Bukefalos 28 år!

Köra lastvagn/rissla istället för rockard

Lena

Trådstartare
Ska alternativt köpa en fd. travare som kommer direkt från travet. Förutom att rida hästen har jag tänkt köra men kör helst med andra vagnar än rockard.
Antar att det blir mer ljud om man använder en lastvagn, dessutom tyngre, men är det något som hästar brukar reagera mot. Samma sak med rissla, det kan ju komma lite andra ljud från en rissla om man t ex kör där det finns lite smågrus på snön. kan man träna hästen på något säkert sätt så att den blir van med dessa ljud?
 
Börja med att rida hästen tills den är lugn och har varvat ner. Sedan börjar du om från början, som med en unghäst. Gå med linor, börja med en lös skakel, sedan två lösa skaklar, bygg en liten släpa och låt hästen dra den medan medhjälparna går på sidorna och håller i och hjälper till att styra och så vidare. Det kommer säkert att gå jättebra!

Två bra böcker:
Elisabeth Hjortvid: Att köra häst
Sten Alskans: Hästkörning

Lycka till!
:banana:
 
Kolla med nuvarande säljare om hästen har blivit körd med rissla och liknande tidigare. Ett travstall jag känner till var hästarna körda med allt möjligt, även de som gick på banan. :)
 
Kolla som sagt var först om hästen är körd med andra typer av vagnar först. Är det en amatör som haft den så är det inte omöjligt.

Är du rädd för att hästen reagerar på ljud så sätt bomull i öronen på den el köp "riktiga" tussar. Tussar är den garanterat van vid.
 
En sak till, har du aldrig kört travare förut så ta med någon som kan första gångerna. Det är lite annorlunda att köra travare än andra.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 396
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 496
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 381
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 575
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp