Köptips ny gräsklippare?

Vi har ärvt svärföräldrarnas gamla Klippo. Den känns som en evighetsmaskin och tuggar sig snällt igenom gammalt åkergräs, däremot är den tung som :devil: trots att den har driv på framhjulen. Den har en Briggs Stratton-motor som det fortfarande går att hitta reservdelar til om det skulle behövas. Du kanske kan hitta en välskött på Blocket?
 
Det är inte så att de är de där branta slänterna som ställer till det. De där motorerna gillar inte att bli lutade på.
Om du nu inte gillar gräsklippning så minska på ytan, låt det vara gräsruggar i de där slänterna osv. Klipp en fin fläck där du kan lägga filten om du nu gillar att ligga och sola eller där du har utemöblerna. Dessutom ser det som är klippt mer välklippt ut om det är lite ruff runtomkring.

Är du av med slänterna gör det inget om klipparen är lite tung sen, och då håller jag med om att nån gammal Klippo inte är något dåligt alternativ.
 
Vet inte om du testat detta men min 'nya' gräsklippare klippte jättebra....då motorn gick. Jag höll på att bli vansinnig och lämnade in den. Reparatören hittade inget fel men plockade bort en metallkåpa som satt över där sladden går in till tändstiftet. Han påstod att den kunde ställa till problem och voila, sen dess har den funkat utmärkt. Min gick att köra i ca 20 min sen stendog sen och gick inte att starta på ca 1 timme.
 
Det är inte så att de är de där branta slänterna som ställer till det. De där motorerna gillar inte att bli lutade på.
Om du nu inte gillar gräsklippning så minska på ytan, låt det vara gräsruggar i de där slänterna osv. Klipp en fin fläck där du kan lägga filten om du nu gillar att ligga och sola eller där du har utemöblerna. Dessutom ser det som är klippt mer välklippt ut om det är lite ruff runtomkring.

Är du av med slänterna gör det inget om klipparen är lite tung sen, och då håller jag med om att nån gammal Klippo inte är något dåligt alternativ.

Om det inte var så att de är verkligen "mitt i" och det skulle se förjävligt ut så skulle jag lätt det.

Själva gräsmattan är inte särskilt stor i sig. Inte slänterna heller. Men låter man bli att klippa ser det ut som endera övergivet eller någon luffare ockuperat gården. Så tyvärr måste man klippa rubbet som är precis framför huset och tomt. (Resten får vara. Någon måtta får det vara)

En robot samt trimmer skulle nog bli bra men ska jag ändå gå och trimma en massa varannan vecka kan jag lika gärna klippa hela eländet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vet inte om du testat detta men min 'nya' gräsklippare klippte jättebra....då motorn gick. Jag höll på att bli vansinnig och lämnade in den. Reparatören hittade inget fel men plockade bort en metallkåpa som satt över där sladden går in till tändstiftet. Han påstod att den kunde ställa till problem och voila, sen dess har den funkat utmärkt. Min gick att köra i ca 20 min sen stendog sen och gick inte att starta på ca 1 timme.

Jag vet ju inte då jag inte kan, men den har varit in till två olika verkstäder samt till min bror. Vet delar tagits bort men inte riktigt vad.
 
Kan du lägga in en bild på de där slänterna? De borde ju gå att bygga bort på något sätt. Gräsmatta kan ju inte vara det enda alternativet. Mur, terrassering, buskage, rabatt, stenparti är ju några alternativ jag kommer på. De är roligare än gräsmatta dessutom. Jag tycker själv att gräsmatta är lite värdelöst att ha om man inte täckodlar eller spelar fotboll/ kricket/ vilken sport som helst. (Har cirka 1500 kvm själv).
 
Kan du lägga in en bild på de där slänterna? De borde ju gå att bygga bort på något sätt. Gräsmatta kan ju inte vara det enda alternativet. Mur, terrassering, buskage, rabatt, stenparti är ju några alternativ jag kommer på. De är roligare än gräsmatta dessutom. Jag tycker själv att gräsmatta är lite värdelöst att ha om man inte täckodlar eller spelar fotboll/ kricket/ vilken sport som helst. (Har cirka 1500 kvm själv).

Det kan man absolut, designa bort dem med tex sten. Det är inget jag kommer att göra dock, då jag inte kommer att bo här mer än nåt år till drygt.
 
Klippo är det bästa. Det var det enda yrkesmännen jag jobbade med innan ville ha. Hållbara, lätta och klipper fint.

Mitt förslag också, maken (anläggare och trädgårdsanläggare) däremot anser Husqvarna om man ska frångå åkgräsklippare. En renoverad begagnad Klippo i fint skick går ju inte på mer än 1000-1500 kr.
 
Mitt förslag också, maken (anläggare och trädgårdsanläggare) däremot anser Husqvarna om man ska frångå åkgräsklippare. En renoverad begagnad Klippo i fint skick går ju inte på mer än 1000-1500 kr.
Husqvarna är också kvalitetsmaskiner, som jag föredrar när det gäller röjsåg och häcksaxar. Själv är jag inte så kräsen när det gäller handjagare, för jag har inte jobbat där det krävs så mycket arbete med sådana. Men som sagt, på mitt förra jobb klippte de många timmar och då var det Klippo som var favorit.
 
Min tanke är att bara hoppa över några av de värsta slänterna, låt det växa upp som en rugge där.
Ska du flytta?

Jo klippo är lite tunga, men så håller de med, visst har man en motor som är på väg att skära för att man kört i för mycket slänt så havererar de med. Men de driver i regel hyggligt och går att få tag i till hyggligt pris begagnat. Ibland i riktigt hyggligt skick dessutom.
 
Mamma och pappa har en klippo som säkert är 20år gammal och den tuffar på fortfarande. Jag tycker inte att den är tung.
Vi har en stiga och den är också bra, men vår modell har inte multiklipp tyvärr. Vi har också en kuperad tomt och det fixar den fint utan att man behöver putta särskilt mycket.
 
Klippo är ju typ odödliga. Och har råd med en ny klippo (budget är "helst under 10', gärna en bit under"). Men många säger de är tunga?
Lite tyngre än andra är dom, men det är inget som är störande tung. Den jobbar på fint av sig själv :up:. Vi bytte till hel kniv under (efter råd av yrkesklipparna), dels kan man slipa själv vid behov och dels så klipper den även buskar, rötter i dagen och mindre sly... :angel:
Jag kommer aldrig att byta bort våran ;). Vi har den i stugan och klipper äng och terräng ibland :D

Hemma har vi en Stiga... om man vill ha en golfgreen och klipper gräset varannan dag är den suverän... men om man som jag oftast klipper när gräset är 5 cm för långt så mulchar den värdelöst och gör "ränder" :down: inte klarar den av tjockare gräs heller, då klagar den :meh:. Den ska bytas ut när ekonomin tillåter (men är prio "sist" typ).
 
Nya gräsklipparen är hemma. Döpt till Monstret. Högt, tjockt och blött gräs - den bara tuggade i sig och spottade ut. Saktade inte ens ner. Skulle troligen tugga i sig harpaltar och rådjurskid och kasta ut med.

Kunde inte vara mer nöjd. Ska jag klaga på något är det att den är tung att vända. Och innan ni frågar - AL-KO Highline 51.5 SP-A
 
I princip säker. Det är betydligt mer än 45 grader där det är värst, det är dessutom ojämnt och sänkor/gropar, väldigt mycket hinder osv. De som har robot och försökt tala för den har när de sett gården tyckt "eh nej här kommer det inte att gå".

Det är egentligen för brant på värsta ställena att klippa med en vanlig gräsklippare och borde egentligen trimmas.

Hela vår tomt ligger i rejäl backe, vet ej gradtal, men vår automover klarar det bra. Men den har också voltat några gånger :crazy:.

En slänt som är lika brant som en normal trappa (det ligger en trappa med normala trappsteg i den) är för brant dock och vi har valt att dra gränstråden nedanför. Men då är det å andra sidan så brant att jag inte får upp motorgräsklipparen heller.

Vad gäller robotar krävs en hel del insatser för att få en fungerande klippning utan störningar. Mindre stenbumlingar och trädrötter kan få klipparen att fastna ideligen. Så har man lite tuffare tomt och inte planerar att bo så länge så skulle jag inte satsa på det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 066
Senast: Magiana
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 482
Senast: Mela99
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 324
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp