Bukefalos 28 år!

Kolhydrater och proteiner

:smirk:Vet inte. Bitsocker? Nej, har inte kollat det, det är ingen stor grej på nötsidan (där den mesta kunskapen kring foder finns) att skilja på sockerslagen...Eller vad säger Gammlen? Syftet med sweetgrass är att få mer socker till en snabb ensilering och därmed bättre hösilagekvalitet. ...Funderar...hur är det med hösilage jfrt hö? Har du kollat det?
 
:smirk:Vet inte. Bitsocker? Nej, har inte kollat det, det är ingen stor grej på nötsidan (där den mesta kunskapen kring foder finns) att skilja på sockerslagen...Eller vad säger Gammlen? Syftet med sweetgrass är att få mer socker till en snabb ensilering och därmed bättre hösilagekvalitet och att få djuren att konsumera mer foder, som i sin tur leder till ökad mjölkproduktion. Nackdelen med Sweetgras är att den är känslig för utvintring i vårat land iaf i mellansverige. Hästar brukar inte gilla rajgräs så speciellt, favoritmaten är nog timotejen :d . ...Funderar...hur är det med hösilage jfrt hö? Har du kollat det?
 
Jo, det är klart... Men ofta har man väl en hypotes att arbeta kring, och hypotesen är väl sällan tagen ur luften... :angel: Timotejens foberkvalitet är väl klart bättre än raj, hur är det med ängsgröen? Lusern? Hundäxing (smakl./fiber/smältbarhet) OBS! fiber i ätbart skick avseende hundäxing). HUV?
 

Liknande trådar

Katthälsa Megara ska börja få hälften RC torrisar och hälften Bozita blötmat för att se om det kan fixa hennes mage. Jag försöker räkna ut hur...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: Sol
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp