Kolhydrater och proteiner

:smirk:Vet inte. Bitsocker? Nej, har inte kollat det, det är ingen stor grej på nötsidan (där den mesta kunskapen kring foder finns) att skilja på sockerslagen...Eller vad säger Gammlen? Syftet med sweetgrass är att få mer socker till en snabb ensilering och därmed bättre hösilagekvalitet. ...Funderar...hur är det med hösilage jfrt hö? Har du kollat det?

:smirk:Vet inte. Bitsocker? Nej, har inte kollat det, det är ingen stor grej på nötsidan (där den mesta kunskapen kring foder finns) att skilja på sockerslagen...Eller vad säger Gammlen? Syftet med sweetgrass är att få mer socker till en snabb ensilering och därmed bättre hösilagekvalitet och att få djuren att konsumera mer foder, som i sin tur leder till ökad mjölkproduktion. Nackdelen med Sweetgras är att den är känslig för utvintring i vårat land iaf i mellansverige. Hästar brukar inte gilla rajgräs så speciellt, favoritmaten är nog timotejen :d . ...Funderar...hur är det med hösilage jfrt hö? Har du kollat det?

Jo, det är klart... Men ofta har man väl en hypotes att arbeta kring, och hypotesen är väl sällan tagen ur luften... :angel: Timotejens foberkvalitet är väl klart bättre än raj, hur är det med ängsgröen? Lusern? Hundäxing (smakl./fiber/smältbarhet) OBS! fiber i ätbart skick avseende hundäxing). HUV?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur