Körkorts förnyelse som gått fel

Dock så är en av de underliggande förutsättningarna i rätten att köra bil att medföra just ett giltigt körkort.
Nej,
Den som har ett körkort är behörig att köra bil. (oberoende av om det medförs eller ej) Om du bryter mot det så kan du dömas för brottet olovlig körning.

När man kör bil är man skyldig att medföra sitt körkort. Det kan du få böter för, men körningen i sig blir inte olovlig. Dessutom är en grund för straffrihet om förarens identitet genast kunnat fastställas, dvs. att du legitimerat dig på annat sätt. En annan är om du har förlustanmält men inte hunnit få det nya.
 
Nej,
Den som har ett körkort är behörig att köra bil. (oberoende av om det medförs eller ej) Om du bryter mot det så kan du dömas för brottet olovlig körning.

När man kör bil är man skyldig att medföra sitt körkort. Det kan du få böter för, men körningen i sig blir inte olovlig. Dessutom är en grund för straffrihet om förarens identitet genast kunnat fastställas, dvs. att du legitimerat dig på annat sätt. En annan är om du har förlustanmält men inte hunnit få det nya.
Tänkte för snabbt. Stand corrected. :)
 
Svenska körkort är giltiga som ID-kort.
Det är inte rätten att köra bil som är tidsbegränsad, bara plastkortet med foto och underskrift som man förnyar.

Jo det är ju rätten att köra bil med. Utan giltigt körkort är det olovlig körning, så utan giltigt körkort kan du ju inte köra bil lagligt.

Sen om man förnyar i tid försvinner ju inte rätten.
 
Jo det är ju rätten att köra bil med. Utan giltigt körkort är det olovlig körning, så utan giltigt körkort kan du ju inte köra bil lagligt.

Sen om man förnyar i tid försvinner ju inte rätten.
Ja, men då ska ju körkortet ogiltigförklaras först.
Det blir inte ogiltigt av att datum för förnyelse har passerat.
 
Ja, men då ska ju körkortet ogiltigförklaras först.
Det blir inte ogiltigt av att datum för förnyelse har passerat.

Det finns ett antal fall där personer inte förnyar körkortet innan giltighetstiden gått ut, som fått rätt dryga dagsböter för olovlig körning.

Så, förnyar du inte ditt körkort innan giltighetstiden gått ut, så att du inte längre har ett giltigt körkort, så har du inte rätt att köra bil. Eftersom ditt körkort är ogiltigt.
 
För att reda ut det en gång för alla har jag nu orkat damma av lagboken.

Körkortslag (1998:488)
2 kap 1 §
Personbil, lastbil, buss, motorcykel och moped klass I får köras endast av den som har ett gällande körkort för fordonet. Har släpfordon kopplats till en bil ska föraren ha körkortsbehörighet även för släpfordonet.

-> Har man inte ett giltigt körkort får man inte köra bil.

3 kap 13 §

Ett körkort gäller inte om
  • 1. det inte har förnyats efter föreläggande,
    bl a bla massa fler punkter
-> Om man inte förnyar sitt körkort trots att man fått föreläggande om det är det ogiltigt.

Som kuriosa så om man kör runt med ett ogiltigt körkort så kommer polisen omhänderta det (5 kap 7 § st 2)

Så, man får inte kör bil med ett körkort som är ogiltigt pga att man struntat i föreläggandet att förnya det. Men om man ändå gör det då?

Vi byter lag, till lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

(sen följer några fler stycken)

Kontentan. Har körkortets giltighetstid gått ut och man inte förnyat det trots föreläggande får man inte köra bil. Gör man det ändå är det olovlig körning.

Så nog är det även rätten att köra bil som "går ut" och inte bara identifikationsfunktionen...
 
Öh. Jag har INGEN ANING när mitt körkort går ut. Inte den blekaste. Och brukar inte läsa på det. Så hålla koll på det själv skulle bli typ att om 20 år skulle jag börja fundera på om jag inte såg jävligt ung och snygg ut på körkortet och när ska det förnyas eg ;)

I februari 2022. Tydligen.. .
 
Tidigare gällde tio år, det förkortades till fem för några år sedan.

Jag tror att det handlar om säkerhet. Förfalskare hittar nya metoder och blir bättre och bättre, därför är det säkrare att uppdatera framställningen av körkort oftare.

En annan aspekt att förnya är att det är ganska poänglöst med fartkameror om man inte känner igen folk på deras körkortsbild.

Pappa fastnade på en fartkamera i Tyskland. Han bad mig om hjälp då brevet som kom var på tyska (idiotiskt..). Min första kommentar "kolla, idolbild har de också". Dvs det var ingen tvekan om att det var min pappa/farbrorn jag hade mitt emot mig på kortet.

När jag med hjälp och mycket besvär fått brevet översatt skrattade jag lite. För det som stod var att pappa bil med regnr ABC123 hade fångats av en farkamera när den kört för fort. De hade UTESLUTIT pappa som förare, men i egenskap av bilförare ombads han som vittne tala om vem han lånat ut bilen till.

Då fotot var på pricken likt pappa bad jag på kul se hans körkort. Sen förstod jag. För likheten mellan körkortet och pappa är typ minus två... JAG hade knappt känt igen min pappa utefter körkortsbilden. Det blir inte bättre av att han har glasögon, men inte fick (får?) ha det på körkortsbilden.

På tio år kan en människas utseende förändras rejält. Även om det rör sig om en äldre man som har samma mustasch, samma frisyr och samma glasögonbågar som han haft det senaste halvseklet..
 
Ja, men då ska ju körkortet ogiltigförklaras först.
Det blir inte ogiltigt av att datum för förnyelse har passerat.
Förtydligar mig själv:
I inlägget syftade jag på att förnyelsen inte innebär någon prövning av behörigheten eller liknande. (utom de tunga då, :)@lil-sis ) Förnyelsen är en rent administrativ process

Om man sedan beslutar att ogiltigförklara ditt körkort för att du inte förnyar så beror det på att du har misskött vissa åtaganden och inte följt reglerna, precis som om du fyllekör.
Det är ditt regelbrott som leder till att körkortet ogiltigförklaras.
Inte någon automatisk tidsbegränsning.

Och som i din länk tidigare (plus lagparagrafen som kom nu): Det blir inte ogiltigt av att tidsgränsen för förnyelse passeras. Det blir ogiltigt efter att du har fått ett föreläggande och inte följt det.

@Alexandra_W Jag tror inte vi egentligen är oense, men att vi missar i kommunikationen.
Konsekvensen av att inte förnya är att du får ett föreläggande om att göra det. Efter det kommer körkortet sedan att bli ogiltigt (sannolikt efter någon viss tidsfrist som står i föreläggandet) Då är det olovlig körning, som också ses som ganska grov eftersom man tidigare har haft ett körkort. Helt ense med dig där.
Men jag tror inte att TS som passerat sitt datum med en vecka och inte har fått något föreläggande ännu gör sig skyldig till olovlig körning, för att hennes körkort har ännu inte blivit ogiltigt.

(Blir nyfiken på att ringa trafikverket och dubbelkolla detaljerna i hur processen funkar och vilken tidsram vi pratar om, men nu är det ju lunch:d)
 
Förtydligar mig själv:
I inlägget syftade jag på att förnyelsen inte innebär någon prövning av behörigheten eller liknande. (utom de tunga då, :)@lil-sis ) Förnyelsen är en rent administrativ process

Om man sedan beslutar att ogiltigförklara ditt körkort för att du inte förnyar så beror det på att du har misskött vissa åtaganden och inte följt reglerna, precis som om du fyllekör.
Det är ditt regelbrott som leder till att körkortet ogiltigförklaras.
Inte någon automatisk tidsbegränsning.

Och som i din länk tidigare (plus lagparagrafen som kom nu): Det blir inte ogiltigt av att tidsgränsen för förnyelse passeras. Det blir ogiltigt efter att du har fått ett föreläggande och inte följt det.

@Alexandra_W Jag tror inte vi egentligen är oense, men att vi missar i kommunikationen.
Konsekvensen av att inte förnya är att du får ett föreläggande om att göra det. Efter det kommer körkortet sedan att bli ogiltigt (sannolikt efter någon viss tidsfrist som står i föreläggandet) Då är det olovlig körning, som också ses som ganska grov eftersom man tidigare har haft ett körkort. Helt ense med dig där.
Men jag tror inte att TS som passerat sitt datum med en vecka och inte har fått något föreläggande ännu gör sig skyldig till olovlig körning, för att hennes körkort har ännu inte blivit ogiltigt.

(Blir nyfiken på att ringa trafikverket och dubbelkolla detaljerna i hur processen funkar och vilken tidsram vi pratar om, men nu är det ju lunch:d)

Ja jag frågade i ett tidigare inlägg just om det var ett föreläggande TS fått eller ej, det är rätt avgörande.

Men jag tycker det blir klyva hårstrån. Om du skiter i att förnya ditt körkort blir det (förr eller senare) ogiltigt. Så även rätten att köra bil går ju ut, om än inte riktigt lika tidigt som det blir ogiltigt som legitimation.

Det var tidigare två månaders tidsfrist i föreläggandet. Vet inte om det är det idag med, förordningen skriver enbart "inom viss tid" efter att hen fått föreläggandet.
 
Men jag tycker det blir klyva hårstrån.
Visserligen.:)
Men jag tycker den principiella skillnaden mellan "vanliga" tidsbegränsningar som upphör av sig själva och denna typ som kräver någon grad av "misskötsel" mot föreskrifter plus aktivt agerande från myndighetens sida kan vara betydelsefull ibland.

Dock, mitt ursprungliga svar till @em-pirre kunde varit tydligare formulerat med att jag menade skillnaden mellan kvalifikationskrav/egentlig prövning och administrativ föreskrift.
Men tänkte det överflödigt att fördjupa detaljerna när jag bara avsåg att lyfta den internationellt sett ovanliga funktionen att körkortet fungerar som ID. Samma skäl att jag förenklade bort de tunga behörigheterna.:)
 
Inte konstigt. Folks utseende förändras och det behövs en utseendeuppdatering, dvs nytt kort. Tycker du det är konstigt att pass och id-kort går ut med?
Fast i utlandet (i alla fall i Tyskland) är körkort inte godkänt som legitimation och därför har man en giltighetstid på väldigt länge (varierar för olika länder). Mitt tex går aldrig ut. Det gäller tillsvidare. Är nog därför det för vissa är lite obegripligt att de bara gäller i 10 år.
 
På den tiden när jag körde Nissan Terrano och tvåtonssläp stoppades jag flera gånger. Av förhoppningsfulla poliser som log lite och sa att det var stoooort det där ekipaget.
Och ja, jag har rätt körkort. Besvikelsen var påtaglig.

De kanske känner igen dig :)

Nej det tror jag inte, jag har aldrig blivit stannad med släp. Sist jag blev stannad var hmm 1997
 
Nej det tror jag inte, jag har aldrig blivit stannad med släp. Sist jag blev stannad var hmm 1997
Jag har flera gånger vid tävling varit med om att de kollat regbevisen för bil och släp, samt körkort. Mängder med människor jag känner har blivit av med sina körkort eftersom de kört olovligt med för hög totalvikt på släpen.

Förrförra sommaren stod de i Sunne med vägningsmatta dessutom, blev massaböter där också kan jag säga, förutom att flera fick gå ifrån bil och släp och be någon annan köra bilen med släpet dit de skulle.
 
Jag har flera gånger vid tävling varit med om att de kollat regbevisen för bil och släp, samt körkort. Mängder med människor jag känner har blivit av med sina körkort eftersom de kört olovligt med för hög totalvikt på släpen.

Förrförra sommaren stod de i Sunne med vägningsmatta dessutom, blev massaböter där också kan jag säga, förutom att flera fick gå ifrån bil och släp och be någon annan köra bilen med släpet dit de skulle.

Som sagt, aldrig blivit stannad och jag har fan kuskat runt i mina dagar. Men jag tror ju då att dom helt enkelt kollar reg. nr och körkortsbehörigheten redan när dom kör bakom och därför har dom inte brytt sig om att stanna mig, äsch eller jag vet inte! Jag har ju oxå flera vänner som blivit stannade som inte har rätt körkort och fått böter osv.
 
Tack alla som hjälper mig!! Blir tyvärr inte klokare men jobbar på det. Försökt ringa idag till transportstyrelsen men pga lång telefonkö har jag inte kommit fram än, skickat iväg ett mail och väntar svar.

Ska åka in imorgon (syster kör) och ta kort och se om jag kan förnya det eller om det inte går iom att legitimationen inte är giltig.

Ang några frågetecken:

* Nej, jag hade ingen aning om att kortet skulle förnyas nu, trodde det var nästa år och att det var på vintern, var snö när jag körde upp. Enligt TS ska utskicken ske automatiskt.

* Står inget om föreläggande/ påminnelse eller annat. Står bara FÖRNYELSE AV KÖRKORT och att det snart är dags.
Denna kallelse är utskriven 21/11 och kom till mig 23/11. Körkortet gick ut 26/10 2016 och hade redan gått ut långt innan kallelsen ens skrevs.

* Inga andra brev har kommit till mig. Kan inte missas, jag får nämligen knappt någon post.

* Har ingen annan legitimation typ pass eller ID.

Fattar inte hur jag ska få ut mitt nya, eller ens göra något nytt när jag inte kan legitimera mig. Allt verkar innebära många, många steg som tar lång tid och jag kan inte vara utan bil i flera veckor och skicka brev fram och tillbaka.
Finns det inga elektroniska sett som går snabbare och säkrare?
En kollega pratade om att hon kunde skriva ut ett personbevis via Skv hemsida när hennes kort var ogiltigt, kan det funka som legitimation?

Tusen tack igen!!
 
Jag bytte efternamn i somras och fick då fixa nytt körkort. Mitt gamla körkort+personbevis (beställ från Skatteverkets hemsida, du kan tom skriva ut det på en gång om du har mobilt bank id) funkade för att både fixa nytt körkort och hämta ut det Hade inte heller någon annan id-handling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp