Bukefalos 28 år!

Köra ardennerhäst, i vad?

tess91a

Trådstartare
Hej hej

Har en fundering till er som kan mycket mycket mer om släp, max vikt och allt vad det nu heter.
Har funderingar på att köpa/skaffa foderhäst. Ardenner eller liknande häst. (Tyngre kallblod)

Nu till min riktiga fråga, GÅR det ens att köra en ardenner med en vanliga Volvo 855?

Med följande stående på pappren:
Tjänstevikt: 1650 kg
Max last: 320 kg
Totalvikt: 1970 kg
Skattevikt: 1650 kg
Högsta vikt bromsat släp: 1600 kg
Högsta totalvikt på släp vid B-körkort (Vilket sambon har) : 1530 kg

Det är nuvarande bil, har en till 855a, antar att det är samma vikt där?
Om det går, blir det enkelaxlat eller kan man köra med Boggie? (Vill helst köra boggie, känns stadigare) Vilket sorts släp kan man köra?

Eller är detta helt lönlöst?
Eller ska vi fråga svärföräldrarna om vi kan låna deras nya Skoda SuperB? Bättre bil att dra med?

Det är dom bilarna vi har att välja på, Volvo 855 och Skoda SuperB (Dock inte helt hundra, den är ändå helt ny. Inte säkert de vill låna ut den så att det kommer hästlukt i den)

Finns ett alternativ till, skicka hästen på hästlastbil så att den garanterat åker lagligt och stadigt! Kanske det bästa?


Massa funderingar, kan som sagt inget om sådant här, inte säkert sambon har så stor koll heller just med vilka släp man för köra med. Vill ju att framtida hästen ska åka säkert och bra hem till mig:)
 
Sv: Köra ardennerhäst, i vad?

Med bara B-kort får du koppla ett släp med en totalvikt (= släpets tjänstevikt (tomvikt) + maxlast) på max 1530 kg.

Med BE-kort får du dra max 1600 kg, och då är det bruttovikten som räknas, inte släpets totalvikt på pappret. Det gör i ditt fall inte så jättestor skillnad.

Fråga är vad en ardenner väger? 800-900 kg? Då måste du med B-kort hitta ett släp med en totalvikt på max 1530 kg och en lastvikt på uppåt 900 kg. Det gör att släpet i sig (tjänstevikten) bara får väga 630 kg, och då är boggi nästan helt uteslutet.

Läs i Skodans registreringspapper vad den får dra, men det är svårt att hitta bilar som får dra mer än runt 1500 kg på B-kort.

BE-kort sitter aldrig i vägen! ;)

Det finns förresten anan viktig rad att hålla reda på, den där det står "max sammanlagd bruttovikt" eller liknande. Nu brukar inte Volvo ha några udda vikter där, men det händer att det står en siffra där som begränsar släpvagnsvikten ytterligare.
 
Sv: Köra ardennerhäst, i vad?

Du har fått ett bra svar, jag tror det kommer bli lite krångligt för dig att hitta ett lagligt ekipage. Speciellt om det är en stor ardenner.
Men det är bara att leta på efter släp med hög lastvikt som du får dra lagligt med din bil.
Själv skulle jag aldrig ställa på en ardenner i en enaxlad transport.
 
Sv: Köra ardennerhäst, i vad?

Skicka den med lastbil. Var dock beredd på att det ofta blir dyrare med stora hästar då man ibland får ta två spiltor (dubbla priset alltså).
 
Sv: Köra ardennerhäst, i vad?

Misstänkte detta:)
Tack för svaren, vill ju helst åka lastbil/boggiesläp:) Så hittar man någon så blir det nog hästlastbilsföretag som får åka:)

Mvh
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 735
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 098
Senast: Jeps
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 959
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp