Kolkraft, oljekraft o kärnkraft

Och jag kan garantera dig att det finns åtgärder som på sikt hade dragit ner dina kostnader och sparat ännu mer energi energi.. utan att ändra din standard alls.
Många som säger att de inte har råd har oftast inte räknat på det i ett längre perspektiv

Jodå, jag har räknat på det. Och ja, jag håller på göra investeringar till en rimlig kostnad för att sänka mitt elbehov, tex byta fönster. Jag kan tillägga att jag använder väldigt lite direktverkande el för uppvärmning, jag eldar med ved (ej vattenburet).
 
I Sverige är det inte någon brist på vatten plus att vatten är inte en ändlig resurs (det kanske inte alltid finns där vi vill ha det dock).

Däremot fungerar inte vindkraften om det blåser för mycket eller för lite. Vi har heller inte tillräckligt med soltimmar på vinterhalvåret (speciellt uppe i norr) när vi verkligen har behov av mer el. Närmiljöpåverkan av vindkraft har vi för lite koll på ännu, de flesta studier är gjorda på vindkraft som är på öppen mark och/eller hav. Det har visat sig att ljudet beter sig på ett helt annat sätt när vidkraftverken står på ett berg ute i skogen.

Jag tror solceller kan vara ett bra komplement för privat bruk men idag är det inte en realistisk teknik för industrin.


Jag sa inte ändlig jag sa begränsad, när magasinet är tomt så är det tomt.



Vad spelar det för roll att vindkraften inte klarar för mycket eller för lite vind?
Vid de tillfällena är vattenkraften perfekt att sätt in som backup.


Hur kan inte solenergi vara realistiskt för industri?
För vissa passar det utmärkt och för andra gör det inte.
 
Kul att man inte ser fördelen med att faktiskt förbättra och effektivisera den traditionella teknik som finns (kärnkraft och vattenkraft). Jag skulle heller inte säga att du är direkt opartisk i dina inlägg.

Det kostar energi och råmaterial att tillverka torktumlaren som sedan har en begränsad livslängd. Solpaneler är som sagt ett mindre komplement för privatpersoner men fortfarande väldigt dyrt och för kort livslängd sett till kostnaden (plus att de kräver också energi och råvara för att produceras).

När man pratar om miljövänlighet måste man se till hela produktens påverkan, inte bara den den har när den används. Livscykelanalys helt enkelt.
.... Det är väl precis de jag ser., vindkraft när det blåser och vatten när det inte blåser.....

Solpaneler kostar inte många tusenlappar innan de flesta kan stänga av sin varmvattenberedare under sommaren.
Solceller däremot är dyrare( vilket ger el)
Den torktumlare du har idag har också en begränsad livslängd så nån gång behöver den bytas ut....
 
Jag sa inte ändlig jag sa begränsad, när magasinet är tomt så är det tomt.



Vad spelar det för roll att vindkraften inte klarar för mycket eller för lite vind?
Vid de tillfällena är vattenkraften perfekt att sätt in som backup.


Hur kan inte solenergi vara realistiskt för industri?
För vissa passar det utmärkt och för andra gör det inte.

I Sverige ska det mycket till innan vattenmagasinen är tomma. Varför ska befintliga vattenkraftverk stå stilla bara för att sättas in när vindkraften inte räcker till?! Det om något är väl slöseri med resurser! Plus att då måste man tillslut låta vattnet gå ut vid sidan av dammen som @Sharpless sa, det får inte plats hur mycket som helst i ett magasin.

Som jag sagt tidigare, solpaneler producerar inte tillräckligt med el, speciellt inte under svenska förhållanden när det behövs mest el. Dvs under vintern (kortare tid med sol per dag - mindre el producerad).

Dessutom måste man se till hela bilden när det gäller miljöpåverkan, dvs även produktionsbelastningen och inte bara användningen.
 
.... Det är väl precis de jag ser., vindkraft när det blåser och vatten när det inte blåser.....

Solpaneler kostar inte många tusenlappar innan de flesta kan stänga av sin varmvattenberedare under sommaren.
Solceller däremot är dyrare( vilket ger el)
Den torktumlare du har idag har också en begränsad livslängd så nån gång behöver den bytas ut....

Jag har ingen torktumlare och tänker heller inte skaffa någon... :p
 
Jodå, jag har räknat på det. Och ja, jag håller på göra investeringar till en rimlig kostnad för att sänka mitt elbehov, tex byta fönster. Jag kan tillägga att jag använder väldigt lite direktverkande el för uppvärmning, jag eldar med ved (ej vattenburet).
Bara för att man eldar med ved så betyder det inte att energin inte förbrukas.
 
I Sverige ska det mycket till innan vattenmagasinen är tomma. Varför ska befintliga vattenkraftverk stå stilla bara för att sättas in när vindkraften inte räcker till?! Det om något är väl slöseri med resurser! Plus att då måste man tillslut låta vattnet gå ut vid sidan av dammen som @Sharpless sa, det får inte plats hur mycket som helst i ett magasin.

Som jag sagt tidigare, solpaneler producerar inte tillräckligt med el, speciellt inte under svenska förhållanden när det behövs mest el. Dvs under vintern (kortare tid med sol per dag - mindre el producerad).

Dessutom måste man se till hela bilden när det gäller miljöpåverkan, dvs även produktionsbelastningen och inte bara användningen.


Har du koll på hur mycket energi som förbrukas idag i Sverige och vad som kommer från vad?

Det är knappast så att vattnet kommer stå stilla...
 
Bara för att man eldar med ved så betyder det inte att energin inte förbrukas.

Nej, det har jag inte sagt heller men det är skillnad på energi och el. Min ved har kostat energi (bla elenergi) och råmaterial att producera (maskiner och bränsle till maskierna). Det har också använts solenergi för att torka den och mänsklig fysisk energi för att avverka träden, stapla upp veden och sedan bära in den. Den mänskliga energin har producerats genom att man ätit mat som i sin tur kostat energi och råvaror att tillverka.
 
Har du koll på hur mycket energi som förbrukas idag i Sverige och vad som kommer från vad?

Det är knappast så att vattnet kommer stå stilla...

Men du sa ju att vattenkraften endast skulle användas som ett komplement till vindkraften! :banghead:

Det betyder att vattenkraftverket kommer att stå still tills det behövs och att vattnet måste ledas förbi magasinet för att vattnet inte ska rinna över dammen...
 
Hur menar du nu? Självklart förbrukas energi när man eldar med ved, men inte så mycket elenergi kanske...?
Många väljer att inte isolera sina hus till passivhusstandard för att de ändå har billig ved att elda med.
Men om man istället hade räknat på vad det kostar att isolera och sen räknat på att sälja sin ved istället så hade man hittat en punkt där isoleringen hade betalat sig själv genom försäljningen av ved.


Det gäller inte alla i hela världen men en stor del..
 
Många väljer att inte isolera sina hus till passivhusstandard för att de ändå har billig ved att elda med.
Men om man istället hade räknat på vad det kostar att isolera och sen räknat på att sälja sin ved istället så hade man hittat en punkt där isoleringen hade betalat sig själv genom försäljningen av ved.


Det gäller inte alla i hela världen men en stor del..

Och alla har inte egen skog att ta ved på utan köper in sin ved...
 
Men du sa ju att vattenkraften endast skulle användas som ett komplement till vindkraften! :banghead:

Det betyder att vattenkraftverket kommer att stå still tills det behövs och att vattnet måste ledas förbi magasinet för att vattnet inte ska rinna över dammen...
Vinden ska ha förtur att användas JA
Det betyder inte att vattnet står still och det betyder inte att det spiller över.
 
Många väljer att inte isolera sina hus till passivhusstandard för att de ändå har billig ved att elda med.
Men om man istället hade räknat på vad det kostar att isolera och sen räknat på att sälja sin ved istället så hade man hittat en punkt där isoleringen hade betalat sig själv genom försäljningen av ved.


Det gäller inte alla i hela världen men en stor del..

Jag ser fortfarande inte kopplingen till elbehov dock.
 
Jag har ingen torktumlare och tänker heller inte skaffa någon... :p
Jag har en, som kanske max går 10 timmar om året till sovsäckar och annat som måste fluffas upp för att fungera efter en tvätt. Dessutom är det ett räddat objekt från tippen så jag har inte betalt en spänn för den. :p

Solceller är på G här inom 2 år och dom ska klara att driva belysning (jag ledkonverterar hela installationen när jag bygger nytt), datorer, laddare och annan "slaskström" och överskottet när sånt finns ska lagras i begagnade truckbatterier innan dom är helt slutkörda och dags att recycla.

Bilen körs på ren begagnad hydraulolja sommartid och 50/50-blandning vintertid och har jättefina avgasvärden trots att det är gammal dieselteknik utan datorer och annat krafs. Hydrauloljan är en oändlig resurs här som annars skulle eldats upp i värmeverken. :D
 
När producerade vind och vatten mer el än som behövde och man var tvungen att "spill" vind eller "vatten" senast?
Så sent som i somras spilldes det vatten. Vattenkraften går inte att ställa av eftersom den behövs för att reglera ut vindkraften. Varför får vindkraft ett garanterat pris trots ett lägre spotpris? Varför ställs inte ett vindkraftverk av istället för att vatten ska släppas förbi stationerna? Om du läser mitt tidigare inläggser du att jag skrivit befintlig vattenkraft, jag har aldrig förordat en ytterligare utbyggnad av de vattendrag som finns och jag är direkt emot ytterligare vinkraftsutbyggnad pga den stora påverkan som är på både global och lokal nivå.

Ny forskning föreslår 5 km skyddszon runt örnbon
Ny sammanställning av hur landbaserad vindkraft påverkar biodiversiteten
Planer på 125 vindkraftverk reduceras till 0
Vindkraft dödar 100 000-tals fåglar i USA
Vindkraft skördar fler fågeloffer än man tidigare trott

Osv, osv ...
 
Så sent som i somras spilldes det vatten. Vattenkraften går inte att ställa av eftersom den behövs för att reglera ut vindkraften. Varför får vindkraft ett garanterat pris trots ett lägre spotpris? Varför ställs inte ett vindkraftverk av istället för att vatten ska släppas förbi stationerna? Om du läser mitt tidigare inläggser du att jag skrivit befintlig vattenkraft, jag har aldrig förordat en ytterligare utbyggnad av de vattendrag som finns och jag är direkt emot ytterligare vinkraftsutbyggnad pga den stora påverkan som är på både global och lokal nivå.

Ny forskning föreslår 5 km skyddszon runt örnbon
Ny sammanställning av hur landbaserad vindkraft påverkar biodiversiteten
Planer på 125 vindkraftverk reduceras till 0
Vindkraft dödar 100 000-tals fåglar i USA
Vindkraft skördar fler fågeloffer än man tidigare trott

Osv, osv ...

Varför spilldes det vatten och när?
Vem har sagt något om att ställa av ?
Tyvärr så ser jag inte varför vattnet ska behöva spillas, tekniken finns och är beprövad.
Det finns många sätt att spara vinden trots att inte elen behövs.
Tex ladda vattentornen med vatten om det skulle bli för mycket el i förhållande till vad som används.
Och i värsta fall pumpar man tillbaka vatten i dammen till vattenkraften.

Länkarna säger inget. de låter mycket med 100k fåglar men om man istället tänker på hur många som dör i trafiken varje dag så bleknar den siffran.

Vill vi ha energi så får man ta konsekvenserna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp