Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

@strawberrysylt Vi kan gärna peppa varandra. Eller uppmuntra, jag är nog inte så peppig :D. Förstår om det kändes tajt att bli klar till 19/8!

Mina föräldrar har faktiskt inte gått någon introduktionsutbildning 🤔, de har dock godkända handledarbevis. Detta för att vi började innan lagen trädde i kraft. Fast det går inte att hitta information om att det är möjligt att "slippa undan" kursen (som nog dessutom är bra att gå oavsett).

Äsch, uppmuntra/peppa/följa varandra... vad som! 👍 Haha ja eller hur :D.


Du kan säkert söka om körkortstillstånd nu få ett med ny giltidhetstid. Men giltighetstiden är inte samma som giltighetstiden för introduktionsutbildningen. På min profil i elevcentralen ser det ut så här:
Visa bifogad fil 55204
Jag får "bara" övningsköra till 2024-04-24 eftersom jag inte har någon giltig introduktionsutbildning efter det, även om körkortstillståndet gäller längre. Sen har jag ett annat giltighetsdatum för Riskettan, som inte står med där. Klantiga jag har tydligt noterat i min pärm att "kursen gäller i fem år!" men inte skrivit vilken dag jag gick kursen :rofl:


Jag skulle tro att man måste gå introduktionskursen innan, men det bästa är nog att du ringer någon trafikskola och frågar. Jag har bara gjort vad jag blivit tillsagd av pappas kompis :D

Men örk, vad krångligt allt kändes nu... 😑. Jag hade ju tänkt typ smygstartat lite med privat övningskörning innan jag tog kontakt med någon körskola...
Fast, det är kanske lika bra att ta tag i det rejält på en gång nu och verkligen ge mig fan på det. Har aldrig gett 110 tidigare. Och då är det kanske lika bra att inte smyga igång något...

Men, grejen är att jag vet inte om jag vill byta körskola eller inte... Hmm... körskolan jag gick på var bra, men känner att jag kanske vill börja på ny kula rent psykologiskt? Tror ju att de pengar jag betalade för startpaketet då för många år sen har "brunnit inne" ändå...?
 
Jag tror ni båda kommer fixa det, våga lita mer på er själv att ni faktiskt kan. Jag tror ni kan mer än va ni ger er själva cred för.

Jag finns här om ni behöver peppning. :heart
 
Men örk, vad krångligt allt kändes nu... 😑. Jag hade ju tänkt typ smygstartat lite med privat övningskörning innan jag tog kontakt med någon körskola...
Fast, det är kanske lika bra att ta tag i det rejält på en gång nu och verkligen ge mig fan på det. Har aldrig gett 110 tidigare. Och då är det kanske lika bra att inte smyga igång något...

Men, grejen är att jag vet inte om jag vill byta körskola eller inte... Hmm... körskolan jag gick på var bra, men känner att jag kanske vill börja på ny kula rent psykologiskt? Tror ju att de pengar jag betalade för startpaketet då för många år sen har "brunnit inne" ändå...?
Du kan ju alltid fråga :) Eller så börjar du om på en ny körskola direkt. Det viktigaste skulle jag säga är att du trivs och är bekväm med den du ska övningsköra med. Jag personligen hade nog tyckt att det var skönt att börja om, bara för det där psykologiska som du sa.

Jag håller med om att det känns väldigt krångligt att komma igång. Det som drog ut på mitt beslut om körkortstillstånd var synkontrollen... jag kunde inte göra den på körskolan pga för stort synfel men hos optikern tog det ca 10 min :)
----------------------------

Min största fundering just nu är: Hur gör man för att inte oroa sig för att kugga kunskapsprovet eller uppkörningen?
Min största motivation har aldrig varit körkortet i sig, jag började för att pappa ville det och för att jag förstog att det är bra inför framtiden. Och för att "alla andra" gör det. Istället har min motivation varit att bevisa för mig själv och världen att jag också kan, trots att jag fungerar annorlunda. Och nu har jag börjat oroa ihjäl mig för att kugga teorin och/eller uppkörningen - och jag får inte ens göra någon av dem förrän om drygt åtta månader.
 
Hur gör man för att inte oroa sig för att kugga kunskapsprovet eller uppkörningen?

Det kan man undra. Jag kommer nog inte oroa mig för teorin men uppkörningen lär väl väga upp detta tusenfalt :p.

Fast att oroa sig åtta månader i förväg låter jobbigt 😬 . Hoppas det lugnar ner sig med det :heart.
 
Min största fundering just nu är: Hur gör man för att inte oroa sig för att kugga kunskapsprovet eller uppkörningen?
Man tänker att man kommer klara det, den inställningen har jag gått in med även om jag varit nervös på morgonen. Sen när det väl varit dax har det varit fullt fokus på uppgiften och allt annat är som bortblåst.

Det enda teoriprovet jag kuggat på var för CE, hade två fel från godkänt. Det var inte hela världen var bara hem, plugga lite mer å sen nästa gång satte jag det.

Uppkörningarna har jag klarat på första försöket, varit noga med att lyssna på förarprövaren va den säger och sen haft koll på trafik, speglar, skyltar osv. Personligen tycker jag uppkörningen är den lätta biten för den går att öva fysiskt på, jag är jättedålig på att plugga genom att läsa böcker, är mer den praktiska/fysiska typen som lär sig bäst på att göra.

Däremot det där jäkla YKB provet kuggade jag 3-4 gånger innan jag blev godkänd, jag oroade mig aldrig för det värsta som kunde hända är att jag måste hem och plugga och skriva det igen.
Är inte så bra på att förklara i text, men hoppas det går att förstå någorlunda i alla fall va det är jag försöker få fram. 🙈😅
 
Det kan man undra. Jag kommer nog inte oroa mig för teorin men uppkörningen lär väl väga upp detta tusenfalt :p.

Fast att oroa sig åtta månader i förväg låter jobbigt 😬 . Hoppas det lugnar ner sig med det :heart.
Jag håller med om uppkörningen. Jag avskyr att bli övervakad och bedömd på det jag gör in action :o

Men jag försöker intala mig själv i att jag åtminstone har sjukt mycket tid att plugga på. Det är inte många prov i skolan man har åtta månader på sig att förbereda sig inför ;) Plus att det finns ett "tak" i svårighetsgraden. Det jag menar är att man blir bättre och bättre utan att nivån som krävs för att passera godkänt på uppkörningen ökar i takt med ens egen utveckling :)
 
Jag håller med om uppkörningen. Jag avskyr att bli övervakad och bedömd på det jag gör in action :o

Men jag försöker intala mig själv i att jag åtminstone har sjukt mycket tid att plugga på. Det är inte många prov i skolan man har åtta månader på sig att förbereda sig inför ;) Plus att det finns ett "tak" i svårighetsgraden. Det jag menar är att man blir bättre och bättre utan att nivån som krävs för att passera godkänt på uppkörningen ökar i takt med ens egen utveckling :)

Haha, förstår dig. Minns när jag red lektion för längesedan och hästen plötsligt gick riktigt fint. Så fort jag fick beröm fick jag prestationsångest och tappade det 😅. Där ville jag väl i och för sig ha berömmet, men annars vill jag inte heller bli bedömd.

Kanske härstammar från att jag ibland haft lite svårt att skilja på den jag är och det jag gör.
 
Haha, förstår dig. Minns när jag red lektion för längesedan och hästen plötsligt gick riktigt fint. Så fort jag fick beröm fick jag prestationsångest och tappade det 😅. Där ville jag väl i och för sig ha berömmet, men annars vill jag inte heller bli bedömd.

Kanske härstammar från att jag ibland haft lite svårt att skilja på den jag är och det jag gör.
För mig kommer det nog från att jag har svårt att urskilja ironiska och seriösa kommentarer. Tex om jag gör något fel och någon säger "bra jobbat" ironiskt så är chansen stor att jag inte skulle förstå att det var ironi, utan bara undra varför personen tycker att jag gjorde bra ifrån mig. Men jag skulle inte våga fråga för att inte framstå som korkad heller.

Min pappa har tyvärr lite svårt att förstå det, men hans kompis är väldigt bra på att tolka det jag inte säger så han säger ingenting ironiskt till mig. Säger han "bra jobbat" så vet jag att han menar det. Men vad förväntas av mig då? Att jag ska fortsätta med det jag gör eller gå vidare till nästa grej? Jag inser nu att det nog är dåligt självförtroende också. Men i grund och botten tror jag att det handlar om att jag inte förstår ironi eller det osagda och har varit den man driver med pga det genom hela låg- och mellanstadiet :o

Men jag kommer nog tvinga med mig min mamma på uppkörningen och hoppas att hon kan säga till mig om jag inte fattar 😅
 
Yay, hittade just mina körkortsböcker! Trodde nästan en stund att jag sålt dem ^^. Men nu så...

Händer det nåt på era fronter?

Jag har varit i stugan och kört ett par gånger med mamma. På fredagen när jag precis kom dit höll jag på att köra på en hund som sprang lös på byn på vägen :meh:. Okej, jag var inte jättenära men blev tvungen att bromsa relativt hårt. Inte alla hundar vet att akta sig för bilar.....
 
Jag har ju nyss övat in teorin och repeterar den för fullt. Imorgon ska jag ta nya tag och börja göra lite tester på andra hemsidor online, för att jag tänker att det är bra att se lite nya frågor. Just nu ser jag ju bara samma frågor om och om igen, så när en viss bild kommer upp kan jag svaret utantill. Det krävs liksom ingen tankekraft längre, men annorlunda formulerade frågor kanske ger mig lite att tänka på :laugh:

@strawberrysylt jag vill inte vara en party pooper, men har du kollat vilket år dina böcker är ifrån? Tänker att om de är för gamla kanske du övar in grejer som inte stämmer längre. Men håller så klart tummarna för att de är tillräckligt upp to date för att användas fortfarande :)

@Takire fy så otäckt! Skönt att du inte körde på hunden :heart
Det är inte riktigt samma sak, men första gången jag körde med pappa på en väg ville jag bromsa för en skata. Egentligen visste jag ju att man inte bromsar för djur mindre än en älg, men den såg inte ut att vara riktigt med. Pappas reaktion var ungefär "nej, KÖR, jag lovar att den aktar sig"... men det gjorde den inte :cry:
 
Jag har varit i stugan och kört ett par gånger med mamma. På fredagen när jag precis kom dit höll jag på att köra på en hund som sprang lös på byn på vägen :meh:. Okej, jag var inte jättenära men blev tvungen att bromsa relativt hårt. Inte alla hundar vet att akta sig för bilar.....

Vad bra att du har kört! Men dåligt att folk inte kan hålla koll på sina hundar! Tur det gick bra iaf.

Har du någon deadline?

Jag har ju nyss övat in teorin och repeterar den för fullt. Imorgon ska jag ta nya tag och börja göra lite tester på andra hemsidor online, för att jag tänker att det är bra att se lite nya frågor. Just nu ser jag ju bara samma frågor om och om igen, så när en viss bild kommer upp kan jag svaret utantill. Det krävs liksom ingen tankekraft längre, men annorlunda formulerade frågor kanske ger mig lite att tänka på :laugh:

@strawberrysylt jag vill inte vara en party pooper, men har du kollat vilket år dina böcker är ifrån? Tänker att om de är för gamla kanske du övar in grejer som inte stämmer längre. Men håller så klart tummarna för att de är tillräckligt upp to date för att användas fortfarande

Åh vad bra om man göra frågor på andra hemsidor, vad är det för sidor? Kostar det?

Jodå, det har jag tänkt på! De är från 2016, så de borde funka? Jag tänker att själva grunderna har ju inte ändrats, t ex vilken pedal som är vilken, hur man gör när man startar osv. Jag börjar ju om från scratch, har glömt allt.
Men igår ringde mamma min gamla körskola och mina pengar finns kvar! 👍 Jag trodde ju de brunnit inne, men de är kvar så då får jag ju tillgång till de teoretiska frågorna på deras sida, teorilektioner osv 👍. Får inte den psykologiska nystarten, men äsch nu bannemej.
Har insett att vi inte lever forever *peppar peppar* och jag vill kunna köra mina veteranbilar tsm med pappa...
 
Åh vad bra om man göra frågor på andra hemsidor, vad är det för sidor? Kostar det?

Jodå, det har jag tänkt på! De är från 2016, så de borde funka? Jag tänker att själva grunderna har ju inte ändrats, t ex vilken pedal som är vilken, hur man gör när man startar osv. Jag börjar ju om från scratch, har glömt allt.
Men igår ringde mamma min gamla körskola och mina pengar finns kvar! 👍 Jag trodde ju de brunnit inne, men de är kvar så då får jag ju tillgång till de teoretiska frågorna på deras sida, teorilektioner osv 👍. Får inte den psykologiska nystarten, men äsch nu bannemej.
Har insett att vi inte lever forever *peppar peppar* och jag vill kunna köra mina veteranbilar tsm med pappa...
Woho! Så skönt att du fortfarande kan utnyttja de pengarna du redan har betalat in :up: Om körskolan har mer än en trafiklärare kanske du kan köra med en annan än den du körde med förrs gången, för att lite börja om? :) Ja, men då är de rätt nya fortfarande. Jag vet inte vad eller hur mycket som har förändrats i rekommendationerna sen dess, så det är nog bättre att en trafikskolan får svara på det. Men spontant känns det inte som att de är jättegamla i alla fall, men jag är inget proffs heller :D

Jag gör teorin via elevcentralen och där finns det ett chattforum där många sagt att de gör tester på andra sidor också. Men ingen har sagt vilka sidor, dock verkar ju andra kunnat göra något test här och där, så jag tänkte googla och se vart jag hamnar. Gissar att det är gratis med typ prov-test, sen om man vill plugga teori på deras hemsida "på riktigt" måste man antagligen betala.
Det finns säkert tusen appar också, körkort nu, Vägmärken och Körkortsfrågor verkar vara tre populära appar. Den första använder jag när jag är inloggad på elevcentralen i mobilen (inte så ofta, det är enklare i datorn), den två sista har jag inte provat än, så än så länge får namnen tala för sig själva :p
En podd som heter "körkortsljudboken" verkar också vara populär.

På YouTube finns det mängder av videos relaterade till både teorin och det praktiska, tex "trafiklärare kommenterar hela körningen"-videos där en trafiklärare kör och kommenterar (och visar) hela tiden hur man "ska" köra.

Kan återkomma senare om jag hittar några bra hemsidor utöver elevcentralen! :) Men jag tror att elevcentralen kräver inloggning... är dock inte säker. Jag har uppfattat det som att teorin i elevcentralen är samma som böckerna, fast digitalt.

Sorry, såg att det här blev rätt så långt 😅
 
Woho! Så skönt att du fortfarande kan utnyttja de pengarna du redan har betalat in :up: Om körskolan har mer än en trafiklärare kanske du kan köra med en annan än den du körde med förrs gången, för att lite börja om? :) Ja, men då är de rätt nya fortfarande. Jag vet inte vad eller hur mycket som har förändrats i rekommendationerna sen dess, så det är nog bättre att en trafikskolan får svara på det. Men spontant känns det inte som att de är jättegamla i alla fall, men jag är inget proffs heller :D

Jag gör teorin via elevcentralen och där finns det ett chattforum där många sagt att de gör tester på andra sidor också. Men ingen har sagt vilka sidor, dock verkar ju andra kunnat göra något test här och där, så jag tänkte googla och se vart jag hamnar. Gissar att det är gratis med typ prov-test, sen om man vill plugga teori på deras hemsida "på riktigt" måste man antagligen betala.
Det finns säkert tusen appar också, körkort nu, Vägmärken och Körkortsfrågor verkar vara tre populära appar. Den första använder jag när jag är inloggad på elevcentralen i mobilen (inte så ofta, det är enklare i datorn), den två sista har jag inte provat än, så än så länge får namnen tala för sig själva :p
En podd som heter "körkortsljudboken" verkar också vara populär.

På YouTube finns det mängder av videos relaterade till både teorin och det praktiska, tex "trafiklärare kommenterar hela körningen"-videos där en trafiklärare kör och kommenterar (och visar) hela tiden hur man "ska" köra.

Kan återkomma senare om jag hittar några bra hemsidor utöver elevcentralen! :) Men jag tror att elevcentralen kräver inloggning... är dock inte säker. Jag har uppfattat det som att teorin i elevcentralen är samma som böckerna, fast digitalt.

Sorry, såg att det här blev rätt så långt 😅

Ja, det var jättebra! Jag menar, det kommer ändå dra iväg i bensinpengar så hua... :/ så bra att de fanns kvar iaf.
Jo, det är fler än en lärare, så det kan jag kanske prova! Samtidigt så var hon bra (och skönt att det var en kvinna) så får se...
Ja, ska höra med dem om böckerna också...

Okej, ja men toppen ju med appar och sidor och podd och allt! Nu bannemej!
Känns redan väldigt bra "bara" med denna tråden också, jag är sån att jag vill gärna plugga tsm och diskutera... en buketråd är precis vad jag behöver känner jag! Nu så!

Visst hade du deadline om 8 mån (födelsedag?)? Funderar på lämplig deadline för mig... självklart skulle jag komma på detta nu när det blir höst/vinter o mörkt o halt, suck :p... men om ett år kanske?
 
Ja, det var jättebra! Jag menar, det kommer ändå dra iväg i bensinpengar så hua... :/ så bra att de fanns kvar iaf.
Jo, det är fler än en lärare, så det kan jag kanske prova! Samtidigt så var hon bra (och skönt att det var en kvinna) så får se...
Ja, ska höra med dem om böckerna också...

Okej, ja men toppen ju med appar och sidor och podd och allt! Nu bannemej!
Känns redan väldigt bra "bara" med denna tråden också, jag är sån att jag vill gärna plugga tsm och diskutera... en buketråd är precis vad jag behöver känner jag! Nu så!

Visst hade du deadline om 8 mån (födelsedag?)? Funderar på lämplig deadline för mig... självklart skulle jag komma på detta nu när det blir höst/vinter o mörkt o halt, suck :p... men om ett år kanske?
Ja... pappas tjej tog körkort för några år sen och det var inte heller billigt :crazy: Om du trivdes med henne så kanske det är lika bra att fortsätta köra med henne! Jag skulle inte byta bort en bra trafiklärare (och hade också velat ha en kvinna om inte pappas kompis jobbat som trafiklärare) :love:

Ja, det känns mindre ensamt när man är flera! Även om jag känner mig som en liten plutt här :rofl:

Jag fyller 18 i April, så jag kan ju inte göra så mycket förutom att öva tills det. Men jag ser det inte riktigt som någon deadline, jag kanske väntar till sommarlovet beroende på hur det går i skolan. Jag siktar på att bli klar innan introduktionsutbildningen går ut, så att jag slipper gå om den :p

Jag har tyvärr inga tips på deadline eftersom jag själv satt min typ fyra år frammåt i tiden. Men hur lång tid man behöver övningsköra är nog väldigt individuellt, för vissa går det jättebra direkt, för andra tar det längre tid. Jag tror inte att det är någon fara att börja nu, det är fortfarande sommar. Det kanske det blir jättelätt för dig till våren sen när du redan kört på vintern? :)
 
Ja... pappas tjej tog körkort för några år sen och det var inte heller billigt :crazy: Om du trivdes med henne så kanske det är lika bra att fortsätta köra med henne! Jag skulle inte byta bort en bra trafiklärare (och hade också velat ha en kvinna om inte pappas kompis jobbat som trafiklärare) :love:

Ja, det känns mindre ensamt när man är flera! Även om jag känner mig som en liten plutt här :rofl:

Jag fyller 18 i April, så jag kan ju inte göra så mycket förutom att öva tills det. Men jag ser det inte riktigt som någon deadline, jag kanske väntar till sommarlovet beroende på hur det går i skolan. Jag siktar på att bli klar innan introduktionsutbildningen går ut, så att jag slipper gå om den :p

Jag har tyvärr inga tips på deadline eftersom jag själv satt min typ fyra år frammåt i tiden. Men hur lång tid man behöver övningsköra är nog väldigt individuellt, för vissa går det jättebra direkt, för andra tar det längre tid. Jag tror inte att det är någon fara att börja nu, det är fortfarande sommar. Det kanske det blir jättelätt för dig till våren sen när du redan kört på vintern? :)

Nej hua det kommer inte bli billigt. Men desto bättre anledning att ligga i nu och få det gjort. Att jag måste börja om nu gör det ju ännu dyrare... så this is it!

Jomen precis, hon var ju bra, var jag som inte var redo...

Äsch, att vi är i olika åldrar gör inget, vi ska ju lära oss samma saker och har samma mål!

Okej!
Jovisst, jag tänkte börja nu, men det blir kanske inte så intensivt i vinter... Men känner jag ska ha en ordentlig plan och rimlig deadline för det ska bli av! Så jag tror att om ett år kan vara rimligt!?
 
Ja, det var jättebra! Jag menar, det kommer ändå dra iväg i bensinpengar så hua... :/ så bra att de fanns kvar iaf.
Jo, det är fler än en lärare, så det kan jag kanske prova! Samtidigt så var hon bra (och skönt att det var en kvinna) så får se...
Ja, ska höra med dem om böckerna också...

Okej, ja men toppen ju med appar och sidor och podd och allt! Nu bannemej!
Känns redan väldigt bra "bara" med denna tråden också, jag är sån att jag vill gärna plugga tsm och diskutera... en buketråd är precis vad jag behöver känner jag! Nu så!

Visst hade du deadline om 8 mån (födelsedag?)? Funderar på lämplig deadline för mig... självklart skulle jag komma på detta nu när det blir höst/vinter o mörkt o halt, suck :p... men om ett år kanske?

Jag har ingen absolut deadline, eftersom jag inte vill "misslyckas" med att inte vara klar till dess. Men det vore nog bra om jag blev klar medan jag är arbetssökande och det vore ju bra om jag inte är arbetslös ett helt år :idea:.
Jag har (preliminär)bokat ett gäng lektioner i september i alla fall.
 
Jag har ingen absolut deadline, eftersom jag inte vill "misslyckas" med att inte vara klar till dess. Men det vore nog bra om jag blev klar medan jag är arbetssökande och det vore ju bra om jag inte är arbetslös ett helt år :idea:.
Jag har (preliminär)bokat ett gäng lektioner i september i alla fall.

Okej!

Men vad bra att ha preliminär-bokade lektioner, så du har en tydlig plan 👍.

Jag och min pappa ska ha byta däck-kurs helgen som kommer, jag börjar i den änden och lär mig det först tänker jag, det vill jag kunna! Kan ni det?
Förvånansvärt få verkar kunna det tycketjdg?! Jag trodde det var ett krav för körkort?
 
Okej!

Men vad bra att ha preliminär-bokade lektioner, så du har en tydlig plan 👍.

Jag och min pappa ska ha byta däck-kurs helgen som kommer, jag börjar i den änden och lär mig det först tänker jag, det vill jag kunna! Kan ni det?
Förvånansvärt få verkar kunna det tycketjdg?! Jag trodde det var ett krav för körkort?

Jag kan inte! Men får man punktering vore det nog bra att kunna förstås :laugh:.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 228
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp