kolikkänning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nora_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 447
N

Nora_

Hej fick ett samtal nu på morgonen om att min polle va konstig.... hon hade legat på morgonen(hon brukar inte det) sen steg hon upp när kraften kom sen la hon sig igen...s en ute la hon sig emellan åt... jag åkte dit... hon verkar kry i allo men hade bara bajsat en liten hög inne och hon stog å drog upp bakbenen i hagen... när jag gick in i stallet å kom ut så låg hon ner... pappa tog henne ut å gick hon va slö i början sen fick han i gång henne å börja trava... sen blev hon piggare men inga avgaser eller avföring...
har inte gett henne någon lunch hö och ska åka tebaks senare och kolla hur hon mår å gå en sväng.

Jag har nybörjat ge mustang orginal och misstänker att det är det som gjort att det blivit så här... så ska sluta med det å enbart ge korn,betfor,b-vitamin,äppelcid.vinäger.

Har ni några tips?

Sv: kolikkänning?

Det låter onekligen som kolik..man ska aldrig göra snabba foderombyten, och bara för att hästen fick kolik just nu pga foderbytet så är det inte fodret som är knas utan att foderombytet skedde snabbt( vet visserligen inte om det var något snabbt foderbyte men det lät så i texten) om du nu byer snabbt till det andra fodret så kan hästen få en ny kolikattack.
Hoppas du fattade vad jag menade?

Ta bort krafft fodret nu i några dagar helt och ge bara hö.
Introducera hästen med krafftfodret sedan igen lugnt och sansat med lite i taget.Låt det ta tid!

Såvitt jag vet består Mustang original ffa av av korn. En för stor giva korn riskerar att rinna över i grovtarmen och ge feljäsning där – kan ge kolik eller diarré eller förstoppning. Du skriver att du också ger rent korn. Ta reda på hur stor andel av korn det är i Mustangen så du inte kommer upp i för hög korngiva per gång. HH

tack för svar!
Jag försökte vara försiktig med invänjningen av nya fodret.. Jag fortsatte ge det gammla å la till ca 1½ msk av det nya fodret..
trodde det skulle gå bra eftersom det inte är så stor skillnad... å det mesta i det nya kraftfodret ger jag henne endå... men tänkte sen när hon är van det nya avvänja det gammla fodret så hon bara får basfodret.. för hon behöver eg inget mer.

Hästen har nyligen(i torsdags) slutat äta medicin mot hosta... pencillin tänkte om det kan ha nån medverkan i det hela?

tack.. det ska jag kolla upp... jag ger henne iallafall 3½dl korn morgon och kväll... + mustang.
men ska kolla upp mustangens innehåll

Oavsett vad orsaken till koliken är (det behöver ju inte alls ha med fodret att göra) så tycker jag att du ska be en veterinär komma ut rätt omgående om din häst inte har haft normal avföring sedan igår kväll. Snabbt insatt behandling (vätska och laxerande) kan betyda mycket vid förstoppning.

Man kan visserligen prova att leda hästen först och se om problemet släpper, men om inte promenaderna får önskad effekt är det dags att ringa vet.

Penicillin kan visserligen ge störningar i magtarmkanalen, men knappast de symptom du beskriver.

jo jag vet att man ska ta ut vet. rätt fort.. å skulle precis till att ringa när hon äntligen ställde sig bajsade, har sett henne bajs 3 gånger på en halvtimme å magen låter så det har nog börjat komma igång igen*skönt*

dock så låg hon ner till å från samt drog upp bakbenen till och från..
men ska snart tebaks till stallet så får vi se hur det ser ut då..
hon får bara 1 kg hö till natten... ingen kraft heller så magen ska få komma i kapp...

Däremot reagerade jag på att "flemmar" jätte mycket har det någon speciell anledning elller?
Har aldrig sett henne göra så tidigare..

Nora_ skrev:
Däremot reagerade jag på att "flemmar" jätte mycket har det någon speciell anledning elller?
Har aldrig sett henne göra så tidigare..

Väldigt vanligt beteende vid kolik. Ont/Obehag.

ahaaa okej! det visste jag inte, har inte haft kolik på mina hästar tidigare. tack!

Haft ut akut vet i kväll... hon hade skyhög puls:S tung andning å låg bara i boxen.. hon sprutades me bvitamin å smärtlindrande håll tummarna nu!

:) Hon mår mycket bättre! :bump:
Hon har druckit en halv hink med vatten, ätit hö och står nu och drar inte upp bakbenen längre:D
*glad*

Vet. säger att hon nog fått kolik pga. att hon ätit opticorten i 28 dagar (hon har haft hosta)... nån som har erfarenhet av detta?
eller vet vilka biverkningar som kan komma från opticorten? :confused:

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 141
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka