vara men inte fått kvitto

Precis.

Vi har aktiebolag och har rätt stränga restriktioner för hur vi kan sälja in egna grejor till firman, så jag är oerhört försiktig och kontrollerar alltid med revisorn innan jag gör något (och har alltid utomstående värdering på det vi säljer in).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: lindaf
·
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 263
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 554
Senast: SusieQ
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp