kött= djurplågeri?

Det beror ju hur länge man tänker vara på festivalen? Ett par timmar är väl inget problem?

Men hur skulle det vara att gå på festival i 3 dygn om det bara serverades korv, bacon, biff och lever för en vegan? Då blir det bara en kvällsbiljett skulle jag tro. Jag tror inte och tycker inte att det borde vara festivalens grundläggande syfte att tvinga på gästerna ett specifikt kostval.

Och ja, jag vet att det finns de som tycker om havremjölk. Jag gör det inte. Precis som att vissa inte tycker om komjölk.

Om det endast serverades det så skulle jag inte gå på festivalen. Men allvarligt, folk som dricker mjölk lever inte enbart på mjölk. Det fanns mat och dryck. Jag har många gånger varit på ställen där det bara finns typ potatis och trist sallad som jag kan äta, man överlever.

Festivalen tvingar inte på människor ett specifikt kostval. Alla ställen som bara har komjölk: jag ser det inte som att dom tvingar på mig mjölk (dvs ett kostval) utan det är det utbudet som stället har. Det där med "tvinga" är bara trams faktiskt.
 
Som jag ser det är inte grejen med WoW att de bojkottade mjölk, utan Oatleys sätt att marknadsföra sig. Det drog ett suspekt skimmer över festivalen utifrån min point of view. Och det är såpass att det kan då mig att faktiskt inte åka dit.

Jag inser såklart att jag är i minoritet ;).

Vad gjorde Oatly för fel? De gjorde väl i princip samma sak som Arla gör jämt och ständigt? Naturens sportdryck blablabla. T.o.m i skolor görs reklam för komjölk!
 
Men vad i Oatlys reklam är det du reagerar på?

I korthet att de framställer mjölk som ett dåligt livsmedel både ur miljösynpunkt och hälsodito.

Alltså, de har ju blivit stämda för det (om än inte fällda) så det är väl inte nån världshemlighet vad folk har reagerat på...
 
I korthet att de framställer mjölk som ett dåligt livsmedel både ur miljösynpunkt och hälsodito.

Alltså, de har ju blivit stämda för det (om än inte fällda) så det är väl inte nån världshemlighet vad folk har reagerat på...

Fast ribban är ju lagd av Arla, Norrmejerier m.fl. Så Oatly är knappast värre. När mjölkpropaganda har fått passera i många år är det lite komiskt att mjölkföreningar/mjölkföretag nu gnäller på Oatly.
 
Senast ändrad:
Fast ribban är ju lagd av Arla, Norrmejerier m.fl. Så Oatly är knappast värre. När mjölkpropaganda har fått passera i många år är det lite komiskt att mjölkföreningar/mjölkföretag nu gnäller på Oatly.

Hur menar du nu? Hur har Arla m fl pratat ner havremjölk "i många år"?

Eller vad är det jag missförstår...?
 
Margarin, "Bananas are for monkeys", "Mjölk är 8 gånger bättre än havredryck" osv.

Margarin?

Jag antar att du menar Gainomax som jag faktiskt för första gången såg nu under veckan på mitt jobb. Har aldrig hört talas om det innan och inte sett reklamen heller. Fick googla nu...

Men vi pratar bara förbi varandra. Du vill inte förstå vad jag menar, eller kan inte. I rest my case.
 
Margarin?

Jag antar att du menar Gainomax som jag faktiskt för första gången såg nu under veckan på mitt jobb. Har aldrig hört talas om det innan och inte sett reklamen heller. Fick googla nu...

Men vi pratar bara förbi varandra. Du vill inte förstå vad jag menar, eller kan inte. I rest my case.

Ja, har du inte sett smörreklamerna som typ går ut på att tala om hur dåligt margarin är? Och ja, jag menade reklamen för Gainomax.

Jag förstår nog vad du menar men jag menar att mjölkindustrin är precis lika goda kålsupare så det blir lite fånigt att gnälla på Oatly då.
 
Way Out West var sponsrat av Oatly och därför gjordes en stor grej av det där med mjölk. Tydligen fanns det ost så festivalen var inte mjölkfri. Det är nog många veganer och allergiker som får leva med att det inte alltid finns mjölkalternativ för dem. Att då mjölkdrickare en gång, på en festival, inte har tillgång till mjölk känns ganska fånigt att klaga över.

Jo, havredryck är en ersättning för mjölk. Jag dricker det inte bara som det är för det gillar jag inte, men jag drack inte komjölk heller. I mat, bakning, varm choklad osv. funkar det bra tycker jag. Kaffe dricker jag inte men vet att deras iKaffe är populär (inte bara bland veganer). Men det är egentligen ointressant. Jag tror faktiskt inte det är många som låter bli att köpa biljetter för att de inte får komjölk till kaffet. Det verkar extremt begränsande att vara så beroende av en produkt att man avstår från saker man vill göra.

Nej, Havre mjolk ar lika lite en ersattning for ko mjolk som cocos mjolk ar. Eller lika lite som cocos vatten ar en ersattning for H2O, eller vatten.

Havre mjolk ar en helt egen product och en del gillar den, liksom manga numera gillar cocos vatten :yuck: men det ar inte en ersattning for komjolk da det har en helt annan smak, konsistens och narings innehall.
 
Nej, Havre mjolk ar lika lite en ersattning for ko mjolk som cocos mjolk ar. Eller lika lite som cocos vatten ar en ersattning for H2O, eller vatten.

Havre mjolk ar en helt egen product och en del gillar den, liksom manga numera gillar cocos vatten :yuck: men det ar inte en ersattning for komjolk da det har en helt annan smak, konsistens och narings innehall.

Kalla det vad du vill. Både veganer och allergiker använder det som ersättning för mjölk.

Alltså när min vän med mjölkproteinallergiskt barn frågar mig om ersättningsprodukter för mjölk tipsar jag om havreprodukter. Vad ska jag säga menar du? "Nä, det finns inga ersättningsprodukter" ?
 
ganska intressant att ta ställning till hur saker och ting skulle falla ut om man fick som man ser en idealvärld.
Om flertalet gick över till vegansk kost, skulle det då finnas behov av att ordna genbank för att bevara de högproducerande djuren till eftervärlden? Kor med enorma ljuver, gigantiska biffkor, snabbväxande broilerkycklingar? Vi har ju idag genbank för att bevara lantraserna, som är friska, härdiga, lättfödda, anpassningsbara osv.

Det kan man filosofera om.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf
 
Kalla det vad du vill. Både veganer och allergiker använder det som ersättning för mjölk.

Alltså när min vän med mjölkproteinallergiskt barn frågar mig om ersättningsprodukter för mjölk tipsar jag om havreprodukter. Vad ska jag säga menar du? "Nä, det finns inga ersättningsprodukter" ?

Tja, jag skulle nog saga att det finns nagot annat an mjolk man kan anvanda och det heter havre mjolk.
Nar jag bodde i Mellan Ostern och det fanns bade kamel mjolk, get mjolk, och ibland hast mjolk i sma tetror i affaren sa kallade jag det alldrig for "ersattning for mjolk" nar det bara fanns acklig mjolk med lang hallbarhet. Vi konstaterade att det fanns och att inget smakade likadant som mjolk, men att kamel och getmjolken gick mycket bra att anvanda.
 
Om det endast serverades det så skulle jag inte gå på festivalen. Men allvarligt, folk som dricker mjölk lever inte enbart på mjölk. Det fanns mat och dryck. Jag har många gånger varit på ställen där det bara finns typ potatis och trist sallad som jag kan äta, man överlever.

Festivalen tvingar inte på människor ett specifikt kostval. Alla ställen som bara har komjölk: jag ser det inte som att dom tvingar på mig mjölk (dvs ett kostval) utan det är det utbudet som stället har. Det där med "tvinga" är bara trams faktiskt.

Jag tycker nog att det är, till viss del, befogat om man hägnar in ett område som gäster ska befinna sig i kanske 2 dygn och vill driva ett visst kostval som enda alternativ. Det är fortfarande frivilligt att gå dit såklart. Jag tycker det är lite tramsigt att göra på det sättet.
 
Jag tycker nog att det är, till viss del, befogat om man hägnar in ett område som gäster ska befinna sig i kanske 2 dygn och vill driva ett visst kostval som enda alternativ. Det är fortfarande frivilligt att gå dit såklart. Jag tycker det är lite tramsigt att göra på det sättet.

Området brukar stänga vid 01 tror jag, och öppna vid lunch. Så det funkar fint med mjölk till morgonkaffet ;)
 
Om flertalet gick över till vegansk kost, skulle det då finnas behov av att ordna genbank för att bevara de högproducerande djuren till eftervärlden? Kor med enorma ljuver, gigantiska biffkor, snabbväxande broilerkycklingar? Vi har ju idag genbank för att bevara lantraserna, som är friska, härdiga, lättfödda, anpassningsbara osv.

Det kan man filosofera om.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr142.pdf

Om flertalet gick över till vegankost skulle det bli de få som inte var veganer som var ansvariga för de levande genbankerna för just lantraserna. Dessa förutsätter nämligen en djurhållning där man t ex ser till att hönsens lust att ruva och goda modersegenskaper upprätthålls. Och föds kycklingar fram kommer det alltid bli överflödiga tuppar. Konsekvenserna av ett tuppslagsmål är knappast djurvänligt.
 
Jag tycker nog att det är, till viss del, befogat om man hägnar in ett område som gäster ska befinna sig i kanske 2 dygn och vill driva ett visst kostval som enda alternativ. Det är fortfarande frivilligt att gå dit såklart. Jag tycker det är lite tramsigt att göra på det sättet.
Besökarna är ju inte inlåsta hoppas jag. Och högst troligen kan du ta med egen komjölk till campingen.

De har ju fått mycket positiv uppmärksamhet pga det här. Det ligger rätt i tiden. Smart snarare än tramsigt skulle jag säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp