Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Tack och lycka till du med!

Ja, jag har hållt på länge om man lägger ihop allt, i så fall skulle det bli 10 år tror jag :p. Är dock bara ett par veckor under 2010 samt februari-juni som jag kört regelbundet. Kanske bäst att säga det så det inte verkar helt orimligt :laugh:.

Ja, det är ju skillnad på att känna själv att man klarar något och att någon säger att man klarar något!
Tack! :)
Pappas kompis sa att han ville köra med mig innan mamma eller pappa gjorde det, men att de skulle vara med så att han kunde ge dem lite tips. Sammanlagt blev det 2h och efter det började jag och pappa lite. Sen körde jag bara med mamma i kanske 8-9 månader för att jag och pappa inte riktigt matchade. Efter några gånger började pappa svara på sina sms när jag övningskörde med motiveringen att jag fick bilen att rulla och stanna själv där den skulle. Men det i kombination med att han är jättelångsam på att svara utan mobilen gjorde att om jag frågade hur jag skulle göra så var jag tvungen att komma på en lösning själv utefter vad jag trodde var rätt. Det jag frågade om var knske i del femton i teorin och jag hade läst till del tre, så jag hade ingen chans att veta :cautious:

Egentligen borde pappa pluggat teorin med mig så att han också vet vad som gäller. Det finns mängder av grejer där jag säger "det står att jag ska göra så här om jag ska dit" och pappa säger "men du KAN göra på det här sättet också, det brukar jag" :D

Jag tänker att det inte gör något om man håller på länge, jag kommer nog inte vara redo på min 18-års dag. Sen om andra är det är det ju jättebra, men alla är inte likadana. På introduktionkursen sa pappas kompis att han har haft en elev som hållt på regelbundet i 15 år och gått introduktionkursen tre gånger. Men till slut gick det :)
 
Kommer aldrig att glömma när hon plötsligt skrek "sväng, sväng" vid en rondell i Hedemora och jag gör en korrekt utkörning ur rondellen... men fel avfart (givetvis visste jag vart vi skulle). Det visade sig att hon tyckt jag låg för långt ut mot vägkanten för hon var inte van att sitta på passagerarsidan :rofl:
:rofl:

När vi åker någon stans med familjen är det nästan uteslutande pappa som kör. Även när min mamma och pappa var ihop var det så. Men en gång i vintras skulle pappas tjej köra och pappa fick sitta i baksätet. Vid första svängen säger pappa "wow vad coolt, bilen har blinkers på backspegeln också!". Vi har haft den bilen i familjen i 9 år, men eftersom han alltid suttit bakom ratten har han inte sett det tidigare. Vi retar honom fortfarande för det :rofl:
 
Kör så ofta du kan och olika modeller och märken så du lär dig var reglage, växlar mm ligger. hissa upp och ner olika fönster, använda vindrutetorkarna, start i backe, parkera i backe, köra i rondeller, köra upp i rätt hastighet på påfarten så du inte hindrar trafiken när du ska ut med fler trafikanter.

Krypköra på en stor parkering, passa då även på att träna fickparkeringar, backa runt hörn, backa in på en ledig parkeringsplats. Ta med dig koner, lätta att sätta upp och som är lätta att packa ihop för att ta med dig igen.

Nöt på med de små detaljerna så du vet hur du justerar speglarna under färd om de inte redan var justerade. slå av/på radion, byt kanal, placera dig rätt i korsningar, ut på motorväg när det inte är värsta rusningen och använd accelerationsfältet/påfarten för att komma upp i rätt hastighet innan du kör ut på motorvägen.

Träna, träna så fort du får chansen! Kolla oljan, är ringtrycket rätt? Behöver det fyllas på vatten? Är däcken godkända?
 
Jag har haft körkort i ca 7 år nu och jag säger som alla andra att det blir bättre ju mer man kör.

Jag är nog lite som dig och har väldigt stor respekt för att jag sitter och rattar runt en dödsmaskin, och det tog mig ett bra tag att känna mig bekväm med att klia mig på axeln eller dra ner värmen i bilen. Jag kan fortfarande inte bara göra det spontant eftersom jag känner den där respekten, så jag väntar ofta till en lämplig sträcka och kollar att kusten är klar innan jag börjar ratta på reglage medan jag kör 🙈 Tänker att om jag nu lyckas göra något dumt kan det ju bara vara jag som dör och inte någon annan :D

Tänkte länge att jag aldrig någonsin skulle kunna vara en sån där person som dricker vatten eller äter bakom ratten för då dör jag och andra omkring mig - tills i somras då jag faktiskt tog en klunk ur en vattenflaska och det gick ju faktiskt bra :D

Så det kommer, ge dig själv lite tid. För mig tog det nog abnormt lång tid (känns det som).

Sedan när du kör in i sämre situationer som kräver 100% uppmärksamhet, kommer det automatiskt (i alla fall för mig). Alla obekvämligheter osv rinner av då och jag får 100% fokus.
 
Min övningskörning var också utspridd... jag började när jag var 18 men jag var så himla rädd och mamma underlättade inte direkt. I efterhand borde jag ha skrivit in mig på en körskola direkt istället för att köra så mycket med henne, då hade nog körkortet gått snabbare att ta.

Kommer aldrig att glömma när hon plötsligt skrek "sväng, sväng" vid en rondell i Hedemora och jag gör en korrekt utkörning ur rondellen... men fel avfart (givetvis visste jag vart vi skulle). Det visade sig att hon tyckt jag låg för långt ut mot vägkanten för hon var inte van att sitta på passagerarsidan :rofl:

Min körskolelärare var helt suverän, det var mycket tack vare honom att det gick så snabbt (jag tog några lektioner utöver de som ingick i snabbpaketet pga att jag fick vänta på uppkörningen). Han checkade snabbt av vad jag kunde och sedan övade vi inte så mycket på det (i mitt fall landsvägskörning).
Omg, skulle höra mamma och mig i bilen. (har aldrig övningskört med henne) vänster! Vänster! (svänger höger) puh nu kom vi rätt!
 
Tja, övningsköra med mamma var iaf härdande... och åka med henne gjorde att jag visste hur man INTE kör (men hennes äldre syster samt mormor och morfar var värre...).
:D pappa var härdande avslappnad, han hade somnat en gång när jag skulle köra in i stan igen i mörker, trafikljus överallt, en gång. Pappa, pappa! vakna! men jag klarade mig igenom det ändå. (Då hade jag kommit en bit i körandet måste jag säga bara.)

Mamma är hårresande att åka med än idag, mer om hon är vid ratten än bredvid men det är nästan jämt skägg.
 
:D pappa var härdande avslappnad, han hade somnat en gång när jag skulle köra in i stan igen i mörker, trafikljus överallt, en gång. Pappa, pappa! vakna! men jag klarade mig igenom det ändå. (Då hade jag kommit en bit i körandet måste jag säga bara.)

Mamma är hårresande att åka med än idag, mer om hon är vid ratten än bredvid men det är nästan jämt skägg.

Kör jag säger jag inget, jag hatar backseat drivers... men det har kanske förekommit att jag frågat om jag ska ta över ratten när vi rastat :angel:

De enda jag känner mig säker att åka med är min särbo, mindre än en handfull kompisar och mina testförarkollegor.
 
Kör jag inget säger jag inget, jag hatar backseat drivers... men det har kanske förekommit att jag frågat om jag ska ta över ratten när vi rastat :angel:

De enda jag känner mig säker att åka med är min särbo, mindre än en handfull kompisar och mina testförarkollegor.
Det är inte så mycket det som -där! DÄR, en antikaffär (fel fil, för sent), sväng nu Nu sväng sväng! Ååååh neeej, vi missade den. (uhm säg till tidigare?) där Där, se Caféet. Sväääng. Men det kanske räknas!?

Baksäteschaufförer var mest morfar och gammelfarbror, de närapå vägrade släppa bilen till en (ens för att man behövde öva) innan de är jättegamla och supertrötta, sedan satt de och höll förtvivlat i dörren och sa till när man skulle växla. :eek:
 
Senast ändrad:
Det är inte så mycket det som -där! DÄR, en antikaffär (fel fil, för sent), sväng nu Nu sväng sväng! Ååååh neeej, vi missade den. (uhm säg till tidigare?) där Där, se Caféet. Sväääng. Men det kanske räknas!?

Baksäteschaufförer var mest morfar och gammelfarbror, de närapå vägrade släppa bilen till en (ens för att man behövde öva) innan de är jättegamla och supertrötta, sedan satt de och höll förtvivlat i dörren och sa till när man skulle växla. :eek:
Jag körde med mamma i helgen i en ny stad och vi hade bara fått en adress så mamma slår in den på GPSen. Vi tänkte att det var bra övning att köra efter GPS iallafall en gång... "ta tredje avfarten i rondellen" säger GPSen. Men DÄR VAR INGEN JÄKLA RONDELL och har inte varit på flera ÅR. Så vi körde runt säkert tre varv. Av E4, på någon riksväg, av samma riksväg, på E4, av E4 osv. Och GPSen tjatar "ta tredje avfarten i rondellen, följ väg X". Till slut stängde vi av GPSen och körde på chans istället och kom rätt direkt 😅
—————————————

Pappa har för övrigt svart bälte i backseat driving. Och då menar jag inte när vi övningskör, då SKA han säga hur jag ska göra. Men när mina föräldrar var ihop så tjatade han på mamma och nu tjatar han på sin tjej. Det var nog därför mamma nästan aldrig körde, för att hon ofta fick säga "nu kör JAG, då bestämmer jag" 🙄
 
Pappa har för övrigt svart bälte i backseat driving. Och då menar jag inte när vi övningskör, då SKA han säga hur jag ska göra. Men när mina föräldrar var ihop så tjatade han på mamma och nu tjatar han på sin tjej. Det var nog därför mamma nästan aldrig körde, för att hon ofta fick säga "nu kör JAG, då bestämmer jag"
Sådana personer klarar jag inte av, skulle jag få en sådan person i min bil så kommer jag stanna och säga att personen kan kliva ur bilen och gå istället, för uppenbarligen duger inte min körning å då behöver man heller inte åka me. :devil:😤
 
@Takire jag tror att vi har ungefär samma problem. Fast jag började övningsköra för ca ett år sen, så jag har nog inte hållt på lika länge.

Otålig som jag är så tog jag upp problemet för några veckor sen med pappas kompis som är trafiklärare. Han svarade bara "mängdträning" och "börja från början och gör de momenten tills de 100% sitter". Det är tålamodsprövande, men jag tycker nog att jag blivit lite säkrare i att tex kunna ta bort ett hårstrå som hamnat fel efter att jag och pappa börjat om från början och verkligen övat in momenten tills att JAG känner mig säker i det. Och alltså inte att bara han tycker att jag kan det.

Jag tror inte att jag har så mycket mer att tillägga, förutom att mängdträning alltid är bra och inte går att få för mycket av (enligt pappas kompis ;)) och lycka till! :up:
Ja, det är ju skillnad på att känna själv att man klarar något och att någon säger att man klarar något!

Word på detta!

Jag har också övningskört tidigare och haft samma problem. Jag vill öva lääänge på grunderna så de sitter och inte gå vidare för tidigt.

Jag har tänkt ta upp det igen nu kanske med en annan person.
Vore ju grymt om vi kunde peppa och hjälpa varann här.
Jag är 33 år.
 
Men äsch då!👎 Kan bli liiite tajt :D

Hur var det nu man fixade nytt sånt här? Pris?

Hittar inte mina böcker heller, trodde de skulle va här hem-hemma... men kan hända de är hemma hos mamma.... håll tummarna är ni snälla.
 

Bifogade filer

  • 20200804_154719.jpg
    20200804_154719.jpg
    374,6 KB · Visningar: 66
Men äsch då!👎 Kan bli liiite tajt :D

Hur var det nu man fixade nytt sånt här? Pris?

Hittar inte mina böcker heller, trodde de skulle va här hem-hemma... men kan hända de är hemma hos mamma.... håll tummarna är ni snälla.
Besök/ring valfri trafikskola och boka en introduktionskurs. Efter att du har gått den ansöker du om ett nytt körkortstillständ på trafikverkets hemsida :)

Vad det kostar? Tror vi betalade 350kr/person (eller 450 kanske? Minns inte riktigt). Tänk på att personen du ska övningsköra med måste ha ett giltigt handledartillstånd (ni kan dock gå kursen på olika trafikskolor vid olika tillfällen) och att handledaren måste ha tillståndet med sig vid övningskörning :)

Kan rekommendera en STR-ansluten trafikskola då de har krav på att hålla en viss standard etc :)
 
Besök/ring valfri trafikskola och boka en introduktionskurs. Efter att du har gått den ansöker du om ett nytt körkortstillständ på trafikverkets hemsida :)

Vad det kostar? Tror vi betalade 350kr/person (eller 450 kanske? Minns inte riktigt). Tänk på att personen du ska övningsköra med måste ha ett giltigt handledartillstånd (ni kan dock gå kursen på olika trafikskolor vid olika tillfällen) och att handledaren måste ha tillståndet med sig vid övningskörning :)

Kan rekommendera en STR-ansluten trafikskola då de har krav på att hålla en viss standard etc :)

Måste man gå introduktionskurs innan? Det behövde man inte tidigare tror jag? Har det ändrats nu?
Tror inte det stod så där jag gick in och läste och såg att det behövdes syntest (det hade jag glömt, men när jag tänker efter vet jag ju att det är så). Ska kika igen.

Jo, att handledaren behöver tillstånd och handledarkurs vet jag, det ska bli. Det behövdes inte i första vevan när jag började övningsköra, va ju synd jag inte gick in för det då :p.
 
@strawberrysylt Vi kan gärna peppa varandra. Eller uppmuntra, jag är nog inte så peppig :D. Förstår om det kändes tajt att bli klar till 19/8!

Mina föräldrar har faktiskt inte gått någon introduktionsutbildning 🤔, de har dock godkända handledarbevis. Detta för att vi började innan lagen trädde i kraft. Fast det går inte att hitta information om att det är möjligt att "slippa undan" kursen (som nog dessutom är bra att gå oavsett).
 
Måste man gå introduktionskurs innan? Det behövde man inte tidigare tror jag? Har det ändrats nu?
Tror inte det stod så där jag gick in och läste och såg att det behövdes syntest (det hade jag glömt, men när jag tänker efter vet jag ju att det är så). Ska kika igen.

Jo, att handledaren behöver tillstånd och handledarkurs vet jag, det ska bli. Det behövdes inte i första vevan när jag började övningsköra, va ju synd jag inte gick in för det då :p.
Du kan säkert söka om körkortstillstånd nu få ett med ny giltidhetstid. Men giltighetstiden är inte samma som giltighetstiden för introduktionsutbildningen. På min profil i elevcentralen ser det ut så här:
9B3EEEAB-3625-4398-942F-CBA95E6877B8.jpeg

Jag får "bara" övningsköra till 2024-04-24 eftersom jag inte har någon giltig introduktionsutbildning efter det, även om körkortstillståndet gäller längre. Sen har jag ett annat giltighetsdatum för Riskettan, som inte står med där. Klantiga jag har tydligt noterat i min pärm att "kursen gäller i fem år!" men inte skrivit vilken dag jag gick kursen :rofl:


Jag skulle tro att man måste gå introduktionskursen innan, men det bästa är nog att du ringer någon trafikskola och frågar. Jag har bara gjort vad jag blivit tillsagd av pappas kompis :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 897
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 230
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp