Köptips ny gräsklippare?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den.

Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över förväntan faktiskt, den senaste överlevde säkert 10 år, även om det satt kvar mindre och mindre delar för varje år.

Köpte för ett par år sen en Ryobi, och gick upp i pris (den kostade typ 4000 - 5000 kr). Och den jävla gräsklipparen har inte annat än krånglat sen dagen den köptes. Var in flera svängar på garanti men blev inte bättre, och den gick ju fint på verkstan när den stod still och gick. Jag försökte få dem att försöka klippa gräs men nej det var inget fel på den inte...

Den har som sagt krånglat sig igenom tillvaron. Min bror har reparerat den flera gånger, inklusive dragit upp varvtalet osv för att få den att fungera bättre. NÄR den fungerar är den jäkligt bra, men den fungerar typ aldrig.

Idag gick den fint i 30 min, sen fick jag besök, slår av den och en timme senare ska jag klippa vidare. Den startar, går i 5 minuter och börjar sedan 'puttra' och hosta. Trodde den kört slut på bensinen, men nej. Kollar oljan, lite lite. Fyller olja och den startar och går i fem minuter och hostar sen och dör. Kollar oljan igen, för lite på stickan igen. Så fyller på lite till. Den startar och går finfint - i 10 minuter. Sen börjar den gå som en påse nötter igen, och trycker ur sig olja. Jag kallade den fula saker och lyckades med visst besvär klippa klart. Just nu har jag mest lust att hoppa på den och skrika samtidigt...

Det går säkert lämna in den - igen. Men jag är så jävla trött på den och dess krångel att nu blir det en ny. Men då är ju frågan VAD ska man köpa? Den här Ryobin skulle ju vara minst dubbelt så bra som de tidigare budgetklippare jag haft - men den var sjukt mkt sämre. Och har inte lust lägga massa tusenlappar på en gräsklippare som sen blir en repris på den här...

Tomten är stor och vidrigt kuperad, riktigt riktigt kuperad. En hel del träd och jävelskap med. Krav är att den ska vara bensindriven, självgående samt att den ska ha multiklipp/mulching. Ska INTE behöva köras med uppsamlare. Eftersom gräsklippning inte är min favoritsport bör den klara att klippa långt/grovt gräs med...

Har kollat Råd och Röns test nu 2016, och där vann en Al-Ko, som låter jättebra på pappret. Men det lät dammsugaren jag har (också testvinnare) med, men den kan ju inte ens suga upp grus från plant golv ordentligt, så....

Hjälp mig ur djungeln - bokstavligt talat!
 
Jag har gått på kända märken och motorer.

Granngårdens/lantmännens sortiment har varit trogna kamrater genom åren - har slitit ut flera stycken. De flesta jag varit urnöjd med har haft Briggs&Stratton motorer.

Husquarna, Stiga, Klippo m.fl. tror jag på. De har funnits i handeln sedan 1800-frusitfast...

(Ryobi känns inte speciellt robust i de flesta typer av maskiner jag testat. Den enda jag gillat är kompostkvarnen jag till slut köpte och som är just Ryobi...)
 
Jag köpte nyligen en Husqvarna LC 247SP. I början blev jag lite störd över att den gick så fort, för då kunde jag inte finlira med den runt växterna, men kopplar man ur drivningen i tajta lägen så går det bra. Backningen är inte heller helt klockren, då hjulen kan låsa sig om man inte ser upp. Men annars är jag nöjd med den. I riktigt högt gräs kan den protestera lite men i regel mal den bara på även om det är högt. Den är lättstartad. Den här modellen kommer med gräsuppsamlare men det går även att köra utan och då kastar den ut gräset baktill. Vill man ha det riktigt finklippt finns det en mulchingtillsats att köpa till. Jag struntar i det och tycker det funkar bra när den spottar ut gräset baktill (men mest samlar jag upp gräset då jag täckodlar). Husqvarna lär ha bättre garantier än andra och i butiken fick jag berättat för mig att det händer ibland att de tar det som ett garantiärende om maskinen går sönder precis efter att garantin gått ut.

Hur länge maskinen tänker hålla vet jag förstås inte, men den känns robust.
 
Jag har haft ett gäng begagnade och billiga gräsklippare men tröttnade för några år sen. Köpte då en självgående klippo med mulcher. Den klipper bra och gräset blir riktigt finfördelat. Jag är supernöjd. Enda nackdelen jag kan komma på är att jag skulle vilja ha möjlighet att ställa den på lite högre läge när jag klipper på en del där det är rätt gropigt. Kanske jag som är pjoskig med att spara knivarna men jag försöker undvika att de skär ner i marken. Har ju inte haft den mer än några år så kan inte uttala mig om hur bra den är på sikt. En nackdel till; den var lite för dyr men det har det varit värt då den aldrig krånglar.
 
@Alexandra_W: Jag håller med @tanten, jag har en Partner med Briggs&Stratton-motor som har blivit totalt misshandlad i ca 5 år men som fungerar utmärkt fortfarande. Startar direkt och är självgående.

Om jag inte har råd med robot eller en åkgräsklippare nästa maskin blir det absolut en med Briggs&Stratton-motor igen.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av Stiga, den förra var en sådan (iofs en av deras budgetmodeller) som var totalt hopplös. Den var servad osv (något jag aldrig gjort med nuvarande) men det var lögn att starta den. Till slut lessnade jag och köpte Partnern.
 
Du läste inte hela inlägget va? "Riktigt, riktigt kuperad tomt" och robotgräsklippare är en kombination som inte alls fungerar. Tyvärr.

Är du säker på det? Jag har en Husqvarna Automower 330X och den klarar ruskigt mycket kuperat och annan skit. Enligt specifikationen heter det "låt det luta" och att de klarar 45% branta sluttningar. Hos mig tuffar den på på utöver gräsmattan även en f.d. timotejåker, på ridplan (hästen dog och en ridplan som inte används växer igen fullständigt med blixtens hastighet) och nåt som tidigare någon gång varit ett trädgårdsland/potatisåker, var harvat men inte mera utjämnat än så. Blev grönt och fint där med :) Timotjeåkern ser numera ut som en gräsmatta den också. Ridplan hade grymma grästuvor när klippningen inleddes där. Försäljaren sa att de här robotarna gillar att jobba hårt :) Och det har den sannerligen gjort också - jobbat hårt.
 
Är du säker på det? Jag har en Husqvarna Automower 330X och den klarar ruskigt mycket kuperat och annan skit. Enligt specifikationen heter det "låt det luta" och att de klarar 45% branta sluttningar. Hos mig tuffar den på på utöver gräsmattan även en f.d. timotejåker, på ridplan (hästen dog och en ridplan som inte används växer igen fullständigt med blixtens hastighet) och nåt som tidigare någon gång varit ett trädgårdsland/potatisåker, var harvat men inte mera utjämnat än så. Blev grönt och fint där med :) Timotjeåkern ser numera ut som en gräsmatta den också. Ridplan hade grymma grästuvor när klippningen inleddes där. Försäljaren sa att de här robotarna gillar att jobba hårt :) Och det har den sannerligen gjort också - jobbat hårt.

I princip säker. Det är betydligt mer än 45 grader där det är värst, det är dessutom ojämnt och sänkor/gropar, väldigt mycket hinder osv. De som har robot och försökt tala för den har när de sett gården tyckt "eh nej här kommer det inte att gå".

Det är egentligen för brant på värsta ställena att klippa med en vanlig gräsklippare och borde egentligen trimmas.
 
Kollade reklamen för Husqvarnas automover. Just det kuperade så, lång backe" är tomten i stort och det har jag förutsatt en robot klarar. Men där jag ser den välta över ändå är korta men skarpt branta slänter. Långt mer än 45 grader och där det är svårt klippa tom med en vanlig klippare. Tyvärr.

Hade det funkat hade det lätt blivit en robot (och det blir lätt en robot när jag flyttat).
 
I princip säker. Det är betydligt mer än 45 grader där det är värst, det är dessutom ojämnt och sänkor/gropar, väldigt mycket hinder osv. De som har robot och försökt tala för den har när de sett gården tyckt "eh nej här kommer det inte att gå".

Det är egentligen för brant på värsta ställena att klippa med en vanlig gräsklippare och borde egentligen trimmas.

Går det att eliminera slänterna genom murar (så marken ovanför muren går i murens överkant), buskage eller liknande? Det verkar ju inte vettigt att ha gräsmatta på sådana ställen.
 
@Alexandra_W: Jag håller med @tanten, jag har en Partner med Briggs&Stratton-motor som har blivit totalt misshandlad i ca 5 år men som fungerar utmärkt fortfarande. Startar direkt och är självgående.

Om jag inte har råd med robot eller en åkgräsklippare nästa maskin blir det absolut en med Briggs&Stratton-motor igen.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av Stiga, den förra var en sådan (iofs en av deras budgetmodeller) som var totalt hopplös. Den var servad osv (något jag aldrig gjort med nuvarande) men det var lögn att starta den. Till slut lessnade jag och köpte Partnern.

Den billiga som höll i evighet hade B&S motor. Tyvärr har jag haft andra med det som inte funkat lika bra. Ojämn kvalitet kanske?

Stiga har jag hört rätt mycket dåligt om också, många verkar ha den erfarenhet du har
 
Den billiga som höll i evighet hade B&S motor. Tyvärr har jag haft andra med det som inte funkat lika bra. Ojämn kvalitet kanske?

Stiga har jag hört rätt mycket dåligt om också, många verkar ha den erfarenhet du har

Kanske, eller så varierar de beroende på motormodellen?

Visserligen anekdotiskt men när jag var som vansinnigast på Stigan fick jag höra av flera här i byn som verkligen inte var glada på sin så här blir det aldrig mer Stiga (inte vanlig gräsklippare iaf).

Att jag köpte Partnern var för att den var ordentligt nedsatt, jag hade en kupong med 10% rabatt på den butiken (ICA) samt att det var en B&S motor i den.
 
Köp en McCluckCluck ( McCulloch :D) Dem är inte jättedyra och är förvånansvärt bra. Vår har varit med oss i snart sju år och går som en klocka. En gång om året tar jag av knivarna och slipar dem med vinkelslipen men annars är det bara att tanka och fylla på olja och köra. Har ett handtag för självkörning, smidigt när man vill släppa fort för finlir runt blommor och träd. :up:
 
Köp en McCluckCluck ( McCulloch :D) Dem är inte jättedyra och är förvånansvärt bra. Vår har varit med oss i snart sju år och går som en klocka. En gång om året tar jag av knivarna och slipar dem med vinkelslipen men annars är det bara att tanka och fylla på olja och köra. Har ett handtag för självkörning, smidigt när man vill släppa fort för finlir runt blommor och träd. :up:

Jag har för mig att Partnern och McCulloch är i samma företagsfamilj men jag kan ha fel.

Edit: Japp, det verkar som om McCulloch köpte upp Partner.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 066
Senast: Magiana
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 482
Senast: Mela99
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 324
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 520
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp