Bukefalos 28 år!

kött= djurplågeri?

För en uppbunden ko blir det ganska stor skillnad.
De allra flesta kor går i lösdrift och bygger man om eller nytt är lösdrift ett krav.

Jag är också för att korna ska få gå ut och gillar inte alls opinionen för att hålla dem inne året runt. Dagens storlek på besättningar gör det svårt att sköta betesdriften på ett bra sätt. Ännu ett problem åsamkat av vår efterfrågan efter billig mat som i slutändan går ut över djuren.
 
Sällskapsdjur är ju -precis som produktionsdjuren- domesticerade sedan lång tid bakåt (de flesta). "Naturligt" innebär i sammanhanget att leva tillsammans med människor. Domesticerade djur behöver människor. Jag tycker att det perspektivet ofta saknas när det gnälls på veganers husdjurshållning. Min åsikt är att vi har en kollektiv skyldighet att förvalta domesticerade djur. Vilket t ex kan innebär att inte släppa ut katten vind för våg i trafiken bara för att vi tänker oss att det är "naturligt" för den att springa fritt.
Det är ju inte så att kattens instinkter, att spendera stora delar av vaken tid med att jaga, har försvunnit bara för att dom OCKSÅ är beroende av människan. Katter är olika som individer men om man ska generalisera, är jag ganska övertygad om att ett liv i människans närhet, med god omsorg och möjligheter att vara ute dagligen, är det bästa för dom.
 
Jag tror inte att det är speciellt konstruktivt att kategorisera människor på det sättet. Att på något sätt förutsätta att bara för att man gör ett val så har man även de och de åsikterna. Människor är olika. Själv passar jag aldrig i något fack som någon försöker stoppa mig i.
Jag har inget till övers för fundamentalister, oavsett vilken ism man för tillfället bekänner sig till.
 
Men det är ju i så fall ett argument mot att ha en valfri gnagare i bur inomhus. Det är inte ett argument för att äta industrigris med hänvisning till att den valfria gnagaren har ett sämre liv än grisen hade (om det nu är så, men vi antar det för resonemangets skull).
Jag tänker inte säga emot dig. Jag tycker varken man ska äta industrigris eller hålla smådjur på ett sätt som inte är hyggligt för djuren.
 
Jag tänker inte säga emot dig. Jag tycker varken man ska äta industrigris eller hålla smådjur på ett sätt som inte är hyggligt för djuren.

Nu märker jag nog ord, men det är intressant att din formulering lägger ansvaret på djurhållaren i det ena fallet och på någon annan än djurhållaren i det andra fallet.

Jag tycker inte att man ska ha några djur på sätt som inte är hyggligt för dem, och jag tycker att vi måste se det här med jordbruket (och andra företag som ställer till elände i världen) som ett ansvar hos i första hand företagarna själva. Inte i första hand hos oss som faktiskt är hänvisade till affärens utbud av livsmedel, i normalfallet.

(Sen vet jag inte tillräckligt om alla djurslag för att veta hur de hålls hyggligt, men det är en annan fråga. Jag vet ungefär vilka jag har förtroende för på området, och vilka jag inte har förtroende för.)
 
Men givetvis ska de ha ligghall? Det är väl ingen som menar att kor ska vara utomhus utan ligghall? (Skulle vara bra för dem även på sommaren i många fall.)

Jag hävdar inte att de absolut måste vistas utomhus men en kan ju enkelt tänka sig att utomhusmiljön är ett bra sätt att erbjuda mer stimulans.

Fast du verkar inte läsa det jag skriver. Erbjuda mer stimulans? Det finns inget direkt behov av utevistelse som inte går att stilla inomhus. Jag var fösa ut korna nu i september för att de hellre vill vara inne.

Så förklara, vilken stimulans?
Nu jämför vi med lösdriftskor inte uppbundet (du måste söka dispens för att få ha uppbunden och du får inte heller bygga nya utbilda stallar).
 
Jag hävdar inte att de absolut måste vistas utomhus men en kan ju enkelt tänka sig att utomhusmiljön är ett bra sätt att erbjuda mer stimulans.

Du pratar om stumulering för kon. Och jag skriver bland annat om hur korna vill ha det, hur en kos vardag ser ut och hur man skulle få arrangera 'året runt betesdrift' och hur mycket mer än bara smälla upp ett staket som det skulle innebära.

Och jag har bett dig svara på vilken typ av stimuli som skulle tillgodoses om korna fick vara ute året runt med hall samt vad skillnaden skulle vara att ha ligghall + foderbord utomhus jämfört med inomhus som du ser det.
 
Sällskapsdjur är ju -precis som produktionsdjuren- domesticerade sedan lång tid bakåt (de flesta). "Naturligt" innebär i sammanhanget att leva tillsammans med människor. Domesticerade djur behöver människor.
Jag tror inte de behöver människan. Möjligen i den meningen att fler överlever. Det finns undersökningar på åtminstone grisar som visar att de har sitt naturliga beteende väl bevarat.
 
Jag äter massa kött, hemma är det nästan bara vilt eller egna höns det köttet som vi köper kommer från bönder vi tycker har bra djurhållning och håller djur på kulturbete, undantaget är kött/kyckling buljong som jag inte har en aning om var det kommer ifrån.

Blir jag bortbjuden så frågar jag inte var köttet kommer ifrån dock.

Mejeriprodukter köper jag inte men är jag bortbjuden så slinker det ner om det finns i maten, jag tål det men mår bättre utan.
 
Mina grönsaker får hästgödsel, kompost, aska, nässelvatten etc - allt från gården.
OK, så det kommer att räcka när
ALLA blir vegetarianer, över hela världen??? Dyrt lär det säkert bli, med alla som ska plocka nässlor etc....

För att förtydliga, jag gödslar på samma sätt, dock räcker inte min hästgödsel ens åt att försörja mina hästar med beten mm... Så tja, hästar får nog förglömmas det med, annat än som vilda djur....
 
Jag tror inte de behöver människan. Möjligen i den meningen att fler överlever. Det finns undersökningar på åtminstone grisar som visar att de har sitt naturliga beteende väl bevarat.

Det var väl så sent som -70 -80 talet som man i Norge fann en variant av Fjällko som ansetts utdöd. Den hade samma färg som älgar o producerade inte mer mjölk än det som kalven behövde. Närbesläktad med våra fjällkor o rödkullor. Inte så mycket mjölk, men väldigt rik på fett, Precis som fjällkorna så producerar dom bra fetrik mjölk från födan dom får i sig av väldigt magert bete.
Genbanken kan säkert informera mer för de som är intresserade.
 
OK, så det kommer att räcka när
ALLA blir vegetarianer, över hela världen??? Dyrt lär det säkert bli, med alla som ska plocka nässlor etc....

För att förtydliga, jag gödslar på samma sätt, dock räcker inte min hästgödsel ens åt att försörja mina hästar med beten mm... Så tja, hästar får nog förglömmas det med, annat än som vilda djur....
Hur många jordklot behövs om alla människor skulle äta veganskt?
 
Man ska inte förmänskliga mat, förvisso väljer jag att köpa kött från Sverige i första hand.
Om man inte skulle slakta några djur skulle det inte dröja länge innan det finns för många djur och det blir ont om mat för att vi och djuren slåss om grönfödan "typ".
Jag ser inte slakten som någon onaturligt, det är en del av cykeln. I det vilja så "slaktas" bytesdjur av rovdjuren, bara att det sker på lite olika sätt.
Kött är godast om det fått leva livet innan, kött som blivit uppfött i en box bara för köttets skulle smakar inge gott enligt mig. Därför jag är mån att köpa Svenskt och stödja det Svenska. :up:
 
Jag tror inte att det är speciellt konstruktivt att kategorisera människor på det sättet. Att på något sätt förutsätta att bara för att man gör ett val så har man även de och de åsikterna. Människor är olika. Själv passar jag aldrig i något fack som någon försöker stoppa mig i.

Självklart är människor olika, själv undviker jag kontakt/interaktion med de som anser sig hittat de vises sten.
 
Man ska inte förmänskliga mat, förvisso väljer jag att köpa kött från Sverige i första hand.
Om man inte skulle slakta några djur skulle det inte dröja länge innan det finns för många djur och det blir ont om mat för att vi och djuren slåss om grönfödan "typ".
Jag ser inte slakten som någon onaturligt, det är en del av cykeln. I det vilja så "slaktas" bytesdjur av rovdjuren, bara att det sker på lite olika sätt.
Kött är godast om det fått leva livet innan, kött som blivit uppfött i en box bara för köttets skulle smakar inge gott enligt mig. Därför jag är mån att köpa Svenskt och stödja det Svenska. :up:
Vem förmänsligar mat?
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp