kött= djurplågeri?

Besökarna är ju inte inlåsta hoppas jag. Och högst troligen kan du ta med egen komjölk till campingen.

De har ju fått mycket positiv uppmärksamhet pga det här. Det ligger rätt i tiden. Smart snarare än tramsigt skulle jag säga.

Way Out West har väl inte ens en camping? Så folk kan dricka mjölk precis när de vill förutom under timmarna på festivalområdet.
 
Way Out West har väl inte ens en camping? Så folk kan dricka mjölk precis när de vill förutom under timmarna på festivalområdet.

Och då är det inte samma sak från min sida heller; men jag tycker att det är tramsigt att tvinga på folk kostval genom att vägra servera till exempel mjölk. Så länge det är enskilda ställen eller enskilda serveringar så är det ju inte ett problem; problemet uppstår när valmöjligheten inte ens finns inom greppbart håll. Då blir det ett "tvång". Precis som om det bara skulle serveras entrecote, bacon, kött och korv på festivalområdet. Ät kött eller var hungrig!

De har fått uppmärksamhet och var det syftet så visst. Fine. Men jag trodde det skulle vara musiken som skulle vara i fokus på en festival; sedan är det såklart upp till varje arrangör att bestämma.
 
Way Out West har väl inte ens en camping? Så folk kan dricka mjölk precis när de vill förutom under timmarna på festivalområdet.
Jaha det kanske de inte har. Det ligger väl centralt så besökarna kan säkert enkelt hitta komjölk någonstans i resten av staden.
 
Då får man bygga varumärket kring hur bra våra svenska kor har det och göra kunderna medvetna om skillnaden; som med grisarna. Kosläppet på våren är ju ett jippo som många uppskattar och som säkerligen bidrar till att människor känner att våra kor har det bra, när de ser glädjen hos korna.
Har du missat Bregottreklamen? :confused:
Tänk om folk hade brytt sig om hur djuren har det, känns nästan som en utopi. Jag kämpar i motvind känns det som I min bekantskapskrets, de flesta köper det billigaste, struntar högaktningsfullt var djuret kommer ifrån. Ingen bryr sig om suggan har haft halm att bygga sitt bo med inför grisning, eller om hon ligger fastspänd utan att kunna röra sig och inget strö. Vi använder bedövning vid kastrering etc.
 
Besökarna är ju inte inlåsta hoppas jag. Och högst troligen kan du ta med egen komjölk till campingen.

De har ju fått mycket positiv uppmärksamhet pga det här. Det ligger rätt i tiden. Smart snarare än tramsigt skulle jag säga.

Otroligt mycket negativ också. Det beror nog på vilka kretsar man umgås i.
 
Du själv verkar ju tycka att kaffet är väldigt viktigt...

Nej. Men jag tycker att det är rimligt att erbjuda ett brett utbud av mat så att ingen behöver gå hungrig (eller med kaffeabstinens) SÅ att man kan just kan koncentrera sig på musiken och inte maten. Jag har ju anfört ett antal gånger att det är jäkla trist de gånger det inte finns bra alternativ för de som inte vill äta kött, likväl som för motsatsen.

(PS. För övrigt späder jag inte ut mitt koffein med mjölk, oavsett om det är festival eller inte. DS)
 
skulle det bli de få som inte var veganer som var ansvariga för de levande genbankerna för just lantraserna.
Jag äter vegetariskt, kommer troligen gå över helt till vegansk kost så småningom. När jag skaffar höns framöver, planerar jag att välja just en av de gamla lantraserna och ha genbank. Vad hindrar mig?
 
Otroligt mycket negativ också. Det beror nog på vilka kretsar man umgås i.
Jag har inte missat det. Ett uttalat syfte med deras beslut är att ifrågasätta normen (att äta kött och mjölk), de negativa reaktionerna visar ju på just det - att det är norm. Ett annat syfte är att minska festivalens miljöpåverkan, då blir det lite pinsamt när GT väljer att dela ut korv som någon slags kritik.

Jag gissar att de prickar in sin målgrupp rätt bra och att de tappar väldigt få besökare.
 
Nej. Men jag tycker att det är rimligt att erbjuda ett brett utbud av mat så att ingen behöver gå hungrig (eller med kaffeabstinens) SÅ att man kan just kan koncentrera sig på musiken och inte maten. Jag har ju anfört ett antal gånger att det är jäkla trist de gånger det inte finns bra alternativ för de som inte vill äta kött, likväl som för motsatsen.

(PS. För övrigt späder jag inte ut mitt koffein med mjölk, oavsett om det är festival eller inte. DS)
Det måste vara väldigt få av besökarna som absolut inte kan dricka kaffet svart eller med havremjölk, och som absolut måste dricka kaffe under festivalen. Känns det inte lite väderkvarnigt?
 
Det måste vara väldigt få av besökarna som absolut inte kan dricka kaffet svart eller med havremjölk, och som absolut måste dricka kaffe under festivalen. Känns det inte lite väderkvarnigt?

Alltså, jag tycker inte att Way Out West:s påhitt med detta är ett stort problem. Det kom upp i tråden och jag kommenterade.

Jag tycker det är lite tramsigt (fast just det ordvalet kom mest från att @Niyama tyckte att det var tramsigt), jag tycker det är trist att tvinga på någon kostval oavsett från vilket håll i ett orelaterat sammanhang, jag tycker inte att det verkar vara en smart ide för någon som vill få fokus på musiken att göra det. Men där är case closed. Jag tycker inte att det är "upprörande" eller något annat starkt ord. Milt negativt med andra ord.

@Trani, jag kan också se att det är smart med uppmärksamheten om man tycker att den egna missionen om kostvalet är viktigare än musiken. Uppmärksamheten kom och gick. Såväl positiv som negativ.
 
Jag har inte missat det. Ett uttalat syfte med deras beslut är att ifrågasätta normen (att äta kött och mjölk), de negativa reaktionerna visar ju på just det - att det är norm. Ett annat syfte är att minska festivalens miljöpåverkan, då blir det lite pinsamt när GT väljer att dela ut korv som någon slags kritik.

Jag gissar att de prickar in sin målgrupp rätt bra och att de tappar väldigt få besökare.

Korv är ganska miljösmart för övrigt. Sen är det lite tramsigt det också tycker jag, att servera korv som en protest. Fast nu börjar jag känna mig som Carl Lidbom, så nu får det vara nog med trams. ;)
 
Jag äter vegetariskt, kommer troligen gå över helt till vegansk kost så småningom. När jag skaffar höns framöver, planerar jag att välja just en av de gamla lantraserna och ha genbank. Vad hindrar mig?

Ska du ha genbank måste du ha tupp till dina hönor. Naturligtvis måste du inte låta dem få ruva fram kycklingar men var beredd på att det kan vara svårt att hindra dem. Vi försökte när en av våra la sig på ägg i februari men det slutade med att hon fick sin vilja fram efter att ha legat och surat i ett rede i 6 veckor.

Men vi pratar ju om scenariot att merparten är veganer. Att enstaka personer har lantraser utan att hålla koll på saker som har med produktion att göra, t ex modersegenskaper, spelar ju ingen roll men för att lantrasen ska bevaras måste ju merparten av genbanken hållas under traditionella förhållanden där man kan kontrollera att deras goda egenskaper finns kvar.
 
Kalla det vad du vill. Både veganer och allergiker använder det som ersättning för mjölk.

Alltså när min vän med mjölkproteinallergiskt barn frågar mig om ersättningsprodukter för mjölk tipsar jag om havreprodukter. Vad ska jag säga menar du? "Nä, det finns inga ersättningsprodukter" ?
Varför behöver veganer ersättningsprodukter?
 
för att lantrasen ska bevaras måste ju merparten av genbanken hållas under traditionella förhållanden där man kan kontrollera att deras goda egenskaper finns kvar.
Jag kommer att hålla hönsen så som det förväntas av den som har genbank. Annars vore det ju onödigt. Jag vill vara med och bidra till att de finns kvar; med alla sina goda egenskaper bevarade.
 
Jag kommer att hålla hönsen så som det förväntas av den som har genbank. Annars vore det ju onödigt. Jag vill vara med och bidra till att de finns kvar; med alla sina goda egenskaper bevarade.

:up:

Det är både mysigt och fascinerande med höns. Jag rekommenderar det verkligen!
 
Det är både mysigt och fascinerande med höns.
Ja, det är ju det. Har haft höns förut, sen bröt sig nån in och åt upp hela gänget. Därefter blev det inga nya. Men när jag har fått i ordning nya hönshuset och en säker rastgård så är det dags igen. Egna ägg till doggarna känns bra.
 
Ja, det är ju det. Har haft höns förut, sen bröt sig nån in och åt upp hela gänget. Därefter blev det inga nya. Men när jag har fått i ordning nya hönshuset och en säker rastgård så är det dags igen. Egna ägg till doggarna känns bra.

Usch, tråkigt! Jag har förlorat ett par höns till duvhöken, det är smällar man får ta när de går ute fritt i trädgården. Hönshuset är helt inbrottssäkert, så på natten är de trygga.
 
Är du allvarlig eller försöker du vara lustig?

Måste jag verkligen förklara att det kan vara praktiskt att ha typ gräddliknande produkter i mat? Sen kan ni ju kalla det vad ni vill.
Du behöver inte förklara någonting, annat än varför veganer behöver gräddliknande produkter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp