Skaffa unghäst

XiwT

Trådstartare
Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er.

Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet pga mitt psykiska mående, fick barn och är nu här) unga, som jag ridit till, kört in shettis. Ridit sen jag var 5 år (nu 33).

Nu: Sen i somras är jag medryttare några gånger i veckan till en jättetrevlig häst som min kompis äger. Kommer fortsätta va medryttare åt honom.
Men, nu har jag hittat en hingst som är född i år som är till salu. Har funderat fram och tillbaka innan om man skulle skaffa mig en som kan växa till sig och sen hålla på med hantering, NH, och allmän förberedande träning inför kommande inkörning/ inridning.
Nu har jag som sagt hittat en som verkar trevlig och som är precis eft den hingsten jag gillar, samt morfarn är även det en kanonhäst.

Tänker jag helt fel om att köpa ett årsföl?
Jag har inte tiden att vara tvungen att hantera/rida sköta en häst varje dag, då jag har familj, pluggar 100% och jobbar 50%. I stallet hjälps man åt, så att mocka kör vi rullande, alltså inget man behöver göra varje dag. Men tänker de dagar man har tid kan man väl "jobba" med hästen i hantering, socialträning osv. Samt de dagar då man inte har tiden kan man låta den gå som en unghäst gör? Jag vill jobba mkt med NH och från marken med olika trix. Sånt är väl lagom att göra någon dag i veckan, ibland inte varje vecka.

Så undertiden kan jag rida 2 dagar i veckan (ibland mer eller mindre) på medryttarhästen och hålla igång det, så man har sin egen ridning aktuell hela tiden.

Tänker jag galet, eller låter detta vettig att kunna göra med en så ung häst?
Om 1 år har jag pluggat klart och har då enbart jobb, familj o hästen.
Känner nu efter så många års uppehåll att jag mår så bra att få va i stallet och pyssla, rida, mocka och mysa. Sonen är så pass stor nu att han är självgående så han kräver inte min tid på samma sätt längre.

Hjälp mig tänka klart. Dumt -skit i det lugna dig eller bra- kör på, bra framtidsplaner, kanon att lägga grunden så tidigt på en häst.
 
Kör! Låter som ett väldigt bra upplägg tycker jag! Dock så får du ha med i beräkningen att planerna kan behöva ändras... Min unghäst fick t.ex. patellaupphakning så där fick jag sätta igång med promenader varannan dag + bomträning i ganska tidig ålder för att hålla det i schack.
 
Jag har inte tiden att vara tvungen att hantera/rida sköta en häst varje dag, då jag har familj, pluggar 100% och jobbar 50%. I stallet hjälps man åt, så att mocka kör vi rullande, alltså inget man behöver göra varje dag.

Rent spontant så tänker jag att du kan fixa det, men jag hade inte gjort det som du tänker göra. :cautious:

Visst ska man hjälpas åt i stallet men även hästägare blir sjuka, åker på övertid m.m. och de dagar du tror att du ska kunna plugga kanske du måste ta hela stallet själv.... eller så blir familjen sjuk den enda dagen du kan jobba med hästen, listan kan göras lång och jag ser att det jag skriver är som rena domedagsprofetian:grin: men eftersom du skriver att du bara har ett år kvar innan du kan släppa skolan så tycker jag du ska undersöka om du kan skjuta köpet på framtiden eller chansa på du hittar en lika bra fast annan häst då.

Under tiden kan du vara medryttare och må gott i stallet ändå. ;)
 
Rent spontant så tänker jag att du kan fixa det, men jag hade inte gjort det som du tänker göra. :cautious:

Visst ska man hjälpas åt i stallet men även hästägare blir sjuka, åker på övertid m.m. och de dagar du tror att du ska kunna plugga kanske du måste ta hela stallet själv.... eller så blir familjen sjuk den enda dagen du kan jobba med hästen, listan kan göras lång och jag ser att det jag skriver är som rena domedagsprofetian:grin: men eftersom du skriver att du bara har ett år kvar innan du kan släppa skolan så tycker jag du ska undersöka om du kan skjuta köpet på framtiden eller chansa på du hittar en lika bra fast annan häst då.

Under tiden kan du vara medryttare och må gott i stallet ändå. ;)

Jo, visst kan man få jobba över bli sjuk osv. Det är bara 4 hästar i stallet, så om man skulle få behöva åka ut och mocka är det max en timme och så extremt mkt plugg har jag inte, och kommer inte ha sista tiden, det vet jag.

Men visst, bra du ge mig den sidan med.....
 
Jag tycker också du ska avvakta. Det är så lätt att drömma sig bort och ta på sig för mycket.Du verkar ju ha hittat en bra balans i ditt liv nu och du har en medryttarhäst du trivs med. Dessutom tycker jag personligen att den bästa uppväxten du kan ge ett föl är att gå på lösdrift. Gärna med andra unghästar och någon äldre. Det låter som att din plan skulle vara att stalla upp fölet/åringen? Kommer den då ha lekkamrater/ få gå ute mycket (gärna i kuperad hage)? Detta kanske dock inte ska avgöra. Många föder upp unghästar på box och det funkar det med. Mitt starkaste argument är nog mer att du verkar ha en fin balans i livet nu. Var rädd om den:)
 
Jag tycker också du ska avvakta. Det är så lätt att drömma sig bort och ta på sig för mycket.Du verkar ju ha hittat en bra balans i ditt liv nu och du har en medryttarhäst du trivs med. Dessutom tycker jag personligen att den bästa uppväxten du kan ge ett föl är att gå på lösdrift. Gärna med andra unghästar och någon äldre. Det låter som att din plan skulle vara att stalla upp fölet/åringen? Kommer den då ha lekkamrater/ få gå ute mycket (gärna i kuperad hage)? Detta kanske dock inte ska avgöra. Många föder upp unghästar på box och det funkar det med. Mitt starkaste argument är nog mer att du verkar ha en fin balans i livet nu. Var rädd om den:)

Ja, alltså den kommer stå på Box fram till april/maj då de släpps ut, förhoppningsvis är vindskyddet klart då. I flocken kommer det vara 1 årsföl till (som kommer nu efter jul, så det blir 5 hästar i stallet totalt) en 2 åring samt en 10 årigt sto som är chefen Samt en valack på 9 år som är väldigt trevlig med unghästar.

Ja, det är lätt att drömma sig bort, det är jag medveten om.
Men tänker det är nu det känns vettigt med en ung häst som inte går att rida på.
När den väl är så pass gammal att man ska göra det är sonen så pass stor att han klarar sig själv hemma en stund när jag är i stallet, inte beroende av att hans pappa är hemma då.... Bla. En unghäst kräver inte samma typ av motion/aktivering som en färdig häst, de behöver sin växtvila i perioder sen även i äldre ålder.
Men visst, man är mer "låst" när man har häst, ekonomiskt....

Ah, på ett sätt hoppas man han ska bli såld, men ändå är man sugen
 
Det är jätte roligt att ha unghäst, följa uppväxten och sen rida in och utbilda! Helt fantastiskt att rida på en häst man följt hela livet :D

Dock rekommenderar jag lösdrift och flock för att få hållbarare hästar. (finns mycket forskning som stödjer det och att hästarna blir hållbarare!) Jag själv arbetar med att rida in hästar och den erfarenhet jag har säger att flockuppfödda och "orörda" är enklare att rida in, än de som "aktiverats" av ägaren med diverse promenader, markarbete osv.

Jag äger själv en 2årig hingst som jag dessutom visade på unghästchampionat för rasen. Han har totalt "arbetats" med 2 veckor i hela sitt liv (utöver verkning, vaccinering, hagbyte ect); under dem två veckorna har vi tränat på att han ska kunna fångas med grimma i hagen, enkel ledträning (leda runt i hagen och följa mig), lite borstning på stallgången och lastträning 4 dagar.

Att gå i flock med andra hästar på lösdrift får du igen senare i livet; hästen kommer fungera bättre socialt (lättare att släppa ihop med nya hästar och samspela med andra hästar), hållbarare och friskare. Och lägg ett par dagar per år till att "förbereda" hästen; så som stå uppbunden på gången, lyfta hovar, lastträning (om du är duktig på det), ledträning. Det är det som en unghäst innan inridning behöver kunna. :)
finns ingen mening i att longera 2år innan inridning; varför ska den kunna det? Lyfta hovar är något du har nytta av (går enklare att verka) eller lastträna om du akut behöver åka till veterinär.
Viss miljöträning kan jag "köpa", men att "avtrubba" hästen helt gör man sig själv en otjänst tror jag.. okänsliga hästar är enligt min erfarenhet de som bockar och "busar" mest med ryttaren vid inridning. ;)
 
Det är jätte roligt att ha unghäst, följa uppväxten och sen rida in och utbilda! Helt fantastiskt att rida på en häst man följt hela livet :D

Dock rekommenderar jag lösdrift och flock för att få hållbarare hästar. (finns mycket forskning som stödjer det och att hästarna blir hållbarare!) Jag själv arbetar med att rida in hästar och den erfarenhet jag har säger att flockuppfödda och "orörda" är enklare att rida in, än de som "aktiverats" av ägaren med diverse promenader, markarbete osv.

Jag äger själv en 2årig hingst som jag dessutom visade på unghästchampionat för rasen. Han har totalt "arbetats" med 2 veckor i hela sitt liv (utöver verkning, vaccinering, hagbyte ect); under dem två veckorna har vi tränat på att han ska kunna fångas med grimma i hagen, enkel ledträning (leda runt i hagen och följa mig), lite borstning på stallgången och lastträning 4 dagar.

Att gå i flock med andra hästar på lösdrift får du igen senare i livet; hästen kommer fungera bättre socialt (lättare att släppa ihop med nya hästar och samspela med andra hästar), hållbarare och friskare. Och lägg ett par dagar per år till att "förbereda" hästen; så som stå uppbunden på gången, lyfta hovar, lastträning (om du är duktig på det), ledträning. Det är det som en unghäst innan inridning behöver kunna. :)
finns ingen mening i att longera 2år innan inridning; varför ska den kunna det? Lyfta hovar är något du har nytta av (går enklare att verka) eller lastträna om du akut behöver åka till veterinär.
Viss miljöträning kan jag "köpa", men att "avtrubba" hästen helt gör man sig själv en otjänst tror jag.. okänsliga hästar är enligt min erfarenhet de som bockar och "busar" mest med ryttaren vid inridning. ;)


Jo, lösdrift är mitt/vårt mål för de unga hästarna, men fram tills dess kommer de att gå mycket daglig utevistelse i kuperade hagar.
Nä, alltså att hålla på konstant med hästen tänker jag inte, men den ska fungera i daglig hantering, lyfta hovar osv som du säger. Vänja lite vid olika ljud, trafiken och påsar som kan komma flygandes, hundar som springer på gårdsplanen, nåt barn som springer och tjoar.
Absolut inte nåt långerande, utan mer kontaktövningar där hästen lär sig flytta sig för mina "hjälper" den ska förstå när jag vill den ska stå still, flytta till sidan eller backa.

Men sånt tar inte massa tid varje vecka, mkt av det sker naturligt när man för flyttar hästen från Box till hagen nu innan vi har möjlighet att ha den ute dygnet runt.
 
Jag själv arbetar med att rida in hästar och den erfarenhet jag har säger att flockuppfödda och "orörda" är enklare att rida in, än de som "aktiverats" av ägaren med diverse promenader, markarbete osv.

Jag jobbar visserligen inte med inridning av hästar men har ridit in 20-30 stycken av olika raser.
Jag har inte samma erfarenhet utan ser att hästar som är vana vid mig som "ledare" är väldigt okomplicerade att rida in.

Jag håller med om att hästarna som regel mår bra av att vara ett gäng i en flock, de stimulerar varandra på ett helt annat sätt än en häst som går med enstaka annan individ.
Och ett "årsföl" behöver man ju inte träna värst mycket för att det ska vara tillräckligt. Fem minuters hantering i grimma och grimskaft där man svänger, startar, stannar, lyfter hovar är fullt tillräckligt.
 
okänsliga hästar är enligt min erfarenhet de som bockar och "busar" mest med ryttaren vid inridning. ;)

Du får tänka på att du håller på med islandshäst... där har man som regel en annan tradition (nu vet jag i och för sig inte vad det är för disciplin TS håller på med) jämfört med exempelvis western eller engelsk dressyr.

Hästar som inte är överens med sina ägare om vilka förutsättningar och regler som gäller för umgänget, verkar vara de som är jobbigast att rida in.
Om de sedan är för mycket eller för lite eller för otydligt hanterade må vara osagt.
 
Det är jätte roligt att ha unghäst, följa uppväxten och sen rida in och utbilda! Helt fantastiskt att rida på en häst man följt hela livet :D

Dock rekommenderar jag lösdrift och flock för att få hållbarare hästar. (finns mycket forskning som stödjer det och att hästarna blir hållbarare!) Jag själv arbetar med att rida in hästar och den erfarenhet jag har säger att flockuppfödda och "orörda" är enklare att rida in, än de som "aktiverats" av ägaren med diverse promenader, markarbete osv.

Jag äger själv en 2årig hingst som jag dessutom visade på unghästchampionat för rasen. Han har totalt "arbetats" med 2 veckor i hela sitt liv (utöver verkning, vaccinering, hagbyte ect); under dem två veckorna har vi tränat på att han ska kunna fångas med grimma i hagen, enkel ledträning (leda runt i hagen och följa mig), lite borstning på stallgången och lastträning 4 dagar.

Att gå i flock med andra hästar på lösdrift får du igen senare i livet; hästen kommer fungera bättre socialt (lättare att släppa ihop med nya hästar och samspela med andra hästar), hållbarare och friskare. Och lägg ett par dagar per år till att "förbereda" hästen; så som stå uppbunden på gången, lyfta hovar, lastträning (om du är duktig på det), ledträning. Det är det som en unghäst innan inridning behöver kunna. :)
finns ingen mening i att longera 2år innan inridning; varför ska den kunna det? Lyfta hovar är något du har nytta av (går enklare att verka) eller lastträna om du akut behöver åka till veterinär.
Viss miljöträning kan jag "köpa", men att "avtrubba" hästen helt gör man sig själv en otjänst tror jag.. okänsliga hästar är enligt min erfarenhet de som bockar och "busar" mest med ryttaren vid inridning. ;)
Håller inte riktigt med dej om att låta unghästar inte bli hanterade, fick hem en ohanterad 3 åring i september och att leda en häst på nästan 160cm med långt grimskaft bakom rumpan nja inget jag ger mej på igen.

Hästen tyckte det var högst onödigt att inte göra som hon ville och visade det tydligt, Ja hon växte upp i en hyfsat stor flock blandat avelsston och deras avkommor.
 
Håller inte riktigt med dej om att låta unghästar inte bli hanterade, fick hem en ohanterad 3 åring i september och att leda en häst på nästan 160cm med långt grimskaft bakom rumpan nja inget jag ger mej på igen.

Hästen tyckte det var högst onödigt att inte göra som hon ville och visade det tydligt, Ja hon växte upp i en hyfsat stor flock blandat avelsston och deras avkommor.
Jag har också varit med om nån jobbig ohanterad häst: såklart. Men hanterar man vid verkning, hagbyte, vaccination och gör det BRA dem gångerna så brukar man ha en bra grund enligt mina erfarenheter. :)
 
Jag har två stycken 12.or jag har haft väldigt olika länge. Den första köpte jag som fölunge som TS tänkt göra och har hanterat honom, tränat en del trickträning och annat, även tömkörd som 1,5åring. Fantastisk individ som fått bjudningen och arbetsmoralen uppbyggd under långtid. Fruktansvärt enkel att rida in trotts att han är hyperaktiv och rätt nervig i grunden. Nr. två var hanterad en del när jag köpte honom. Han är odräglig och visar stora "bulldoser" tendenser än idag, trotts mycket visande om att man inte får springa över människor. Kanske är han trög, men vet ej. Svårare att rida in trotts att han naturligt är en väldigt stabil individ psykiskt.


Så TS jag skulle absolut köpa den där smarriga 1åringen eller vad de nu är, hantera någon/några dagar i veckan som 1åring är inget som är negativt enligt mig, samt är det bara att låta dem vila de perioder man har som mest själv. + eventuella växtperioder förstås :)

Vill man så kan man ;)
 
Nr. två var hanterad en del när jag köpte honom. Han är odräglig och visar stora "bulldoser" tendenser än idag, trotts mycket visande om att man inte får springa över människor. Kanske är han trög, men vet ej. Svårare att rida in trotts att han naturligt är en väldigt stabil individ psykiskt.
Därför det är så viktigt HUR man hanterar en unghäst när man väl gör det. Är unghästen hanterad med lite osäkerhet/okunskap kan den bli som du beskriver nr2 och kanske troligt det som hände din? och den du hade från start var bra hanterad just från start? :)
 
Därför det är så viktigt HUR man hanterar en unghäst när man väl gör det. Är unghästen hanterad med lite osäkerhet/okunskap kan den bli som du beskriver nr2 och kanske troligt det som hände din? och den du hade från start var bra hanterad just från start? :)

Så kan det också vara ^^ i vilket fall så vill jag hantera mina i tidig ålder och det har aldrig varit problem med dem :) har fått hem två ohanterade hingstar 3,5årig och 2,5årig, de var även där olika, den ena jätte enkel den andra svår. Så jag tror de är väldigt individuellt :) det ända jag tycker man ska tänka på är att ha en varierad flock, helst lösdrift och som Du sa bra hantering när den väl görs, ofta eller mer sällan spelar nog ingen roll :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 410
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 729
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp