Kolla klippet: Häst attackerad av hund

Även om hunden varit lydig och snäll innan och det inte varit ett problem tidigare att ha hunden lös, så har jag svårt att förstå varför han inte gör mer för att försöka få tag på hunden i början. Till en början när han kom fram till hästen och hunden står han ju mest stilla och ropar på hunden utan att tydligt försöka få tag på den - det är först när han kommit ifatt dem igen efter att ryttaren ridit iväg (när hästen har blivit triggad tillräckligt mycket att den tydligt är påverkad av hunden) som han faktiskt gör ordentligare försök att fysiskt få tag på hunden.

Dvs jag kan förstå att oväntade saker händer, och att hunden kan ha reagerat på ett helt annat sätt än tidigare - men det försvarar inte att personen, när hunden nu börjat fara runt och göra utfall mot hästen, inte försöker få tag på hunden mer än att ropa "hit" om och om igen, vilket hunden ändå inte lyssnade på.
Då stannar man som ryttare, man hjälper till, i min värld.
 
Då stannar man som ryttare, man hjälper till, i min värld.
Hjälpa till, när ägaren inte tydligt försöker fånga hunden utan mest bara ropar på den?

Jag vet inte hur jag skulle reagera, jag tror det beror på hur hästen reagerar, vad jag vet om hästen (rädd, aggressiv, enklare att kontrollera från marken eller sadeln etc), hur stor hunden är (tillräckligt liten för att kunna rida ifrån i snabb galopp?), hur hunden beter sig (aggressivt eller bara upphetsad?), om det finns någon man kan rida till och få hjälp från om ägaren inte verkar bry sig tillräckligt och allt möjligt annat - om man hinner tänka så mycket när det väl händer eller om allt går för snabbt.

Enda gången jag har varit med om lösspringande hund som kommit skällande mot hästen jag red var det inte så mycket chans att stanna och hjälpa till att få tag på den, eftersom det några sekunder senare var tre barn/ungdomar som trillat av och alla tre hästarna kastat sig ut lösa på en åker (hundägaren hade väldigt dåligt samvete efter det). Med nuvarande hästen skulle jag troligtvis hoppat av långt innan hunden kommit fram om vi mötte en lös hund, eller så skulle vi vara i halvsken på väg åt andra hållet (utifrån hur läskigt hon tyckte en joggare var för några veckor sedan, och hur mycket hon reagerar bara på folk som är ute och går i skogen)

Jag har varit med om en lös hund som kommit utspringande aggressivt mot min hund, då gick jag mot den, röt till ett ordentligt nej och höjde foten för att sparka/skydda min hund. Ägaren där var dock väldigt snabbt framme och tog hand om hunden, och tog definitivt sitt ansvar för att hunden gjort utfall.

Jag vet inte hur jag skulle gjort om ägarna inte ordentligt verkat försöka få tag på hunden, om jag utifrån ägarens agerande inte vågade lita på att ägaren skulle fånga och sedan faktiskt ha kontroll på hunden.
 
Jag tycker det ser ut som om hunden inte var så lätt att få tag i och att ägaren gjorde så gott han kunde. Däremot så kan man undra varför inte de andra som var där hjälpte till. Att filma kunde man dock tydligen göra…….
Jag tycker också att det för en gångs skull ser ut som att ägaren faktiskt är upprörd och försöker hjälpa, men inte riktigt vet hur han ska hantera situationen med hästen och en kvick liten terrier (?). I de flesta lös hund/hästsituationer brukar ägaren inte finnas i närheten alls.
Det är absolut ingen ursäkt - är hunden inte säker ska hunden inte vara lös, men jag vet inte riktigt vad mer ägaren hade kunnat göra när det väl eskalerat. Inte utan att själv bli sparkad.
 
Med min gamling som nu mer har lite mer lugnare känslor runt hundar så hade jag då aldrig vågat stanna han då det definitivt varit risk för hundens liv i det fallet.
Det är ju risk för hundens liv i vilket fall som helst. Men får ägaren tag på hunden minskar den risken avsevärt.
 
Vilken snäll häst herregud.
Stackars häst men hunden gör väl inget särskilt konstigt sett ur hundens perspektiv en hund som är ovan vid hästar och jaktinstinkten som kickar in.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ju risk för hundens liv i vilket fall som helst. Men får ägaren tag på hunden minskar den risken avsevärt.
Jag tycker att ryttaren (och hästen) är väldigt tålmodiga och väntar in ägaren i början. När det sedan eskalerar vill hästen inte stanna på plats. Fullt begripligt.
Min första häst hade försökt mörda hunden från sekund ett, det vore mycket säkrare för alla inblandade om jag styrt henne rätt ut i havet. Jag litar på att ryttaren känner hästen rätt väl och gör det hen kan.
 
Det är ju risk för hundens liv i vilket fall som helst. Men får ägaren tag på hunden minskar den risken avsevärt.
Om du tycker så så undrar jag om du har haft hästar som gått in för att döda hundar.

Tycker det är betydligt mindre risk att få hästen att röra sig framåt än att stanna och hästens ben flyger runt för att träffa hundan och även risk att hundägaren får sig en smäll när den ska ta hunden.

Ja att få tag på hunden på ett säkert sätt minskar risken men att få tag på hunden på kortas möjliga tid behöver inte vara det säkraste sättet.
 
Om du tycker så så undrar jag om du har haft hästar som gått in för att döda hundar.

Tycker det är betydligt mindre risk att få hästen att röra sig framåt än att stanna och hästens ben flyger runt för att träffa hundan och även risk att hundägaren får sig en smäll när den ska ta hunden.

Ja att få tag på hunden på ett säkert sätt minskar risken men att få tag på hunden på kortas möjliga tid behöver inte vara det säkraste sättet.
Håller med jag har många gånger ridit rakt emot hundar och ingen har vågat stå pall för det.
 
Håller med jag har många gånger ridit rakt emot hundar och ingen har vågat stå pall för det.
Oftast det effektivaste. Det är därför varg sällan tar häst tydligen. De vänder sig om och står öga mot öga mot vargen eftersom de många gånger är hundvana och ofta inte kan fly på riktigt. Det är mycket svårare att ta ett byte på det sättet så då vågar de inte riktigt gå på.
 
Håller med jag har många gånger ridit rakt emot hundar och ingen har vågat stå pall för det.

Det provade jag en gång mot några småhundar. De bara sprang bredvid hästen istället och vände och sprang skällande runt benen på henne. Brydde sig inte alls om att hästen travade rakt mot dem eller att jag röt på dem. De struntade dessutom fullständigt i sin ägares inkallning.
 
Det provade jag en gång mot några småhundar. De bara sprang bredvid hästen istället och vände och sprang skällande runt benen på henne. Brydde sig inte alls om att hästen travade rakt mot dem eller att jag röt på dem. De struntade dessutom fullständigt i sin ägares inkallning.
Oj dom jag ridit emot har flytt hals över huvud. Men har också tagit ganska mycket fart emot dom :)
 
Oj dom jag ridit emot har flytt hals över huvud. Men har också tagit ganska mycket fart emot dom :)

Jag kom galopperandes när hundarna (som var en bra bit framför) stack från sin ägare och sprang mot mig och hästen. Jag saktade ner för att inte störa mer än nödvändigt så att hon förhoppningsvis skulle kunna kalla in sina hundar. När det visade sig inte funka så började jag trava mot dem. Hästen saktar alltid in när vi får möte (iaf på en stig som den) för så gör man ju alltid. Så jag vet inte om jag hade kunnat få henne att galoppera mot en människa ens om människan är en bit bort. Men det ger mig en fördel i skogen. Jag kan galoppera på även om sikten inte är jättelång för jag vet att hon saktar in så fort hon ser att vi får möte. Även om hon är supertaggad och egentligen vill galoppera på.
 
Vilken otroligt tafatt hundägare. Hade ju lång stund på sig att få tag på hunden innan hästen galopperade iväg. Känns som om hundägaren var rädd för hästen och inte vågade gå nära den.
 
Vilken otroligt tafatt hundägare. Hade ju lång stund på sig att få tag på hunden innan hästen galopperade iväg. Känns som om hundägaren var rädd för hästen och inte vågade gå nära den.
Ja men är det konstigt? Jag hade inte heller gett mig i närheten av en sparkande panikslagen häst gör folk verkligen det?
 
Ja men är det konstigt? Jag hade inte heller gett mig i närheten av en sparkande panikslagen häst gör folk verkligen det?
Tycker dock inte att hästen såg särskilt sparkande och panikslagen ut? Hunden var ju inte heller jättenära hästen hela tiden. Och alltså, om mitt djur försöker skada ett annat djur så skulle jag absolut ta en del risker själv.
 
Då stannar man som ryttare, man hjälper till, i min värld.
Stannar och hjälper till? Vad ska ryttaren göra släppa hästen? Det är bra mycket farligare. Som ryttare har jag fullt ansvar för hästen jag rider och det är även min första prioritet. Jag håller hästen säker, jag ser till att efter bästa förmåga inte få en häst som springer runt i ren panik. KOmmer en häst lös i vild panik då har man möjlighet till rejälla olyckor och eventuella dödsfall. Min "hjälpa till med hunden" i sådana här fall skulle gå ut på att få bort den från hästen, vilket skulle innebära en spark/sparkar ärligt talat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På plats i Abu Dhabi är världsettan Henrik von Eckermann med King Edwars och Iliana. Hur fungerar det att resa och hur tar hästarna det...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På måndagsförmiddagen attackerade en hund flera hästar i Mora.
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp