Köra moped klass 1 på cykelbana.

astronaut

Trådstartare
Det finns en sträcka mellan en stad och ett mindre samhälle där det är 100 väg och förbjudet att köra med moped. Mamma har en moped klass 1 så för att komma från staden till samhället så finns det en cykel- och gångbana bredvid den stora vägen. Får man lov att åka med moped klass 1 på den banan med om man håller sig i 25-30km/h? Moped klass 2 är iaf lagligt att åka med där.

Förstår ju annars inte hur man ska kunna ta sig mellan staden och samhället?
 
Det finns en sträcka mellan en stad och ett mindre samhälle där det är 100 väg och förbjudet att köra med moped. Mamma har en moped klass 1 så för att komma från staden till samhället så finns det en cykel- och gångbana bredvid den stora vägen. Får man lov att åka med moped klass 1 på den banan med om man håller sig i 25-30km/h? Moped klass 2 är iaf lagligt att åka med där.

Förstår ju annars inte hur man ska kunna ta sig mellan staden och samhället?
Vad jag kan läsa mig till får ni inte köra på någon av vägarna :banghead:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Moped_klass_I

Vi har bara klass 2-mopeder själva, men jag antar att wiki har rätt info här.
 
Det känns ju bara löjligt och helt feltänkt där. Är ju många föräldrar som köper just moped klass 1 till sina barn så de lättare kan komma till vänner, skola och träning i staden.

Läste också mig till så som du gjorde men ibland anser jag att undantag ska finnas som i detta fall..:banghead:
 
Om den är skyltad gc-väg får man bara köra moped kl II där.
Jag föreslår att ni skriver till kommunen och ansöker om att det skall bli tillåtet även för kl ! med motivet som du beskriver här. Inget hindrar kommunen att även införa en hastighetsgräns, t ex 20 eller 30 (beroende på hur många som går där och hur tät trafiken är så kan 30 uppfattas som för hög hastighet), på gc-vägen. Problemet är att alla mopeder (och cyklar!) inte har hastighetsmätare.

VTI hade f ö ett forskningsprojekt för några år sedan där de kom fram till att det var säkrare att kl I mopederna körde på gc-vägarna istället för i trafiken, då vägde man både för och nackdelar. Borde gå att hitta rapporten om man googlar (kan vara bra att bifoga ansökan). Tyvärr är svensk trafikplanering fortfarande inte anpassad till kl I mopeder (med 2-4 hjul). Det är som att man låtsas att de inte finns...
 
Det finns en sträcka mellan en stad och ett mindre samhälle där det är 100 väg och förbjudet att köra med moped. Mamma har en moped klass 1 så för att komma från staden till samhället så finns det en cykel- och gångbana bredvid den stora vägen. Får man lov att åka med moped klass 1 på den banan med om man håller sig i 25-30km/h? Moped klass 2 är iaf lagligt att åka med där.

Förstår ju annars inte hur man ska kunna ta sig mellan staden och samhället?
Jag föreslår också att ni kontaktar kommunen och frågar.
 
I vår kommun ringer man till växeln och så framför de det till Gata. Kolla annars om det går att maila direkt till gata. Du bör få ett skriftligt svar på det.
 
Om den är skyltad gc-väg får man bara köra moped kl II där.
Jag föreslår att ni skriver till kommunen och ansöker om att det skall bli tillåtet även för kl ! med motivet som du beskriver här. Inget hindrar kommunen att även införa en hastighetsgräns, t ex 20 eller 30 (beroende på hur många som går där och hur tät trafiken är så kan 30 uppfattas som för hög hastighet), på gc-vägen. Problemet är att alla mopeder (och cyklar!) inte har hastighetsmätare.

VTI hade f ö ett forskningsprojekt för några år sedan där de kom fram till att det var säkrare att kl I mopederna körde på gc-vägarna istället för i trafiken, då vägde man både för och nackdelar. Borde gå att hitta rapporten om man googlar (kan vara bra att bifoga ansökan). Tyvärr är svensk trafikplanering fortfarande inte anpassad till kl I mopeder (med 2-4 hjul). Det är som att man låtsas att de inte finns...
Självrättelse! Självklart finns det ingen hastighetsgräns 20 km/tim! :banghead: Däremot kan man sätta upp det som rekommenderad hastighet.

Vilken nämnd som beslutar om lokala trafikföreskrifter är olika i olika kommuner, kan vara kommunstyrelsen, samhällsbyggnadsnämnden, trafiknämnden etc. beroende på hur stor kommunen är och hur den är organiserad, likaså vilken förvaltning som bereder ärendet (och ev tar beslut på delegation). Sök på din kommuns hemsida. Föreslår att du skickar in skriftlig ansökan, men hindrar förstår inte att du ringer också.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 338
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 540
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp