Körhäst med spatt?

Junivind

Trådstartare
Vad är er erfarenhet av körbarheten hos häst med spatt?
Vet att det är helt individuellt men är intresserad av att höra om någon här kunnat använda häst med spatt till körning och isf vilken slags körning?
Har förstått att en del spatthästar i bästa fall går att rida som vanligt igen, men har inte fått fram svar vad gäller körningen.
Har tyvärr fått den här diagnosen nyligen på min häst som jag har tänkt använda till både ridning och körning beroende på vad tiden utvisar...
 
Vad är er erfarenhet av körbarheten hos häst med spatt?
Vet att det är helt individuellt men är intresserad av att höra om någon här kunnat använda häst med spatt till körning och isf vilken slags körning?
Har förstått att en del spatthästar i bästa fall går att rida som vanligt igen, men har inte fått fram svar vad gäller körningen.
Har tyvärr fått den här diagnosen nyligen på min häst som jag har tänkt använda till både ridning och körning beroende på vad tiden utvisar...
Huruvida en häst med spatt går att använda beror på om den är halt av spatten eller inte. Det spelar ingen roll om det handlar om ridning eller körning.
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig är skillnaden mellan körning och ridning är skillnaden på påskjut. Det ena är i lyft med mesta vikt på bogen medan den andra är påskjut under drag.

Jag har en häst med muskelproblem efter en olycka och det är inga problem att rida men körningen har vi lagt ner p.g.a den.
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig är skillnaden mellan körning och ridning är skillnaden på påskjut. Det ena är i lyft med mesta vikt på bogen medan den andra är påskjut under drag.
Fast det första kriteriet är ju att den är ohalt.
Sen lär väl en tyngre vagn, som kräver bättre påskjut, vara en större belastning på redan påverkade haser, antar jag...
 
Fast det första kriteriet är ju att den är ohalt.
Sen lär väl en tyngre vagn, som kräver bättre påskjut, vara en större belastning på redan påverkade haser, antar jag...

Ja, precis! Prio ett är ohalt och smärtfri. Det var däfrör jag gillade ditt inlägg. Tyckte det var onödigt att säga samma sak två gånger. :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 136
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 904
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp