Kolkraft, oljekraft o kärnkraft

Jag sa inte ändlig jag sa begränsad, när magasinet är tomt så är det tomt.



Vad spelar det för roll att vindkraften inte klarar för mycket eller för lite vind?
Vid de tillfällena är vattenkraften perfekt att sätt in som backup.


Hur kan inte solenergi vara realistiskt för industri?
För vissa passar det utmärkt och för andra gör det inte.

Kärnkraften är bra som reglerkraft, särskilt moderna reaktorer där det är lättare att reglera uttaget.

Självklart ska vi ha modern kärnkraft och fortsätta utveckla kärnkraften framåt.
 
Det kommer att behövas nytt bränsle så uranbrytningen blir vi inte av med men materialet används mer effektivt i en bridreaktor. Uranbrytning går att göra väldigt säker i Sverige med dagens metoder.
Snabb fråga på det här (vilken lyx att ha någon som jobbar med uranprospektering i tråden!) - kan du säga mer exakt vilken av dagens metoder för uranbrytning som skulle vara aktuell för Sveriges del?

Är det biolakning det handlar om eller något annat?
 
Snabb fråga på det här (vilken lyx att ha någon som jobbar med uranprospektering i tråden!) - kan du säga mer exakt vilken av dagens metoder för uranbrytning som skulle vara aktuell för Sveriges del?

Är det biolakning det handlar om eller något annat?

Företaget jag jobbar åt tittar på biolakning, ja.
 
Varför spilldes det vatten och när?
Vem har sagt något om att ställa av ?
Tyvärr så ser jag inte varför vattnet ska behöva spillas, tekniken finns och är beprövad.
Det finns många sätt att spara vinden trots att inte elen behövs.
Tex ladda vattentornen med vatten om det skulle bli för mycket el i förhållande till vad som används.
Och i värsta fall pumpar man tillbaka vatten i dammen till vattenkraften.

Länkarna säger inget. de låter mycket med 100k fåglar men om man istället tänker på hur många som dör i trafiken varje dag så bleknar den siffran.

Vill vi ha energi så får man ta konsekvenserna
Varför? Pga överproduktion av bl a vindkraftsel som behövde regleras bort. När? Vill du ha klockslagen eller vad?

Ladda vilka vattentorn? Pumpa upp vatten till vilka dammar och med vilka pumpar? Vilken alternativ vindkraftsvärld lever du i, vad sägs om en reality check?
 
Jag är varken odelat positiv eller odelat negativ till kärnkraften, jag har kort sagt inte riktigt bestämt mig.

Den är väldigt problematisk men å andra sidan är i princip all energiomvandling att betrakta som problematisk på ett eller annat sätt. Kanske är jag lite mer kritisk till kärnkraften än större delen av tråden, kan hända att jag skriver ett längre inlägg senare om några av invändningarna man kan ha.

Något jag tycker man ska komma ihåg när man diskuterar förnyelsebar energi är att man kan förvänta sig utveckling och effektivisering där på samma sätt som man kan förvänta sig det inom kärnkraften.
Om vi pratar vindkraft tex så tror jag inte att de traditionella vindkraftverk vi är vana att se (med tre blad som snurrar horisontellt) är framtidens vindkraftverk utan de måste/kommer isf effektiviseras på olika sätt.
Förutom vindkraft finns det annat som kan bli möjligt inom en ganska snar framtid, kanske 10-20 år om än inte i stor skala, så jag skulle inte räkna bort att förnyelsebar energi kan ersätta kärnkraft så småningom baserat på hur det ser ut idag.
 
Jag är varken odelat positiv eller odelat negativ till kärnkraften, jag har kort sagt inte riktigt bestämt mig.

Den är väldigt problematisk men å andra sidan är i princip all energiomvandling att betrakta som problematisk på ett eller annat sätt. Kanske är jag lite mer kritisk till kärnkraften än större delen av tråden, kan hända att jag skriver ett längre inlägg senare om några av invändningarna man kan ha.

Något jag tycker man ska komma ihåg när man diskuterar förnyelsebar energi är att man kan förvänta sig utveckling och effektivisering där på samma sätt som man kan förvänta sig det inom kärnkraften.
Om vi pratar vindkraft tex så tror jag inte att de traditionella vindkraftverk vi är vana att se (med tre blad som snurrar horisontellt) är framtidens vindkraftverk utan de måste/kommer isf effektiviseras på olika sätt.
Förutom vindkraft finns det annat som kan bli möjligt inom en ganska snar framtid, kanske 10-20 år om än inte i stor skala, så jag skulle inte räkna bort att förnyelsebar energi kan ersätta kärnkraft så småningom baserat på hur det ser ut idag.

Tro mig, jag ser absolut problem med både kärnkraft och uranbrytning men jag är övertygad om att vi kan lösa de problemen. Jag tror vi kommer att behöva alla energislag i framtiden, inklusive kärnkraften, för ett hållbart samhälle (och då menar jag inte bara miljömässigt hållbart). Jag är inte någon konservativ bakåtsträvare utan är absolut för utvecklande av nya metoder, men det ska vara realistiska sådana.
 
Tro mig, jag ser absolut problem med både kärnkraft och uranbrytning men jag är övertygad om att vi kan lösa de problemen. Jag tror vi kommer att behöva alla energislag i framtiden, inklusive kärnkraften, för ett hållbart samhälle (och då menar jag inte bara miljömässigt hållbart). Jag är inte någon konservativ bakåtsträvare utan är absolut för utvecklande av nya metoder, men det ska vara realistiska sådana.
Nej jag tror inte du är någon bakåtsträvare och jag tror också att vi kommer behöva flera olika energislag även om jag hoppas vi kan avveckla sådant som kol och olja och möjligtvis även kärnkraft men där är jag som sagt ganska ambivalent.

Du jobbar med uran enbart? När det gäller kärnkraft har ju även torium varit på tapeten (kräver iofs också en del uran, än så länge åtminstone) men det kanske det inte finns så mycket av i Sverige?
 
Nej jag tror inte du är någon bakåtsträvare och jag tror också att vi kommer behöva flera olika energislag även om jag hoppas vi kan avveckla sådant som kol och olja och möjligtvis även kärnkraft men där är jag som sagt ganska ambivalent.

Du jobbar med uran enbart? När det gäller kärnkraft har ju även torium varit på tapeten (kräver iofs också en del uran, än så länge åtminstone) men det kanske det inte finns så mycket av i Sverige?

Nej, absolut inte. Jag har jobbat med guld, koppar, zink, bly, nickel och kobolt också.

Torium kan jag inte så mycket om men jag vet att det finns i många bergarter. Det är oftast brytvärt i association med sällsynta jordartsmetaller och de har vi i Sverige men om just torium finns i brytvärd mängd vet jag inte. Det finns definitivt här iaf.
 
Under kärnkraftsomröstningen var jag den enda tekniker på min skola som sade sig vara mot kärnkraften.
Idag, 35 år senare, kan jag som teknisk miljövän inte se annat än att vi behöver kärnkraft för att kunna minska användandet av fossila bränslen, medan vi lär oss bli effektivare på den förnybara energin.
 
Nej, absolut inte. Jag har jobbat med guld, koppar, zink, bly, nickel och kobolt också.

Torium kan jag inte så mycket om men jag vet att det finns i många bergarter. Det är oftast brytvärt i association med sällsynta jordartsmetaller och de har vi i Sverige men om just torium finns i brytvärd mängd vet jag inte. Det finns definitivt här iaf.
:D Jag menade om vi pratar kärnkraft, jag tror inte du snöat in dig på enbart uran sådär i allmänhet.

Ok tack för svar.
 
:D Jag menade om vi pratar kärnkraft, jag tror inte du snöat in dig på enbart uran sådär i allmänhet.

Ok tack för svar.

Jag är ju framförallt nördig på geologi eftersom jag är geolog ;) :D kärnkraft har liksom halkat med pga uranprospekteringen och det man lärde sig på fysiken.

Plus att jag är en nyfiken jävel men man hinner inte läsa om allt :p
 
Jag är ju framförallt nördig på geologi eftersom jag är geolog ;) :D kärnkraft har liksom halkat med pga uranprospekteringen och det man lärde sig på fysiken.

Plus att jag är en nyfiken jävel men man hinner inte läsa om allt :p
Ja jag är visserligen inte geolog men jag har faktiskt svårt att tänka mig att en geolog skulle vilja begränsa sig till att jobba med enbart uran när det finns så oändligt många intressanta berg och jordarter.

Dygnet har för få timmar! Det finns mycket jag skulle vilja lära mig men jag kommer inte hinna med ens hälften under min livstid.
 
Under kärnkraftsomröstningen var jag den enda tekniker på min skola som sade sig vara mot kärnkraften.
Idag, 35 år senare, kan jag som teknisk miljövän inte se annat än att vi behöver kärnkraft för att kunna minska användandet av fossila bränslen, medan vi lär oss bli effektivare på den förnybara energin.
Jag har gjort en liknande resa, från helt anti kärnkraft till att se behovet av en bred basproduktion och reglerbar toppkraft. Kraftproduktion som inte låter sig regleras utifrån behovet är värdelös, den åker snålskjuts och sliter på annan produktion vilket även det borde räknas in i kostnaderna.
 
Varför? Pga överproduktion av bl a vindkraftsel som behövde regleras bort. När? Vill du ha klockslagen eller vad?

Ladda vilka vattentorn? Pumpa upp vatten till vilka dammar och med vilka pumpar? Vilken alternativ vindkraftsvärld lever du i, vad sägs om en reality check?

Du måste ha fått din information då det skedde någonstans ifrån och om jag även får ta del av den så kanske man kan kolla varför det var så.

Jag menar vattentorn som förser staden med vatten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattentorn

http://corporate.vattenfall.se/pres...t-i-tyskland-har-annan-funktion-an-i-sverige/ Här kan du läsa om att pumpa vatten vilket redan görst i tex tyskland

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vattenkraft/article3201006.ece norge verkar också hänga på

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpkraftverk Här kan du läsa om tekniken

Realitychecken bör börja i det ekonomiska i vattenpumpningen.
Det är nog inte ofta som vindkraft behöver "dumpas" och då pumpa vatten men läs gärna länkarna så ser du var min "realitycheck" kommer ifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp