Bukefalos 28 år!

kött= djurplågeri?

Problemet @Trani är att utomlands är lagstiftningen mycket mindre sträng. Det betyder att för varje jordbruk som läggs ner i Sverige flyttar man produktion till ett land med sämre lagstiftning.

Detta gäller oavsett om man är vegetarian/vegan/blandätare. Äta måste vi ALLA och den maten måste producerad någonstans.

Att göra vår lagstiftning ännu strängare kommer bara skynda på utlandsflytten ännu mer.

Fast det stämmer inte, alla undersökningar visar att det är den medvetne konsumenten som väljer svenskt och de efterfrågar även mer eko.
Marknadsmässigt gör man ett kardinalfel när man försöker tumma på utevistelse, eller börja fixera grisar. Svenskt kött kan inte konkurrera på EUs villkor utan enbart genom att förbli ett mer etiskt alternativ.

Se bara på den ökade antibiotikabehandling som blir nödvändig om vi trycker ihop djuren mer,slutar ha dem ute.. Det är inget som efterfrågas!

Jag kan inte förstå hur LRF har missat vad konsumenten efterfrågar, att man istället närmar sig europeisk djurhållning.
Vad är nästa steg? Slakt utan bult så det går fortare = mer profit?
 
Problemet @Trani är att utomlands är lagstiftningen mycket mindre sträng. Det betyder att för varje jordbruk som läggs ner i Sverige flyttar man produktion till ett land med sämre lagstiftning.

Detta gäller oavsett om man är vegetarian/vegan/blandätare. Äta måste vi ALLA och den maten måste producerad någonstans.

Att göra vår lagstiftning ännu strängare kommer bara skynda på utlandsflytten ännu mer.
En annan möjlighet är att begränsa importen, det är inte rimligt att livsmedel som kan produceras på ett bra sätt i Sverige importeras :)
 
LRF har inte missat vad konsumenten efterfrågar! Dock är det en (fortfarande) relativt liten andel av konsumenterna som vill ha eko och/eller närproducerat. Det är ett faktum. Marknaden ökar lavinartat men från små siffror. Danskarna t ex är mycket bättre än oss.

Och att produktionen flyttar utomlands är ett faktum.

Marknadsföring för våra produktionsmetoder, absolut, men det ska ske frivilligt och inte genom lagstiftning. Varumärken och branschöverenskommelser är rätt väg att gå anser jag.
 
En annan möjlighet är att begränsa importen, det är inte rimligt att livsmedel som kan produceras på ett bra sätt i Sverige importeras :)

Vad är ett bra sätt? Om franska bönder kan producera en viss vara effektivare än svenska, så är det väl oftast rimligt att de har en större produktion av den varan och att vi importerar. Det viktiga är att vi ser till att all mat som importeras är producerad under villkor som om det hade varit i Sverige, hade varit lagliga och goda. Där finns det vissa möjligheter även för offentliga upphandlare att ställa krav, inte på att maten är svensk, men att den uppfyller kraven som man bör kunna ha.

Samtidigt som jag tycker att vi ska värna och vara stolta om vår svenska livsmedelsproduktion, tycker jag vi ska bli mindre nationalistiska per definition och mer styrda av kvalitet, arbetarskydd, djurskydd och andra viktiga parametrar för hållbar livsmedelsproduktion. Sedan finns det en del parametrar som handlar om självförsörjningsgrad som är viktiga att ha med i ekvationen, som de mest nyliberala i diskussionen tenderar att inte vilja förstå.
 
@Trani Det tycker jag också, det hoppades jag framgick när jag tryckt på att det hela tiden regleras. Men att det inte är ultimat innebär inte att det är dåligt, enligt min erfarenhet.
Klart att det finns djur och människor som har det sämre än den genomsnittliga svenska mjölkkon. Uppenbarligen har vi människor olika åsikt om vad som är bra och dålig djurhållning. Det ser vi ju i tråden.

Jag förstår att mjölkbönder måste förhålla sig till att de driver en produktion. Om premissen är att mjölk skall produceras för marknaden så måste ju det vägas mot kornas behov. Själv konsumerar jag inte mejeriprodukter och jag anser att samhällsnyttan av mejeriproduktion inte rättfärdigar förhållandena. Men jag bedömer ju samhällsnyttan som lägre än vad de allra flesta gör.
 
Problemet @Trani är att utomlands är lagstiftningen mycket mindre sträng. Det betyder att för varje jordbruk som läggs ner i Sverige flyttar man produktion till ett land med sämre lagstiftning.

Detta gäller oavsett om man är vegetarian/vegan/blandätare. Äta måste vi ALLA och den maten måste producerad någonstans.

Att göra vår lagstiftning ännu strängare kommer bara skynda på utlandsflytten ännu mer.
Nej? Veganer äter ingenting som kommer från djurproduktion. Diskussionen rör mjölkproduktion dessutom.

Eller vad menar du?
 
Sen kan vi ju plantera gran på alla åkrar utom de mest bördiga i Skåne och skeppa livsmedel kors och tvärs (allra helst med lastbil på nya effektiva motorvägar) för att det är något öre billigare att producera någon annanstans - just nu. Vad det gör för landskapet, miljön och människors livskvalitet totalt behöver vi inte bry oss om?

Att sträva efter närproducerat är att maximera nyttan, kanske inte alltid för enskilda storföretag men för samhället som helhet :)
 
Nej? Veganer äter ingenting som kommer från djurproduktion. Diskussionen rör mjölkproduktion dessutom.

Eller vad menar du?

Jag menar att 1) Det behövs bönder för att producera veganmat och 2) Stor del av den veganmat som produceras med dagens metoder är helt beroende av animalieproduktion.

Dessutom är ekoproduktion också beroende av konventionell produktion.

Allt är inte så enkelt som man kan tyckas tro ;)
 
Nej? Veganer äter ingenting som kommer från djurproduktion. Diskussionen rör mjölkproduktion dessutom.

Eller vad menar du?
Kanske för att (djur)bönder väldigt ofta även har produktion av ex spannmål eller andra grödor. Lägger man ner djurdelen lägger man ner resten också. Vilket kommer påverka även veganen.

Alla som vill ha något att äta och inte är helt självförsörjande är i direkt behov av bönderna.
 
Sen kan vi ju plantera gran på alla åkrar utom de mest bördiga i Skåne och skeppa livsmedel kors och tvärs (allra helst med lastbil på nya effektiva motorvägar) för att det är något öre billigare att producera någon annanstans - just nu. Vad det gör för landskapet, miljön och människors livskvalitet totalt behöver vi inte bry oss om?

Att sträva efter närproducerat är att maximera nyttan, kanske inte alltid för enskilda storföretag men för samhället som helhet :)

Hur kom "något öre" med i bilden? Är det något öre billigare och bättre, kommer transportkostnaderna att göra det till en dålig affär. Idag är ett av problemen att transporter kostar för lite.

Jag har inte påstått att det är fel att sträva efter närproducerat men jag tycker inte heller vi ska stirra oss blinda på det heller.
 
Kanske för att (djur)bönder väldigt ofta även har produktion av ex spannmål eller andra grödor. Lägger man ner djurdelen lägger man ner resten också. Vilket kommer påverka även veganen.

Alla som vill ha något att äta och inte är helt självförsörjande är i direkt behov av bönderna.
Jag menar att 1) Det behövs bönder för att producera veganmat och 2) Stor del av den veganmat som produceras med dagens metoder är helt beroende av animalieproduktion.

Dessutom är ekoproduktion också beroende av konventionell produktion.

Allt är inte så enkelt som man kan tyckas tro ;)
Jag är inte övertygad om att just mjölkproduktion är så otroligt nödvändigt. Därmed inte sagt att jag tror att det skulle vara särskilt enkelt att avveckla mjölkindustrin.
 
Jag är inte övertygad om att just mjölkproduktion är så otroligt nödvändigt. Därmed inte sagt att jag tror att det skulle vara särskilt enkelt att avveckla mjölkindustrin.

Fast vad är det som gör att du tror annan animalieproduktion är bättre (ur din synvikel)? Vad har du själv ätit idag?
 
Hur kom "något öre" med i bilden? Är det något öre billigare och bättre, kommer transportkostnaderna att göra det till en dålig affär. Idag är ett av problemen att transporter kostar för lite.

Jag har inte påstått att det är fel att sträva efter närproducerat men jag tycker inte heller vi ska stirra oss blinda på det heller.
För en del produkter, som exv. spannmål handlar det om ören och inte kronor.

Men jag håller med om att transportkostnaderna är för låga, de bär inte på något vis den belastning på miljön de medför.
 
Jag är inte övertygad om att just mjölkproduktion är så otroligt nödvändigt. Därmed inte sagt att jag tror att det skulle vara särskilt enkelt att avveckla mjölkindustrin.

Det är nog inte så enkelt nej.
Jag skulle nog alltså inte vilja kalla mjölkproduktionen direkt onödig så som vi har våra vanor idag.

Mjölkprodukter används i rätt stor utsträckning i den vardagliga maten vi äter.
Ett storhushåll tex har inga litersmjölk utan 40literspaket. Ska man göra 100 liter sås till traktens äldreboenden går det åt endel.
Någon kanske behöver berika sin mat och man använder grädde istället för pulver. Hellre det tycker jag.

Hellre äkta smör än den långa produktionskedjan för att framställa margarin.

Vår traditionella husmanskost innehåller mycket mjölkprodukter. Svensk husmanskost är ett kulturarv.

Och även om norden äter betydligt mer (och tål det på ett helt annat sätt) mjölkprodukter än i andra delar av världen så är det en del i vår utveckling att det blivit så. Vi lever därefter och vår mat är därefter.

Jag själv dricker sällan mjölk rätt upp och ner, men använder det i princip dagligen i all matlagning och bakning. Jag är nog en ganska normal användare av mjölkprodukter. Ska alla som är som jag i mitt mjölkproduktsanvändande ändra sina matvanor tar det nog sin lilla tid :D (Alla vet ju vad enkelt det är att ändra sina matvanor?:angel:)

Att ta bort mjölkprodukter skulle definitivt inte vara gjort på en rast. Och det skulle påverka olika delar av samhället ganska mycket.
 
Jag skulle nog alltså inte vilja kalla mjölkproduktionen direkt onödig så som vi har våra vanor idag.
Att mjölkkonsumtion ingår i den kulturella normen är inte samma sak som att den är nödvändig. Den är inte nödvändig i den mening att den ger en svårslagen samhällsnytta. Vi behöver inte mjölk för att t ex stävja svält eller liknande. Mycket av mjölken som produceras blir dessutom pulver som används i diverse varor som chips, choklad och dylikt. Så t ex kulturarvet i Västerbottensost är ju en väldigt liten bit av det hela.
 
Fast vad är det som gör att du tror annan animalieproduktion är bättre (ur din synvikel)? Vad har du själv ätit idag?
Köttproduktion vilar åtminstone inte på premissen att skilja föräldradjur och avkomma åt strax efter födsel. Om vi nu jämför nötkreatursproduktion. Kycklingindustrin t ex är ju inte heller särskilt mysig.
 
Att mjölkkonsumtion ingår i den kulturella normen är inte samma sak som att den är nödvändig. Den är inte nödvändig i den mening att den ger en svårslagen samhällsnytta. Vi behöver inte mjölk för att t ex stävja svält eller liknande. Mycket av mjölken som produceras blir dessutom pulver som används i diverse varor som chips, choklad och dylikt. Så t ex kulturarvet i Västerbottensost är ju en väldigt liten bit av det hela.

Det ar inte "nodvandigt" med kaffee, te, eller saft heller ... Eller salad och paprikor ... eller ... Det ar inte mycket som ar "nodvandigt" men det skulle helt klart bli saknat om det inte fanns.
Dock anvands det mycket mjolk produkter i den Svenska kulturella maten. Inte alls "nodvandigt" men valdigt manga Svenskar skulle ha problem att laga mat utan mjolk produkter. Jag ser mat fran manga andra stallen i varlden bli "forSvenskade" och man lagger till en klick gradde eller creme fresh i saser och annat for att "det blir godare da". Det behovs inte alls, men det passar den Svenska smaken battre.
 
Det ar inte "nodvandigt" med kaffee, te, eller saft heller ... Eller salad och paprikor ... eller ... Det ar inte mycket som ar "nodvandigt" men det skulle helt klart bli saknat om det inte fanns.
Dock anvands det mycket mjolk produkter i den Svenska kulturella maten. Inte alls "nodvandigt" men valdigt manga Svenskar skulle ha problem att laga mat utan mjolk produkter. Jag ser mat fran manga andra stallen i varlden bli "forSvenskade" och man lagger till en klick gradde eller creme fresh i saser och annat for att "det blir godare da". Det behovs inte alls, men det passar den Svenska smaken battre.

Håller helt och hållet med!

---------------------------------
Det finns oerhört mycket som inte är nödvändigt.
Ett litet exempel är att äta säsongsmat helt ur säsong. Det är onödigt. Hur många äter inte typ tomat gurka eller sallad under vinterhalvåret? Men då är vi förvisso inne på miljöfrågan.:cool:
Och då dricker jag nog hellre svensk mjölk i december än äter importerad sallad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Uterätt för kor
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp