Köra kompisens shettis -långt-

M

mykene

Jag har min ridhäst i ett kollektivstall där det bl a finns en liten shettis, en snäll kille som inte gör mycket väsen av sig. Hans ägare (barn) har växt ur honom, så nu bara står han i box/hage och ser allmänt melankolisk ut. Så fort man går förbi boxen kommer han fram och vill hälsa och han bli överlycklig så fort någon tar sig tid för honom.

Mamman till flickan som brukade rida honom har ett halvblod i stallet, så hon brukar bara mocka åt shettisen och borsta honom lite… ibland har jag sett att hon kört honom (kanske två gånger i månaden) med rockard och det verkar gå bra. De vill inte sälja honom för han och halvblodet är oskiljaktiga.

Nu är det så att min pålla är halt och kommer stå ett tag, så jag tänkte att jag kanske kan ha lite tid för shettisen… har pratat med ägarna och de blev så glada när jag sa att jag kanske kunde köra honom några gånger i veckan.

Problemet är ju bara det att jag inte kan köra :crazy:
Har kört en gång i hela mitt liv, och då var jag typ tolv år… men ägarna säger att det bara är att hoppa upp och slå lite med tömmarna så går han framåt, dra i ena tömmen så svänger man, dra i båda så stannar han. Han är så snäll så…osv.

Stämmer det? Ska jag våga ge mig ut? Det blir ju att jag får köra själv, eftersom det sällan är någon i stallet när jag är där (förmiddagar). Och dessutom lär väl herrn vara ganska pigg eftersom han står så mycket.

Sen när ni pratar om form på hästen vid körning osv blir jag ännu mer osäker.

Men det vore ju himla bra för hästen att få komma ut och röra på sig…

Vad tycker ni?
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

Låter ju toppen att du vill köra honom ju. men känner du dig osäker så bör du kanske ha med någon av dom andra som kört pållen innan.
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

om du är osäker så kanske du skall börja bara tömköra honom (eller longera, gå på promenad m.m) o mest lära känna honom. sen får du ta hjälp av nån kunnig eller av ägarna när du ska spänna för. tycker inte att du ska ge dig ut själv då du är okunnig det kan hända olyckor även med shettisar ..
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

Börja med att tömköra, så att du känner att du har kontroll på honom, att han lyssnar, svänger och stannar, som du vill!

Sedan så ska du försöka att inte vara själv de första gångerna, utan ha någon med dig. Om ni har en paddock, så kan du börja där, så att han inte kommer någon stans, utan att du kan känna dig trygg i sulkyn.

Sedan har jag fått lära mig att INTE daska med tömmen eftersom det rycker i munnen på hästen då!
Igångsättning sker med smackning och behöver man mer drivning så får man köpa en körpisk. (räcker med ett dressyrspö med ett snöre i änden till en shettis)
Var försiktigt med pisken, om han inte är van vid den!

Lycka till!
Häls. Embla
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

Gör som de andra skrivit här tidigare, tömkör, för att lära känna hästen. Ta med dig mamman de första gångerna. Hon som känner hästen och så. Även fast man säger innan, det är bara ut å köra, så har hästen säkert nåt speciellt för sig som hon berättar när ni är ute. Rädd för rosa brevlådor eller vad som helst! När du sedan kommit igång kan du ju jobba shettisen som vilken häst som helst. Hur länge tror du din häst kommer stå? Kanske få någon annan intresserad av att köra shettisen sen när du ska sätta igång med ridningen igen? Man kan ha en massa skoj med dessa små polare :)
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

Tack för svar!

Jag har pratat lite med mamman nu och hon tycker att jag är lite konstig som vill tömköra, varför gå bakom hästen när man kan sitta i vagn liksom. Men jag tänker tömköra ändå.
Jag tog och borstade ponnyn lite igår. Han är glad att nån pysslar med honom. Slutna ögon, står bara och njuuuter :love:

Tack för det där med att inte daska med tömmarna, det hade jag ingen aning om. Vi får väl se hur det går.
Min häst har kraschat hela framknäet så det blir ingen ridning förrän i mars, kanske... men då har min medryttare sagt att hon gärna vill köra shettisen, bara jag visar henne hur man gör... hon tror att jag är körexpert :angel: :D
 
Sv: Köra kompisens shettis -långt-

hehe...du kommer aldrig kunna sluta när du väl börjat!!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp