Köra släde?

Burza

Trådstartare
Nu när vintern kommit (hit iallafall) blir jag lite sugen på att prova min nyinköpta släde.
Men vad ska man tänka på?
Går det att köra vart som helst, jag har rätt branta backar hur funkar det? Antar att det blir "sladd"...
Än så länge har jag bara släde utan skaklar, men ska fixa ett par. Men det är lite konstiga fästen på min släde.
Det är 2 små (alltså SMÅ) fästen på medarna, sedan en ring i mitten så att säga.
Själva släden är liten som en liten oval båt med sits i & världens minsta kuskbock bak (gjord för dvärgar ungefär), jag får då inte plats med mina ben.
Inte vet jag om folk & hästar var mindre förr...
Ska tillägga att detta är ett auktionsfynd (?) a' 200:-.
 
Låter som det är en kappsläde du har köpt. Det du ska tänka på är att när du svänger, sväng inte lika skarpt som med vagn annars kan du slå undan benen på hästen.
Och om det nu är en kappsläde så står man och kör.
 
Auktionsfynd, 200:-?? :eek:
Varför har inte jag sån tur?
Jag säger bara dreggel, dreggel, vill ha. :d
 
Tack för svar!

Just nu har snön försvunnit, men...
Jag hade fel angående fästena för skaklarna. Det är BARA en ring i mitten. Så man ska nog fästa skaklarna där, MEN jag undrar hur det blir då när man svänger osv.
Å andra sidan har det fungerat förut ska det väl fungera nu.
Man ska nog stå & köra för man kan inte sitta om man inte är väldigt kortväxt.
Tack för svar (igen).
 
Re: Tack för svar!

Vad avis jag blir :eek:!!!! Jag vill oxå ha en släde till mina småpluttar!!

det är inte möjligtvis någon som vet vart man kan vända sig om man vill ha en liten släde???????
Fast det ser lite mörkt ut med snö. Vi får hålla tummarna att det kommer lite (eller rättare sagt ganska mycket) snart.
 
Hejsan
Jag har en länk till ett ställe som har vinterskakler (lite speciella skakler) kålla om dom kanske kunde passa.
http://www.sitt-ab.nu/hast/index.html
sen går du in på dragtillbehör och sedan skaklar.
Jag har flera slädar och det finns en hel uppsö av fästen till skaklar.
 
Hejsan
Jag har en länk till ett ställe som har vinterskakler (lite speciella skakler) kålla om dom kanske kunde passa.
http://www.sitt-ab.nu/hast/index.html
sen går du in på dragtillbehör och sedan skaklar.
Jag har flera slädar och det finns en hel uppsö av fästen till skaklar.
 
Hejsan
Jag har en länk till ett ställe som har vinterskakler (lite speciella skakler) kålla om dom kanske kunde passa.
http://www.sitt-ab.nu/hast/index.html
sen går du in på dragtillbehör och sedan skaklar.
Jag har flera slädar och det finns en hel uppsö av fästen till skaklar.
 
Jag har nu pratat med min körlärare om detta.
Hon rekomenderar att fästa skaklarna i mittenringen på släden och sedan även fästa dem på sidorna på någotvis (med skakelremmar el. dyl) för att undvika att den sladdar för mycket.
Hon sa även att man kan svetsa på en extra med mitt under den riktiga meden så går släden stadigare.
Förr hade man inte så välplogad som nu sa hon & det är nog rätt.
Vi ska göra egna träsksklar till släden efter ett par gamla som vi har till stor häst.
Någon som vet hur långa de ska vara till normalstor shettis?
Går inte att mäta på typ fasta rockard skaklar då de här blir "lösa" & de har ju även benen lite under vagnen på en rockard.
Pyssel, pyssel, men än har inte snön kommit åter...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
861
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 814
Senast: Luff
·
Körning Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför körning i snö, om det ens är att rekommendera på de vägar som jag har tillgång till. Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 551
Senast: lillsyrran
·
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 336
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp