kött= djurplågeri?

LRF har inte missat vad konsumenten efterfrågar! Dock är det en (fortfarande) relativt liten andel av konsumenterna som vill ha eko och/eller närproducerat. Det är ett faktum. Marknaden ökar lavinartat men från små siffror. Danskarna t ex är mycket bättre än oss.

Och att produktionen flyttar utomlands är ett faktum.

Marknadsföring för våra produktionsmetoder, absolut, men det ska ske frivilligt och inte genom lagstiftning. Varumärken och branschöverenskommelser är rätt väg att gå anser jag.

Jag tycker visst att LRF är ute och cyklar när de vill tumma på djurskyddet, när det är den svenska djurskyddslagen som gör att många väljer att betala ett par kronor mer för att svenska produkter.
 
Håller helt och hållet med!

---------------------------------
Det finns oerhört mycket som inte är nödvändigt.
Ett litet exempel är att äta säsongsmat helt ur säsong. Det är onödigt. Hur många äter inte typ tomat gurka eller sallad under vinterhalvåret? Men då är vi förvisso inne på miljöfrågan.:cool:
Och då dricker jag nog hellre svensk mjölk i december än äter importerad sallad.

Jag tycker det är stor skillnad på nödvändigt så som näringsmässigt livsavgörande och "gott". Jag älskar ost, men jag kan ju inte lura mig själv att jag verkligen behöver ost.

Jag äter hellre sallad som importeras än dricker inhemsk mjölk, för mjölkproduktion är en energikrävande miljöbov som dessutom förutsätter att köttet av produktionsdjuren ska konsumeras.
 
Jag tycker att den här länken sammanfattar allt jag vill ha sagt om animalieproduktion.

http://www.cowspiracy.com/facts/

För mig är det inte helt förnuftigt att leva på ett sätt som drabbar oss alla negativt.

En del här pratar om normer och tradition, jag vill bara påpeka att det är en väldigt ny företeelse att äta kött dagligen.
Kött är dessutom det enda livsmedlet som blivit BILLIGARE de senaste 30 åren. I en del av Kina är det tradition att tortera ihjäl hundar, så att köttet smakar bättre...Not an valid argument, enligt mig..

Alternativet för allätarna är att antingen föda upp djur på människomat: majs och sojabönor, för det finns inte kapacitet att låta alla våra köttdjur beta. Jorden är helt enkelt inte tillräckligt stor. Eller bördig.
Jag tycker det är bättre att äta sojabönan och omfördela våra resurser så att alla på planeten får mat :)-
 
Jag tycker visst att LRF är ute och cyklar när de vill tumma på djurskyddet, när det är den svenska djurskyddslagen som gör att många väljer att betala ett par kronor mer för att svenska produkter.

Fast det valet kommer konsumenten fortfarande att ha.

Ang LRFs ställning är den inte absolut att vi ska tumma på djurskyddet. Det råder väldigt delade meningar inom förbundet om detta.
 
Jag tycker visst att LRF är ute och cyklar när de vill tumma på djurskyddet, när det är den svenska djurskyddslagen som gör att många väljer att betala ett par kronor mer för att svenska produkter.
Håller med från mig själv som konsument. Skulle det ner på samma nivå som övriga så skulle jag inte välja svenskt i samma omfattning som jag gör nu.
 
Fast majs ar inte "manniskomat" ... USA odlar nastan halften av all majs i varlden ... och 75 - 85% av den majsen gar till djurfoder. (Mest "cattle", kor/tjurar/etc) Det innebar att majs definitivt kan raknas till djurfoder mer an mannisko mat.:cool:

Jag menar nog att majs går att äta och är hyfsat energirikt. Att det därför borde bli människomat istället. Framförallt med tanke på att kor inte är gjorda för att födas upp på majs och lätt får magsår. (jämfört med gräs- och beten har vi för få av på vår jord).
 
Jag vill, som alltid, slå ett slag för gräsbetesdjuren! Det nyttigaste och godaste köttet! Dessutom har betesdjur visat sig vara det effektivaste sättet att hindra ökenutbredning - finns en mycket intressant TED-föreläsning om detta, vilken det tipsats om i tidigare trådar på detta ämne. (Där fick jag också lära mig att ökenutbredningen inte alls bara är ett afrikanskt problem utan faktiskt rör stora delar av världen idag...)

En fråga som kommit upp vid flera tidigare diskussioner i ämnet och vilken jag ännu inte sett något svar på är om man verkligen kan ha tillräckligt effektiva och samtidigt miljövänliga odlingar utan den gödsel som animalieproduktionen resulterar i? Vad ska man gödsla med då? I min egen trädgård använder jag, förutom egenproducerad höns- resp hästgödsel, visserligen nässelvatten till viss del. Men som jag förstått saken kan detta inte ersätta "animaliegödsel" om produktionen ska bli tillräckligt effektiv för att mätta alla munnar... Eller?!
 
Men jag skulle tro att det odlas på en åker, som vattnas med vatten och skördas av en bonde.
Resursmässigt svinn, att odla majs till djur.

"Mannisko majs" behover oandligt mycket mer vatten och naring an majs till djurfoder. Pa manga stallen finns inte nog med vatten (regn, floder, sjoar) for att odla mannisko majs men djurfoder kan vaxa dar.

Pa manga stallen kan det ocksa vara svart att ha djuren att beta da det inte regnar tillrackligt for att upratthalla grasproduktionen om djuren gar pa falten och ater. Dar kan man ofta odla grassorter som djuren kan ata aven om de inte haller for att djuren ska ga pa dem. Slits rotterna upp blir det en ny oken.
 
"Mannisko majs" behover oandligt mycket mer vatten och naring an majs till djurfoder. Pa manga stallen finns inte nog med vatten (regn, floder, sjoar) for att odla mannisko majs men djurfoder kan vaxa dar.

Pa manga stallen kan det ocksa vara svart att ha djuren att beta da det inte regnar tillrackligt for att upratthalla grasproduktionen om djuren gar pa falten och ater. Dar kan man ofta odla grassorter som djuren kan ata aven om de inte haller for att djuren ska ga pa dem. Slits rotterna upp blir det en ny oken.

Du har bra poänger, men när vi snackar resurser går det ändå inte att jämföra. 1,5 acres räcker för att producera 37,000 pounds vegetabilier för människor, samma areal producerar 375 pounds kött. Och då har vi inte tittat på vattenförbrukningen. animalieproduktion står för 20-33% av vår totala sötvattenförbrukning. I USA går 55% av vattenförbrukningen åt att odla mat åt köttdjuren. det går att få ut 15 gånger mer protein på odlingsmarken om man konsumerar sojabönan direkt istället.
 
Bade majs och soya bonor behover roteras for att fa en lonsam skord. Sa har har de flesta bonder soya i 4-5 ar och sedan roterar man till majs. Bade majs och soya bonor producerar bast med "riktig" godsel, konst godsel som innehaller nitrogen (jag tror att alla konstgodsel gor det, men ratta mig om jag har fel) gor majs skorden mycket mindre och framforallt mindre narings rik och soya plantan vaxer sig stor och buskig, daremot fortvinar bonorna.

Det ar inte fullt sa latt att byta fram djur till att odla bara vaxter som man skulle kunna tro. Viss mark behover att djuren gar och trampar for att jorden ska dra at sig vatten och halla sig fuktig sa nagot kan vaxa dar ...
I USA och Canada larde man sig svarigheterna att odla pa prairien under 1930 talet da den firtila joden blaste bort pa manga stora omraden. Numera anvander man en teknik (dryland farming) som gar ut pa hur man bade sar, skordar och nar ... den sorts groda man da satter ar oerhort viktigt med tanke pa att man forsoker pricka in nar och hur det regnar sa den skord som behover mer vatten kan fa det och den som klarar langa relativt torra perioder kan vaxa da.
 
>
Bade majs och soya bonor behover roteras for att fa en lonsam skord. Sa har har de flesta bonder soya i 4-5 ar och sedan roterar man till majs. Bade majs och soya bonor producerar bast med "riktig" godsel, konst godsel som innehaller nitrogen (jag tror att alla konstgodsel gor det, men ratta mig om jag har fel) gor majs skorden mycket mindre och framforallt mindre narings rik och soya plantan vaxer sig stor och buskig, daremot fortvinar bonorna.

Det ar inte fullt sa latt att byta fram djur till att odla bara vaxter som man skulle kunna tro. Viss mark behover att djuren gar och trampar for att jorden ska dra at sig vatten och halla sig fuktig sa nagot kan vaxa dar ...
I USA och Canada larde man sig svarigheterna att odla pa prairien under 1930 talet da den firtila joden blaste bort pa manga stora omraden. Numera anvander man en teknik (dryland farming) som gar ut pa hur man bade sar, skordar och nar ... den sorts groda man da satter ar oerhort viktigt med tanke pa att man forsoker pricka in nar och hur det regnar sa den skord som behover mer vatten kan fa det och den som klarar langa relativt torra perioder kan vaxa da.

Jag vet att grödor roteras, det gör de även om de ska ätas av mig istället för kon...Det finns mer gödsel än vad vi behöver. Så det vore inget problem att börja äta kött högst en gång i veckan.

och i många andra delar i världen skördar man skog för att ge bete (amazonas) och öken sprider ut sig (centrala afrika) vilket ger obotliga skador på unika biotoper.

Jag säger inte att det är enkelt på alla platser, men att en generell övergång till vegetarisk kost och odling är en förutsättning för att både minska svält, rädda miljön och en vinst för djurvälfärden.

All forskning pekar på det jag säger- det är mer energieffektivt, miljövänligt, vattensparande och djuretisk att äta bönan istället för kossan. Om man inte är villig att ta det steget fullt ut så behöver vi ändå se över vår otroliga överkonsumtion av kött för att stävja alla de miljöproblem vårt frossande orsakar.

För mig är det irrelevant om man anser att det är rätt eller fel att äta djur, men det är viktigt att vi alla ändrar våra vanor för att föda oss alla, inte bara vi rika västerlänningar.

I många utvecklingsländer odlas grödor av fattiga, grödor som blir foder till köttdjur de inte har råd att konsumera. så de svälter.

Inte ok.
 
Att det finns mer godsel an vi behover skulle jag garna vilja se en kalla pa. Vore det sa skulle vi ju inte behova konst godsel.

Det ar mycket mojligt att det ar mer "energieffektivt, miljövänligt, vattensparande och djuretisk att äta bönan istället för kossan" ... men om bonan inte vaxer utan kossan blir fragan vad vi ska gora av kossan om vi inte ater den?
 
jag kan däremot veta att all mark som nöt betar på inte kan omvandlas för att odla bönor o soja eller majs för den delen.
Dessutom vet vi idag att Saharas utbredning skulle minska o även dra sig tbx om där fick gå betande djur.

Precis, så är det ju! Så jag stör mig verkligen på den "svartvita" uppdelningen att kött alltid skulle vara dåligt för miljön och att vegetabilier alltid är bra - när det i själva verket finns både miljövänligt kött och odling av vegetabilier som skadar miljön.
 
>


Jag vet att grödor roteras, det gör de även om de ska ätas av mig istället för kon...Det finns mer gödsel än vad vi behöver. Så det vore inget problem att börja äta kött högst en gång i veckan.

och i många andra delar i världen skördar man skog för att ge bete (amazonas) och öken sprider ut sig (centrala afrika) vilket ger obotliga skador på unika biotoper.

Jag säger inte att det är enkelt på alla platser, men att en generell övergång till vegetarisk kost och odling är en förutsättning för att både minska svält, rädda miljön och en vinst för djurvälfärden.

All forskning pekar på det jag säger- det är mer energieffektivt, miljövänligt, vattensparande och djuretisk att äta bönan istället för kossan. Om man inte är villig att ta det steget fullt ut så behöver vi ändå se över vår otroliga överkonsumtion av kött för att stävja alla de miljöproblem vårt frossande orsakar.

För mig är det irrelevant om man anser att det är rätt eller fel att äta djur, men det är viktigt att vi alla ändrar våra vanor för att föda oss alla, inte bara vi rika västerlänningar.

I många utvecklingsländer odlas grödor av fattiga, grödor som blir foder till köttdjur de inte har råd att konsumera. så de svälter.

Inte ok.

Först håller jag med om att vi behöver ställa om kosten på bred front och konsumera mindre kött och mer vegetabilier.

Jag tycker däremot inte att det är mer "djuretiskt" att låta djur inte existera. Jag tycker inte heller att forskning kan komma fram till att något är "djuretiskt" eftersom det är en fråga som man inte objektivt kan sätta ett värde på.

Jag tycker till exempel att ett nötdjur som levt ett bra liv i stora hagar och som sedan slaktas på ett bra sätt - har haft ett liv värt att levas, som är mer värt än att aldrig ha fått existera. Jag ser inte vinsten för djurvälfärden i din utopi eftersom det är ointressant att prata om djurvälfärd för djur som inte ens tillåts existera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp