Koka linfrö?

unoannis

Trådstartare
Om man ska ge linfrö till häst, ska man koka det innan? Eller låta det ligga i vatten i några timmar?
 
Helt linfrö ska stöpas innan utfodring, dvs kokande vatten ska hällas över linfröet, som sen får ligga och svalna innan det ges till hästarna.
 
Om man ska ge linfrö till häst, ska man koka det innan? Eller låta det ligga i vatten i några timmar?
Vad är orsaken till att du vill ge linfrö? Det är ganska längesedan det började rekommenderas att inte ge det till häst och det finns andra bättre alternativ. Linfrökaka och/eller linfröolja är säkrare att ge om du vill åt just det som finns i linfrön men på ett säkrare sätt.
 
Vad är orsaken till att du vill ge linfrö? Det är ganska längesedan det började rekommenderas att inte ge det till häst och det finns andra bättre alternativ. Linfrökaka och/eller linfröolja är säkrare att ge om du vill åt just det som finns i linfrön men på ett säkrare sätt.
För tarmens skull, motverka ev kolik etc
 
För tarmens skull, motverka ev kolik etc
För tarmens skull är bra grovfoder av tillräcklig mängd jämt fördelat över dygnet (där partier inte byts ut hipp som happ utan långa invänjningar på minst två veckor helst mer sker vid byte av parti) det bästa så att tarmen kan tillverka och bibehålla en bra bakterieflora. Fri tillgång till färskt vatten i kar, balja eller hink, inte i vattenkopp och gärna tempererat när det är kallt motverkar också kolik. Behövs ytterligare hjälp för tarmen är yea-sacc bra att ge.

Flest kolikanfall uppstår när det plötsligt blir kallt. Att vara uppmärksam då så att hästarna verkligen dricker tillräckligt, äter normal mängd grovfoder och att de inte står och fryser kan hjälpa till att förebygga. Att inte låta hästar gå på frostgräs är också något som kan hjälpa till att förebygga magproblem. Särskilt om man har hästar som ratar sitt hö/ensilage till förmån för gräset.
 

Liknande trådar

Mat Låter man den koka med hel och fiskar upp den sedan? Eller ska den mortlas, i så fall bara "fröna" eller hela "blomman"? Hur gör ni...
Svar
1
· Visningar
311
Senast: manda
·
Mat Jag har tagit på mig att göra efterrätt till jul, och tänkte saffranscheesecake med glöggklet på. Enligt receptet gör man kletet med...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Mat Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket? Jag hittar...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vem hjälper hjälparen?
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp