Bukefalos 28 år!

Köra in 8 årig ardenner?

D

Diggemon

Hur går man bäst tillväga om man vill köra in en 8 årig ardenner? Själv kan jag inte särskilt mycket om körning, har läst en del och kört shettisar, men inga större hästar. Jag tänker givetvis inte själv ge mig på biten med att sätta vagn på hästen, men hur mycket kan jag förbereda innan jag lämnar bort henne på inkörning? Vänja henne med sele borde ju inte vara några problem, inte heller tömköra, men hur mycket vågar jag göra sen? Tror ni jag kan vänja henne vid draglinor, skacklar etc hemma, eller bör jag undvika det? Jag vill ju inte att något ska gå fel.
Hjälp mig!
/ Digge
 
Om du tänker välja att lämna bort hästen när det är dags att sätta vagn, så tycker jag att du redan nu skall kontakta den som du har tänkt lämna hästen till och diskutera hur dom vill att förarbetet skall vara gjort då det kan variera något. Du kan givetvis vänja hästen vid att ha all utrustning på sig. Om du skall ha skygglappar så kan du börja med att rida med dessa på. Om du har hjälp så kan du börja att vänja hästen vid draglinor. Men tänk på att det är viktigast att hästen kan stå stilla och lyssnar på komandon. Det får inte hända något under inkörningen, så ta hjälp och var försiktig.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Körning Jag har en dressyrponny som vi ska sälja och köpa en ny storhäst, i samma veva vill jag (en 15-årig tjej) köpa en shetlandsponny som jag...
Svar
9
· Visningar
3 521
Senast: yennork
·
Övr. Barn Vi ska en tripp till Universeum snart och kommer ha tre ungar med oss, en 9 åring och en 7 åring, och dom två sköter sig väl själva. Den...
2
Svar
22
· Visningar
2 288
Senast: MM
·
Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
1 995
Senast: MattiZ
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 175
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp